Nybörjarponny!

Nä alltså mina "specialfall" blir svåra att hantera när "vanligt folk" leder dom in och ut.

Det är inte för att jag använder någon speciell metod, utan för att dom har speciella bakgrunder och en av dom är dessutom inte en tamhästras. Och "vanligt folk" har sällan kunskapen eller erfarenheten för att det ska bli bra i längden med just såna hästar.

Vanliga hästar, med normala uppväxter/liv, lär sig grunderna, kan grunderna, och har väldigt hög tolerans för olikheter i människans hantering. En dressyrryttare kan leda en NH-tränad häst och vice versa - om människan har någorlunda normal erfarenhet och kunskap.
Förstår, nämnde i en annan kommentar att det kan bero på andra skaker med. Du var inte den enda som kom med exempel på hästar som blivit svåra med nya personer. Vad det beror på i varje enskillt fall vet jag inte så klart. Vill ha det sagt så ingen känner sig träffad.
 
Jag får hästar att samarbeta och med lite övning bli lyhörda med mina muskler. Som jag beskrivit i ett svar ovan. Arbetar med press och eftergift, lyssnar inte hästen behöver man öka pressen på ett eller annat vis, jag gör det med mina muskler för jag tycker det blir lugnast så. När jag var ung tyckte jag en annan metod var grejen där man viftade en del med grimskaft och lät hästen springa runt i cirklar bland annat och i den metoden behövdes ingen kraft alls för man ökade pressen på ett annat vis och det fungerade på de lugna hästar jag hanterade då men när jag började jobba i galoppstall var det inte acceptabelt där vilket jag förstår fullt ut. Insåg att det inte var det rätta på nerviga fullblod som blev stressade i onödan utan en lugn fysisk pulserande ökande press med eftergift när hästen gör rätt fungerade mycket bättre och känns säkrare för mig, känns mycket trevligare även om det innebär att jag får ta i lite emellanåt.

Både ditt tryckande och din väns repviftande är tryck och eftergift, dvs negativ förstärkning, R-.
 
Både ditt tryckande och din väns repviftande är tryck och eftergift, dvs negativ förstärkning, R-.
Ja det var det jag skrev? Var ju jag som var repviftaren när jag var yngre och använde den typen av press, inte en vän. Men att tryckandet passar mig bättre än viftandet även om det krävs styrka.
 
Det där får du förklara?

Positiv förstärkning, man lägger till något hästen gillar (godis eller kli) när man får beteendet man vill ha. Man ger belöning.

Tryck och eftergift är negativ förstärkning, man tar bort något jobbigt när man får beteendet man vill ha. Eftergift är inte en belöning, det är bara en lättnad från något jobbigt/obehagligt.

R+ är väldigt effektivt för att träna bort att dom dyker på gräs.
 
Alla ponnys har mer styrka än ett barn.
Och mer styrka än vuxna med.
Jag får hästar att samarbeta och med lite övning bli lyhörda med mina muskler. Som jag beskrivit i ett svar ovan. Arbetar med press och eftergift, lyssnar inte hästen behöver man öka pressen på ett eller annat vis, jag gör det med mina muskler för jag tycker det blir lugnast så. När jag var ung tyckte jag en annan metod var grejen där man viftade en del med grimskaft och lät hästen springa runt i cirklar bland annat och i den metoden behövdes ingen kraft alls för man ökade pressen på ett annat vis och det fungerade på de lugna hästar jag hanterade då men när jag började jobba i galoppstall var det inte acceptabelt där vilket jag förstår fullt ut. Insåg att det inte var det rätta på nerviga fullblod som blev stressade i onödan utan en lugn fysisk pulserande ökande press med eftergift när hästen gör rätt fungerade mycket bättre och känns säkrare för mig, känns mycket trevligare även om det innebär att jag får ta i lite emellanåt.
Du har inte funderat något på att byta till en modernare och humanare metod? Åtminstone delvis? Är ju ypperligt att låta nästa generation lära sig mer hästvänliga metoder
 
Positiv förstärkning, man lägger till något hästen gillar (godis eller kli) när man får beteendet man vill ha.

Tryck och eftergift är negativ förstärkning, man tar bort något jobbigt när man får beteendet man vill ha.

R+ är väldigt effektivt för att träna bort att dom dyker på gräs.
Tycker mycket beröm är viktigt. Godis kan jag använda på vissa hästar men inte alla men då handlar det mer om att jag vill att de ska förknippa situationen med något possitivt.
 
@SandraUmmIndah positiv förstärkning handlar om att få hästen att helt frivilligt välja att göra det vi önskar. Hästen kan säga nej eller välja annat utan att den förlorar något på det.

Jag är inte skillad nog att köra helt R+ men gör det så långt jag kan. Och är sjukt impad över de som kör enbart R+

Och so far har R+ gett både snabbare och bättre resultat - alldeles förutom att det känns jävligt mycket bättre i magen
 
Och mer styrka än vuxna med.

Du har inte funderat något på att byta till en modernare och humanare metod? Åtminstone delvis? Är ju ypperligt att låta nästa generation lära sig mer hästvänliga metoder
Varför skulle det vara inhumant att lägga lite press på en häst? Är alltid öppen för nya metoder och att lära mig nya saker, det är väldigt intressant och och jag kollar mycket alternativt som finns att hitta på youtube men allt passar inte mig eller vad jag tror på.. finns en del nyare metoder jag kan tycka är lite inhumant medans annat är väldigt användbart. Bara att plocka som från ett bufébord.
 
Varför skulle det vara inhumant att lägga lite press på en häst? Är alltid öppen för nya metoder och att lära mig nya saker, det är väldigt intressant och och jag kollar mycket alternativt som finns att hitta på youtube men allt passar inte mig eller vad jag tror på.. finns en del nyare metoder jag kan tycka är lite inhumant medans annat är väldigt användbart. Bara att plocka som från ett bufébord.
För att det är en metod som är helt onaturlig för djur. För att det är en metod som bygger på att hästen lyder för att slippa obehag. För att det finns bättre alternativ. För att det finns massor med forskning att det innebär stress för hästen.

Kolla upp R+ och positiv förstärkning.
 
Vill man inte att hästen ska uppfatta alla situationer där vi håller på med dem som något positivt?
Jo men inte nödvändigtvis med godis. När jag vill att hästen ska lära sig något nytt kan det vara till stor hjälp om den minns situationen som extra positiv men skulle inte hålla på och ge godis i tid och otid utan mer vid något speciellt tillfälle där den ska förstå något nytt som kanske är lite svårt. Kyra Kyrklund tex skriver i sin bok att hon gärna ger den positiv förstärkningen när hästen ska lära sig passage men inte i något annat kapitel i sin bok.
 
För att det är en metod som är helt onaturlig för djur. För att det är en metod som bygger på att hästen lyder för att slippa obehag. För att det finns bättre alternativ. För att det finns massor med forskning att det innebär stress för hästen.

Kolla upp R+ och positiv förstärkning.
Det blir nog lite för alternativt för mig, använder mig av båda vlket jag tror de allra flesta gör.
 
Det är inte samma sak som att använda R+ som inlärningsmetod.

Och mycket av det vi människor tycker är beröm betyder ingenting för hästen.
Märker dock att hästen blir nöjd när jag berömmer och bekräftar att de gjort rätt och att det hjälper på väldigt mycket.
 
Det blir nog lite för alternativt för mig, använder mig av båda vlket jag tror de allra flesta gör.
Men varför vill du envist hålla fast i en föråldrad metod? Och lära din dotter den? Och nej av det du beskriver använder du bara R-

Att ge godis är inte automatiskt R+
Att ge godis är inte automatiskt positiv förstärkning heller

Det är inte särskilt alternativt. Däremot är hästvärlden väldigt trögföränderlig jmf med t ex hund världen som kört med exakt samma metoder men mycket mycket snabbare ställde om. Och där R+idag är normen

Och ja många använder sig av båda. Jag t ex. Men du behöver ju veta vad du använder dig av. Dvs inte bara ge godis ibland osv. Därför jag tyckte du skulle fördjupa dig i det
 
Det blir nog lite för alternativt för mig, använder mig av båda vlket jag tror de allra flesta gör.
Många använder sig av både R+ och R-. Har dock aldrig sett någon förespråka att man ska använda sig av styrka när man lägger på tryck. Hästen känner ju en fluga på ryggen, varför behöver du använda dig av styrka (snarare än att tex spänna grimskaftet med bara handleden - lätt, men hästen känner fortfarande det)? Enda anledningen att addera ett större tryck än ett litet är ju att ge hästen obehag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 428
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 819
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 062
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp