Nybörjarponny!

Detta ser jag överallt och anser är generell praxis och om ni inte ser det så är det för att vi föreställer oss styrka helt olika.
Min dotter klarar inte av att leda ponnyerna på ridskolan för de reagerar inte över huvud taget på hennes klena press då de är vana vid mer.
Kan vara så att ni inte inser hur klent ett litet barn är.
Tror få låter sig dras runt som en lös vante ifall hästen inte reagerar för en lätt signal eller en lättare press, skulle vara ett litet barn då. Min dotter tex för hon har inget val, alla andra jag ser stannar och håller emot i det läget.
Vi är flera som beskrivit hur våra hästar blivit mer lyhörda på olika vis efter att ha hamnat i vår ägo så tänker att vi är personer som vill ha mer lyhörda hästar än genomsnittet.

Vill ni disskutera detta mer får ni starta en egen tråd i detta ämne för detta är vanlig hästhantering.
Är ett intressant ämne i övrigt.
Jag klarade utmärkt att leda halvblod som 8-9 åring - ridskolan hade nästan bara storhästar. Som vuxen har jag släpats kanske 100 meter efter en envis ponny (i snön). Jsg är övertygad om att jag var starkare som vuxen och att halvbloden var starkare än en c-ponny (i och för sg en fjording) . Jag lätt mig inye dras runt, jag hade noll chans och ponyn drog för att den gillade snön, inget skenande av rädsla där.

På min ridskola var det barnen som fick lära sig att leda. Och det var sällan någon häst drog iväg alls, jah kan inte påminna mig om någon incident.

Det jag menar är att lär man en häst att det är hårda tag som gäller och inte "ömsesidig respekt och små bokstäver" så blir det brötigt att hantera hästen. En sån häst blir ingen bra nybörjarhäst.
 
Jag klarade utmärkt att leda halvblod som 8-9 åring - ridskolan hade nästan bara storhästar. Som vuxen har jag släpats kanske 100 meter efter en envis ponny (i snön). Jsg är övertygad om att jag var starkare som vuxen och att halvbloden var starkare än en c-ponny (i och för sg en fjording) . Jag lätt mig inye dras runt, jag hade noll chans och ponyn drog för att den gillade snön, inget skenande av rädsla där.

På min ridskola var det barnen som fick lära sig att leda. Och det var sällan någon häst drog iväg alls, jah kan inte påminna mig om någon incident.

Det jag menar är att lär man en häst att det är hårda tag som gäller och inte "ömsesidig respekt och små bokstäver" så blir det brötigt att hantera hästen. En sån häst blir ingen bra nybörjarhäst.
Det gjorde jag med.. brukade vara medoch leda på nyböjarlektionerna i den åldern men det är ju som jag nämnde en ålder där man utvecklat viiss stykra och har evtt at använda den.
Är ju det jag skriver hela tiden att hästarna kräver den styrkan för att dem är lärda så.
 
Jag brukar prata med hästen innan jag lägger till tryck, ifall den inte redan är uppmärksam på mig. :) Gör detsamma med hunden, katten, fåglarna och ormarna. "Ehum, ursäkta dig men jag är faktiskt här... " Jag upplever att det ofta räcker.
Ja det kan man ju göra men det är ju lite alternativt. Inget som lärs ut på ridskolorna. Jag personligen vill att de ska vara uppmärksamma oavsett och då är det så jag får jobba för att de ska förstå.
 
Jag ger upp. Du verkar inte vilja förstå. Du tjatar om din uppfattning, och sen försöker du hela tiden tona ned det du nyss uttryckt. (I det ovan det med ont i armen)

Jag hoppas du och din dotter kommer få se någon av de otroligt många ridskolor med väl lämpade och väl fungerande ponnyer som finns. För nej du gör inte det nu.
Nej det är du med flera som föreställer er det värsta vilket är vanligt i männsikans natur. Så påstås det något och så förklarar jag att nej det där stämmer inte. Skrev att vissa hästar blir jag trött i armen av, inte att det alltid är så med alla hästar. Bara de som inte vill fokusera på mig under lektionen, är begränsat vad som finns utrymme att göra under en lektion i ett led med barn på ryggen där allt ska ske på kommando.
 
Men är det så att jag är en kronisk djurplågare som aldrig velat en häst väl för att jag stannar hästar genom att hålla emot i grimskaftet om det krävs får det vara så. Men kanske ska börja bara gå med om hästen inte stannar när jag stannar men då hade jag nog inte fått lov att leda häst på så många stället efter det.
 
Jag upplever det inte så. Min upplevelse är att det normala är att de flesta hästar inte är tillräckligt lyhörda i mer eller mindre omfattning. Speciellt på ridskolor där hästarna hanteras av olika personer med varierad erfarenhet. Har med kunnat leda många ponnyer på ridskolan utan att bli trött i armen. Är ett fåtal av ponnyerna som är så pass att jag blir trött. Har svårt att tro att det skulle vara specifikt de stall och hästar jag varit bort i .
Är ju det jag med tänker att detta är en disskution angående en mer alternativ metod kontra vanlig praxis samt andra mer alternativa metoder och skulle kunna vara ett eget ämne.
Tycker för övrigt man ska kunna ägna sig åt olika metoder utan att det ska bli så ifrågasatt.
Har testat klickträning som sagt och det var verkligen inget jag tror på och är helt ok med att du inte tror på min metod.


Vetenskap är inget man tror på. Det finns objektivt, vare sig du tror på det eller inte.

Sen så passar inte ren R+ alla människa-häst-par, och inte alla situationer. Det är inte för att det är något fel på inlärningsmetoden, utan för att det kräver mycket mer av människan eftersom man med dom flesta hästar är den första som tränar dom med R+. Det är som att träna en unghäst, det kräver mer tänkande och planerande.

Sen så är R- också ganska instinktivt för människor, och det är det som lärs ut traditonellt inom hästvärlden. Så det är lättare att använda för de flesta.

Oavsett, så hör jag vad du säger om att ditt barn saknar styrkan. Jag såg bilden, och jag ser att det är ett barn i en fyraårings storlek. Det krävs vältränade nybörjarponnies för att matcha ett sånt barn. Ett "normalt" tryck i tyglarna kan nämligen vara mer än vad ett så litet barn kan producera, samma sak när man leder.

Men om du som vuxen får ont i armen av ponniesarna på ridskolan så är det något som inte stämmer. Dom verkar inte vara tränade för sin uppgift, och beter sig avvikande mot alla ponnies på alla ridskolor jag varit på.

De flesta ponnies på nybörjarlektion med ledare brukar ju såsa på och blir styrda av ridlärarens röst, och att föräldern håller i snöret är bara en säkerhetsåtgärd. Grimskaftet ska hänga slakt - och ponnien ska stanna på ridlärarens röstkommando, eller ditt "ptrooo" och att du stannar.
 
Vetenskap är inget man tror på. Det finns objektivt, vare sig du tror på det eller inte.

Sen så passar inte ren R+ alla människa-häst-par, och inte alla situationer. Det är inte för att det är något fel på inlärningsmetoden, utan för att det kräver mycket mer av människan eftersom man med dom flesta hästar är den första som tränar dom med R+. Det är som att träna en unghäst, det kräver mer tänkande och planerande.

Sen så är R- också ganska instinktivt för människor, och det är det som lärs ut traditonellt inom hästvärlden. Så det är lättare att använda för de flesta.

Oavsett, så hör jag vad du säger om att ditt barn saknar styrkan. Jag såg bilden, och jag ser att det är ett barn i en fyraårings storlek. Det krävs vältränade nybörjarponnies för att matcha ett sånt barn. Ett "normalt" tryck i tyglarna kan nämligen vara mer än vad ett så litet barn kan producera, samma sak när man leder.

Men om du som vuxen får ont i armen av ponniesarna på ridskolan så är det något som inte stämmer. Dom verkar inte vara tränade för sin uppgift, och beter sig avvikande mot alla ponnies på alla ridskolor jag varit på.

De flesta ponnies på nybörjarlektion med ledare brukar ju såsa på och blir styrda av ridlärarens röst, och att föräldern håller i snöret är bara en säkerhetsåtgärd. Grimskaftet ska hänga slakt - och ponnien ska stanna på ridlärarens röstkommando, eller ditt "ptrooo" och att du stannar.
Är ju det jag skrivit hela tiden men ändå hävdas det attt ett tryck hårdare än vad ett litet barn kan åstadkomma är får hårt och att det inte är normalt och blir motsagd när jag hävdar att det är vanligt. Är ett par ponnys jag blir trött i armen av, den ena blir man varnad för i förväg att den är stark men den brukar fatta efter en stund men då är jag redan trött. Den andra tycker jag är minst lika stark och den vill bara inte fokusera på något annat än att hinna ikapp svansen på ponnyn framför så når aldrig fram till den men den är såld nu efter sommaren efter många år. De andra brukar gå att få att lyssna med lite upprepning så de slutar för eller senare dra emot grimskaftet när jag vill bromsa. Men tror fortfarande att personer här föreställer sig något betydligt värre än vad det är.
 
Det gjorde jag med.. brukade vara medoch leda på nyböjarlektionerna i den åldern men det är ju som jag nämnde en ålder där man utvecklat viiss stykra och har evtt at använda den.
Är ju det jag skriver hela tiden att hästarna kräver den styrkan för att dem är lärda så.
Nej hästarna kräver ingen styrka, hästarna gör som de blivit lärda. Det går att lära om.

Riktigt små barn kan oftast inte hantera en häst alls på egen hand alls men det handlar nog mest om saker som koordination och psykisk/emotionell stabilitet. Då är det en barnhäst man behöver, inte en nybörjarhäst. Riktigt snälla barnhästar kan ta hand om de små och finner sig i att barnet drar i manen för att resa sig eller klättra upp på ryggen eller helt plötsligt glömmer hästen, släpper grimskaftet och tittar på nyckelpigan, bilen, börjar plocka blommor eller vill "läsa" en saga för hästen och visar bilder i bilderboken.
 
Nej hästarna kräver ingen styrka, hästarna gör som de blivit lärda. Det går att lära om.

Riktigt små barn kan oftast inte hantera en häst alls på egen hand alls men det handlar nog mest om saker som koordination och psykisk/emotionell stabilitet. Då är det en barnhäst man behöver, inte en nybörjarhäst. Riktigt snälla barnhästar kan ta hand om de små och finner sig i att barnet drar i manen för att resa sig eller klättra upp på ryggen eller helt plötsligt glömmer hästen, släpper grimskaftet och tittar på nyckelpigan, bilen, börjar plocka blommor eller vill "läsa" en saga för hästen och visar bilder i bilderboken.
Är ju exakt detta jag skriver.. hästarna gör som de blivit lärda och tror är det vi vill att de ska göra. En häst som lärt sig att stanna med viss tryck kommer inte reagera förens den känner det trycket och det kommer kräva styrkan för att uppnå det trycket. Lär om är ju det jag gör genom att succesivt öka pressen och ge eftergift när de gör rätt. Hästar är inte dumma, de fattar snabbt vad man vill. Och igen, ja ett barn behöver en välhanterad häst som inte tar tillfället i akt.
 
Och tror inte dotterns ridskola är ovanlig.. detta var första bästa som kom upp när jag sökte på youtube.. här dras och hålls det emot både när hon startar och bromsar. Känner inte till denna ridskolan i övrigt men så här tycker jag det normalt ser ut överallt och att det inte är något konstigt eller ovanligt. Ser inget fel i det eller att det skulle skada hästen men föredrar att hästarna är mer lyhörda än så här.
 
Ja det kan man ju göra men det är ju lite alternativt. Inget som lärs ut på ridskolorna. Jag personligen vill att de ska vara uppmärksamma oavsett och då är det så jag får jobba för att de ska förstå.
Men nu får du väl ändå sluta? 😅 Det är inget alternativt med att uppmärksamma ett djur (oavsett art) på att man är närvarande om de råkar bli distraherade av något.
 
Men nu får du väl ändå sluta? 😅 Det är inget alternativt med att uppmärksamma ett djur (oavsett art) på att man är närvarande om de råkar bli distraherade av något.
Menar att det inte är helt det traditionella sättet. Jag missförstod, trodde att det var något du gjorde systematiskt. Tack för tipset!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Menar att det inte är helt det traditionella sättet. Jag missförstod, trodde att det var något du gjorde systematiskt. Tack för tipset!
Jag tycker alltid att rösten är/har varit den första hjälpen om djuret jag jobbar med inte är helt uppmärksam på mer subtila signaler? Har så varit bland de "hästkarlar" jag känt också.
Det första en gör är ju inte att rycka i kopplet/grimskaftet, det känns rätt orättvist.
 
Jag tycker alltid att rösten är/har varit den första hjälpen om djuret jag jobbar med inte är helt uppmärksam på mer subtila signaler? Det första jag gör är ju inte att rycka i kopplet/grimskaftet, det känns rätt orättvist.
Jag har aldrig jobbat med rösten på det viset. Jasså du brukar rycka i grimskaftet och kopplet.
 
Är ju exakt detta jag skriver.. hästarna gör som de blivit lärda och tror är det vi vill att de ska göra. En häst som lärt sig att stanna med viss tryck kommer inte reagera förens den känner det trycket och det kommer kräva styrkan för att uppnå det trycket. Lär om är ju det jag gör genom att succesivt öka pressen och ge eftergift när de gör rätt. Hästar är inte dumma, de fattar snabbt vad man vill. Och igen, ja ett barn behöver en välhanterad häst som inte tar tillfället i akt.

Ett visst tryck du beskrivit exempelvis i termer som:

"Är ett par ponnys jag blir trött i armen av, den ena blir man varnad för i förväg att den är stark men den brukar fatta efter en stund men då är jag redan trött. Den andra tycker jag är minst lika stark och den vill bara inte fokusera på något annat än att hinna ikapp svansen på ponnyn framför så når aldrig fram till den men den är såld nu efter sommaren efter många år. "

Jag skulle inte låtit mitt barn rida på en ridskola med den typen av hästar. De är inte lämpliga barnhästar, åtminstone inte innan de lärt sig. Det är möjligt att det är missförstånd, men du beskriver dra, korrigera att vuxna har problem att hantera ponnyerna som något slags normalitet. Det är liksom inte normala ridskolehästar du beskriver. Jag har stött på många ridskolehästar, men ingen som inte går att leda med normala medel.

Det du söker är som sagt inte en nybörjarponny utan en supersnäll barnponny. Barn i storleken 3-4 år är ofta ordentligt starka i och för sig, men som jag var inne på tidigare så är ska det inte styrkan som är problemet utan mer den psykiska sidan av att fokusera och koordinera (försök bära en 3/4 åring som absolut inte vill så får du ett mått på styrkan).

Men visst vi kan missförstått varandra, men jag hävdar att även en 3-4 åring har den fysiska styrkan att leda lämpliga barnhästar. Däremot är det långtifrån alla som klarar det av andra orsaker. Du skrev dock om nybörjarponnyer inte barn ponnyer så jag tänkte mig ett barn som som är i en storlek lämplig att börja lära sig rida och hantera hästar lite mer självständigt, det är sällan en så liten knatte.
 
Jag har aldrig jobbat med rösten på det viset. Jasså du brukar rycka i grimskaftet och kopplet.
Pratar du inte med djuren? Det gör stor skillnad.
Nej, det var ett exempel på hur man annars skulle få uppmärksamhet. Det finns de som petar, eller på annat sätt tar fysisk kontakt istället också. Shiban skulle aldrig prata med mig igen om jag ryckte i kopplet. 😅
 
@Roxy Generellt tränas de allra flesta hästar i grunderna från marken och med röstkommando från början, så det är inte en dum idé att använda dem.
 
Ett visst tryck du beskrivit exempelvis i termer som:

"Är ett par ponnys jag blir trött i armen av, den ena blir man varnad för i förväg att den är stark men den brukar fatta efter en stund men då är jag redan trött. Den andra tycker jag är minst lika stark och den vill bara inte fokusera på något annat än att hinna ikapp svansen på ponnyn framför så når aldrig fram till den men den är såld nu efter sommaren efter många år. "

Jag skulle inte låtit mitt barn rida på en ridskola med den typen av hästar. De är inte lämpliga barnhästar, åtminstone inte innan de lärt sig. Det är möjligt att det är missförstånd, men du beskriver dra, korrigera att vuxna har problem att hantera ponnyerna som något slags normalitet. Det är liksom inte normala ridskolehästar du beskriver. Jag har stött på många ridskolehästar, men ingen som inte går att leda med normala medel.

Det du söker är som sagt inte en nybörjarponny utan en supersnäll barnponny. Barn i storleken 3-4 år är ofta ordentligt starka i och för sig, men som jag var inne på tidigare så är ska det inte styrkan som är problemet utan mer den psykiska sidan av att fokusera och koordinera (försök bära en 3/4 åring som absolut inte vill så får du ett mått på styrkan).

Men visst vi kan missförstått varandra, men jag hävdar att även en 3-4 åring har den fysiska styrkan att leda lämpliga barnhästar. Däremot är det långtifrån alla som klarar det av andra orsaker. Du skrev dock om nybörjarponnyer inte barn ponnyer så jag tänkte mig ett barn som som är i en storlek lämplig att börja lära sig rida och hantera hästar lite mer självständigt, det är sällan en så liten knatte.
Ja vi har ju alltid haft lite olika uppfattning om vad som är farligt.
Har också hela tiden hävdat att små barn kan leda en välhanterad häst, behöver inte vara specifikt en barnponny men en häst som är tillräckligt lyhörd i min värld välhatnerad bör kunna gå att ledas av ett litet barn. Hon är ju 6 år fast småväxt.. om ett år när hon fyllt 7 kan hon börja i ordinarie grupp på ridskola. Skrev nånstans i början av tråden att det skulle vara en ponny man kunde börja med ledare och sen så småningom utan. Hon är faktiskt på lite god väg i skritt åtminstonde.
 
Pratar du inte med djuren? Det gör stor skillnad.
Nej, det var ett exempel på hur man annars skulle få uppmärksamhet. Det finns de som petar, eller på annat sätt tar fysisk kontakt istället också. Shiban skulle aldrig prata med mig igen om jag ryckte i kopplet. 😅
Jo men inte på det viset. Jag tror mer på kroppsspråk.
 
Ja vi har ju alltid haft lite olika uppfattning om vad som är farligt.
Har också hela tiden hävdat att små barn kan leda en välhanterad häst, behöver inte vara specifikt en barnponny men en häst som är tillräckligt lyhörd i min värld välhatnerad bör kunna gå att ledas av ett litet barn. Hon är ju 6 år fast småväxt.. om ett år när hon fyllt 7 kan hon börja i ordinarie grupp på ridskola. Skrev nånstans i början av tråden att det skulle vara en ponny man kunde börja med ledare och sen så småningom utan. Hon är faktiskt på lite god väg i skritt åtminstonde.

Jag uppfattade det precis som barnet var fyra år. När man är nästan sju har man definitivt styrka att rycka/dra i grimskaft så det gör ont.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 290
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 791
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 027
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp