nybörjare spår

anna_anna

Trådstartare
Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare i spåret.

Jag sätter hunden bredvid mig och knäpper om till icke stryp, jag sitter på ena knäet bredvid honom (som vi får lära och att göra på patrull utbildningen) och sen säger jag pass på. När jag säger pass på så reser vi oss och han börjar spåra.

Han börjar spåra rätt, men leksaken som jag har lagt i spåret visar han inte utan han fortsätter spåra vidare. Hur ska jag lära honom att visa mig leksaken?

Hur gör ni när spåret är slut? Jag har lagt ett föremål i slutet och sen hoppat åt sidan så långt jag kan, strax över 1 meter. Men det leter han upp och fortsätter spåra vidare. Ska jag leka med honom i slutet och säga att det är slut? även fast han spårar/vill spåra vidare? Han visar mig inte heller föremålet i slutet.

På cert provet ska han spåra och hitta 3 föremål, det känns just nu som en omöjlighet..

Sv: nybörjare spår

Ladda föremålen i andra situationer, gå "pinnpromenader" och visa själv stor nyfikenhet för föremålen i spåren, även om hunden går förbi dem. Låtsas att du har hittat världens skatt!

Jag er ett klart och tydligt slutkommando när jag vill att hunden ska sluta spåra.

/Migo

Börja med att bestämma dig för hur du vill att de ska se ut när hunden hittar föremålet. Ska den sätta sig, skälla, apportera, spela död?

Sen skulle jag börja med att lära hunden, jag använder klicker, att markera på rätt sätt. Först belöning för intresse, sen höja kriteriet succesivt till belöning bara utgår vid rätt markering. Detta görs först i köket, eller på annan ostörd plats, sen vidare ut.

Sen spåret, ha en tydlig, nu startar vi och ett tydligt, nu är vi klara. Spårsele blir guld i det här läget och du kommer ändå ganska omg. att behöva en. Låt sele på, betyda "arbete". Och sele av, betyda, "då var vi färdiga".

Jag har sett många tävlingar där man glömmer att ta av selen och ev tecken, jag tycker det är superviktigt att man "stänger av hunden" när man är nöjd.

Om din hund sen fortsätter spåra, kan man ju fundera på om du lägger för enkla spår.

Sen spåret, ha en tydlig, nu startar vi och ett tydligt, nu är vi klara. Spårsele blir guld i det här läget och du kommer ändå ganska omg. att behöva en. Låt sele på, betyda "arbete". Och sele av, betyda, "då var vi färdiga".

Jag är ingen expert, men har för mig att i bevakning ska hunden ta upp spåret och spåra en bit i halsband innan man stannar den och selar på.

KL

Lär hunden att markera föremålen i andra situationer än i spåret till att börja med. Bestäm om hunden plocka upp föremålen eller markera genom att t ex sätta eller lägga sig. Träna detta separat tills det fungerar, och lägg sedan föremålen i spåret. Går hunden över sakerna så stanna den och "propsa" på att den ska markera - och belöna rejält när den gör det.

Många hundar tycker spårandet är otroligt mycker roligare än att markera föremål. Min spets tog det 3 år innan jag fick säkra markeringar på, då var jag tvungen att hitta ett markeringssätt som passade honom (stå/frys) och en belöning som var värd besväret (mjukost på tub). Han markerar bara pinnar, inget annat.

Båda mina vill spåra vidare efter spåret är slut, och det brukar jag låta dem göra, antingen lösa eller i koppel, men är tydlig med att ta av selen och visa att vi är klara med jobbet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 655
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 765
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka