Nybörjarponny!

Fick inte ont armen utan blev trött i armen.. har inte ens beskrivit att jag blivit mycket trött i armen utan bara trött. Men ja, just de två är lite speciella och av kriftigare typ men ligger inte direkt på heller men behöver bromsas regelbundet för att inte komma för nära ponnyn framför vilket är väldigt vanligt tycker jag när man rider i ledet att hästarna gärna vill gå för nära.
De ville gärna ge de hästarna åt mig och dottern med eftersom jag är hästvan men jag sa ifrån och nu ska den jag upplevde värst säljas vilket känns skönt för blev en stress att inte behöva välja sist och riskera att få henne. Jag gillar ju alla hästar men den passade inte dottern alls, den var så stor att hon grät av rädsla första gången och andra gången vi fick henne var hon med rädd men inte lika mycket (hon ville själv rida, jag sa tydligt att hon inte behövde om hon inte vill men hon älskar att rida).


Du svarade på en kommentar där jag nämnde en video jag postat i tråden som visar hur jag tänker är normalt och att det är det jag menar med normal häst och i synerlighet ridskolehäst, att man behöver hålla emot en del för att hästen ska reagera och att det är svårt för ett litet barn, bara det jag menar.. många här verkar föreställa sig något betydligt värre.
Men vi står faktiskt i kö till en mindre ridskola, den är mycket billigare men har även ett par b-ponnys så tror den kan passa bättre. Verkar roligare med, den hon rider på nu har blivit så tråkig.
 
Ddt är väl ingen här som anser motsstsen, att små bsrn ska ha stors hästar.
Har du läst..? Står bland annat attt barn inte ska ha för stora hästar för att kunna orka och kunna bromsa upp. Samt att om hästen blir skrämd som jag också tagit upp så är det skillnad på en häst som väger mindre eller mer.

Var det som skrivs i artikeln jag ville framföra, klart utvecklad styrka spelar roll och behövs.
 
Har du läst..? Står bland annat attt barn inte ska ha för stora hästar för att kunna orka och kunna bromsa upp. Samt att om hästen blir skrämd som jag också tagit upp så är det skillnad på en häst som väger mindre eller mer.

Var det som skrivs i artikeln jag ville framföra, klart utvecklad styrka spelar roll och behövs.
Jag tror alla med mig utgått från att vi diskuterat ponnyer i passade storlek. Du började inlägget med Hur definierar ni en nybörjarponny för barn?

Hur definierar ni en nybörjarponny för barn?

I och för sig så spelar styrkan mindre roll, jag använder samma kraft när jag hanterar ett halvblod och en ponny så där håller jag inte riktigt med, men en stor häst når barnet inte upp att borsta, sadla och tränsa och som de skriver är skaderisken större om en stor häst råkar trampa på/sparka/klämma ett barn. Jag lärde mig att rida på halvblod som 8-åring, bland annat ackordshästar. Styrkan var inga problem, men jag klarade inte att göra iordning hästen själv, de var för stora likaså sadlarna som var avsedda för vuxna.
 
Jag tror alla med mig utgått från att vi diskuterat ponnyer i passade storlek. Du började inlägget med Hur definierar ni en nybörjarponny för barn?



I och för sig så spelar styrkan mindre roll, jag använder samma kraft när jag hanterar ett halvblod och en ponny så där håller jag inte riktigt med, men en stor häst når barnet inte upp att borsta, sadla och tränsa och som de skriver är skaderisken större om en stor häst råkar trampa på/sparka/klämma ett barn. Jag lärde mig att rida på halvblod som 8-åring, bland annat ackordshästar. Styrkan var inga problem, men jag klarade inte att göra iordning hästen själv, de var för stora likaså sadlarna som var avsedda för vuxna.
Det är ok att inte hålla med och även lika och att vi inte håller med dig. Men du skriver faktiskt att du använder dig av kraft, altså behöver även du en viss styrka för att hantera dina hästar.
 
Det är ok att inte hålla med och även lika och att vi inte håller med dig. Men du skriver faktiskt att du använder dig av kraft, alltså behöver även du en viss styrka för att hantera dina hästar.
Givetvis behöver man en viss kraft/styrka. Det krävs kraft att ens sitta upp och hålla en tygel eller för den delen lyfta en fjäder eller andas. Nu tycker jag du mest verkar vilja märka ord.

Vilka vi syftar du på som inte håller med mig?
 
Givetvis behöver man en viss kraft/styrka. Det krävs en viss kraft att ens sitta upp och hålla en tygel eller för den delen lyfta en fjäder eller andas.
Disskutionen startade faktiskt med att ingen styrka behövs över huvud taget och det går säkert med vissa mindre traditionella metoder men vad ska man då ens med ett grimskaft till om man inte får lov att ta i det över huvud taget. Men skönt att även du är enig i att styrka behövs. Sedan övergick det väl i att handla om att styrka minsan inte är viktigast eller det enda som spelar roll men det är ingen som påstått, inte jag i alla fall men faktum är som du beskriver så hade vi inte kunnat göra något utan styrka. Verkar som att vi är ganska eniga trots allt.

Är väl mer att jag anser att det kan vara avgörande i många situationer.. om en häst vill dra på är det ganska sannolikt att en oerfaren pappa klarar av att bromsa hästen och lite sannolikt att en mer erfaren 5-åring klarar av det även om hästen så klart hade kunnat dra i väg med precis vem den vill.
Så var bara det jag tänkte när jag skrev att det är extra viktigt med en välhanterad ponny om det är en väldiigt stark.
 
Jag tror alla med mig utgått från att vi diskuterat ponnyer i passade storlek. Du började inlägget med Hur definierar ni en nybörjarponny för barn?



I och för sig så spelar styrkan mindre roll, jag använder samma kraft när jag hanterar ett halvblod och en ponny så där håller jag inte riktigt med, men en stor häst når barnet inte upp att borsta, sadla och tränsa och som de skriver är skaderisken större om en stor häst råkar trampa på/sparka/klämma ett barn. Jag lärde mig att rida på halvblod som 8-åring, bland annat ackordshästar. Styrkan var inga problem, men jag klarade inte att göra iordning hästen själv, de var för stora likaså sadlarna som var avsedda för vuxna.
Men tror fortfarande du inte riktigt förstått.. en 8-åring har nomralt utvecklat en tillräcklig styrka en häst normalt reagerar på. Är som en annan i tråden skev att min späda dotter har inte den styrkan än och det är precis det jag försökt förklara och beskriva. Min dotter klarar av att bromsa de flesta av ponnyerna på ridskolan uppsuttet men inte alla men avsuttet är det svårare eftersom hon lätt kan dras hon omkull om hon inte väljer att fortsätta gå med. Ponnyerna är inte vana vid att reagera på den lätta press hon kan bidra med.
Är också som hon beskrev att normala huvudrörelser skulle kunna dra med henne, märker man tydligt om hästen rycker ner huvudet under lektionen, då far hon lätt fram på manken eller halsen. De kan altså lätt dra med hela hennes 15 kg utan att ens vara medvetna om de genom att tex vända på huvudet.
 
Men tror fortfarande du inte riktigt förstått.. en 8-åring har nomralt utvecklat en tillräcklig styrka en häst normalt reagerar på. Är som en annan i tråden skev att min späda dotter har inte den styrkan än och det är precis det jag försökt förklara och beskriva. Min dotter klarar av att bromsa de flesta av ponnyerna på ridskolan uppsuttet men inte alla men avsuttet är det svårare eftersom hon lätt kan dras hon omkull om hon inte väljer att fortsätta gå med. Ponnyerna är inte vana vid att reagera på den lätta press hon kan bidra med.
Är också som hon beskrev att normala huvudrörelser skulle kunna dra med henne, märker man tydligt om hästen rycker ner huvudet under lektionen, då far hon lätt fram på manken eller halsen. De kan altså lätt dra med hela hennes 15 kg utan att ens vara medvetna om de genom att tex vända på huvudet.
Och jag tror inte du har förstått mig, jag är inte enig med dig. Små barn behöver mycket hjälp att hantera sina ponnyer ( även i lämplig storlek) tills de lärt sig kommunicera och hantera ponnyn/hästen. Tills de har koordinationen, förmågan att fokusera, förmågan att placera sig rätt, de kan inte kompensera okunskap eller dåligt utbildade ponnyer med styrka, såsom vuxna kan till viss del.

Här är några exempel på små barn som klarar det finfint.



 
Det är ok att inte hålla med och även lika och att vi inte håller med dig. Men du skriver faktiskt att du använder dig av kraft, altså behöver även du en viss styrka för att hantera dina hästar.
Fast alltså, om det sitter i styrka så är ju även en liten ponny tusen miljoner gånger starkare än ett litet barn? Ingen större skillnad på så sätt jämfört med en större häst.
 
Fast alltså, om det sitter i styrka så är ju även en liten ponny tusen miljoner gånger starkare än ett litet barn? Ingen större skillnad på så sätt jämfört med en större häst.
Om man tänker så här.. medryttarponnyn väger kanske hälften än vad ridskoleponnyerna gör. Det blir ungefär som att ett barn på 30 kg rider ridskoleponnyerna kontra min dotter på 15 rider sin medryttarponny. Jag vägde 30 kg när jag var 12 år.. jag for inte fram på ridskoleponnyernas manke ifall de rykte med huvudet som min dotter gör. De hade säkert kunnat om de verkligen velat dra mig ur sadeln med men det hör inte till det normala attt en ponny önskar detta utan det är oavsiktligt. Min dotter har mycket lättare för attt hantera sin medryttarponny samt rida pga av att den inte är lika stark som ridskoleponnyerna, den reagerar på den press hon lätt kan bidra med men om hon ändå ska ha en starkare ponny så är det extra viktigt att den är välhanterad och lyhörd kontra en mindre stark ponny.
 
Och jag tror inte du har förstått mig, jag är inte enig med dig. Små barn behöver mycket hjälp att hantera sina ponnyer ( även i lämplig storlek) tills de lärt sig kommunicera och hantera ponnyn/hästen. Tills de har koordinationen, förmågan att fokusera, förmågan att placera sig rätt, de kan inte kompensera okunskap eller dåligt utbildade ponnyer med styrka, såsom vuxna kan till viss del.

Här är några exempel på små barn som klarar det finfint.



Är ju meningen att de ska kunna öva på ponnyn men klart de ska ha den hjälp och vägledning som behövs. Är ju precis detta jag skrivit hela tiden att de behövs en välhanterad ponny eftersom ett klent barn inte kan kompensera med styrka, exakt det jag menade och att det då är extra viktigt om det är en stark ponny.
Nu ger du exempel på välridna ponnyer.. har aldrig skrivit att små barn inte skulle kunna rida, min egen dotter rider ju ponnyer i olika storlekar så det vet väl jag.
 
Är ju meningen att de ska kunna öva på ponnyn men klart de ska ha den hjälp och vägledning som behövs. Är ju precis detta jag skrivit hela tiden att de behövs en välhanterad ponny eftersom ett klent barn inte kan kompensera med styrka, exakt det jag menade och att det då är extra viktigt om det är en stark ponny.
Nu ger du exempel på välridna ponnyer.. har aldrig skrivit att små barn inte skulle kunna rida, min egen dotter rider ju ponnyer i olika storlekar så det vet väl jag.

Inte heller ett starkt barn utan häst/ridkunskaper kan klara av en ponny som inte är välriden ponny.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 186
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 757
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 814
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp