Nybörjarponny!

Jo självklart men ska man nå fram till någon är det nog bättre att framföra utan kritik och dömmande. Jag har precis haft ett hästuppehåll på 10 år dessutom.

Välkommen tillbaks :). Det är just under det senaste decenniet det hänt oerhört mycket. Lägg bort gamla Kyra-böckerna en stund och läs lite om det nya. Hippson har många bra artiklar och en husbloggare i R+.
 
Välkommen tillbaks :). Det är just under det senaste decenniet det hänt oerhört mycket. Lägg bort gamla Kyra-böckerna en stund och läs lite om det nya. Hippson har många bra artiklar och en husbloggare i R+.
Tack, vill nog inte släppa Kyra men är öppen för nytt som sagt och plockar gärna av det jag tror är användbart. Ska absolut kika mer på detta med r+!
 
Det här är essensen av negativ förstärkning. Hästen slutar dra för att slippa obehaget. Inte för att den vill gå med människan i människans takt. Dvs skulle man ta bort grimskaftet/grimman skulle ponnyn inte gå bredvid människan längre

Det är just här det finns bättre metoder, och med bättre menar jag sådana som är mer hästvänliga och ger bättre resultat
Mina hästar har gärna följt mig som hundar med eller utan grimskaft när de lärt känna mig och uppskattade det vi gjorde tillsammans. Tror hästar vill göra rätt bara de vet vad det är man vill eller jag är helt 100% säker på att det är så, haraldrig träffat en häst som inte vill göra rätt eller försökt förstå vad det är man vill. Har de lärt sig att stanna för ett hårt tryck gör de det för att de tror att det är så som man vill ha det. Stannar de för ett lätt tryck görde det för att de vet att det är det man vill. Stannar de utan grimskaft är det för att den har lärt sig att det är det rätta.
 
Men du, dömmer du inte lite väl hårt nu? Gjorde det bästa jag kunde i den situationen vi befann oss i för att vi alla skulle komma tryggt hem. Det var en nödsituation jag inte förutsåg och även om det kanske var helt fel av mig, gör det mig verkligen till en så här otäck person du beskriver här? En klapp löste ingenting och ponnyn var inte trygg med oss eftersom vi inte känner varandra särskilt väl. varför skulle jag vilja använda utrustning hästen inte trivs med eller inte göra sådant jag vet att den tycker om? Varför skulle jag inte vara förstående och försiktig i en situation jag vet hästen tycker är jobbig.
Har också haft speciella, nära och lyhörda relationer till mina hästar.
Var främst farliga situationer jag hade i åtanke när jag först skrev att ibland krävs det styrka men jag använder även lite grann när jag tränar mina hästar men det brukar bara behövas ett fåtal gånger i början för hästar förstår så snabbt. Jag är ok med att inte vara enig med den metoden men gör det verklgen mig till en person som önskar värsta tänkbara åt mina hästar?
A och O när det gäller säkerhet är att kunna läsa en situation och förutse problem och lösa dem innan de uppstår. En klapp och tröstande ord kan mycket väl hjälpa, om hästen är nervös pga vädret. Sen ska givetvis ett osäkert barn aldrig sätta sig på en ponny som är spänd pga vädret och har barnet gjort det får de sitta av och den vuxna hantera den. I synnerhet om man inte känner den väl, men det är lätt att vara efterklok. Det är så lätt att bli rädd när hästen är det, och då triggar man lätt varandras rädsla.

Visst hästen kan bli skrämd typ av ett plötsligt ljud och dra då är det inte mycket man kan göra. Visst det finns väl enstaka som skulle kunna hålla en panikslagen ponny med råstyrka, typ Magnus Samuelsson men vanliga dödliga klarar det inte och ingen kan hålla en större häst med råstyrka.

Jag har i vart fall inte sett någon häst lugna ner sig när den är rädd genom att bestraffa den, säga till den. Jag har sett många lugna ner sig av konsekvent och vänlig hantering av en person som utstrålar trygghet.
 
Handlar om att den ska förstå vad jag vill. Många hästar har vant sig vid hårdare hantering och behöver en viss press innan de svarar eller så behöver de lite tid för att förstå vad man vill beroende på vad de har i bagaget. Med succesivt ökad press lär de sig att lysnna för ett lätt tryck.
Tid kan behövas men inte en viss press om du menar i form av hård hantering där det krävs styrka. Det är lite som att säga att om ett barn är van vid att få stryk så behöver man fortsätta slå den.
 
A och O när det gäller säkerhet är att kunna läsa en situation och förutse problem och lösa dem innan de uppstår. En klapp och tröstande ord kan mycket väl hjälpa, om hästen är nervös pga vädret. Sen ska givetvis ett osäkert barn aldrig sätta sig på en ponny som är spänd pga vädret och har barnet gjort det får de sitta av och den vuxna hantera den. I synnerhet om man inte känner den väl, men det är lätt att vara efterklok. Det är så lätt att bli rädd när hästen är det, och då triggar man lätt varandras rädsla.

Visst hästen kan bli skrämd typ av ett plötsligt ljud och dra då är det inte mycket man kan göra. Visst det finns väl enstaka som skulle kunna hålla en panikslagen ponny med råstyrka, typ Magnus Samuelsson men vanliga dödliga klarar det inte och ingen kan hålla en större häst med råstyrka.

Jag har i vart fall inte sett någon häst lugna ner sig när den är rädd genom att bestraffa den, säga till den. Jag har sett många lugna ner sig av konsekvent och vänlig hantering av en person som utstrålar trygghet.
Men nu antar du värsta tänkbara igen.. jag är väldigt mycket för attt lugna och klappa men du antar att jag inte gjorde detta. Jag var inte rädd eller stressad utan var lugn, är ju trots allt van vid hästar som stressar upp sig och gjorde det jag trodde var bästa sättet att få oss säkert hem. Har skrivit tidigare att jag övervägde att lyfta av dottern men att jag såg det som riskfyllt ifall ponnyn sulle sticka iväg medans jag lyfte av. Skulle aldrig bestraffa eller vara arg på en skrämd eller stressad häst.
Jag gjorde mitt bästa men denna gången nådde jag inte fram, det betyder inte att jag gjorde allt på sämsta tänkbara sätt och alltid gör allt tvärtemot hur du skulle ha gjort eller på sämsta vis.

Har lyckats hålla kvar hästar som blivit plötsligt skrämda men inte genom ren råstyrka men det har krävts mer syrka än vad ett barn besitter. Har varit främst fullblod och liknande och gissar att ett starkt kallblod eller liknande hade varit något annat men kan ha fel. Tänker att ett fullblod är mer känsligt och skuttar runt mer i en sådan situation än vad de brötar iväg men bara min gissning.
 
Mina hästar har gärna följt mig som hundar med eller utan grimskaft när de lärt känna mig och uppskattade det vi gjorde tillsammans. Tror hästar vill göra rätt bara de vet vad det är man vill eller jag är helt 100% säker på att det är så, haraldrig träffat en häst som inte vill göra rätt eller försökt förstå vad det är man vill. Har de lärt sig att stanna för ett hårt tryck gör de det för att de tror att det är så som man vill ha det. Stannar de för ett lätt tryck görde det för att de vet att det är det man vill. Stannar de utan grimskaft är det för att den har lärt sig att det är det rätta.
Här är typexemplet på vad jag reagerar på "när de lärt känna mig och uppskattade det vi gjorde tillsammans".

Jag skulle skrivit ungefär det samma men "när vi lärt känna varandra" att lära känna är ömsesidigt.

Och angående att följa, det gör de flesta hästar, hästar är liksom födda följare. De följer för det är deras instinkt och det är inget de behöver lära sig. Däremot behöver människan behöver lära sig hästens språk så att den kan visa vad man vill, fölet följer sin mamma, stannar när hon gör det, springer när hon gör det och vänder också för den delen och det samma gäller flocken (sen kan luttrade hästar i och för sig skita i det för de tycker det är tråkigt, men då är det det de lärt sig, att sluta följa). Angående att stanna för ett hårt tryck så kan det lika gärna vara att de stannar för att slippa få mer ont, att den har lärt sig att det är obehagligt.
 
Tid kan behövas men inte en viss press om du menar i form av hård hantering där det krävs styrka. Det är lite som att säga att om ett barn är van vid att få stryk så behöver man fortsätta slå den.
Tycker inte det är hård hantering utan mer normalt annars skulle inte så många hästar vara på detta viset. Tycker inte det kan jämföras med stryk, man åsamkar ju inte smärta. Det är bara ett sätta att få hästen att förstå vad man vill och det gör de som regel omgående eller ganska omgående. Tror hästen uppskattar att lätt förstå vad det är man vill för de vill ju göra rätt.
 
Här är typexemplet på vad jag reagerar på "när de lärt känna mig och uppskattade det vi gjorde tillsammans".

Jag skulle skrivit ungefär det samma men "när vi lärt känna varandra" att lära känna är ömsesidigt.

Och angående att följa, det gör de flesta hästar, hästar är liksom födda följare. De följer för det är deras instinkt och det är inget de behöver lära sig. Däremot behöver människan behöver lära sig hästens språk så att den kan visa vad man vill, fölet följer sin mamma, stannar när hon gör det, springer när hon gör det och vänder också för den delen och det samma gäller flocken (sen kan luttrade hästar i och för sig skita i det för de tycker det är tråkigt, men då är det det de lärt sig, att sluta följa). Angående att stanna för ett hårt tryck så kan det lika gärna vara att de stannar för att slippa få mer ont, att den har lärt sig att det är obehagligt.
Känns som du kommer tycka att allt jag gjort och gör är fel, är ok med det.
 
Har upskattat denna konversationen med er faktiskt. Det har varit riktigt intressant. Men känner även att det blev väldigt negativt så jag väljer att avsluta här.
 
Tycker inte det är hård hantering utan mer normalt annars skulle inte så många hästar vara på detta viset. Tycker inte det kan jämföras med stryk, man åsamkar ju inte smärta. Det är bara ett sätta att få hästen att förstå vad man vill och det gör de som regel omgående eller ganska omgående. Tror hästen uppskattar att lätt förstå vad det är man vill för de vill ju göra rätt.
Klart det är smärtsamt för hästen när man använder sig av styrka för att tex dra i grimskaftet. Så jo, tycker absolut att det kan jämföras med stryk
 
Mina hästar har gärna följt mig som hundar med eller utan grimskaft när de lärt känna mig och uppskattade det vi gjorde tillsammans. Tror hästar vill göra rätt bara de vet vad det är man vill eller jag är helt 100% säker på att det är så, haraldrig träffat en häst som inte vill göra rätt eller försökt förstå vad det är man vill. Har de lärt sig att stanna för ett hårt tryck gör de det för att de tror att det är så som man vill ha det. Stannar de för ett lätt tryck görde det för att de vet att det är det man vill. Stannar de utan grimskaft är det för att den har lärt sig att det är det rätta.
Fast nu pratar du om att stanna. Jag pratar om att sluta dra för mindre signal vilket var vad du skrev om. Om en häst drar i grimskaftet och vill gå fortare än den som leder vill. Om man då lär hästen med tryck och eftergift att lyssna när grimskaftet sträcks så har du fortfarande en häst som vill gå fortare (sträcker grimskaftet), även om den rättar sig när den känner grimskaftet spännas.

Om hästen var fullt nöjd med att gå med den som leder i dennes takt skulle grimskaftet aldrig sträckas.

Det som beskrevs var inte att hästen slutade dra, utan lyssnade på mindre signaler när den drog. Och en sådan häst kommer inte stanna kvar när man knäpper av grimskaftet. För den är inte helt nöjd med att gå med människan i dennes takt.
 
Tycker inte det är hård hantering utan mer normalt annars skulle inte så många hästar vara på detta viset. Tycker inte det kan jämföras med stryk, man åsamkar ju inte smärta. Det är bara ett sätta att få hästen att förstå vad man vill och det gör de som regel omgående eller ganska omgående. Tror hästen uppskattar att lätt förstå vad det är man vill för de vill ju göra rätt.
Varför förkastar du forskning? Det är det som gör mig ledsen. Att du så prompt vägrar se något annat sätt som ens bättre för hästen. Trots tonvis med forskning.
 
Fast nu pratar du om att stanna. Jag pratar om att sluta dra för mindre signal vilket var vad du skrev om. Om en häst drar i grimskaftet och vill gå fortare än den som leder vill. Om man då lär hästen med tryck och eftergift att lyssna när grimskaftet sträcks så har du fortfarande en häst som vill gå fortare (sträcker grimskaftet), även om den rättar sig när den känner grimskaftet spännas.

Om hästen var fullt nöjd med att gå med den som leder i dennes takt skulle grimskaftet aldrig sträckas.

Det som beskrevs var inte att hästen slutade dra, utan lyssnade på mindre signaler när den drog. Och en sådan häst kommer inte stanna kvar när man knäpper av grimskaftet. För den är inte helt nöjd med att gå med människan i dennes takt.
Finns enkla övningar för det med.. var det inte du som beskrev en sådan övning? Stanna och tokberömma och sen prova gå framåt igen och upprepa om den börjar gå för snabbt igen. Då förstår hästen ofta vad man vill väldigt omgående.
 
Klart det är smärtsamt för hästen när man använder sig av styrka för att tex dra i grimskaftet. Så jo, tycker absolut att det kan jämföras med stryk
Ok det lärs ut på ridskolor i alla fall av utbildade instruktörer. Föräldrarna får instruktion att dra i grimskaftet rakt bakåt för att bromsa eller stanna hästen. Har aldrig hört tidigare att det skulle göra ont att ta i grimskaftet på ett sätt som är vanlig praxis. Jag tror fortfarande att vi deffinierar styrka helt olika, att du föreställer dig någon sorts hård dragkamp medans det jag tänker är styrka bland annat är det man normalt får använda på en häst som inte är tränad eller van vid att reagera på en lätt signal tex ponnyerna på ridskolan i mer eller mindre omfattning.
Vid kraftigare styrka handlar det som regel om nödsituationer där man behöver dra i nödbromsen inte minst för hästens skull.
 
Varför förkastar du forskning? Det är det som gör mig ledsen. Att du så prompt vägrar se något annat sätt som ens bättre för hästen. Trots tonvis med forskning.
Kanske sättet det framförs på? Men om det nu finns massa forsking som bekräftar detta, varför lärs det då inte ut på tex Strömsholm så utbildade ridlärare på ridskolorna kan börja lära ut ett bättre sätt? Då hade vi förmodligen inte haft en massa hästar som hanteras på detta sätt från början och någon hårdare press hade aldrig behövts.
Sen har jag inte riktigt förstått vad det är ni tycker är bättre.. r+ verkar mest vara att mata hästen med godis när jag söker på Youtube samt klickträning. Prövade klickträning på mina hästar och på den ena fungerade det inte alls och på den andra ganska bra. Tror dock inte det är et koncept som skulle fungera i verksamhet eller liknande utan är mer med ens egna hästar om man trivs med det. Var inte min grej medklickträning men godis upplever jag väldigt användbart i vissa situationer med vissa hästar.
Allt är inte för alla.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 427
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 818
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 057
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp