Nybörjare... Hjälp!

V

Valentina

Hej allihopa!

Nu vill jag inte höra massa trista kommentarer om hur korkad eller dum jag är, men jag behöver all hjälp jag kan få...

Vi har plötsligt i ett nu blivit fodervärdar åt tre shettisar... Jättemysigt, men jag kan nästan ingenting om hästar! Så, snälla hjälp mig, berätta det allra viktigaste jag ska tänka på...

"Våra" shettisar går på lösdrift. De har ett vindskydd med halm. Men nu har det ju kommit så bövlars mycket snö, så de står ju upp till magen i snö där de inte har trampat ner den. Bör de ha fri tillgång på hö? Har hört att shettisar inte ska ha det, men de måste ju hålla sig varma genom att äta?
Hur ofta ska man rykta dem? De är ju alldeles isiga i pälsen... Kratsa hovar? De är inte skodda. Jag förstår att de ska ha vatten, men man får ju byta hela tiden, för annars fryser det ju... Fast de verkar hellre äta snö... :confused:

Ja, jag vet att det är "korkat" att bli fodervärd mitt i vintern om man inte kan mycket om hästar (men nu är det som det är och personen ifråga kunde inte ha kvar dem, så jag tänkte "hjälpa till"), men instället för att påpeka det, så kan ni väl snälla lära mig? Okej?

Tack på förhand!:bow:

Sv: Nybörjare... Hjälp!

Jaha, då får jag väl gratulera:D.

Det är inte nödvändigt att rykta hästar som går på lösdrift men däremot kan du borsta av dom emellanåt. Det viktigaste är att du känner igenom hästarna regelbundet, gärna dagligen, för att se så att de inte fått några sår eller liknande som kan bli infekterade. Det är även bra att kolla hovarna så att där inte har fastnat nåt.

Även om hästarna inte är skodda så behöver hovarna verkas emellanåt efterom de växer. Det kan variera lite hur ofta det behöver göras beroende på hur fort de växer och hur mycket de slits. Ta kontakt med en hovslagare så snart som möjligt så får du hjälp med detta.

När det gäller fodret så hoppas jag att någon annan kan svara för jag vet inte riktigt om det är lämpligt att ge en shettis fri tillgång men 3-4 kg om dan per häst behöver de säkert ha nu när det är snöigt och inte finns något bete.

Lycka till!

Du får bära ut vatten åtminstone 2 ggr om dagen så att de har tillgång. Det kanske inte fryser lika fort om det står i lösdriften under tak? Känn på hästarna genom pälsen så märker du om de fryser. Sedan beror det ju på hur kallt det är är det - 30 eller - 5

håll koll på dem helt enkelt. Har de gott hull så brukar de inte frysa men det beror ju på varifrån de kommer. Hör med de tidigare ägarna det är aldrig dumt att fråga.

Hej hej!
Fri tillgång tror jag inte behövs då de ju har halm att tugga på oxå.

Men kan tipsa om att köpa en sån där el-uppvärmd vattenbalja, jag har köpt såna till mina hästar i vinter och de är helt underbara! Man märker att hästarna dricker mycket bättre och man behöver inte springa å fylla på vatten hela tiden.

Hos oss har det varit ca 15-16 grader kallt o då ökar jag högivan med ett par kilo extra per häst och dygn. Dvs en häst som får 10 kilo normalt får alltså minst 12 kilo när det är så kallt. Så en liten shettis som får 4 kilo normalt skulle då få 6 kilo. Det går åt extra energi när det är kallt så då måste de ha mer hö.

Ang. vatten så vattna dom minst 2-3 ggr per dygn, kolla gärna oftare att vattnet inte är fruset utan går att dricka.

Lycka till!

Vad kul med shettisar :)

Jag ryktar/borstar och kratsar varje dag, framförallt kratsar!
Vattnet är bara att byta, inte mycket att göra såhär års. Byt minst 2 ggr/dag och putta gärna upp lite spån eller halm runt vattenhinken så isolerar det en liten stund.
Jag skulle inte ha gett fri tillgång till shettisarna, utan ge fler ggr och hålla lite koll. Alla kan inte alltid äta fritt, för det kan bli både kolik och fång, kort sagt.

Lycka till :)

Ett vanligt tips är ju att lägga typ en tennisboll eller två i vattenkaret för att det inte ska frysa lika lätt. Kan dock inte uttala mig om det fungerar, men kan ju vara värt ett försök.

För att bestämma fodermängd bör man ju helst ha analys på höt för att veta vad hästarna behöver och om man ska komplettera med något. Man ska inte ge för lite grovfoder (just nu minns jag inte minimumgränserna) men åtminstone 1,5 kg TS (torrsubstans) per hundra kg häst. Exempel: Väger hästen 200 kg ska den ha minst 3 kg TS. Hö brukar ligga runt 87-88% TS om jag inte minns fel.

MEN. Det bästa rådet jag kan ge är att ta hjälp av någon i din närhet. Det är inte alltid ofelbart att ge råd över internet när man inte vet något om hästarnas kondition o.s.v.

Jag tycker pancakes råd är ett väldigt bra råd, sen får man inte säga att man får ta hand om flera shettisar utan att lägga ut några bilder också.... :D
Lycka till och kram, Maya

Har inget mer att tillägga, tycker att de tidigare inläggen säger allt.

Vill dock trycka lite på vad Speedway sa:
Känn över hästarna dagligen, glöm inte benen, då vet du också hur de ska kännas i "normaltillstånd", då kan du upptäcka ev skador, svullnader osv redan innan hästen visar det genom ev hälta osv...Förhoppningsvis! ;)
Och verkning av hovar, utan granna fötter är det inte mycket till häst!

Ville bara ge dig en lyckospark där bak! :D
Tycker du verkar väldigt sund som har vett att be om hjälp, och att hjälpa hästarna när de inte kunde tas om hand där de var tidigare.

Appropå det här med vatten som fryser; vi har en stor, rektangulär plastbalja som vi satt ned i en aningens större balja och lagt frigolitplattor emellan. Det funkar som en thermobar fast utan el:idea:! Vattnet håller sig isfritt mycket, mycket längre. De andra baljorna, som det inte är frigolit runt, fryser på någon timme, men den här kan vara isfri hela dagen:).

Till TS:
Snällt av dig att hjälpa till när det krisar!
Du har fått många bra råd redan, så jag kan bara instämma:).
Fortsätt hänga på Bukefalos och fråga om det är något du funderar på. Buke är fantastiskt lärorikt och de flesta här inne är fakiskt väldigt snälla och hjälpsamma:D. Har du någon i din närhet som är hästkunnig så är det dock allra bäst att kanske be dem om hjälp.

Jag önskar dig ett stort lycka till:laugh:!

Vilken smart lösning!

Tack så mycket för tipset! :bow:

Vad roligt att bli fodervärd! Kul att du fått tag på trevliga shettisar då det finns många "förstörda". Missförstå mig inte jag har själv en shettis men när jag var tio år hade jag en halv barnvänligt kompis på foder :P mitt fel så klart men jag kan faktiskt inte lägga all slulden på tio åriga jag..
HUva det är så jobbigt med vatten som fryser testa lägga hinken i ett bildäck som du fyller med hö och halm och annat som isolerar lite. Sedan om ni har tillgång eller vet någon som har traktor kan ni skotta för det lär ju bara komma mer snö och trots att shettisar är mycket tåliga så kan hård skare göra endel skada.
Borsta och kratsa hovarna är inget som måste göras dagligen på lösdrift utan om du borstar för mycekt borstar du bort lite av hästens natuliga vind och vatten skydd. Klia ponnysarna i stället det är jätte mysigt och tro mig du kommer att bli poppis :D
Lycka till nu!

vi har en shettis som står på lösdrift.
han får 1 kg hö till frukost, 1 kg till lunch och två kg till natten.
men om det är minusgrader ökar vi på nattgivan med 1 kg per -5 grader.
men det viktiga med kylan är tuggbehovet för att hålla värmen, inte mängden mat egentligen.
eftersom dina shettisar står på halm går de säkert och plockar och tuggar lite där, så du kanske inte bekver öka på så mycket när det är kallt ändå.
lycka till! :D

Värst vad trevliga alla blev helt plötsligt.. Tror ingen som postar en tråd vill ha skit, men då vet jag det, man ska be om att inte få bli öst på med dumförklaringar om det är något som en annan tycker sig kunna bättre än den ena osv.. :P

Hos oss har det varit ca 15-16 grader kallt o då ökar jag högivan med ett par kilo extra per häst och dygn. Dvs en häst som får 10 kilo normalt får alltså minst 12 kilo när det är så kallt. Så en liten shettis som får 4 kilo normalt skulle då få 6 kilo. Det går åt extra energi när det är kallt så då måste de ha mer hö.

Det där blir väl inte helt rätt. Om du ökar 2 kg på dina stora hästar så är ju inte det en jättestor ökning, men 2 kg ökning för en liten häst som äter max 4 kg är ju jättemycket. Det är ju samma som att din storhäst skulle få. 15 kg istället för 10, alltså en ganska stor ökning.

Det där blir väl inte helt rätt. Om du ökar 2 kg på dina stora hästar så är ju inte det en jättestor ökning, men 2 kg ökning för en liten häst som äter max 4 kg är ju jättemycket. Det är ju samma som att din storhäst skulle få. 15 kg istället för 10, alltså en ganska stor ökning.

Håller med.

Det första du bör göra är att skaffa dig någon på nära håll att fråga. Du behöver lära dig hur du ska visitera hästarna dvs hur du kontrollerar att allt är bra. Hur mycket hö du kan ge beror på näringsinnehållet i höet. Lämna in på analys så du kan räkna ut en vettig mängd. Mer mat till hästar som går ute för att hålla värmen. Men för mycket mat ger andra problem. Det finns olika lösningar för vattnet, kolla en foderbutik nära dig och pröva de billiga tips som du har fått här.

En billig investering är att skaffa eller låna en bok t ex Hästhållning i praktiken.

Eftersom det handlar om shetlandsponnyer vill jag också flagga för risken för fång när våren och gräset kommer tillbaka. Tänk på det innan.

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 524
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Återigen analystråd, men jag hittar inte något svar i de gamla trådarna. Är det värt att göra en analys på hösilaget nu om man inte...
Svar
4
· Visningar
1 295
Senast: Masse
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård