Nybörjarponny!

Kombinerat med teknik har man visst en chans, i vissa fall kanske det inte går. Om vi pratar en mer normal situation där hästen blir skrämd och vill dra iväg skulle jag säga att det inte är någon större konst. Jag brukar släppa ut och hålla långt ut på grimskaftet, låta det strama åt medans jag går lite åt sidan och håller emot så hästen bromsas sen får den eventuellt skutta runt på lite avstånd tills den lugnat ner sig. Håller man grimskaftet kort i en sådan situation blir man omkulldragen så skulle ju inte gå med ren råstyrka men med viss teknik kombinerat med styrka eftersom det krävs en viss kraft att stå emot. Ett litet barn skulle aldrig klara av det. Finns en orsak till att barn normalt inte ska ha stora hästar och det är inte bara pga höjden. Det finns så klart olika sätt men det här tycker jag fungerar och är öppen för andra sätt givetvis. Det är bra att folk gör på olika vis.
En häst som har blivit lite smårädd kan man få ner på jorden igen på olika sätt, bland annat genom kontakt med grimskaftet. En häst som har panik och bestämt sig helt för att dra har jag aldrig sett en människa lyckas hålla. Det är lite som att tro att ett barn på 20 kg skulle kunna hålla kvar en vuxen man på 80 kg. Går inte oavsett teknik. Och återigen, om man regelbundet behöver använda ”styrka” för att hålla fast en häst har ju hanteringen gått snett långt tidigare.

Du säger att säljare hittar ”bättre” köpare till hästarna ni är intresserade av? Tips är ju att vara ordentligt påläst och kunnig, det vinner man mycket på i andras ögon
 
Precis, gå inte ut på promenad om ponnyn går upp i stress.

Med ens egen ponny kan man träna (både häst och ponny) tills det är tryggt och lugnt.

Med annans ponny måste man kunna tekniken och självbehärskningen för att det ska funka. Det är inte hästviskande, det är hästlyssnande/läsande och pratandes tillbaks.

Jag använder inga "trix", jag kör inte round-up eller dominansmetoder, men ja - de flesta hästar brukar gå som ljus med mig redan första gången.

Och är det knepiga/otränade hästar kanske det krävs några gånger.

Men kan jag lära ut det? Vettefan. Jag brukar fundera på det men kommer fram till att de flesta människor skulle inte uppskatta att bli tagna på den inre resan det innebär, för de allra flesta "hästproblem" är egentligen människoproblem.

Och när man börjar grotta i varför man är ett "människoproblem" och lära sig, och ändrar på sitt kroppsspråk, så får det en massa bieffekter.

Jag tycker att Tristan Tucker, TRT method därför har hittat ett himla bra koncept, som går ut på att lära hästen känna sig trygg i sig själv. Det är lättare att lära hästar än människor.

TRT method finns som onlinekurs och många gratis videor.
Titta en hel del på honom det sista faktiskt. Tycker han är klockren!
 
En häst som har blivit lite smårädd kan man få ner på jorden igen på olika sätt, bland annat genom kontakt med grimskaftet. En häst som har panik och bestämt sig helt för att dra har jag aldrig sett en människa lyckas hålla. Det är lite som att tro att ett barn på 20 kg skulle kunna hålla kvar en vuxen man på 80 kg. Går inte oavsett teknik. Och återigen, om man regelbundet behöver använda ”styrka” för att hålla fast en häst har ju hanteringen gått snett långt tidigare.

Du säger att säljare hittar ”bättre” köpare till hästarna ni är intresserade av? Tips är ju att vara ordentligt påläst och kunnig, det vinner man mycket på i andras ögon
Har skrivit att det kan uppstå situationer där man kan behöva ha en viss styrka. Sen att det inte går i alla siatuationer oavsett hur stark man är så är det ju bara som det är. Hur ofta det kan behövas beror väl på vad man sysslar med och vilka hästar det gäller. Jobbar man i galoppstall tex kan man få hålla tillbaka en hel del hästar väldigt regelbundet och några "häsviskartekniker" var inget uppskkattat där jag var iaf, hästarrna skulle uppföra sig med en fast hand punkt slut. Det var viktigt för att de skulle fungera som galopphästar.
Ja exakt ett litet barn kan inte hålla kvar en häst som bestämt sig för att bröta iväg, ett barn behöver en välhanterad häst att öva på och chanserna att hästen är välhanterad och stabil ökar markant om den är det vid provridningen sen finns så klart inga garantier, inte för någon.
Skulle inte köpa en ostabil ponny med tanken att denna kan jag säkert fixa på 20 minuter eller liknande eller att det inte spelar någon roll för alla ponnyer kan bli svåra.

Det är oftast så att vi inte ens fått komma och provrida efter att ha presenterat oss via mejl.. De skriver att de ska gå igenom alla svar eller linande sen blir det inte vi som väljs ut. Så gjorde jag med när jag sålde häst att de som var mest lovande fick komma och provrida och sen valdes den bästa ut bland de som var intresserade. Kan ha funnits bättre bland de jag valde bort, sannolikt. Vore konstigt om man kunde gissa vem som är bäst och ha helt rätt. Det kan man inte veta.
Är jag verkligen så okunnig? Är skillnad på att vara okunnig och olika. Skulle aldrig dömma någon bara för att den inte gjorde som jag själv utan tänker mer att om det funkar för en annan så ser jag inget fel i det.
Tror inte på att undvika svåra situationer till absurdum, att det absolut aldrig får hända nånting. Ett sunt säkerhetstänk och riskbedömning räcker och riskerna finns alltid där när man håller på med häst.
 
Även den snällaste och mest välutbildade ponny kan bli rädd och då tappa kontrollen över sig själv och dra iväg.
Dessutom så kan den mest välutbildade ponny bli som förbytt med en nybörjare.
Där så kommer ledarens ansvar in.
Den som är med barnet skall ha en så bra kommunikation med hästen att den litar på och följer sin ledare.

Jag hade en häst som var bombsäker med små barn.
Så länge som jag var där.
Om jag gick därifrån så gjorde hästen precis som den ville
Många trodde att de kunde rida jättebra tills att jag hade låtit dem försöka själva utan att jag var där.

Nå har du tittat på filmerna på Youtube ännu?

Jag känner att du borde göra det om vi skall komma framåt i diskussionen.
Har kollat på lite olika videor nu men han använder sig ju visst av styrka.. tex när hästen backar bort ur transport håller han stadigt emot.. Hade han givit eftergift i det läget hade han belönat fel beteende.
 
Har kollat på lite olika videor nu men han använder sig ju visst av styrka.. tex när hästen backar bort ur transport håller han stadigt emot.. Hade han givit eftergift i det läget hade han belönat fel beteende.
Gjorde han?
Var då?
Jag har inte tittat på just de filmerna så det kan ju ha hänt något särskilt just där.
Vad säger han i samband med det?
Han brukar förklara noga vad som händer, varför det händer och hur det skall hanteras.
Han visar ju träning med problemhästar som har ett dåligt bagage.
Det kan ju bli litet stökigare då.
Eller så råkade han tappa fokus ett ögonblick.
Men det var inget som jag såg något av när han utbildade mig för sådär 25 år sedan.
 
Gjorde han?
Var då?
Jag har inte tittat på just de filmerna så det kan ju ha hänt något särskilt just där.
Vad säger han i samband med det?
Han brukar förklara noga vad som händer, varför det händer och hur det skall hanteras.
Han visar ju träning med problemhästar som har ett dåligt bagage.
Det kan ju bli litet stökigare då.
Eller så råkade han tappa fokus ett ögonblick.
Men det var inget som jag såg något av när han utbildade mig för sådär 25 år sedan
Är inte bara i det fallet han hållit emot. Har inte haft på ljudet men man ser ju att han förflytar sin tyngdpunkt och medvetet håller emot med en del styrka.
Kan det vara så att vi föreställer oss helt olika saker när vi pratar om att använda styrka?
Det han använder är ju ingen kraftkamp att tala om men tillräkligt för att ett klent barn inte skulle ha en chans att stå emot. Viss styrka behövs nog för alla nångång.
Tycker han ser ut att jobba ungefär som de flesta som lär ut horsemanship.
 
Är inte bara i det fallet han hållit emot. Har inte haft på ljudet men man ser ju att han förflytar sin tyngdpunkt och medvetet håller emot med en del styrka.
Kan det vara så att vi föreställer oss helt olika saker när vi pratar om att använda styrka?
Det han använder är ju ingen kraftkamp att tala om men tillräkligt för att ett klent barn inte skulle ha en chans att stå emot. Viss styrka behövs nog för alla nångång.
Tycker han ser ut att jobba ungefär som de flesta som lär ut horsemanship.
Du måste lyssna på instruktionerna och förklaringarna för att få sammanhanget.
Så titta igen med ljudet på så klarnar det nog.
Han är mycket bra på att förklara.

Jag vet inte riktigt varför för jag var ju inte där.
 
Har skrivit att det kan uppstå situationer där man kan behöva ha en viss styrka. Sen att det inte går i alla siatuationer oavsett hur stark man är så är det ju bara som det är. Hur ofta det kan behövas beror väl på vad man sysslar med och vilka hästar det gäller. Jobbar man i galoppstall tex kan man få hålla tillbaka en hel del hästar väldigt regelbundet och några "häsviskartekniker" var inget uppskkattat där jag var iaf, hästarrna skulle uppföra sig med en fast hand punkt slut. Det var viktigt för att de skulle fungera som galopphästar.
Ja exakt ett litet barn kan inte hålla kvar en häst som bestämt sig för att bröta iväg, ett barn behöver en välhanterad häst att öva på och chanserna att hästen är välhanterad och stabil ökar markant om den är det vid provridningen sen finns så klart inga garantier, inte för någon.
Skulle inte köpa en ostabil ponny med tanken att denna kan jag säkert fixa på 20 minuter eller liknande eller att det inte spelar någon roll för alla ponnyer kan bli svåra.

Det är oftast så att vi inte ens fått komma och provrida efter att ha presenterat oss via mejl.. De skriver att de ska gå igenom alla svar eller linande sen blir det inte vi som väljs ut. Så gjorde jag med när jag sålde häst att de som var mest lovande fick komma och provrida och sen valdes den bästa ut bland de som var intresserade. Kan ha funnits bättre bland de jag valde bort, sannolikt. Vore konstigt om man kunde gissa vem som är bäst och ha helt rätt. Det kan man inte veta.
Är jag verkligen så okunnig? Är skillnad på att vara okunnig och olika. Skulle aldrig dömma någon bara för att den inte gjorde som jag själv utan tänker mer att om det funkar för en annan så ser jag inget fel i det.
Tror inte på att undvika svåra situationer till absurdum, att det absolut aldrig får hända nånting. Ett sunt säkerhetstänk och riskbedömning räcker och riskerna finns alltid där när man håller på med häst.
Jag tror vi har helt olika definitioner på fast hand tex. Jag är tydlig och konsekvent med mina hästar och det anser jag är fast hand. Däremot har jag aldrig känt att jag behöver vara fysiskt stark, helt enkelt för att hanteringen sitter som den ska. Och återigen, blir det en styrketävling så kommer man förlora. Jag håller med om att vi nog har väldigt olika sätt att se på saker och vilka risker det är okej att utsätta barn för, men det har vi väl redan kommit fram till i en annan tråd.
 
Ja, de flesta tama hästar används till något om det så är för sällskap. Är det ordet du har svårt för så är det vad man lägger i det. Ett äldre ord för använda är att bruka, brukshäst tex kommer av att man brukar hästen i arbete. Låter lite finare kanske.
Jag trodde att vi hade kommit ifrån att ha hästar som maskiner nu när det finns traktorer.
Och i stället kommit fram till att ha dem som vänner och kamrater.
Och som partners i sport.

Du och jag står nog väldigt långt ifrån varandra när det gäller synen på hästar och hästhållning.
Människan skall vara ett nöje för hästen.
 
Jag trodde att vi hade kommit ifrån att ha hästar som maskiner nu när det finns traktorer.
Och i stället kommit fram till att ha dem som vänner och kamrater.
Och som partners i sport.

Du och jag står nog väldigt långt ifrån varandra när det gäller synen på hästar och hästhållning.
Människan skall vara ett nöje för hästen.
Känns som du letar fel?
 
Jag tror vi har helt olika definitioner på fast hand tex. Jag är tydlig och konsekvent med mina hästar och det anser jag är fast hand. Däremot har jag aldrig känt att jag behöver vara fysiskt stark, helt enkelt för att hanteringen sitter som den ska. Och återigen, blir det en styrketävling så kommer man förlora. Jag håller med om att vi nog har väldigt olika sätt att se på saker och vilka risker det är okej att utsätta barn för, men det har vi väl redan kommit fram till i en annan tråd.
En fast hand håller emot annars är den inte fast och då uppstår en viss kraft som kräver en viss styrka där jag tror ett litet barn inte skulle kunna hantera en häst som valde att ta komando. Jag har svårt att se hur man skulle kunna vara tydlig och konsekvent om man lealöst följde med hela tiden, jag tror på press och eftergift. För att skapa press kan jag behöva hålla emot. Skulle du verkligen kunna hantera dina hästar på samma vis om du vägde endast 10 kg tex? Har aldrig skrivit något om styrketävling.
 
En fast hand håller emot annars är den inte fast och då uppstår en viss kraft som kräver en viss styrka där jag tror ett litet barn inte skulle kunna hantera en häst som valde att ta komando. Jag har svårt att se hur man skulle kunna vara tydlig och konsekvent om man lealöst följde med hela tiden, jag tror på press och eftergift. För att skapa press kan jag behöva hålla emot. Skulle du verkligen kunna hantera dina hästar på samma vis om du vägde endast 10 kg tex? Har aldrig skrivit något om styrketävling.
”Fast hand” är ju ett uttryck som innebär att man är konsekvent i sin uppfostran/hantering, inte vad man faktiskt gör med sin hand. En lärare som styr ett klassrum med en fast hand till exempel är konsekvent och att regler gäller alla och alltid tex. Det innebär ju absolut inte att läraren faktiskt använder sin hand för att hålla i en elev.

Jag är inte lealös med mina hästar och följer efter hela tiden. Vill jag att hästen ska flytta bakdelen när jag gör iordning tex så visar jag det med kroppsspråket, om det inte funkar direkt så krävs max att jag tar ett finger. Om jag leder i grimma så kommer de följa efter mig och mitt kroppsspråk. Om jag skulle behöva korrigera med mer än det så kanske jag spänner grimskaftet men det är ingen direkt styrka. Kräver mindre av mig än att lyfta ett mjölkpaket trots att jag då använder mig av tryck och eftergift. Så ja, om vi säger att jag helt plötsligt vägde 10 kg skulle jag fortfarande kunna hantera mina hästar. Det hade jag kunnat även på de hästjobben jag haft (men jag hade nog haft svårt att tex lägga på tunga, blöta vintertäcken. Men hästhanteringen? Inga problem)
 
Känns som du letar fel?
Gör det?

Nåja, jag känner att vi står mycket långt ifrån varandra och att jag inte riktigt når fram till dig.
Så jag väljer nu att lägga min tid där den gör bättre nytta.

Du har fått många goda råd från ett antal duktiga personer, så du klarar dig nog bra nu.
Om du vill.
 
Gör det?

Nåja, jag känner att vi står mycket långt ifrån varandra och att jag inte riktigt når fram till dig.
Så jag väljer nu att lägga min tid där den gör bättre nytta.

Du har fått många goda råd från ett antal duktiga personer, så du klarar dig nog bra nu.
Om du vill.
Kändes inte som du ville ge goda råd i någon välmening faktiskt. Men om så var fallet så är mitt goda råd att tänka på hur du framför dina råd.
 
”Fast hand” är ju ett uttryck som innebär att man är konsekvent i sin uppfostran/hantering, inte vad man faktiskt gör med sin hand. En lärare som styr ett klassrum med en fast hand till exempel är konsekvent och att regler gäller alla och alltid tex. Det innebär ju absolut inte att läraren faktiskt använder sin hand för att hålla i en elev.

Jag är inte lealös med mina hästar och följer efter hela tiden. Vill jag att hästen ska flytta bakdelen när jag gör iordning tex så visar jag det med kroppsspråket, om det inte funkar direkt så krävs max att jag tar ett finger. Om jag leder i grimma så kommer de följa efter mig och mitt kroppsspråk. Om jag skulle behöva korrigera med mer än det så kanske jag spänner grimskaftet men det är ingen direkt styrka. Kräver mindre av mig än att lyfta ett mjölkpaket trots att jag då använder mig av tryck och eftergift. Så ja, om vi säger att jag helt plötsligt vägde 10 kg skulle jag fortfarande kunna hantera mina hästar. Det hade jag kunnat även på de hästjobben jag haft (men jag hade nog haft svårt att tex lägga på tunga, blöta vintertäcken. Men hästhanteringen? Inga problem)
Men dina hästar verkar välhanterade. Om du vägde 10 kg och skulle hantera en ny häst som inte var det.. är ju så det blir för ett barn, därför de ska ha en välhanterad häst.

Har med haft egna hästar där jag utvecklat ett lyhört samspel men för det upplever jag inte detta lyhörda samspel med tex en ponny på ridskolan jag aldrig träffat tidigare som hanteras av olika personer med varierad kunskap och sätt och därför är mer okänslig än vad jag är van vid från mina egna hästar. Vet ju själv hur skicklig man kan känna sig på sina egna hästar men så är det något helt annat när man kommer utanför den bubblan men med tid kan man lösa alla problem givetvis.
 
Kändes inte som du ville ge goda råd i någon välmening faktiskt. Men om så var fallet så är mitt goda råd att tänka på hur du framför dina råd.
Jag önskar alltid att det skall fungera bra mellan häst och människa.
Mest för hästarnas skull faktiskt.
Hästarna är så beroende av oss människor och vår välvilja och omsorg.
De är helt utelämnade till oss.

Men jag känner det som att du ser dem som varelser som skall lyda och tjäna människan och uppfostras till att underkasta sig.
Så jag kan nog inte tillföra något mera.
 
Jag önskar alltid att det skall fungera bra mellan häst och människa.
Mest för hästarnas skull faktiskt.
Hästarna är så beroende av oss människor och vår välvilja och omsorg.
De är helt utelämnade till oss.

Men jag känner det som att du ser dem som varelser som skall lyda och tjäna människan och uppfostras till att underkasta sig.
Så jag kan nog inte tillföra något mera.
Tror på samspel, tror inte vi tänker så olika faktiskt men vill kunna använda mina hästar till olika saker och inte bara ha som prydnad. De allra flesta som har hästar använder de på ett eller annat sätt. Aldrig sätt någon som söker en häst som inte ska användas till något.
 
Tror på samspel, tror inte vi tänker så olika faktiskt men vill kunna använda mina hästar till olika saker och inte bara ha som prydnad. De allra flesta som har hästar använder de på ett eller annat sätt. Aldrig sätt någon som söker en häst som inte ska användas till något.

Men vad ser du hästen som? Jag reagerade också på ditt ålderdomliga språkbruk. I nutida vetenskap VET vi att hästar har känslor och att dom dessutom har bättre känsel än vad vi människor har. Då blir det konstigt att prata om dom som om dom vore cyklar.

Använder du hundar också?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 428
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 819
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 062
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp