Nybörjarfrågor om utställning?

Sv: Nybörjarfrågor om utställning?

Ang halsband så jag har ett tunt nylonstryp som kom med Utter. Den lilla har ungefär noll respekt för det, utan tycker leka strypa sig själv är en helt okej sysselsättning i det.

Så, får nog hellre prova en tunn kedja, alt använda den 'grövre' kedjan jag har nu om han inte respekterar tunn.

Däremot kan/bör jag ju absolut köpa ett tunt utställningskoppel inser jag =)

Om jag var du skulle jag inte köpa ett för tunt koppel. Din hund är/kommer bli ganska stor, tung och stark och det är jobbigt att hålla i dem i ett tunt snöre bara. Jag vet t o m en vars hund drog av det tunna utställningskopplet :angel: och det vara "bara" en tik på 38 kg :crazy:

På min hane använder jag ett "skaft" bekvämt att hålla i med en lite större hund.
fs_7019N.jpg

och till den har jag ett kedjehalsband som inte är jättetunn men inte heller tjock utan något mittemellan om du förstår vad jag menar. Den ska också vara ca 10-15 cm längre än ett som du har till vardags.
fs_2572.jpg

Ja, så gör jag iaf :)

Badningen beror lite på hans pälskvalitet!
Men det bör vara en vecka mellan badning och utställning,annars kommer han att ha en jättelen päls!
Så det gäller sen att hålla honom från dynghögen:D

Jag fick bada min hund 2 dagar innan en utställning,då hon rullade sig i något oidentiferbart,men tack och lov så var pälsen sträv och hon fick utmärkt pälskvalitet!

Min hund ligger nu här vid fötterna,är precis nyklippt..

Ah, får man använda skaft! Det har jag (i svart läder) men trodde de var för korta.

Movi - ja precis, var just att det ju blir så lent vid bad jag tänkte på. Samtidigt så hmm, på en vecka hinner man mycket ;)

Nu har jag förvisso "fel" ras, men i alla fall svart och ganska stor. Brukar ha nylonstryp plus kort koppel på min:

24114692.jpg

Eller en slät läderrem bara som halsband, men det är kanske inte aktuellt just nu för din del :) Kopplet skulle jag gissa är runt 50 cm långt, tycker det är lagom då jag kan linda det nåt varv om handen ifall det behövs, jag kan även backa bort en bit från hunden vid uppställning.

Lägger in tre bilder på pälslängder!
Den med rosetter runt halsen är för kort,dock gick utställningen bra,men jag fick på krirtiken att pälsen var något kort men att kvaliten gick att bedöma!

De andra två bilderna är tagna vid olika utställningar dagen innan, och den pälsen är perfekt!
Den sista bilden har absolut perfekt pälslängd!

14712983.jpg

15697185.jpg

26046034.jpg

Suck, det där är ju mycket kortare än jag fått besked om när jag frågat innan. Och när jag googlat på utställningsbilder av riesen (dock kommer de ju då från hela världen) så tycker jag de är lurviga som attans.

Det är väl knappast superviktigt om den är exakt rätt längd, men vill ju undvika de tycker att den inte kan bedömas liksom?

Den här längden är från 10:e februari, då är han klippt med hmm, 2.8 eller 3.2 mm skäret typ 3 veckor innan. Hur är den (om det nu går bedömma på bild)

thumbnail.aspx

Det viktiga är att den inte är för kort,för då känns ju knappt pälsen,sen bör den väl inte vara för lång,så han ser ut som en björn!

Denna päls är alldeles för lång..
19941535.jpg

Jag vill inte ha längre päls än denna! Sen är risken att pälsen börjar våga sig pga längden,och det är inte snyggt!
20791125.jpg

Bilden som du visar är den från nu i dagarna och han är klippt den 10e februari?
För då är det ca 7v sen klippning,och då bör den vara perfekt(hänger ju lite på hur den växer)

Nej, bilden är från 10:e februari, och då är han klippt ca tre veckor innan, med 'långt' skär dock.

Ska ta en bild idag eller imorgon hur han ser ut nu. Nu är han antagligen för lång enligt hur du berättar.

Och sån luddboll som på din 'för lång' bild hade jag inte tänkt sikta på *s* Brukar se ut sådär härhemma på Utter när matte dragit på att klippa om ;) Ganska häftigt hitta en riesen därunder dock ;P

Men om man tar den här, skit i 'övrig trimning', men just på ryggen/sidorna, pälslängden där
http://ny502410.bizhostnet.com/webhosting/nethund.dk/hundekennel/riesenschnauzer.jpg Så ser man ofta på utställningsbilder. Jag hade tidigare ansett det vara alldeles för långt, men sen sa nån soms agt det där med 2 - 3 cm, och jag googlade och hittade massor av 'lurviga' (finns naturligtvis mer nedtrimmade med).

Och pälsen på rygg och svans etc på den där bilden, är ungefär som han är nu tycker jag. Men ska fixa bild.

Spontant tycker jag hans päls växer ganska sakta, men då jämför jag ju med Utter. I jmf med pappas tik så växer den fort. Jag har ingen aning vilket som är normalt ;)

Utter klipper jag ju ner HÅRT, så han har alldeles 'för kort' päls. Men han har dålig fluffpäls i alla fall, så hellre nedklippt och sammetslen, än nåt fluffigt fjoll ;) Hans päls växer med raketfart känns det som, han klipps dubbelt så ofta som pappas tik, och då klipper jag ändå pappas tik med ett längre skär (2.X mm, och Utter oftast med 1 mm skäret, kinesisk nakenriesen ;)) Pappas tik har också ganska dålig päls, för mjuk och ullig.

Lillknatten däremot har sträv, fin päls. Har iofs bara en 'period' att jämföra med. Men han klipptes som sagt kring 20:e januari, men med ett 'långt' skär (2.8 eller 3.2 mm minns inte riiiktigt faktiskt, tror på 3.2) då det var hans första, och jag inte var säker på hur pälsen skulle reagera på klippningen. Och den är inte farligt lång nu, skulle behöva lite öron och kindputs bara. Däremot har den börjat våga sig litegrann där den är som tjockast.

(Benen och tassarna friserar jag ett par gånger emellan trimningarna p båda två)

Den pälslängden kan du ställa med!
Jag såg den bilden när jag googlade,men jag tyckte inte om benhåren..

Det är bara du som vet om pälsen börjar våga sig på din hund,och det ska den helst inte göra på en utställning!

Skulle du tycka att "ja pälsen kanske nog är lite för lång",så bada honom absolut inte för nära utställningen,en nybadad päls vågar sig definitivt!

Nej, jag tyckte heller inte om benhåren, eller snarare bristen på dito, därför jag tyckte att strunta i resten av trimningen ;)

Men jag gör såhär, jag tar kort imorgon, innan trimning, och sen efter trimning. Och så kanske du kan säga vad du tycker? Så kan jag ju efter det avgöra om det räcker med att trimma honom nu, och sen putsa öron och kinder etc bara nån vecka innan, eller om jag ska klippa om om några veckor, för det ska bli 'perfekt' lagom till utställningen? =)

Något som kan göra undervek i pälsväg är ett riktgit bra Shampo.
Jag använder Requal och kommer efter 2 användningar aldrig byta.
De bästa shampo jag någonsin använt visst de kostar en slant MEN de är de värt.
Desutom spär du ut de så de varar sin tid i både jobb och pengar.

Gå in på www.Requal.se där finns även en lathund som ger dig tips om vilken shampo för vilken typ av päls/hår typ din hund har.

Klämmer in en liten fråga här...

När domaren ska titta på hunden och ev klämma på honom, får man korrigera hunden då eller är det bara att hoppas på det bästa?

Hur har ni gjort för att lära era hundar "stå" ? Min sätter sig bara om jag ställer mig framför honom, och alla försök med handtecken ger samma resultat tycker jag. På utställning lär han dessutom vara rätt uppe i varv, så hur svårt kommer det inte då att vara att koncentera sig?

Jag har ju inte tränat något 'utställningsstå' (än), men däremot stå inför lydnadstävlande.

när han spontant var påväg emot mig, så sa jag STÅ med rapp röst, samtidigt som jag satte upp handen ganska snabbt och häftigt. Han reagerade på det genom att haja till och stanna, och jag klickade och kastade åt honom en godis. När han ätit upp den tog det inte lång stund förrän han började gå mot mig igen, och då gjorde jag om det hela.

Efter ett litet tag så lät jag honom stå tills jag gått tillbaka till honom (några stegs avstånd bara i början) och klickade när jag var tillbaka. Satte han sig eller la sig eller något så inget klick och bara börja om.

Han lyssnar nog mer på handtecken än på ordet än, men stannar och står både om han kommer mot mig och vid fotgående. Står kvar tills han får nytt kommando eller jag kommer tillbaka. Inbillar mig att det inte kommer vara några större problem just med stådelen framför domare heller, i värsta fall får jag säga stå, gå ifrån honom ett steg och sen gå tillbaka.

Däremot ställa upp sig SNYGGT kan säkert bli en intressant sak att försöka lära in ;)

Förr lärde jag in stå från sittande, satte en hand under magen, tryckte uppåt, andra handen med en godis framför näsan. Sa stå, och hunden sträcker sig efter godisen plus reser sig för att nå godisen. Får den och belönas i samma ögonblick den ställer sig. Hade inga problem då heller, men då använde jag bara stå inför trimning etc. Att jag gjorde annorlunda med den här herrn är dels för jag klickar honom, och dels för han ska tävla är det tänkt, och är inte förrän en bra bit upp i klasserna stå kommer från annat än rörelse.

Klämmer in en liten fråga här...

När domaren ska titta på hunden och ev klämma på honom, får man korrigera hunden då eller är det bara att hoppas på det bästa?

Hur har ni gjort för att lära era hundar "stå" ? Min sätter sig bara om jag ställer mig framför honom, och alla försök med handtecken ger samma resultat tycker jag. På utställning lär han dessutom vara rätt uppe i varv, så hur svårt kommer det inte då att vara att koncentera sig?
Det gör inget om han rör lite på sig när domaren känner och klämmer,bara han inte hoppar och far runt!
När väl klämmandet är över,så ställ upp hunden,för domaren brukar ta sig en titt sen när han klämt klart!

Du behöver ju inte stå framför hunden,du kan ju stå på sidan,då har du ju även möjligheten att ta handen till hjälp lite snyggt om han vill sätta sig!

Så det är okej att stå på sidan? Det låter ju jätteskönt! Jag har lite ångest för att han ska sätta sig eller "vrida" sig och försöka titta på allt. Vi ska på en liten inofficiell, men det är ju ändå kul om det går bra ;). Eller iaf om han sköter sig.

Han har haft väldigt svårt att lugna ner sig när det är mycket hundar runt omkring honom, men nu kan han ligga lugnt men det är fortfarande svårt att hålla koncentrationen när han är uppe och rör sig, och att stå stilla är ju allra svårast :eek: . Vi ska träna lite till och sen får det gå som det går, vi ska vara utomhus så jag hoppas att det ska vara lite mer avslappnat för honom.

Just det här med hur och var man ska stå tror jag varierar mycket från ras till ras. Jag har rottweiler och där är det vanligaste att man står bakom hunden under bedömning, även vid sidan av den förekommer (vanligare på valp/junior). Rottsien ska ju stå och se lite "kaxig" ut och lite häng i kopplet är tämligen vanligt. Här tycker jag är en bra uppställd rottis:

21817745.jpg

Så här brukar jag göra..

Valpar och Unghundar brukar tycka att de är lite läskigt när någon ska känna under magen kolla på tänderna och på pungen.
Då brukar jag göra så här.

1.Rätta upp hunden så att den står på jämn mark (Inte de lättaste när vi var på Öland kan jag säga)

2.Ta tag i kedjan med höger han så att hunden står stilla med en fast hand sedna jobbar jag med rösten och vänsterhanden på hunden så att hunden står stilla och känner sig behagad på bästa sätt.

När jag sedan ställer en valp brukar jag gå ned på huk eller på knä tycker de ser snyggast ut..
oscarfrida21.jpg

1.Ställer hunden med bästa sidan mot domaren.

2.rättar till fram partiet och sedan bak benen

3 sätter mig på knä gärna med koppelt runt halsen ser snygg och elegant ut sedan tar jag ett litet tag om kedjan med högerhanden och med hjälp av pekfingret på vänster handen i ljumsken lätt så att hunden står stilla.
img_0221_16616098.jpg

4.vill hunden sätta sig ned så lyft inte upp hunden med hjälp av handen de gör lätt att hunden mer ser ut som en Ostbåge.
Och om du tar under magen använd ovansidan av handen de känner hunden som mer behagligt något jag fick lära mig för knappt 2 år sedna av en dansk domare och nog fan funkar de, har med sältan på vära handflator att göra.

malm-valp-041_21325474.jpg

För att ställa vuxen på bästa sätt kan man göra som valp.
Nu står mina hundar rätt bra utan stöd men efter mycket ring träning.
hund_2007_oscar_1197978724_10324876.jpg

vegas-003_32588851.jpg

img_0376_18181389.jpg
jag ställer upp hunden med bästa sidan mot domaren.

1.Annars så gör jag som så att
2.ställer framparti rätt och bakben placerar jag som jag vill att han ska stå.

3.tar tag i kedjan med vänsterhanden när hunden står som önskat håller lätt i kedjan släpper ned kopplet så att domaren inte störs av deta och håller enbart i kedjan.
Sen låter jag vänsterhanden jobba kanske med hjälp av godis för att få fram nacken och hunden blick framåt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 427
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 865
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar