Nybörjarponny!

Jo men inte på det viset. Jag tror mer på kroppsspråk.
Fast när det inte funkar, som du beskriver.
Då är det väl mer vettigt att ge hästen ett stopp/lyssnakommando verbalt innan du tar i grimskaftet eller tygeln så att den får en chans att lyssna? Så gott som varenda häst jag träffat på har varit lyhörda för de generiska smackningarna och "whoa/ptrooo".
Eller "saaakta" och "gör halt". Särskilt om det rör sig om en ridskoleponny.
 
Jag uppfattade det precis som barnet var fyra år. När man är nästan sju har man definitivt styrka att rycka/dra i grimskaft så det gör ont.
Hon fyller 6 solår om några dagar men är storleksmässigt som en genomsnittlig 4-åring. Hon har verkligen inte styrka att få ponnyerna att reagera över huvud taget. Och jag har aldrig skrivit något om att rycka eller dra i grmskaftet, varför skulle någon göra det? Men hålla emot.. hästen som fortsätter dra framåt. Min dotter dras med som en lös vante. Är även mentalt man ska kunna våga hålla emot. Det tror jag många små barn saknar.
 
Fast när det inte funkar, som du beskriver.
Då är det väl mer vettigt att ge hästen ett stopp/lyssnakommando verbalt innan du tar i grimskaftet eller tygeln så att den får en chans att lyssna? Så gott som varenda häst jag träffat på har varit lyhörda för de generiska smackningarna och "whoa/ptrooo".
Eller "saaakta" och "gör halt". Särskilt om det rör sig om en ridskoleponny.
Aldrig sett någon göra så på ridskolan iaf. Ibland kan jag försöka med ett lungt ptrooo men det brukar i de flesta fall inte ge något men värt att prova, åtminstonde om man vet att hästen är inkörd.
 
Aldrig sett någon göra så på ridskolan iaf. Ibland kan jag försöka med ett lungt ptrooo men det brukar i de flesta fall inte ge något men värt att prova, åtminstonde om man vet att hästen är inkörd.
Har du verkligen aldrig sett hela ponnyskaran reagera på ridlärarens kommandon när det rids i ridhuset? :D Det är inte bara körhästar som utbildas med röstkommandon heller. När man börjar med exempelvis longering vid inridning är det samma bas.
 
Har du verkligen aldrig sett hela ponnyskaran reagera på ridlärarens kommandon när det rids i ridhuset? :D det är inte bara körhästar som utbildas med röstkommandon heller. När man börjar med exempelvis longering vid inridning är det samma kommandon.
Jo då, både sett och hört, men kan ju inte rop "gör halt" då kommer de andra tro jag inte är klok. Tror de hästar som vill fokusera på hästen framför som de är vana vid, märker speciellt de hästar som varit länge på ridskolan så är det svårt att bryta när man måste hålla sig i ledet. Att börja tjoa det ena eller det andra kommer nog ignoreras.
 
Jo då, både sett och hört, men kan ju inte rop "gör halt" då kommer de andra tro jag inte är klok. Tror de hästar som vill fokusera på hästen framför som de är vana vid, märker speciellt de hästar som varit länge på ridskolan så är det svårt att bryta när man måste hålla sig i ledet. Att börja tjoa det ena eller det andra kommer nog ignoreras.

Pttrrrrrooo för halt (whooaaa om westerntränad).
Klicksmack för gå fram.
Ssss för trav om dom är körtränade.
 
Pttrrrrrooo för halt (whooaaa om westerntränad).
Klicksmack för gå fram.
Ssss för trav om dom är körtränade.
Precis, använder detta ibland men brukar inte vara något effektivt i dessa situationer vad jag märkt dessutom får man lära sig att aldrig smacka i ridhuset eftersom det driver på alla andras hästar. Även sett elever bli tillsagda för ptrooo.
 
Jo då, både sett och hört, men kan ju inte rop "gör halt" då kommer de andra tro jag inte är klok. Tror de hästar som vill fokusera på hästen framför som de är vana vid, märker speciellt de hästar som varit länge på ridskolan så är det svårt att bryta när man måste hålla sig i ledet. Att börja tjoa det ena eller det andra kommer nog ignoreras.
Man behöver inte tjoa någonting, hästarna har ju utmärkt hörsel... sedan förstod jag det som att du haft problem när du själv varit ensam ute med ponny och barn? I fallet med ponnyn som blir stressad i blåst till exempel känner jag att rösten är ett jättefint verktyg.
Måste erkänna att jag inte lusläst tråden.
 
Man behöver inte tjoa någonting, hästarna har ju utmärkt hörsel... sedan förstod jag det som ytt du haft problem när du själv varit ensam ute med ponny och barn? I fallet med ponnyn som blir stressad i blåst till exempel känner jag att rösten är ett jättefint verktyg.
Måste erkänna att jag inte lusläst tråden.
I lugnande syfte använder jag rösten väldigt mycket och en del i uppmuntrande eller berömmande. Använder rösten fast inte på det sättet du nämnde. Och alltid för att göra uppmärksam på att jag kommer så de inte blir överaskade.
 
Hon fyller 6 solår om några dagar men är storleksmässigt som en genomsnittlig 4-åring. Hon har verkligen inte styrka att få ponnyerna att reagera över huvud taget. Och jag har aldrig skrivit något om att rycka eller dra i grmskaftet, varför skulle någon göra det? Men hålla emot.. hästen som fortsätter dra framåt. Min dotter dras med som en lös vante. Är även mentalt man ska kunna våga hålla emot. Det tror jag många små barn saknar.

En fluga har styrka/förmåga att få en häst att reagera. Jag kan få en häst att reagera genom att röra ett hängande grimskaft, är hon så kraftlös att hon inte kan få en häst att reagera, då kanske hon inte ska vara i närheten av hästar.

men...

...det är förmodligen inget fel på ditt barns styrka, men ska hon lära sig av hästar som vuxna har problem att leda så är det självklart att det blir problem. Sen borde styrka när man leder hästar inte behövas överhuvudtaget när man leder hästar- och för mig funkar det för det mesta utan större problem. Det är därför jag inte skulle låtit mitt barn vara kvar på den ridskolan som jag skrev. Det är farligt för barn (och vuxna) med hästar som inte lyssnar och tråkigt för barnen att inte kunna hantera hästarna.
 
En fluga har styrka/förmåga att få en häst att reagera. Jag kan få en häst att reagera genom att röra ett hängande grimskaft, är hon så kraftlös att hon inte kan få en häst att reagera, då kanske hon inte ska vara i närheten av hästar.

men...

...det är förmodligen inget fel på ditt barns styrka, men ska hon lära sig av hästar som vuxna har problem att leda så är det självklart att det blir problem. Sen borde styrka när man leder hästar inte behövas överhuvudtaget när man leder hästar- och för mig funkar det för det mesta utan större problem. Det är därför jag inte skulle låtit mitt barn vara kvar på den ridskolan som jag skrev. Det är farligt för barn (och vuxna) med hästar som inte lyssnar och tråkigt för barnen att inte kunna hantera hästarna.
Precis, de kan leda välhanterade hästar så som en häst bör vara men hästar som inte är det kommer inte reagera föräns den press de är vana vid uppstår.
Tror som skrivet inte att just vår ridskola är något ovanligt exempel. Postade en video i tråden där jag sökt på youtube och hittade ett exempel i första videon som kom upp vilket visar detta fullt vanliga jag menar med typiska ridskolehästar. Tror ni tänker att det är värre än vad det är.
 
...det är förmodligen inget fel på ditt barns styrka,

Inget fel, men såg du bilden av barnet på en shettis? Mycket liten och späd, normala huvudrörelser gör nog att hon flyger även om hästen är vältränad, lydig och snäll.

Amerikansk miniatyr skulle nog funka för självständig hantering, men allt större än så är nog faktiskt för starkt. Inte pga att man behöver vara särskilt stark proportionellt sett, utan rent i relation till kroppshyddan.

Håller dock med dig om att ridskolan låter väldigt trist.
 
Precis, de kan leda välhanterade hästar så som en häst bör vara men hästar som inte är det kommer inte reagera föräns den press de är vana vid uppstår.
Tror som skrivet inte att just vår ridskola är något ovanligt exempel. Postade en video i tråden där jag sökt på youtube och hittade ett exempel i första videon som kom upp vilket visar detta fullt vanliga jag menar med typiska ridskolehästar. Tror ni tänker att det är värre än vad det är.
Då har jag bara träffat atypiska ridskolehästar, jag har inte någon gång träffat på ponnyer som inte ens vuxna klarar leda på ett vettigt vis på en ridskola.
 
Inget fel, men såg du bilden av barnet på en shettis? Mycket liten och späd, normala huvudrörelser gör nog att hon flyger även om hästen är vältränad, lydig och snäll.

Amerikansk miniatyr skulle nog funka för självständig hantering, men allt större än så är nog faktiskt för starkt. Inte pga att man behöver vara särskilt stark proportionellt sett, utan rent i relation till kroppshyddan.

Håller dock med dig om att ridskolan låter väldigt trist.
Det är faktiskt ett problem med ridskolehästarna att hon far fram när de rycker med huvudet så vi försöker alltid få en av de som inte rycker.
Medryttarponnyn rycker inte som väl är.
 
Då har jag bara träffat atypiska ridskolehästar, jag har inte någon gång träffat på ponnyer som inte ens vuxna klarar leda på ett vettigt vis på en ridskola.
Tycker du inte hon leder vettigt? Tycker det är fullt normalt och vanligt. Att det finns 2 brötigare ponnyer på en stor ridskola är väl inte så konstigt. Skulle de vara helt oklanderliga och perfekta skulle de nog inte kunna ha någon verksamhet igång. är inte lätt att hitta lämpliga hästar.
 
Tycker du inte hon leder vettigt? Tycker det är fullt normalt och vanligt. Att det finns 2 brötigare ponnyer på en stor ridskola är väl inte så konstigt. Skulle de vara helt oklanderliga och perfekta skulle de nog inte kunna ha någon verksamhet igång. är inte lätt att hitta lämpliga hästar.
Jag tycker inte det är normalt för en bra ridskola att man har ponnyer för barn som är så besvärliga att leda för vuxna som du beskriver - jag har då aldrig fått ont i armen bara av att leda en ponny (eller häst) för att den är stark och ligger på som du beskriver, inte någon annan heller. Det vanliga när jag ser nybörjarlektioner är att man har ponnyer/hästar där ledaren mest är en extra säkerhet och det mest är ridlärarens kommando som styr.

Jag säger inte att det inte finns, men jag tror inte det är det normala.

Vem och vad syftar du på här? "Tycker du inte hon leder vettigt?" Jag tvivlar på att jag sett någon du talar om leda någon häst alls så jag kan inte ha någon åsikt i frågan.
 
Jag tycker inte det är normalt för en bra ridskola att man har ponnyer för barn som är så besvärliga att leda för vuxna som du beskriver - jag har då aldrig fått ont i armen bara av att leda en ponny (eller häst) för att den är stark och ligger på som du beskriver, inte någon annan heller. Det vanliga när jag ser nybörjarlektioner är att man har ponnyer/hästar där ledaren mest är en extra säkerhet och det mest är ridlärarens kommando som styr.

Jag säger inte att det inte finns, men jag tror inte det är det normala.

Vem och vad syftar du på här? "Tycker du inte hon leder vettigt?" Jag tvivlar på att jag sett någon du talar om leda någon häst alls så jag kan inte ha någon åsikt i frågan.
Fick inte ont armen utan blev trött i armen.. har inte ens beskrivit att jag blivit mycket trött i armen utan bara trött. Men ja, just de två är lite speciella och av kriftigare typ men ligger inte direkt på heller men behöver bromsas regelbundet för att inte komma för nära ponnyn framför vilket är väldigt vanligt tycker jag när man rider i ledet att hästarna gärna vill gå för nära.
De ville gärna ge de hästarna åt mig och dottern med eftersom jag är hästvan men jag sa ifrån och nu ska den jag upplevde värst säljas vilket känns skönt för blev en stress att inte behöva välja sist och riskera att få henne. Jag gillar ju alla hästar men den passade inte dottern alls, den var så stor att hon grät av rädsla första gången och andra gången vi fick henne var hon med rädd men inte lika mycket (hon ville själv rida, jag sa tydligt att hon inte behövde om hon inte vill men hon älskar att rida).


Du svarade på en kommentar där jag nämnde en video jag postat i tråden som visar hur jag tänker är normalt och att det är det jag menar med normal häst och i synerlighet ridskolehäst, att man behöver hålla emot en del för att hästen ska reagera och att det är svårt för ett litet barn, bara det jag menar.. många här verkar föreställa sig något betydligt värre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 290
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 791
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 027
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp