Nybörjarponny!

Förebygga för mig i detta fallet är att låta barnet hantera en välhanterad ponny.. en nybörjare kan inte göra så mycket mer än att försöka hålla emot om ponnyn väljer att dra iväg. Är ju också för att man ska undvika farliga situationer samt att man ska träna sin häst till att vara lyhörd och inte bara betsla upp eller liknande men tycker det är fullt normalt att hamna i situationer speciellt med en ny häst där hästen inte uppför sig perfekt eller där man kan behöva styrka för att hantera situationen. Dra i "nödbromsen" tror jag de flesta behövt göra nån gång och skulle aldrig dömma någon för det.
Även den snällaste och mest välutbildade ponny kan bli rädd och då tappa kontrollen över sig själv och dra iväg.
Dessutom så kan den mest välutbildade ponny bli som förbytt med en nybörjare.
Där så kommer ledarens ansvar in.
Den som är med barnet skall ha en så bra kommunikation med hästen att den litar på och följer sin ledare.

Jag hade en häst som var bombsäker med små barn.
Så länge som jag var där.
Om jag gick därifrån så gjorde hästen precis som den ville
Många trodde att de kunde rida jättebra tills att jag hade låtit dem försöka själva utan att jag var där.

Nå har du tittat på filmerna på Youtube ännu?

Jag känner att du borde göra det om vi skall komma framåt i diskussionen.
 
@SandraUmmIndah ren styrka kan du aldrig hålla med. Men teknik och viss styrka. Så är det första gången jag hanterar en häst och jag inser den vill dra iväg, då är det teknik jag får förlita mig på tills jag kan stoppa in hästen i box/hage igen (dvs jag skulle inte ta ut den på promenad)

Och där är position avgörande. Du är -utan att behöva använda någon direkt styrka - urstark i rätt vinkel. Att ett par gånger använt sig av det brukar få hästen att tro på att du är starkast såpass länge att man som sagt kan baxa in den i box eller hage igen. Jag är dålig på att förklara men finns massa bra beskrivningar och klipp, du ska i princip vara i 45 graders vinkel vid bogen.

Hästar som jag måste hantera och vet kan bli stark har jag gärna kedja på. Men det löser absolut inte ett dugg på sikt. Men tex andras tokiga hästar man ska ta in/ut från hagen

När det gäller hästen ditt barn rider skulle jag helt enkelt bara så långt det går undvika att hamna i situationerna där hästen triggar igång och fokusera på att dottern ska kunna rida
 
Och där är position avgörande. Du är -utan att behöva använda någon direkt styrka - urstark i rätt vinkel. Att ett par gånger använt sig av det brukar få hästen att tro på att du är starkast såpass länge att man som sagt kan baxa in den i box eller hage igen. Jag är dålig på att förklara men finns massa bra beskrivningar och klipp, du ska i princip vara i 45 graders vinkel vid bogen.
Men det är inte så lämpligt att använda med ett barn på hästens rygg.
Jag ser det som högst osannolikt att barnet lyckas med att sitta kvar i det läget.
Och ett barn som faller ner bland sprattlade hästhovar är inte en bra situation.
 
@SandraUmmIndah ren styrka kan du aldrig hålla med. Men teknik och viss styrka. Så är det första gången jag hanterar en häst och jag inser den vill dra iväg, då är det teknik jag får förlita mig på tills jag kan stoppa in hästen i box/hage igen (dvs jag skulle inte ta ut den på promenad)

Och där är position avgörande. Du är -utan att behöva använda någon direkt styrka - urstark i rätt vinkel. Att ett par gånger använt sig av det brukar få hästen att tro på att du är starkast såpass länge att man som sagt kan baxa in den i box eller hage igen. Jag är dålig på att förklara men finns massa bra beskrivningar och klipp, du ska i princip vara i 45 graders vinkel vid bogen.

Hästar som jag måste hantera och vet kan bli stark har jag gärna kedja på. Men det löser absolut inte ett dugg på sikt. Men tex andras tokiga hästar man ska ta in/ut från hagen

När det gäller hästen ditt barn rider skulle jag helt enkelt bara så långt det går undvika att hamna i situationerna där hästen triggar igång och fokusera på att dottern ska kunna rida

Precis, gå inte ut på promenad om ponnyn går upp i stress.

Med ens egen ponny kan man träna (både häst och ponny) tills det är tryggt och lugnt.

Med annans ponny måste man kunna tekniken och självbehärskningen för att det ska funka. Det är inte hästviskande, det är hästlyssnande/läsande och pratandes tillbaks.

Jag använder inga "trix", jag kör inte round-up eller dominansmetoder, men ja - de flesta hästar brukar gå som ljus med mig redan första gången.

Och är det knepiga/otränade hästar kanske det krävs några gånger.

Men kan jag lära ut det? Vettefan. Jag brukar fundera på det men kommer fram till att de flesta människor skulle inte uppskatta att bli tagna på den inre resan det innebär, för de allra flesta "hästproblem" är egentligen människoproblem.

Och när man börjar grotta i varför man är ett "människoproblem" och lära sig, och ändrar på sitt kroppsspråk, så får det en massa bieffekter.

Jag tycker att Tristan Tucker, TRT method därför har hittat ett himla bra koncept, som går ut på att lära hästen känna sig trygg i sig själv. Det är lättare att lära hästar än människor.

TRT method finns som onlinekurs och många gratis videor.
 
Men det är inte så lämpligt att använda med ett barn på hästens rygg.
Jag ser det som högst osannolikt att barnet lyckas med att sitta kvar i det läget.
Och ett barn som faller ner bland sprattlade hästhovar är inte en bra situation.
Fortsätt läs i samma inlägg så hade du inte behövt skriva det där
 
@SandraUmmIndah ren styrka kan du aldrig hålla med. Men teknik och viss styrka. Så är det första gången jag hanterar en häst och jag inser den vill dra iväg, då är det teknik jag får förlita mig på tills jag kan stoppa in hästen i box/hage igen (dvs jag skulle inte ta ut den på promenad)

Och där är position avgörande. Du är -utan att behöva använda någon direkt styrka - urstark i rätt vinkel. Att ett par gånger använt sig av det brukar få hästen att tro på att du är starkast såpass länge att man som sagt kan baxa in den i box eller hage igen. Jag är dålig på att förklara men finns massa bra beskrivningar och klipp, du ska i princip vara i 45 graders vinkel vid bogen.

Hästar som jag måste hantera och vet kan bli stark har jag gärna kedja på. Men det löser absolut inte ett dugg på sikt. Men tex andras tokiga hästar man ska ta in/ut från hagen

När det gäller hästen ditt barn rider skulle jag helt enkelt bara så långt det går undvika att hamna i situationerna där hästen triggar igång och fokusera på att dottern ska kunna rida
Håller med helt och hållet! Vet precis vad du menar och brukar använda mig av den tekniken med. Är ju också en övning och ett av mina "knep". Men behövs fortfarande en viss styrka för att hålla emot och fortfarande kan det uppstå situationer där just detta inte är aktuaellt och skulle det vara en extremt stark häst som det blir för ett barn skulle det sannolikt inte funka. barn behöver ha en välhanterad häst och inte behöva besitta en massa tekniker. Tycker det är bra att du tänker på säkerheten och använder kedja i en riskfylld situation, inte minst för hästen.
 
Jag har inte massa tid.. hyr den under en begränsad tid en gång i veckan och betalar inte för att promenera i 45 minuter utan det är för att dottern ska få rida den tiden och utvecklas
Be att få tillgång till ponnyn 20 min innan för förberedelser.
Och använd den tiden till att hitta din kommunikation med ponnyn.
 
Men det är inte så lämpligt att använda med ett barn på hästens rygg.
Jag ser det som högst osannolikt att barnet lyckas med att sitta kvar i det läget.
Och ett barn som faller ner bland sprattlade hästhovar är inte en bra situation.
Hon menade nog som generellt tips där man inte behöver använda så mycket styrka.
 
Fortsätt läs i samma inlägg så hade du inte behövt skriva det där
Jag kände att det behövde förtydligas att det inte är en metod som fungerar när det sitter ett barn på hästens rygg.
Inte till dig utan till TS som ville ha tips för att leda ponny med barn på ryggen.

Det är ju inte ett sådant tips
 
Be att få tillgång till ponnyn 20 min innan för förberedelser.
Och använd den tiden till att hitta din kommunikation med ponnyn.
Men nu var det ju under vissa omständigheter den blir stressad och svår.. Då ska jag ta ut den på promenad en dag det blåser kraftig och öva på att hantera den under den stressen?
 
Men nu var det ju under vissa omständigheter den blir stressad och svår.. Då ska jag ta ut den på promenad en dag det blåser kraftig och öva på att hantera den under den stressen?
Du skall hantera ponnyn så att ni får en bra kommunikation.
Den skall sedan vara fokuserad på dig och därför bättre klara av yttre störningar.
Den träningen görs bäst i lugn miljö där hästen helt kan fokusera på dig
 
@SandraUmmIndah
Om du vill göra något men utan att det sas går ut över ponny och barn. Så kolla i lugna avslappnade situationer hur det är med känsligheten för förhållning osv. Om den inte är 110% då så kan du ju fila på det. Det kommer ju inte lösa att hästen blir stressad, eller göra att den kommer funka super trots stress. Men förbättra även vid stress. För det är sällan de är super när de är lugna och sen försöker släpa hem en av stress. Utan funkar förhållning till 110% när de är avslappnade, då brukar de snurra runt eller steppa eller hoppa men inte dra iväg med den när de blir stressade

Nu vet jag inte hur långt dottern kommit men träna på att stanna precis över en bom, så framben är på en sida och bakben på en annan, kräver mer än man kan tro. Samtidigt som det är enkelt för ett barn att förstå
 
Du skall hantera ponnyn så att ni får en bra kommunikation.
Den skall sedan vara fokuserad på dig och därför bättre klara av yttre störningar.
Den träningen görs bäst i lugn miljö där hästen helt kan fokusera på dig
Men igår när hästen var lugn och vanliga omständiheter rådde var den ju superlyhörd och exemplarisk.. upplevde att vi hade bästa möliga kommunikation.
 
@SandraUmmIndah
Om du vill göra något men utan att det sas går ut över ponny och barn. Så kolla i lugna avslappnade situationer hur det är med känsligheten för förhållning osv. Om den inte är 110% då så kan du ju fila på det. Det kommer ju inte lösa att hästen blir stressad, eller göra att den kommer funka super trots stress. Men förbättra även vid stress. För det är sällan de är super när de är lugna och sen försöker släpa hem en av stress. Utan funkar förhållning till 110% när de är avslappnade, då brukar de snurra runt eller steppa eller hoppa men inte dra iväg med den när de blir stressade

Nu vet jag inte hur långt dottern kommit men träna på att stanna precis över en bom, så framben är på en sida och bakben på en annan, kräver mer än man kan tro. Samtidigt som det är enkelt för ett barn att förstå
Igår var hon helt exemplarisk.. både jag och min dotter kunde styra och stanna henne utan problem. Väldigt lyhörd ponny.
 
Igår var hon helt exemplarisk.. både jag och min dotter kunde styra och stanna henne utan problem. Väldigt lyhörd ponny.
Toppen. Prova då stanna exakt precis där ni vill nästa gång. Tex det med bom. Om det funkar så prova be om ett steg framåt eller bakåt och sen stanna osv. Skulle det med funka helt perfekt ja då är det vara ta det från trav

Men då skulle jag, om det ovan funkar helt perfekt, verkligen klura på vad som får den så sönderstressad vid vind. Är du eller dottern oroad när det blåser? Eller när ponnyn är taggad? Det är en ovanligt starkt reaktion för en ponny som är helt perfekt annars nämligen
 
Men igår när hästen var lugn och vanliga omständiheter rådde var den ju superlyhörd och exemplarisk.. upplevde att vi hade bästa möliga kommunikation.
Så bra.
Då utgår du från det och ökar på marginalerna.
Hur exakt kan du styra hästens rörelser?

Ett steg i taget?
En hov i taget?
Stanna - backa?

Det kan man fila på för att öka hästens fokus på människan.
Och då skall man arbeta på att minska sin inverkan på hästen.
Hur liten påverkan kan du komma ner till?

Jag körde en gång en häst som man sade till med rösten "ett steg till" så tog den just ett steg framåt och inte mera.
Eller "står still" och då gjorde hästen det.

Ett ton Nordsvensk flyttar man inte med musklerna.
 
Men nu var det ju under vissa omständigheter den blir stressad och svår.. Då ska jag ta ut den på promenad en dag det blåser kraftig och öva på att hantera den under den stressen?

Det är inte din häst, och du har inte timmarna att lägga på det.

Så om det blåser och ponnyn är hispig, håll er till där hen är som tryggast den dagen.

Äkta trygghet bygger man med upprepningar av positiva erfarenheter, sen utmanar man sig (som par, häst-människa-par) med små utmaningar, små steg. Det tar tid, det måste ta tid. Det vettigaste Parelli någonsin sa (jag är inte ett fan av han i övrigt) var "take the time it takes so that it takes less time".

För stora steg och lösa grunder = antingen kommer man ingenvart eller så backar man i utvecklingen.

När ni har en egen ponny så kan ni ha ett riktigt träningsupplägg där ni blir trygga i alla situationer tillsammans.
 
Toppen. Prova då stanna exakt precis där ni vill nästa gång. Tex det med bom. Om det funkar så prova be om ett steg framåt eller bakåt och sen stanna osv. Skulle det med funka helt perfekt ja då är det vara ta det från trav

Men då skulle jag, om det ovan funkar helt perfekt, verkligen klura på vad som får den så sönderstressad vid vind. Är du eller dottern oroad när det blåser? Eller när ponnyn är taggad? Det är en ovanligt starkt reaktion för en ponny som är helt perfekt annars nämligen
Vi känd ju inte till problematiken och gick lungt iväg med ponnyn utan någon oro. Är med förvånad över hur hon kan vara på så olika vis.
 
Det är inte din häst, och du har inte timmarna att lägga på det.

Så om det blåser och ponnyn är hispig, håll er till där hen är som tryggast den dagen.

Äkta trygghet bygger man med upprepningar av positiva erfarenheter, sen utmanar man sig (som par, häst-människa-par) med små utmaningar, små steg. Det tar tid, det måste ta tid. Det vettigaste Parelli någonsin sa (jag är inte ett fan av han i övrigt) var "take the time it takes so that it takes less time".

För stora steg och lösa grunder = antingen kommer man ingenvart eller så backar man i utvecklingen.

När ni har en egen ponny så kan ni ha ett riktigt träningsupplägg där ni blir trygga i alla situationer tillsammans.
Jo men precis, kommer dock aldrig köpa en ponny jag upplever problematisk åt dottern. Tror jag få skulle göra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 428
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 819
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 062
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp