Nybörjarfrågor om utställning?

Sv: Nybörjarfrågor om utställning?

Nej, de brukar inte gå i gruppordning. Det brukar inte vara "någon ordning alls" på vilka raser som döms när :p

Ett tunnt, inte så jättelångt och diskret koppel.
Vanligtvis en tunn strypkedja och litet "snöre" till, eller av den här modellen
026298.jpg

Nej, de brukar inte gå i gruppordning. Det brukar inte vara "någon ordning alls" på vilka raser som döms när :p

Nu fick jag ångest, kan man skriva ROOKIE, vill inte starta först på anmälan? *s* Å andra sidan är väl hälften rookisar i valpklasser på sådana där tillställningar kan tänkas..

Måste man ha sånt koppel menar du? Eller är det vad folk 'brukar ha? (Har ju normalt kedjestryp modell grövre, och ett läderkoppel. Ett sånt här, fast det är INTE Viktor på bilden (utan pappas skrälle som ung), och Viktor är inte så hårt nedklippt (han har bra päls han gossen, till skillnad från vissa andra..host) så det syns ju inte lika markant på honom, men visst syns det.

thumbnail.aspx

Jag har både en svart dressyrlänk i nylon (diskretare), och ett svart läderstryp (mycket diskret), men då han kan bli väldigt bänglig när han blir ostyrig och tycka att halvstrypa sig själv bara förhöjer upplevelsen, vill jag nog gärna ha mitt kära kedjestryp, men kan väl tänka mig införskaffa en tunn strypkedja.

Andas!
Som det redan konstaterats i tråden: människor kommer säga till dig vad du ska göra.
"ställ hunden här" "spring där si och så" "stå där". Svårare än så är det inte!

Det finns inte så mycket som kan gå fel.

När jag ställde min unghund första gången så tyckte hon att det var en bra idé att ha dragkamp med kopplet, hon ville inte riktigt stå stilla och så råkade hon bli bästa tik: och den som var bästa hane var hennes bror.. Med andra ord, väl inne i ringen där vi skulle tävla om bästa tik och bästa hane var det väldigt livat :p
MEN, domaren skrattade lite och sedan fick min unga dåre sitt första BIR ;)

Det finns nog ingen regel som säger att man ska ha sådant koppel, dock kan jag inte minnas att jag någonsin sett någon ställa utan att ha någon form av utställningskoppel. Fast, på grövre hundmodeller brukar man nog ha grövre koppel.

Det här var en bild jag hittade på riesen med utställningskoppel efter snabb googlesökning. Där ser man ganska tydligt hur det ser ut
valpar-riesenschnauzer.jpg

Jag ska ställa min lilla nykomling där, så om du vill kan jag guida dig genom dagen. Det går säkert bra vilket som. Skicka ett PM om du vill ha sällskap vid ringside.

Ah, jättesnällt =) Har skickat PM. Känns 'tryggt' bara att veta att man inte är 'helt ensam i kaoset' =)

Du ska ha ett tunnt koppel och så tunn kedja som du kan på hunden i en neutral färg, gärna samma som hunden. Om det ska sitta högt eller lågt är beroende på ras så försök att kolla på bilder över din ras :)

Att man använder så tunna som möjligt är för att domaren ska se hunden och inte det andra och vad du än gör så använd INTE färgglada koppel och halsband det förstör mycket av synintrycket.

Om du har möjlighet så gå en utställningsträningskurs där får du tips på hur man ska göra och öva på hur man ska gå med hunden.

De flesta klubbar brukar ha det på våren :)

Ps kollade på din länk och såg på deras förstasida att de hade

Kursstart den 24 mars Ringträning inomhus (6ggr) bara att anmäla och få råd och tips :)

Jag jobbar skift, tyvärr. Vilket gör allt vad kurser heter till en mycket bökig historia =/ I BÄSTA fall så om en kurs är varje X-dag klockan Y, så kan jag vara med varannan gång. I sämsta fall typ var femte gång (beroende på dag). Ringträningen skulle jag missa första gången, och sen kunna vara med 2 av de resterande.

Annars skulle det vara givet, jag är öppen för alla kurser som inkluderar andra hundar som jag har en möjlighet att vara med på, men det är tyvärr dåligt med kurser som har 'schizofrena upplägg', dvs ena veckan dag X, andra veckan dag Y, eller ligger på rätt dag och enbart varannan vecka. Men Duvan har lovat lite privat träning om jag vill.

Herrn kan som sagt än iaf, det är ju två månader kvar så vem vet, bli VÄLDIGT bänglig och dragig när han blir uppspelt. Det blir han av t ex andra hundar, speciellt om de röööör sig ;) Så är han som i dagsläget får vi nog skämma ut oss med hans grova kedjestryp, jag inbillar mig det ändå är bättre än en hund som försöker strypa sig själv och väsande hänger i andra änden av kopplet.. Dock vet jag inte hur han reagerar på tunn kedja, det kanske också fungerar.

Hur 'hårt' får man korrigera kraken i ringen om det behövs btw? Menar givetvis inte rycka och slita i hunden, men t ex ta tag i skägget/nackskinnet och tycka att 'nu lugnar du ner dig några hekto'. Förhoppningsvis är vi förbi jag är ung, döv och har aaaaldrig fått minsta uppfostran vid det laget, men om..

Du har fått många bra tips så jag har nog inte så mycket mer att komma med. Men jag kan säga att dom inofficiella utställningarna inte är särskilt stora. Jag själv har ett helt och hållet oexisterande lokalsinne, jag känner knappt igen mig trots att jag spenderat hela dagen på samma ställe, och jag lyckas ändå hitta rätt ring. ;) Dom jag har varit på så har det varit 4-5 ringar bara, så det är lite skillnad mot de stora officiella. (Och nu kikade jag på länken du skickade och såg att det bara är två domare, med andra ord bara två ringar. :D)

I PMet som nämnts kommer du få veta ditt startnummer. Det brukar även stå hur många hundar det är av varje ras och i vilken ordning dom går upp. T.ex:

Ring 2

Schäfer 6
Afghanhund 2
Labrador 5

osv.
Har jag då labrador ser jag att det är 8 hundar före mig, och med andra ord kommer jag gå in ganska snart efter ringens starttid.

Dessutom brukar det finnas "kataloger" att köpa när man kommer dit där man kan se allas startnummer, vilka hundar det är, uppfödare, ägare och allt. Då kan man bara slänga en kik in i ringen och se vilket nummer det är domaren dömer just då och på så sätt ser man ungefär hur lång tid man har kvar innan det är ens tur. Pälsraser går ofta senare då ägarna vill fixa och trixa med pälsen innan, men på inofficiella som jag har varit på har ändå hundar från samma grupp dömts på raken. Vissa har ju gruppfinalen direkt efter att raserna inom gruppen har bedömts, medan vissa har alla gruppbedömninar på eftermiddagen innan BIS-finalen. Så om du går vidare kan det vara bra att kolla upp så att du inte missar det. :)

Du behöver inte oroa dig alls. Dom inofficiella utställningarna är det ju många som är nya på, så det är bara att fråga. Både folk som är där och ringsekreterare och domare brukar vara snälla. Och det är bättre att vovven din tycker är att det är skoj och gör lite glädjehopp, blir det för mycket skutt och för lite trav brukar dom låta en springa en gång till så att dom kan bedöma. På så sätt är det ganska stor skillnad på officiella och inofficiella.

Angående övning så har jag haft lite samma problem, jag kan aldrig gå på träningarna när det väl är sådana. Men jag brukar öva att springa lite på något ställe där det finns mycket störning. Nu bor jag ju mitt i en storstad så jag har inga problem att hitta det. ;) Och så ställer jag upp honom lite då och då med, inga långa stunder men så där så att han stannar och inte går iväg förrän jag säger det. Det ger mycket att ha en hund som kan trava och sedan stå på stå-kommando, även om han inte står snyggast i hela världen. :)

Nu har jag väl varit överpedagogisk kanske, men ändå. :p

Apropå halsband... Jag tycker ofta man ser tunna nylonstryp på riesen, det blir ju väldigt diskret och snyggt. Är dessutom "skarpare" än ett kedjestryp, tycker jag iaf, om man vill ha den effekten.
Även en tunn svart kedja borde funka, tycker jag.

En liten varning..om utställningskoppel..

Jag köpte mig ett sånt där snyggt utställningskoppel,en tunn lina som man sen spänner åt lagom vid halsen..
Min hund hatade verkligen detta snöre och gick/sprang som en skit i ringen..
Jag köpte en tunnare strypkedja i mässingsfärg och ett tunnare läderkoppel,och fick sen en hund som springer normalt..
Så använd något liknande som hunden är van vid(ett tips)!

Här ser man kedjan bra!
20805148.jpg

Man ser inte koppleto halsband jättebra,men på ett ungefär!
26219232.jpg

Jag brukar kombinera vanligt uts kopel med en tun kedja antingen halvstyp eller hel ,beror på vad som känns bäst att använda.
De finns ju som som redan är kombinerade men tycker att snörena är för tok för korta för mig.

Kan se lite ut som så här ..
vegas-003_32588851.jpg

Det enda jag vet är;

En 3:a = Fin hund men huvudet ut före ur ringen.

En 2:a = Halvful men ok

En 1:a = Skitful.

Ignorera att jag är bruksmänniska och har bruksmalle :angel:

Kom på en sak till:D

Tänk på att inte klippa honom för nära utställningen!
Risken är då att du får i kritiken "pälskvalitet går ej att bedöma"!

Jag klipper min ca 7-8 veckor före utställning,och sen 1 vecka innan utställningen så putsar jag till skägg,ögonbryn,hals och bakdel,tassar och benhår!

Ska klippa henne i helgen,ev att det blir en utställning 16e maj..men jag sa i februari när jag ställde att den skulle bli den sista..då blev hon BIS-1a Veteran

Tack för tipset, just det var dock en av de få saker jag tänkt på. Ska klippa honom nu, det är ju två månader kvar nu. Då borde pälsen vara 'perfekt' då? Den är perfekt nu tror jag (förutom för lång på öron och så som behöver putsas), och han är klippt i januari, inte riktigt mitten, han kom den 17:e och jag klippte några dagar senare.

Det jag däremot känner mig lite osäker på är hur lång den ska vara? Hört allt mellan 1 till 3 cm, så sänkte sikta på 2? (Alltså på rygg etc)

Dock så trimningen lär säkert lämna en hel del att önska i en domares ögon, blir ju 'mattes hobbytrim', inte tänkt lämna iväg. Så det får bli 'mina linjer' :devil:

Men en annan fråga - hur tätt inpå kan/bör jag bada den lilla lortgrisen?

Det enda jag vet är;

En 3:a = Fin hund men huvudet ut före ur ringen.

En 2:a = Halvful men ok

En 1:a = Skitful.

Ignorera att jag är bruksmänniska och har bruksmalle :angel:

Haha, fast vad gäller riesen så måste de vara minst 'halvfula men okej' för att få användas i avel (lägst 2:a pris på utst, alt gdk exteriörbed som ska motsvara 2:a då för att vara godkänd). TROR riesen är hyfsat förskonade från 'uppdelningen' som t ex schäfer har med?

Nu prisbedöms ju inte valpar, har jag lärt mig, utan bara rangordnas.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 427
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 865
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar