Nybörjarponny!

Brukar kunna få hästar att gå snällt med lite tid som sagt med olika knep men tror ändå styrka behövs i vissa fall, en häst kan ju tänka och dra iväg på bråkdelen av en sekund.

Blev en del skutt ja. Övervägde att lyfta av dottern men tänkte att det var ett riskfyllt moment.. en ponny som börjar galoppera samtidigt som jag har ett barn i händerna så fick ta oss hem som jag bekrivit i tidigare inlägg med en massa förhållningar och halvhater. Jag bedömde att det var det säkraste sättet i den situation vi befann oss i.

Fast du har en större frontallob, när du lär dig vad du ska kolla efter kommer hästen aldrig hinna före dig. Men det tar tid, träning. Lära dig läsa av hästen, hjälpa den att hålla lugnet.

Men jag tycker att det låter som att den här ponnyn inte är trygg i situationen, antingen får du lägga massa tid på att "gå ihop dig" med ponnyn utan att barnet är med (räkna med minst 10ggr, ev med hjälp av tränare) eller så håll er till situationer där ponnyn är trygg och lugn.

Vad säger hästens ägare om läget?
 
Fast du har en större frontallob, när du lär dig vad du ska kolla efter kommer hästen aldrig hinna före dig. Men det tar tid, träning. Lära dig läsa av hästen, hjälpa den att hålla lugnet.

Men jag tycker att det låter som att den här ponnyn inte är trygg i situationen, antingen får du lägga massa tid på att "gå ihop dig" med ponnyn utan att barnet är med (räkna med minst 10ggr, ev med hjälp av tränare) eller så håll er till situationer där ponnyn är trygg och lugn.

Vad säger hästens ägare om läget?
Allt detta finns att läsa i tråden.. men kan ta det igen. Just det..tid, det mesta brukar lösa sig med tid. Jag tänkte mer om det fanns något superknep på helt främmande hästar för att få det att fungera direkt men det är nog få som har en sådan förmåga. Till och med de mest skickliga "hästviskare" brukar behöva lite tid och övning tillsammans med hästen innan de fungerar. Aldrig sett någon där varje häst från start uppfört sig som ett ljus med just den personen. Där emellan utifrån vad jag har sett har det uppstått situationer där det behövts styrka blandat med teknik. Sett en väldigt duktig hästkarl på youtube som pratar mycket om press och eftergift bland annat. Ren mjukhet fungerar inte för de flesta och tråden handlar om en barnponny som ska fungera med en nybörjare, skickliga tekniker i hantering blir ju ganska orelevant där utan det behöver vara en välhanterad ponny, speciellt om det är en stark ponny. Jag har inte massa tid.. hyr den under en begränsad tid en gång i veckan och betalar inte för att promenera i 45 minuter utan det är för att dottern ska få rida den tiden och utvecklas. Den är kolugn så länge det inte blåser kraftigt vad jag vet, en gång blev den stressadav kor och det vet vi nu så de dagarna kommer vi rida på banan. Ägaren är en duktig instruktör med en mindre verksamhet ponnyn tillhör som har en del kurser i hästhanering vad jag förstått. Dottern rider privatlektion för henne en gång i månaden och nästa gång kommer vi rida ut.
 
Allt detta finns att läsa i tråden.. men kan ta det igen. Just det..tid, det mesta brukar lösa sig med tid. Jag tänkte mer om det fanns något superknep på helt främmande hästar för att få det att fungera direkt men det är nog få som har en sådan förmåga.
Jag har.
Det tar ungefär 20 minuter.
Det är tid som du kan avsätta på en ny häst varje gång.

Det finns kurser i sådant.
Att leda en häst är också något som man måste lära sig.

Min Guru heter John Ricketts.
Jag rekommenderar att du tar en kurs i att leda häst innan det händer en olycka.
 
Nej.
Du skall se att det är på väg att hända innan det händer och hindra det från att hända

Det sitter i ditt huvud och inte i dina muskler.
Då har du mycket att lära ut.. du borde ha en egen youtubekanal som vissa väldigt duktiga hästhanterare har där de hjälper folk med olika problem.. du skulle vara något utöver det vanliga så tycker absolut du ska lära ut.
 
Jag har.
Det tar ungefär 20 minuter.
Det är tid som du kan avsätta på en ny häst varje gång.

Det finns kurser i sådant.
Att leda en häst är också något som man måste lära sig.

Min Guru heter John Ricketts.
Jag rekommenderar att du tar en kurs i att leda häst innan det händer en olycka.
Så alla hästar uppför sig inte som ljus med dig heller med andra ord.
 
Då har du mycket att lära ut.. du borde ha en egen youtubekanal som vissa väldigt duktiga hästhanterare har där de hjälper folk med olika problem.. du skulle vara något utöver det vanliga så tycker absolut du ska lära ut.
Jag har undervisat tidigare men har nu slutat med det.
Jag hänvisar i stället till mannen som utbildade mig.
Han undervisar fortfarande och är mycket bättre på det där än vad jag är.
 
Så alla hästar uppför sig inte som ljus med dig heller med andra ord.
Nej inte de första minuterna.
De har ju ett bagage med sig från tidigare erfarenheter och måste lära känna mig först.
Det tar ungefär 20 minuter för mig att göra den presentationen.

Ostört.
Utan att någon annan lägger sig i.
Men andra får gärna titta på om de inte står för nära.
Det kan ta litet plats.

John Ricketts har videor som antagligen ligger på hans hemsida.
Du kan titta på dem om du undrar över hur det går till.

Men det handlar väldigt mycket om den egna mentala närvaron.
Att fokusera på hästen och läsa av vad den tänker.
 
Jag har undervisat tidigare men har nu slutat med det.
Jag hänvisar i stället till mannen som utbildade mig.
Han undervisar fortfarande och är mycket bättre på det där än vad jag är.
Men och andra sidan räcker det inte att besitta kunskap för att lära ut. man behöver även kunna vara pedagogisk också. Mycket av det du beskriver skulle jag kalla finkänslighet.. det är ju något som man inte behöver ha enbart gentimot hästen.
 
Nej inte de första minuterna.
De har ju ett bagage med sig från tidigare erfarenheter och måste lära känna mig först.
Det tar ungefär 20 minuter för mig att göra den presentationen.

Ostört.
Utan att någon annan lägger sig i.
Men andra får gärna titta på om de inte står för nära.
Det kan ta litet plats.

John Ricketts har videor som antagligen ligger på hans hemsida.
Du kan titta på dem om du undrar över hur det går till.

Men det handlar väldigt mycket om den egna mentala närvaron.
Att fokusera på hästen och läsa av vad den tänker.
Så utgår du ifrån situationer med de förutsättningarna och dömmer någon där en ponny varit brötig med någon under en provridning där det råder helt andra förutsättningar?
 
Men och andra sidan räcker det inte att besitta kunskap för att lära ut. man behöver även kunna vara pedagogisk också. Mycket av det du beskriver skulle jag kalla finkänslighet.. det är ju något som man inte behöver ha enbart gentimot hästen.
Jag slutade att undervisa eftersom att mitt tålamod med motspänstiga människor tog slut.
Det har ännu inte återhämtat sig.

Nå vill du ha hjälp eller vill du diskutera mina pedagogiska färdigheter?
Om det är det senare så hänvisar jag till YouTube länken och tror att det faktiskt är tillräckligt för att lösa dina problem med att hantera ponnyn.
 
Jag förstår inte riktigt hur styrka har med det hela att göra? Jag tycker att jag är ganska stark men om det kommer till kritan att en häst verkligen vill dra iväg med mig så kommer den lyckas (undantaget skulle väl vara ett litet föl)
Jo men det är fortfarande väldigt sannolikt att en ponny som vill dra iväg lyckas med ett litet barn hur duktigt barnet än är och mindre sannolikt med en vuxen sen funkar det sällan med ren råstyrka utan behöver kombineras med teknik. Styrka spelar visst roll i en sådan situation. Blir en häst skrämd tex och sticker kanske man kan hålla kvar den, kanske inte men jag skulle inte kunna få den att stanna med ren mjukhet. Hade behövt släppa grimskaftet helt för att det inte skulle stramas åt och uppstå en kraft och då måste man ha en viss styrka för att stå emot den kraften, det har inte ett litet barn.
 
Så utgår du ifrån situationer med de förutsättningarna och dömmer någon där en ponny varit brötig med någon under en provridning där det råder helt andra förutsättningar?
Jag ser till att inte hamna i den situationen.
Om jag inte får presentera mig för en häst eller ponny på det sätt som jag är bekväm med så blir det ingen provridning.
Det kommer helt enkelt inte dit.

Titta på länken som jag lade in.
Sedan kan jag svara på frågor.
 
Jo men det är fortfarande väldigt sannolikt att en ponny som vill dra iväg lyckas med ett litet barn hur duktigt barnet än är och mindre sannolikt med en vuxen sen funkar det sällan med ren råstyrka utan behöver kombineras med teknik. Styrka spelar visst roll i en sådan situation. Blir en häst skrämd tex och sticker kanske man kan hålla kvar den, kanske inte men jag skulle inte kunna få den att stanna med ren mjukhet. Hade behövt släppa grimskaftet helt för att det inte skulle stramas åt och uppstå en kraft och då måste man ha en viss styrka för att stå emot den kraften, det har inte ett litet barn.
Det är förebygga som man skall göra.

Det skall aldrig behöva komma till att styrka spelar in.

Och nu så minns jag varför jag slutade undervisa.
Det var alltid dessa diskussioner om styrka och skarpare bett.

Titta på filmerna.
Jag kan sedan svara på frågor.
 
Jag ser till att inte hamna i den situationen.
Om jag inte får presentera mig för en häst eller ponny på det sätt som jag är bekväm med så blir det ingen provridning.
Det kommer helt enkelt inte dit.

Titta på länken som jag lade in.
Sedan kan jag svara på frågor.
Fast under en provridning där jag letar efter en nybörjarponny vill jag se hur hästen fungerar under normal hantering.. ska ju inte vara en ponny där man ska behöva besitta några "hästviskarkunskaper" utan en nybörjarponny som fungerar med nybörjare som trådens namn.
Om jag sen upplever ponnyn som brötig och ouppfostrad så är inte det hela världen utan vi tackar för oss helt enkelt.
 
Det är förebygga som man skall göra.

Det skall aldrig behöva komma till att styrka spelar in.

Och nu så minns jag varför jag slutade undervisa.
Det var alltid dessa diskussioner om styrka och skarpare bett.

Titta på filmerna.
Jag kan sedan svara på frågor.
Förebygga för mig i detta fallet är att låta barnet hantera en välhanterad ponny.. en nybörjare kan inte göra så mycket mer än att försöka hålla emot om ponnyn väljer att dra iväg. Är ju också för att man ska undvika farliga situationer samt att man ska träna sin häst till att vara lyhörd och inte bara betsla upp eller liknande men tycker det är fullt normalt att hamna i situationer speciellt med en ny häst där hästen inte uppför sig perfekt eller där man kan behöva styrka för att hantera situationen. Dra i "nödbromsen" tror jag de flesta behövt göra nån gång och skulle aldrig dömma någon för det.
 
Fast under en provridning där jag letar efter en nybörjarponny vill jag se hur hästen fungerar under normal hantering.. ska ju inte vara en ponny där man ska behöva besitta några "hästviskarkunskaper" utan en nybörjarponny som fungerar med nybörjare som trådens namn.
Om jag sen upplever ponnyn som brötig och ouppfostrad så är inte det hela världen utan vi tackar för oss helt enkelt.
Jag ber ägaren visa ponnyn eller hästen innan jag ens tar i den.
Då så berättar jag redan innan jag kommer att jag vill se dem göra iordning ponnyn eller hästen och sedan visa vad den kan.
Och helt ärligt så tittar jag då mer på ägaren än på hästen för att se vilket språk den använder i sin kommunikation med hästen eller ponnyn.
Detta om hästen eller ponnyn är till någon annan än till mig.

Själv så har jag köpt hästar efter att ha blivit visad var utrustningen finns och fått hästen utpekad i en hage.
Eller bara från visning av ägaren.
Men då så löser jag ju själv de problem som uppkommer.
Jag vill dock gärna att hästen går att fånga i hagen och att den trivs med att ha en människa på ryggen.
Uppförsbacken blir litet väl lång annars.
Och det kan också ligga skador och smärta bakom sådant uppförande.
 
Jag gjorde detta men hon blev bara mer stressad av det och trippade på stället och trampade runt så min dotter blev rädd, fick ju ta hänsyn till det. Ett par gånger stod hon still i nån sekund, berömde direkt med eftergift men var ju direkt full fart framåt så fort eftergiften kom så var knappt så man hann ge något beröm.
Jag förstår, det är jättesvårt och tar tid. Om de blir alldeles för stressade av att stå still kan man vända 180 grader och stå still åt "fel håll", det kan vara lättare för dem.

Men var kommer all denna stress från? Det är egentligen frågan man måste lösa först. För det där är ju inte bara ivrig utan stressad
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 428
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 819
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 062
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Patella, tips

Omröstningar

Tillbaka
Upp