Sv: Nybörjarfrågor om utställning?
Nej, bilden är från 10:e februari, och då är han klippt ca tre veckor innan, med 'långt' skär dock.
Ska ta en bild idag eller imorgon hur han ser ut nu. Nu är han antagligen för lång enligt hur du berättar.
Och sån luddboll som på din 'för lång' bild hade jag inte tänkt sikta på *s* Brukar se ut sådär härhemma på Utter när matte dragit på att klippa om
Ganska häftigt hitta en riesen därunder dock ;P
Men om man tar den här, skit i 'övrig trimning', men just på ryggen/sidorna, pälslängden där
http://ny502410.bizhostnet.com/webhosting/nethund.dk/hundekennel/riesenschnauzer.jpg Så ser man ofta på utställningsbilder. Jag hade tidigare ansett det vara alldeles för långt, men sen sa nån soms agt det där med 2 - 3 cm, och jag googlade och hittade massor av 'lurviga' (finns naturligtvis mer nedtrimmade med).
Och pälsen på rygg och svans etc på den där bilden, är ungefär som han är nu tycker jag. Men ska fixa bild.
Spontant tycker jag hans päls växer ganska sakta, men då jämför jag ju med Utter. I jmf med pappas tik så växer den fort. Jag har ingen aning vilket som är normalt
Utter klipper jag ju ner HÅRT, så han har alldeles 'för kort' päls. Men han har dålig fluffpäls i alla fall, så hellre nedklippt och sammetslen, än nåt fluffigt fjoll
Hans päls växer med raketfart känns det som, han klipps dubbelt så ofta som pappas tik, och då klipper jag ändå pappas tik med ett längre skär (2.X mm, och Utter oftast med 1 mm skäret, kinesisk nakenriesen
) Pappas tik har också ganska dålig päls, för mjuk och ullig.
Lillknatten däremot har sträv, fin päls. Har iofs bara en 'period' att jämföra med. Men han klipptes som sagt kring 20:e januari, men med ett 'långt' skär (2.8 eller 3.2 mm minns inte riiiktigt faktiskt, tror på 3.2) då det var hans första, och jag inte var säker på hur pälsen skulle reagera på klippningen. Och den är inte farligt lång nu, skulle behöva lite öron och kindputs bara. Däremot har den börjat våga sig litegrann där den är som tjockast.
(Benen och tassarna friserar jag ett par gånger emellan trimningarna p båda två)