Nybörjarponny!

Men dina hästar verkar välhanterade. Om du vägde 10 kg och skulle hantera en ny häst som inte var det.. är ju så det blir för ett barn, därför de ska ha en välhanterad häst.

Har med haft egna hästar där jag utvecklat ett lyhört samspel men för det upplever jag inte detta lyhörda samspel med tex en ponny på ridskolan jag aldrig träffat tidigare som hanteras av olika personer med varierad kunskap och sätt och därför är mer okänslig än vad jag är van vid från mina egna hästar. Vet ju själv hur skicklig man kan känna sig på sina egna hästar men så är det något helt annat när man kommer utanför den bubblan men med tid kan man lösa alla problem givetvis.
Ja mina hästar är ju välhanterade för att jag hanterar dem väl. Varje dag. Och de var inga peoblemhästar när de kom till mig men de var inte heller så lyhörda som de är nu.

Har jobbat på ett par ridskolor och hanterat många hästar där, inga problem. Hästarna hanteras av många olika och visst kan vissa ha problem med dem men det är ju för att människan behöver jobba på sin kommunikation, inte hästen.

Klart man vill att ett barn ska ha en väluppfostrad häst, det är väl ingen som argumenterar mot. Men en väluppfostrad häst fostras ju inte med ”styrka”. Om man förlitar sig på styrka för att hantera hästen kommer ju ett barn aldrig kunna hantera hästen? Vad ska du med styrkan till?
 
Tror på samspel, tror inte vi tänker så olika faktiskt men vill kunna använda mina hästar till olika saker och inte bara ha som prydnad. De allra flesta som har hästar använder de på ett eller annat sätt. Aldrig sätt någon som söker en häst som inte ska användas till något.
Du förstår verkligen inte.

Det handlar om att hästarna skall göra saker för sin egen skull och inte för människans skull.
Människan skall var ett nöje för sin häst.
Hästen skall tycka att det är roligt.
De flesta hästar uppskattar att leka med människor och få en massa uppmärksamhet.
Jag hade en häst som blev helt upprymd när trailern kom fram och vi skulle åka på tävling.
En hel helg med mattes fullständiga uppmärksamhet, hurra liksom.

Medans du verkar se det som att människan skall ha roligt och hästen skall lyda och uppföra sig för människans skull. En lydig tjänare som levererar nöje. Om hästen uppskattar aktiviteten eller inte verkar du inte alls reflektera över. Utan det handlar om att den skall vara människan till lags.

Våra åsikter på den punkten går kraftigt isär.
 
Ja mina hästar är ju välhanterade för att jag hanterar dem väl. Varje dag. Och de var inga peoblemhästar när de kom till mig men de var inte heller så lyhörda som de är nu.

Har jobbat på ett par ridskolor och hanterat många hästar där, inga problem. Hästarna hanteras av många olika och visst kan vissa ha problem med dem men det är ju för att människan behöver jobba på sin kommunikation, inte hästen.

Klart man vill att ett barn ska ha en väluppfostrad häst, det är väl ingen som argumenterar mot. Men en väluppfostrad häst fostras ju inte med ”styrka”. Om man förlitar sig på styrka för att hantera hästen kommer ju ett barn aldrig kunna hantera hästen? Vad ska du med styrkan till?
Jag har lyckats göra mina hästar lyhörda fast jag behövt använda en del styrka i början för att korrigera (obs ingen vild kraftkamp utan vad jag upplever fullt normal korrigering jag ser folk använda sig av hela tiden). Det funkar för mig.
 
Du förstår verkligen inte.

Det handlar om att hästarna skall göra saker för sin egen skull och inte för människans skull.
Människan skall var ett nöje för sin häst.
Hästen skall tycka att det är roligt.
De flesta hästar uppskattar att leka med människor och få en massa uppmärksamhet.
Jag hade en häst som blev helt upprymd när trailern kom fram och vi skulle åka på tävling.
En hel helg med mattes fullständiga uppmärksamhet, hurra liksom.

Medans du verkar se det som att människan skall ha roligt och hästen skall lyda och uppföra sig för människans skull. En lydig tjänare som levererar nöje. Om hästen uppskattar aktiviteten eller inte verkar du inte alls reflektera över. Utan det handlar om att den skall vara människan till lags.

Våra åsikter på den punkten går kraftigt isär.
Du får tänka så, kanske ett ämne du kan göra en egen tråd om. Jag vill iaf att mina hästar ska trivas med sin uppgift och må bra.
 
Det som gör att barn har svårt att hantera hästar (ponnyer) som en vuxen är ju inte att de saknar styrka utan att de saknar erfarenhet, kunskap, timing och koordination.
Men när en häst börjar beta i gräskanten så kan en nybörjarförälder ändå hjälpa barnet att få upp huvudet, ser hela tiden på ridskolan. En vuxen nybörjare hade klarat sig själv.
 
Men när en häst börjar beta i gräskanten så kan en nybörjarförälder ändå hjälpa barnet att få upp huvudet, ser hela tiden på ridskolan. En vuxen nybörjare hade klarat sig själv.
Men det går ju att göra även utan att använda styrka? Det är inte styrkan som är receptet för hanteringen av hästen, det är allt det andra jag räknade upp.
 
Men det går ju att göra även utan att använda styrka? Det är inte styrkan som är receptet för hanteringen av hästen, det är allt det andra jag räknade upp.
Klart det går att korrigera på olika vis, går tex att driva framåt men det vanligaste är nog att folk bara drar upp huvudet eller någon kombination. Varför göra det så svårt tänker jag. Aldrig mött någon som tycker att man absolut aldrig får ta i hästen och ser heller inte hur det skulle skada en stor stark häst att man tar lite i den. Mina hästar brukade inte försöka beta så något rätt måste jag ha gjort.
 
Känns som det är två parallella saker som diskuteras. En nybörjarponny anser jag ska kunna t ex ledas av barn utan problem. Naturligtvis måste det finnas vuxna som också hanterar ponnyn, men det ska inte vara problem för barnet. Jag ledde båda våra B-ponnyer samtidigt som barn. Utan problem. De hade ju rent styrkemässigt bara kunnat gå iväg med mig. Eller under ridning bara ställa sig och äta. Men de gjorde inte det. Helt enkelt för att de var i grunden bussiga individer som även var väl hanterade, väluppfostrade som det hette på den tiden. Och som inte krävde minsta kraft för att hantera.

Men sen känns det som man också diskuterar hur man skapar en välhanterad häst, särskilt om den är fel hanterad innan - och huruvida det kräver kraft eller ej

Men själva grejen med barn- och nybörjarponnyer är att det ska aldrig behövas kraft. Punkt. Och när det gäller hästar och ponnyer i allmänhet är fysisk styrka en erkänt dålig hanteringsmetod som eg bara bör accepteras när det handlar om liv och hälsa.
 
Klart det går att korrigera på olika vis, går tex att driva framåt men det vanligaste är nog att folk bara drar upp huvudet eller någon kombination. Varför göra det så svårt tänker jag. Aldrig mött någon som tycker att man absolut aldrig får ta i hästen och ser heller inte hur det skulle skada en stor stark häst att man tar lite i den. Mina hästar brukade inte försöka beta så något rätt måste jag ha gjort.
Det du förmodligen gör, och de flesta andra med hästvana, är att du kontinuerligt läser hästen och avstyr/avleder innan hästen börjar beta. Då behöver du inte ens fundera på om du ska rycka upp huvudet med styrka eller inte. (och du märker säkert att om hästen någon gång börjar beta på eget initiativ är det för att du har fokus på något annat) Jag säger inte att det skadar hästen att ta i den. Jag säger att det som gör att barn oftast har svårare att hantera hästar handlar väldigt lite om deras kroppsstyrka och väldigt mycket om att de inte utvecklat andra färdigheter. Men resultatet blir förstås detsamma - men det kan ju vara bra på att fokusera på rätt saker ändå.
 
Det du förmodligen gör, och de flesta andra med hästvana, är att du kontinuerligt läser hästen och avstyr/avleder innan hästen börjar beta. Då behöver du inte ens fundera på om du ska rycka upp huvudet med styrka eller inte. (och du märker säkert att om hästen någon gång börjar beta på eget initiativ är det för att du har fokus på något annat) Jag säger inte att det skadar hästen att ta i den. Jag säger att det som gör att barn oftast har svårare att hantera hästar handlar väldigt lite om deras kroppsstyrka och väldigt mycket om att de inte utvecklat andra färdigheter. Men resultatet blir förstås detsamma - men det kan ju vara bra på att fokusera på rätt saker ändå.
Starka ponnyn har lyckats beta med mig med och även med ridläraren. Är den inte uppfostrad krävs mer än så. Mina hästar försökte inte ens. Men tänker att vi använder olika metoder, jag föredrar att flytta runt mina hästar för fysiskt tryck och då får jag ju jobba på det sättet från början med. Jag fick lära mig på en horsemanshipkurs att flytta hästen på olika vis med blicken och för att komma dit fick man skaka och vifta med grimskaftet bland annat men det är inte min grej. Tänker att man riskerar få en häst som bara kan hanteras av en själv med allt för alternativa metoder. Jag vill att de ska flytta sig för tryck som sagt och då får jag först öka trycket, vissa hästar på ridskolan får jag i stort sätt baxa på innan de flyttar sig men om man har tid att upprepa kommer de med tiden flytta för ett lätt tryck. På så vis använder jag styrka i mitt sätt att träna hästar. Samt att situationer kan uppstå där det inte är läge att dividera.. hade en häst som i början var väldigt stökig och som gärna skulle trycka upp folk mot väggen och där var jag bestämd att här trycks ingen upp mot väggar och knuffade direkt bort. Hon slutade med alla dumheter väldigt omgående och blev en häst min hästrädda mormor kunde hantera ensam och kände sig trygg med. Väldigt lyhörd, det var hennes känslighet jag fastnade för när jag provred.
 
Starka ponnyn har lyckats beta med mig med och även med ridläraren. Är den inte uppfostrad krävs mer än så. Mina hästar försökte inte ens. Men tänker att vi använder olika metoder, jag föredrar att flytta runt mina hästar för fysiskt tryck och då får jag ju jobba på det sättet från början med. Jag fick lära mig på en horsemanshipkurs att flytta hästen på olika vis med blicken och för att komma dit fick man skaka och vifta med grimskaftet bland annat men det är inte min grej. Tänker att man riskerar få en häst som bara kan hanteras av en själv med allt för alternativa metoder. Jag vill att de ska flytta sig för tryck som sagt och då får jag först öka trycket, vissa hästar på ridskolan får jag i stort sätt baxa på innan de flyttar sig men om man har tid att upprepa kommer de med tiden flytta för ett lätt tryck. På så vis använder jag styrka i mitt sätt att träna hästar. Samt att situationer kan uppstå där det inte är läge att dividera.. hade en häst som i början var väldigt stökig och som gärna skulle trycka upp folk mot väggen och där var jag bestämd att här trycks ingen upp mot väggar och knuffade direkt bort. Hon slutade med alla dumheter väldigt omgående och blev en häst min hästrädda mormor kunde hantera ensam och kände sig trygg med. Väldigt lyhörd, det var hennes känslighet jag fastnade för när jag provred.
Fast att läsa hästen är inte särskilt alternativt...
 
Jo men det är fortfarande väldigt sannolikt att en ponny som vill dra iväg lyckas med ett litet barn hur duktigt barnet än är och mindre sannolikt med en vuxen sen funkar det sällan med ren råstyrka utan behöver kombineras med teknik. Styrka spelar visst roll i en sådan situation. Blir en häst skrämd tex och sticker kanske man kan hålla kvar den, kanske inte men jag skulle inte kunna få den att stanna med ren mjukhet. Hade behövt släppa grimskaftet helt för att det inte skulle stramas åt och uppstå en kraft och då måste man ha en viss styrka för att stå emot den kraften, det har inte ett litet barn.

Frågan är väl om en nybörjare bör rida en ponny/häst som vill dra iväg? Det känns inte som en optimal egenskap hos en nybörjarponny tyvärr. Tvärtom.

Jag skulle nog säga att det är bättre att byta ponny för att ponnyn och barnet inte är kompatibla för tillfället. Längre fram kanske den ponnyn passar barnet jättebra! Kolla om det finns någon som vuxit ur sin ponny som behöver en liten ryttare som motionerar den. Eller någon vars barn inte hinner/vill rida tillräckligt många gånger i veckan. De kanske letar efter en liten medryttare med hästvan mamma? Då kan ni ha chans att hitta en ponny som inte vill dra iväg utan som går lugnt och snällt och där ditt barn kan ha en bättre chans att lära sig.
 
Frågan är väl om en nybörjare bör rida en ponny/häst som vill dra iväg? Det känns inte som en optimal egenskap hos en nybörjarponny tyvärr. Tvärtom.

Jag skulle nog säga att det är bättre att byta ponny för att ponnyn och barnet inte är kompatibla för tillfället. Längre fram kanske den ponnyn passar barnet jättebra! Kolla om det finns någon som vuxit ur sin ponny som behöver en liten ryttare som motionerar den. Eller någon vars barn inte hinner/vill rida tillräckligt många gånger i veckan. De kanske letar efter en liten medryttare med hästvan mamma? Då kan ni ha chans att hitta en ponny som inte vill dra iväg utan som går lugnt och snällt och där ditt barn kan ha en bättre chans att lära sig.
Är ju det jag hela tiden skrivit.. hela disskutionen började med att jag skrev att ett litet barn behöver en väluppfostrad ponny speciellt om den är stark..
Vi är väldigt nöjda med dotterns medryttarponny, den är ju lugnet själv om vi undviker vissa situationer. Precis vad vi vill ha. Vi letade väldigt länge innan vi hittade den, det är inte lätt altså.
 
Vad bra, då förstår jag inte varför du bad om tips från början. Lycka till med ponnyletandet!
Blev nyfiken när vissa hävdade att om en hast inte uppför sig som ett ljus alltid och från första början utan att använda minsta lilla styrka så gör man något fel vilka superknep dessa kunde besitta men det visade ju sig att så inte var fallet utan de behöver lite tid precis som alla andra med olika metoder jag redan var bekant med. Sedan blev mina metoder väldigt ifrågasatta och då känner jag att jag bör få säga ifrån. Man ska kunna ha olika metoder utan att bli hånad och jag respekterar andras.
 
Fast att läsa hästen är inte särskilt alternativt...
Jag personligen vill ha en häst jag inte behöver vakta konstant utan de ska lära sig och förstå vad som är önskvärt och vad som inte är ok och hålla sig till det men med en ny häst är det så klart alltid bra att vara mer uppmärksam.
Kan kanske med vara en sak om man konstant vaktar sin häst att den tar tiillfälle när någon annan ska hantera den. Jag tror på lite mer frihet där att hästen får ha möjlighet så visar man den vad som inte är ok när den prövar olika saker så slutar den med det även om den skulle kunna.
 
Jag personligen vill ha en häst jag inte behöver vakta konstant utan de ska lära sig och förstå vad som är önskvärt och vad som inte är ok och hålla sig till det men med en ny häst är det så klart alltid bra att vara mer uppmärksam.
Kan kanske med vara en sak om man konstant vaktar sin häst att den tar tiillfälle när någon annan ska hantera den. Jag tror på lite mer frihet där att hästen får ha möjlighet så visar man den vad som inte är ok när den prövar olika saker så slutar den med det även om den skulle kunna.
Jag tror du missförstår vad jag säger totalt.
 
Jag tror du missförstår vad jag säger totalt.
Tror jag förstår hur du tänker. Om man avleder hästen hamnar man inte i en situation där man kan behöva ta i den? Förstår och respekterar det fullt ut men det är inte vad jag tror på.
 
Tror jag förstår hur du tänker. Om man avleder hästen hamnar man inte i en situation där man kan behöva ta i den? Förstår och respekterar det fullt ut men det är inte vad jag tror på.
Varför tror du att man måste vakta hästen konstant och att andra inte kan hantera hästen för att man faktiskt kommunicerar med den? Jag har jättesvårt att förstå vad det är som du "inte tror på" och som får de konsekvenserna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 428
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 819
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 062
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp