Hur påverkar bygge av attefallshus fastighetens värde?

Så, så länge man är en vanlig villaägare och vill hyra ut stugan/attefallaren intill behöver man inte oroa sig över besittningsskydd ?
Typ ja och nej.
Samtidigt.

Eftersom att privatuthyrningslagen inte gäller där, du har ju inte bort i huset själv, så är det inte bara att säga upp hur som helst
Men om du behöver det själv eller om din familj behöver det så kan det gå att säga upp.
Men det är fullt möjligt att få problem även i ett sådant läge.
 
Behöver du ha larmet på om du har gäster? Jag har en friggebod med två sängar och indragen el. Gästerna som sover där ute får välja om de vill gå in i huset om de vill gå på toa på natten eller om de vill kissa i trädgården(stor tomt och ett bra buskage bred friggeboden). Hade jag haft gäster oftare hade jag nog ställt en portapotti på gamla utedasset eller på verandan till friggeboden.
Jag har extremt vaktiga grannar, så att gå i trädgården kommer inte på fråga :D
 
Jag är dåligt insatt i Attefallshus, men har de rinnande vatten och nån form av avlopp? Toa och dusch? Har det allt detta, plus el (givetvis) och ett litet kök med kyl och frys, skulle jag alla gånger bygga ett. De ser jättefina ut. Hellre det än en utbyggnad.
Det finns jättefina. Och det var det som lockade lite. Om jag hade haft en massa pengar liggande så hade jag inte ens behövt ställa frågan. Lite pengar har jag att lgga ut på ändringar, men om jag förlorar mycket (säg att jag lägger ut 1 mille och ökar värdet med en halv mille) - ja då har jag inte riktigt så mycket att lägga utt. Jag skulle kunna tänka mig att förlora 200 tusen på att få det jag tror att jag vill ha, men inte mer.
 
Kanske halvdum fråga men har du kollat på om planlösningen går att justera i huset? Inga döytor/dumt placerade väggar?
Inte alls en dum fråga. Men faktum är att planlösningen för huset är riktigt bra. Jag skulle säga att den är så gott som maxad. Det var lite det jag föll för när jag flyttade hit. Det funkade med min budget, med två små barn, läge och även utformning och planlösning. Egentligen funkar det nästan bra nu också. Det kanske bara är jag som har orimliga önskemål. Andra familjer i min närhet med två vuxna och ett barn som köper fina hus på 150-200 kvm och jag bor på 75. De har gästrum/kontor och plats för böcker, eller hobbyrum/syrum etc.
Men jag vet också att jag inte kommer att behöva ett jättehus om 6-7 år. För då är det bara jag och tre katter.
 
När det gäller uthyrning så rekommenderar jag dig att läsa om de problem som jag har haft med hyresgäster innan du ens tänker tanken.
Sök på mitt användarnamn + hyresgäster i forumet.

Jag vet någon som skulle bygga en gäststuga till sin 1,5 mille villa. Gäststugan kostade till slut 3 mille och var fantastiskt.
Hur mycket hade du tänkt att Attefallshuset skulle få kosta?

För ungefär 10 år sedan så gjorde jag en utbyggnad som drog iväg till 500 papp. Den var visserligen kul men hamnade definitivt utanför budget som var på 350 papp.
Jag har läst om det tidigare. Följde tråden när det begav sig. Jag tänkte kanske kortare uthyrningar eller..ja...jag har inte tänkt igenom det ordentligt alls, men det är mycket turister i närområdet så...
 
Hur mycket svårare/dyrare är det att bygga en till våning uppåt? Om det ens är möjligt.
Då skulle jag bo i ett torn :D:D:D Men det skulle ju helt klart bli ett hus som sticker ut. Om det ens går...jag har ingen aning??? Övervåningen är typ helt under snedtak nästan och gammal murstock som måste förlängas mm. MEn det kanske går
 
Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter. Att huset är litet gör att det kanske inte är så högt värderat, kanske runt 1,6 miljoner, men runt om ligger priserna på husen högre. Mycket bra förbindelser med tåg och buss till närliggande stad.

Det är lite tajt att klämma in familjen i huset, trots att det bara är jag och två barn varannan vecka. Barnen är typ högstadieålder. Än värre om vi har besök. Jag bjuder sällan hem folk pga av bristande utrymme.

Så jag har lekt med tanken på att bygga ett attefallshus med permanent standard. Jag är dock inte snorrik, utan behöver låna till detta. Jag räknar med att kunna ha råd med det, men funderar på om det är värt det. Barnen kommer ju att flytta ut framöver och gissningsvis finns en marknad för att hyra ut, men jag känner att jag behöver veta att det är värt det på fler plan än de logistiska.

Så hur mycket värde tillför en extra byggnad? Jag förstår att det kanske är lite som att fråga hur långt är ett snöre, men det kanske går att resonera lite runt det eller om någon har fler tankar. Kommer värdeökningen av hela fastigheten vara mycket mindre än kostnaden för att få attefallshuset på plats så är det ju troligtvis bättre att låta bli tänker jag.

Jag kommer inte att kunna bygga det själv, så det är ju en del kostnader med uppförande, avloppsdragning, el, grund mm.
Försäljningsmässigt ger det mer att ha ett större hus med fler sovrum än att ha en extra byggnad på tomten. Om du bor i ett området där det finns mycket studenter och möjligheten till av stugan är god så kan jag tänkta mig att det höjer värdet på din fastighet men om du bor i ett område där det inte är så mycket studentuthyrning och så tror jag inte det blir så stor höjning av värdet.

Däremot kan det ju finns värden i att bygga för dig ändå beroende på hur bostadsmarknadens ser ut för dina barn i framtiden tex. Jag har syskon i sthlm och de har byggt atterfallare på tomten så barnen har någonstans att bo när de är i utflyttar åldern eftersom det är så lång väntetid på bostad. Har mena frekventa besök av närstående är det ju också smidigt att ha ett gästhus. Är det enbart för tillfälliga gäster är det kanske bättre att bygga en enklare gäststugan än en fullt inred minibostad.
 
Jag tror att jag kanske måste förtydliga. Jag är egentligen inte ute efter att försöka höja värdet för att göra en stor vinst framöver. Huvudsyftet är att trivas lite bättre, ha lite fler möjligheter - men utan att förlora för mycket på det. Om det blir en för stor förlust så klarar vi oss som det är såklart. Jag vill heller inte sitta med något som blir mer oattraktivt pga det jag gjort.
 
9 månader och det gäller oavsett hur man hackar upp avtalet.
När 9 månader har gått så sitter de säkert.

Göran Persson, han som var Statsminister, har haft problem just med den saken.
Det går att läsa mycket om det och se hur det kan bli.
Det går ju även avtala bort besittningsskyddet. Finns såklart vissa krav (separat överenskommelse om detta mellan hyresvärden och hyresgästen samt, i vissa fall, godkännande från hyresnämnden) men fullt möjligt att avtal bort.
 
Inte alls en dum fråga. Men faktum är att planlösningen för huset är riktigt bra. Jag skulle säga att den är så gott som maxad. Det var lite det jag föll för när jag flyttade hit. Det funkade med min budget, med två små barn, läge och även utformning och planlösning. Egentligen funkar det nästan bra nu också. Det kanske bara är jag som har orimliga önskemål. Andra familjer i min närhet med två vuxna och ett barn som köper fina hus på 150-200 kvm och jag bor på 75. De har gästrum/kontor och plats för böcker, eller hobbyrum/syrum etc.
Men jag vet också att jag inte kommer att behöva ett jättehus om 6-7 år. För då är det bara jag och tre katter.
En friggebod på plintgrund om kan vara delvis förvaring, devis hobbyrum/kontor/vid-behov-rum?
I ditt läge hade jag hellre satsat på något som ryms i min budget som en direkt kostnad än som en investering där tillräcklig avkastning är nödvändig.
Det kanske räcker med att få ut en del saker och ha en plats att ibland kunna bruka som extra yta för att det nästan-tillräckliga huset ska kännas tillräckligt?
 
En friggebod på plintgrund om kan vara delvis förvaring, devis hobbyrum/kontor/vid-behov-rum?
I ditt läge hade jag hellre satsat på något som ryms i min budget som en direkt kostnad än som en investering där tillräcklig avkastning är nödvändig.
Det kanske räcker med att få ut en del saker och ha en plats att ibland kunna bruka som extra yta för att det nästan-tillräckliga huset ska kännas tillräckligt?
Bra inspel. Den delen har jag redan gjort genom att skapa en hel hyllvägg i garaget där saker åkt ut i plastbackar i stället för att stjäla förvaringsyta inomhus. Dessutom har jag fixat extra förrådsutrymme i vedboden. Det har helt klart hjälpt upp till det bättre.

Jag tror det är mer att det är till exempel bökigt om jag vill jobba hemma. Då sitter jag i soffan och får ont i ryggen. Ska jag sy på symaskin så hamnar allt på köksbordet och antingen får jag städa upp allt vid varje måltid, eller så blir måltiderna en picknick i soffan. Jag har böcker som jag skulle vilja ha i hyllor, men som nu är undanstoppade för att de tar plats. Jag har inte extrasängar till besökare, de får sova i soffan och på golv om jag inte tvingar yngsta barnet att sova med mig osv.

Det är inget som är ett måste att ordna upp, utan mer en känsla av att huset är inte helt rätt för mig. Jag jämförde med andra som har större hus och jag vill faktiskt inte ha 200 kvm, bara något... Och flytta är jag inte redo för. Då skulle jag gärna flytta bort från nyfikna grannar, men det passar inte för barnen i dagsläget.

Men jag hör vad ni säger allihopa. Det är bra att få alla inspel. Jag önskar att det inte var så viktigt att jag inte förlorar för mycket, men är det något jag lärt mig av att vara ensam i alla år så är det att vad som helst kan hända. Då håller det inte med för stora ekonomiska förluster.
 
Det går ju även avtala bort besittningsskyddet. Finns såklart vissa krav (separat överenskommelse om detta mellan hyresvärden och hyresgästen samt, i vissa fall, godkännande från hyresnämnden) men fullt möjligt att avtal bort.
Det måste finnas en reell orsak också.
Typ framtida renovering, ombyggnad, rivning eller dyl.
Annars så godkänns det inte.
Och om åtgärden inte är gjord inom en viss tid så blir det besittningsskydd ändå.
 
Jag tror det är mer att det är till exempel bökigt om jag vill jobba hemma. Då sitter jag i soffan och får ont i ryggen. Ska jag sy på symaskin så hamnar allt på köksbordet och antingen får jag städa upp allt vid varje måltid, eller så blir måltiderna en picknick i soffan.
Ett arbetsrum för dig i en Friggebod skulle nog lösa det där.
Den behöver ju inte bli dyr alls och ger definitivt ett mervärde till huset.
Och så en porta potti, frystoalett eller motsvarande.
 
Inte alls en dum fråga. Men faktum är att planlösningen för huset är riktigt bra. Jag skulle säga att den är så gott som maxad. Det var lite det jag föll för när jag flyttade hit. Det funkade med min budget, med två små barn, läge och även utformning och planlösning. Egentligen funkar det nästan bra nu också. Det kanske bara är jag som har orimliga önskemål. Andra familjer i min närhet med två vuxna och ett barn som köper fina hus på 150-200 kvm och jag bor på 75. De har gästrum/kontor och plats för böcker, eller hobbyrum/syrum etc.
Men jag vet också att jag inte kommer att behöva ett jättehus om 6-7 år. För då är det bara jag och tre katter.

Då hade jag nog faktiskt inte gjort nåt. De som besöker mig får sova på soffan eller hyra in sig på hotell, vandrarhem, airbnb om jag inte har möjlighet att erbjuda sängplats. När första barnet flyttar hemifrån har du ett gästrum att erbjuda. Ett gästrum där det även kan finnas en kontorsdel till dig. Jag hade haft tålamod! Lagt pengarna på nåt annat.
 
Inte alls en dum fråga. Men faktum är att planlösningen för huset är riktigt bra. Jag skulle säga att den är så gott som maxad. Det var lite det jag föll för när jag flyttade hit. Det funkade med min budget, med två små barn, läge och även utformning och planlösning. Egentligen funkar det nästan bra nu också. Det kanske bara är jag som har orimliga önskemål. Andra familjer i min närhet med två vuxna och ett barn som köper fina hus på 150-200 kvm och jag bor på 75. De har gästrum/kontor och plats för böcker, eller hobbyrum/syrum etc.
Men jag vet också att jag inte kommer att behöva ett jättehus om 6-7 år. För då är det bara jag och tre katter.
Du kanske kunde sätta bokhylla på sockel runt vardagsrum och inne i sovrum för böcker, två rader, borde svälja en del.

I övrigt är vi två vuxna o ett barn på 73 m2 och jag tänker att det är ganska bra ändå, även om ett extra rum hade varit kul.
 
Röstar också för en friggebod med din behov. Arbetsrum/extra rum för gäster/tonåring. Hade jag fått ett eget "hus" som tonåring hade jag inte klagat över att behöva gå in för att använda toaletten.
 
Inte alls en dum fråga. Men faktum är att planlösningen för huset är riktigt bra. Jag skulle säga att den är så gott som maxad. Det var lite det jag föll för när jag flyttade hit. Det funkade med min budget, med två små barn, läge och även utformning och planlösning. Egentligen funkar det nästan bra nu också. Det kanske bara är jag som har orimliga önskemål. Andra familjer i min närhet med två vuxna och ett barn som köper fina hus på 150-200 kvm och jag bor på 75. De har gästrum/kontor och plats för böcker, eller hobbyrum/syrum etc.
Men jag vet också att jag inte kommer att behöva ett jättehus om 6-7 år. För då är det bara jag och tre katter.
Någonstans måste man ju se till sina egna behov och inte vad alla andra har.

Jag såg ett avsnitt av ett husbyggarprogram där mindre byggnader, bland annat för tonåringar om jag förstod det hela rätt, sattes upp väldigt strategiskt och gav huset och altanen lite insynsskydd osv. Superfint gjort och ordentligt genomtänkt sett till behov och tomtens/områdets utseende osv anser jag. Det skulle ju marknaden kunna uppskatta kan jag tänka mig. Å andra sidan borde ju en häck vara billigare om det enbart skulle vara insynsskydd. Sen är ju frågan hur mycket man är okej att betala extra för utrymmet. Det är ju någonstans en relativt begränsad grupp människor som hade värdesatt det högt nog för att man ska tjäna på det kan jag tänka mig. Familjer med tonåringar, långväga besökare, behov av hobbyutrymme.. ja såna grupper. Min äldsta är snart tonåring och jag hade nog lätt kunnat tänka mig att betala några kronor extra för ett sådant hus, om huvudbyggnaden var av mindre storlek/inte möjlig att dela av till blivande tonåringar. Det vill ju dock till att det finns några budgivare med önskemålet då för att det ska dra upp värdet tillräckligt.

Friggebod var en bra idé. Det borde ju gå att planera den så det finns möjlighet att göra ett mindre badrum/kokvrå framöver om behov/önskemål skulle uppstå tycker jag. Jag är förvisso ingen hantverkare men det borde ju vara möjligt att diskutera med någon som faktiskt kan.
 
@nyttnick och andra som funderar på att hyra ut.

Det kan bli väldigt krångligt att få tillbaka bostaden om man behöver den själv eller vill sälja.

Här är en bra artikel i just det ämnet.
Just Martin Hansson jurist på Hyresgästföreningen har jag p.g.a. orsaker ju träffat ett antal gånger under åren.
Han är mycket kunnig och intresserad av ämnet och jag hyser ett mycket stort förtroende för honom.
Trevlig är han dessutom.

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyre...rmare-till-sjukhus-barnfamilj-vagrade-flytta/
 
Bra inspel. Den delen har jag redan gjort genom att skapa en hel hyllvägg i garaget där saker åkt ut i plastbackar i stället för att stjäla förvaringsyta inomhus. Dessutom har jag fixat extra förrådsutrymme i vedboden. Det har helt klart hjälpt upp till det bättre.

Jag tror det är mer att det är till exempel bökigt om jag vill jobba hemma. Då sitter jag i soffan och får ont i ryggen. Ska jag sy på symaskin så hamnar allt på köksbordet och antingen får jag städa upp allt vid varje måltid, eller så blir måltiderna en picknick i soffan. Jag har böcker som jag skulle vilja ha i hyllor, men som nu är undanstoppade för att de tar plats. Jag har inte extrasängar till besökare, de får sova i soffan och på golv om jag inte tvingar yngsta barnet att sova med mig osv.

Det är inget som är ett måste att ordna upp, utan mer en känsla av att huset är inte helt rätt för mig. Jag jämförde med andra som har större hus och jag vill faktiskt inte ha 200 kvm, bara något... Och flytta är jag inte redo för. Då skulle jag gärna flytta bort från nyfikna grannar, men det passar inte för barnen i dagsläget.

Men jag hör vad ni säger allihopa. Det är bra att få alla inspel. Jag önskar att det inte var så viktigt att jag inte förlorar för mycket, men är det något jag lärt mig av att vara ensam i alla år så är det att vad som helst kan hända. Då håller det inte med för stora ekonomiska förluster.
"Jag tror det är mer att det är till exempel bökigt om jag vill jobba hemma. Då sitter jag i soffan och får ont i ryggen. Ska jag sy på symaskin så hamnar allt på köksbordet och antingen får jag städa upp allt vid varje måltid, eller så blir måltiderna en picknick i soffan. Jag har böcker som jag skulle vilja ha i hyllor, men som nu är undanstoppade för att de tar plats. Jag har inte extrasängar till besökare, de får sova i soffan och på golv om jag inte tvingar yngsta barnet att sova med mig osv."

Går ett sånt här ställa längs någon korridor eller liknande för att använda när du syr och liknande?
https://www.ikea.com/se/sv/p/norberg-vaeggmonterat-klaffbord-vit-30180504/
https://www.ikea.com/se/sv/p/norden-slagbord-vit-10423886/
 
"Jag tror det är mer att det är till exempel bökigt om jag vill jobba hemma. Då sitter jag i soffan och får ont i ryggen. Ska jag sy på symaskin så hamnar allt på köksbordet och antingen får jag städa upp allt vid varje måltid, eller så blir måltiderna en picknick i soffan. Jag har böcker som jag skulle vilja ha i hyllor, men som nu är undanstoppade för att de tar plats. Jag har inte extrasängar till besökare, de får sova i soffan och på golv om jag inte tvingar yngsta barnet att sova med mig osv."

Går ett sånt här ställa längs någon korridor eller liknande för att använda när du syr och liknande?
https://www.ikea.com/se/sv/p/norberg-vaeggmonterat-klaffbord-vit-30180504/
https://www.ikea.com/se/sv/p/norden-slagbord-vit-10423886/
Jag har inga sådana ytor tyvärr. Jag har bott här i 11 år och vänt ut och in på det mesta, så jag tror att det som är nu är det bästa jag kan göra. Just vad gäller att skapa användbara ytor. Jag hade en tråd för ett tag sedan om mina böcker och lyckades få till en liten extra förvaring för en del av böckerna, men ja - de kan få fortsätta ligga gömda i garderober mm. Det är verkligen ingen kris, bara en önskan om att bli lite mer nöjd och glad.

Jag har fått så många bra svar här i tråden och jag är egentligen inte förvånad över att ett attefallshus kanske inte är en hållbar lösning. Men frågar man inte så får man det inte bekräftat och då ligger det kvar och gnager.

En friggebod skulle säkert lösa en del. Jag måste bara komma fam till om jag verkligen VILL ha det. För jag tror någonstans att jag önskar mig något lite "lyxigare" än bara något som är en bra och praktisk lösning. Och då kanske det som @Lingon skrev tidigare - spara pengarna till något annat - är en bättre grej. Inte för att förslagen var dåliga på något sätt, bara ändå. Lite som de som räknar på njutning per kalori - fast översatt till boende/byggnader/fastighet per krona.

Ingenting i min situation är krisartat eller direkta måsten eller behov. Det har bara varit så mycket skit genom åren att jag ibland drömmer om en liten guldkant, även för egentligen oviktiga grejer. Barnen har det också bra och inget fel i att de får lära sig att samsas om ytor och se att saker som inte är superfränt ändå kan vara toppen och underbart.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 294
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 336
Senast: Görel
·
Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Nu har vi hittat en gård (igen) som skulle kunna passa oss! Mark så vi kan ha hästarna hemma, nära stan så barnen kan gå kvar i sin...
Svar
6
· Visningar
961
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp