Sv: Nybörjarfrågor om utställning?
Du har fått många bra tips så jag har nog inte så mycket mer att komma med. Men jag kan säga att dom inofficiella utställningarna inte är särskilt stora. Jag själv har ett helt och hållet oexisterande lokalsinne, jag känner knappt igen mig trots att jag spenderat hela dagen på samma ställe, och jag lyckas ändå hitta rätt ring.
Dom jag har varit på så har det varit 4-5 ringar bara, så det är lite skillnad mot de stora officiella. (Och nu kikade jag på länken du skickade och såg att det bara är två domare, med andra ord bara två ringar.
)
I PMet som nämnts kommer du få veta ditt startnummer. Det brukar även stå hur många hundar det är av varje ras och i vilken ordning dom går upp. T.ex:
Ring 2
Schäfer 6
Afghanhund 2
Labrador 5
osv.
Har jag då labrador ser jag att det är 8 hundar före mig, och med andra ord kommer jag gå in ganska snart efter ringens starttid.
Dessutom brukar det finnas "kataloger" att köpa när man kommer dit där man kan se allas startnummer, vilka hundar det är, uppfödare, ägare och allt. Då kan man bara slänga en kik in i ringen och se vilket nummer det är domaren dömer just då och på så sätt ser man ungefär hur lång tid man har kvar innan det är ens tur. Pälsraser går ofta senare då ägarna vill fixa och trixa med pälsen innan, men på inofficiella som jag har varit på har ändå hundar från samma grupp dömts på raken. Vissa har ju gruppfinalen direkt efter att raserna inom gruppen har bedömts, medan vissa har alla gruppbedömninar på eftermiddagen innan BIS-finalen. Så om du går vidare kan det vara bra att kolla upp så att du inte missar det.
Du behöver inte oroa dig alls. Dom inofficiella utställningarna är det ju många som är nya på, så det är bara att fråga. Både folk som är där och ringsekreterare och domare brukar vara snälla. Och det är bättre att vovven din tycker är att det är skoj och gör lite glädjehopp, blir det för mycket skutt och för lite trav brukar dom låta en springa en gång till så att dom kan bedöma. På så sätt är det ganska stor skillnad på officiella och inofficiella.
Angående övning så har jag haft lite samma problem, jag kan aldrig gå på träningarna när det väl är sådana. Men jag brukar öva att springa lite på något ställe där det finns mycket störning. Nu bor jag ju mitt i en storstad så jag har inga problem att hitta det.
Och så ställer jag upp honom lite då och då med, inga långa stunder men så där så att han stannar och inte går iväg förrän jag säger det. Det ger mycket att ha en hund som kan trava och sedan stå på stå-kommando, även om han inte står snyggast i hela världen.
Nu har jag väl varit överpedagogisk kanske, men ändå.