Nybörjarponny!

Nej, det handlar inte om hur mycket din dotter väger - det handlar om hur hästarna är att rida och hantera. En A-ponny sliter lätt tyglarna ur handen på en på exakt samma sätt som en stor häst kan göra. För hur små eller stora de än är så är de enormt mycket starkare än en människa.
Grejen är att de stora ponnyerna verkar inte märka att de gör det utan bara rycker som de är vana vid och så hamnar dottern framför sadeln.. vi försöker välja de ponnyerna som vi vet inte ryckeroch de är båda maxade d-ponnyer så visst är det som du beskriver medmen nu tycker jag att jag har varit väldigt tydlig med detta genom hela tråden att hästen behöver vara välhanterad var faktiskt en kommentar om just det som startade hela denna dsskutionen. Har hänt att shettisen ryckt på samma vis men då tar det stopp innan dottern far fram med rumpan framför sadeln även om den så klart hade kunnat dra henne urr sadeln om den verkligen hade velat, 15 kg känner den av mer i sin mun än en ponny som väger dubbelt så mycket och är van vid att ha betydligt mer på andra sidan tygeln.
 
Klart jag förstår det, har ju skrivit att det är viktigt oavsett men skulle jag valt en starkare eller större häst hade det varit för att den var mer välhanterad och lämplig i så fall.
Har inte hakat upp mig på det alls men kan lätt verka så när det är det vi råkar disskutera.
Klart man går på lämplighet.

Hade det rört sig om att hästen ska vara svag nog hade det räckt att välja efter storlek/massa. Och välja ut svagast möjliga, nu är alla för starka.
 
Extra viktigt att den bjässen är välhanterad annars hade det inte gått. Finns ingen styrka att kompensera med där.
Det finns aldrig styrka att kompensera med när det gäller nybörjare och ridning, Hästar i rimlig storlek är alltid för starka. Det krävs kunsksper för att kunna dominera hästar med styrka om man nu önskar den typen av telation till hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 186
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 757
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 814
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp