Nybörjarponny!

Så bra.
Då utgår du från det och ökar på marginalerna.
Hur exakt kan du styra hästens rörelser?

Ett steg i taget?
En hov i taget?
Stanna - backa?

Det kan man fila på för att öka hästens fokus på människan.
Och då skall man arbeta på att minska sin inverkan på hästen.
Hur liten påverkan kan du komma ner till?

Jag körde en gång en häst som man sade till med rösten "ett steg till" så tog den just ett steg framåt och inte mera.
Eller "står still" och då gjorde hästen det.

Ett ton Nordsvensk flyttar man inte med musklerna.
Det sista var ju precis det jag syftade på när jag nämnde styrka.. för ett barn blir det som att en vuxen skulle hantera ett par ton häst eller mer och då gäller det att den är välhanterad. Ponnyn stannar när jag stannar. Tror inte vi kommer komma så långt med en dag i veckan och vi får vara ute med den max 45 minuter. Vill fokusera på min dotters utveckling men lite övningar gör vi absolut. Vi ska hinna med allt under en begränsad tid med eftersom bussarna dit endast går 3 gånger under eftermiddagen. Vi kommer dit med den första och ska hinna med den sista. Brukar vara så vi hinner med allt ganska så precis utan att stressa.
 
Jo men precis, kommer dock aldrig köpa en ponny jag upplever problematisk åt dottern. Tror jag få skulle göra.
Men sedan så kan det hända nya saker som påverkar ponnyn.
Den är en levande och kännande varelser som reagerar utan att egentligen tänka.
Så även om den är lugn och trygg när du köper den så finns absolut inga garantier på att det fortsätter att vara så.
Allt möjligt kan hända på vägen.
 
Det sista var ju precis det jag syftade på när jag nämnde styrka.. för ett barn blir det som att en vuxen skulle hantera ett par ton häst eller mer och då gäller det att den är välhanterad.
Eller att man hanterar den väl.
Det är fortfarande beroende på hanteringen vid varje enskilt tillfälle.
Om man gör fel så kommer det att bli fel oavsett hur väl hanterad hästen är tidigare.
Nu är nu för en häst.
 
Men sedan så kan det hända nya saker som påverkar ponnyn.
Den är en levande och kännande varelser som reagerar utan att egentligen tänka.
Så även om den är lugn och trygg när du köper den så finns absolut inga garantier på att det fortsätter att vara så.
Allt möjligt kan hända på vägen.
Ja, min ponny tar miljöbyte dåligt tex så man får ge henne bra med tid för att bli sig själv så att säga.

I söndags var vi ute, hon travar med slackt grimskaft när jag går fort och drar inte i galopp när jag springer brevid men visst händer det att hon är pigg ibland på hemvägen också.
 
Vi ska hinna med allt under en begränsad tid med eftersom bussarna dit endast går 3 gånger under eftermiddagen. Vi kommer dit med den första och ska hinna med den sista. Brukar vara så vi hinner med allt ganska så precis utan att stressa.
Du, det där känner hästen.
Och det kan vara förklaringen.
Man kan inte hantera hästar på tid.

Om du är orolig för att ni skall hinna med bussen så känner hästen av oron.
Och så letar hästen efter vad som finns att oroa dig för.
Det kanske är något farlig?
Bäst att springa.
För det var ju bråttom, det känns så på människan.

Hästen är människans spegel.
 
Vi känd ju inte till problematiken och gick lungt iväg med ponnyn utan någon oro. Är med förvånad över hur hon kan vara på så olika vis.

Fast var den verkligen hysterisk enbart för att det blåste, eller var det en triggerstapling där den reagerade mer på att människorna (dvs ni) blev stressade i situationen? Rätt många trevliga och lyhörda hästar är ju just känsliga för hur man själv agerar, och det vore direkt orättvist mot hästen att påstå att det är en brist att den försöker läsa av er. Man behöver lära sig läsa när en häst visar de första tecknen på stress om man vill vara säker på att undvika situationer där den blir lite utåtagerande. Se de små spänningarna och välja en enklare aktivitet den dagen.

Det finns rätt många hästar som valsar runt och har svårt att ha alla fyra fötter i backen när de blir lite stressade, men det behöver absolut inte betyda att de kommer explodera eller är farliga att sitta på. Det är helt enkelt deras coping med stressen och om man bara fortsätter andas lugnt, släppa ner axlarna, spänna av i armarna och inte bekymra sig så mycket så kommer de hålla sig där de ska, om än med lite snabbare fotrörelser än vanligt.

För mig låter det ärligt talat som att du behöver jobba lite med att "läsa häst" innan det kan vara aktuellt att skaffa egen? Ingen häst kommer ju behålla tidigare ägares hantering hela livet så det finns inga garantier för att den är lugn och trygg med er även om den är bombsäker vid provning. Det finns liksom inte en levande häst som är kolugn och "nybörjarvänlig" i alla situationer om det inte finns tillgång till en kunnig vuxen som underhåller den goda hanteringen.
 
Men nu var det ju under vissa omständigheter den blir stressad och svår.. Då ska jag ta ut den på promenad en dag det blåser kraftig och öva på att hantera den under den stressen?
Väldigt många hästar blir pigga när det blåser mycket. Det är en massa ljud och dofter i luften och det kan även vara mer vilda djur i rörelse som hörs/luktar utan att man ser dem men som hästarna lägger märke till.

Stanna hemma på volten om det är mycket vind och lägg er tid på att träna med ponnyn hemma de dagarna och rida ut när det är bra väder så slipper ni hamna i tråkiga situationer tills ni lärt känna varandra bättre.
 
Väldigt många hästar blir pigga när det blåser mycket. Det är en massa ljud och dofter i luften och det kan även vara mer vilda djur i rörelse som hörs/luktar utan att man ser dem men som hästarna lägger märke till.

Stanna hemma på volten om det är mycket vind och lägg er tid på att träna med ponnyn hemma de dagarna och rida ut när det är bra väder så slipper ni hamna i tråkiga situationer tills ni lärt känna varandra bättre.
Absolut! Jag har haft lite mentaliteten att hästar ska kunna användas oavsett och kört på med mina egna tidigare hästar så de vant sig men utsätter inte min dotter för en sådan risk nu när jag vet att ponnyn inte fixar blåst.
 
Absolut! Jag har haft lite mentaliteten att hästar ska kunna användas oavsett och kört på med mina egna tidigare hästar så de vant sig men utsätter inte min dotter för en sådan risk nu när jag vet att ponnyn inte fixar blåst.
Det finns stor förbättringspotential, när ni lärt känna varandra bättre och du/ni hittar knapparna och dottern fått lite mer balans och självförtroende och ponny litar på dig så kommer det gå bättre. :up:
 
Fast var den verkligen hysterisk enbart för att det blåste, eller var det en triggerstapling där den reagerade mer på att människorna (dvs ni) blev stressade i situationen? Rätt många trevliga och lyhörda hästar är ju just känsliga för hur man själv agerar, och det vore direkt orättvist mot hästen att påstå att det är en brist att den försöker läsa av er. Man behöver lära sig läsa när en häst visar de första tecknen på stress om man vill vara säker på att undvika situationer där den blir lite utåtagerande. Se de små spänningarna och välja en enklare aktivitet den dagen.

Det finns rätt många hästar som valsar runt och har svårt att ha alla fyra fötter i backen när de blir lite stressade, men det behöver absolut inte betyda att de kommer explodera eller är farliga att sitta på. Det är helt enkelt deras coping med stressen och om man bara fortsätter andas lugnt, släppa ner axlarna, spänna av i armarna och inte bekymra sig så mycket så kommer de hålla sig där de ska, om än med lite snabbare fotrörelser än vanligt.

För mig låter det ärligt talat som att du behöver jobba lite med att "läsa häst" innan det kan vara aktuellt att skaffa egen? Ingen häst kommer ju behålla tidigare ägares hantering hela livet så det finns inga garantier för att den är lugn och trygg med er även om den är bombsäker vid provning. Det finns liksom inte en levande häst som är kolugn och "nybörjarvänlig" i alla situationer om det inte finns tillgång till en kunnig vuxen som underhåller den goda hanteringen.
Vi var ju lugna eftersom vi inte visste att det skulle bli några problem med blåsten. Där emot var dottern jättespänd igår efter de 2 sista gångerna där hästen varit stressad men då var hon ju helt kolugn. Har haft några egna hästar, ett par nervösa och ett par lugna och brukar hålla mig lugn men för det kan det ändå uppstå situationer. Det du beskriver är mycket att förvänta sig av en sexåring som ridit i en halv termin.. hade det varit jag som satt på hästen hade det inte varit några som helst problem, är van vid att rida sådana hästar. Såg att hästen var lite nervös redan när vi kom ut ur stallet men utgick ifrån att det inte skulle vara några problem eftersom det skulle vara en trygg ponny sen när vi kommit en bit blev den väldigt vaken och vaksam men kunde inte riktigt förutse att den skulle bli så svår på hemvägen. Visst ska man undvika farliga situationer men att tex vända hem så fort hästen visar tecken på vakenhet eller osäkerhet skulle jag inte göra om jag inte på förhand visste att situationen kommer bli farlig,i så fall skulle jag inte tagit ut hästten från första början. Då lär man ju hästen att om den uppför sig på ett visst sätt får den gå hem.
 
Du, det där känner hästen.
Och det kan vara förklaringen.
Man kan inte hantera hästar på tid.

Om du är orolig för att ni skall hinna med bussen så känner hästen av oron.
Och så letar hästen efter vad som finns att oroa dig för.
Det kanske är något farlig?
Bäst att springa.
För det var ju bråttom, det känns så på människan.

Hästen är människans spegel.
Nej jag är inte orolig att missa bussen och tyckte jag nämnde att vi hinner det vi ska utan att stressa eller skynda men det går inte att lägga in extra aktiviteter på den tiden, planerar man väl kan man ta det lungt och då vetman ju vad man hinner med och inte hinner med. Sen borde hästen varit orolig även igår i så fall. Samt att vi alltid rider på tid, har 45 minuter att förhålla oss till men det är ju inget man blir stressad av bara för man har lite koll på klockan. Går att rida lugnt för det.
På ridskolan där emot, är tiderna väldigt snäva och det kan jag uppleva väldigt stressigt men de ponnyerna blir inte svåra för det. Var bland annat därför jag ville ha en ponny utanför ridskolan för att kunna göra saker i lugn och ro och det fungerade perfekt igår.
 
Men sedan så kan det hända nya saker som påverkar ponnyn.
Den är en levande och kännande varelser som reagerar utan att egentligen tänka.
Så även om den är lugn och trygg när du köper den så finns absolut inga garantier på att det fortsätter att vara så.
Allt möjligt kan hända på vägen.
Jo men varför välja en häst man på förhand upplever problematisk? Vem gör det?
 
Eller att man hanterar den väl.
Det är fortfarande beroende på hanteringen vid varje enskilt tillfälle.
Om man gör fel så kommer det att bli fel oavsett hur väl hanterad hästen är tidigare.
Nu är nu för en häst.
En nybörjarponny behöver klara av att man gör fel. Är ju som en skrev i början, en ponny som är tålmodig och förlåtande. Barnet ska kunna öva och lära sig på ponnyn. Det kommer att bli fel, massor av fel hur mycket en vuxen än är med och vägleder. Du har ju erfarenhet av hur svårt det kan vara att undervisa vuxna.. ett barn behöver mycket tid för att förstå och massor av tålamod.
 
Nej jag är inte orolig att missa bussen och tyckte jag nämnde att vi hinner det vi ska utan att stressa eller skynda m
Det handlar om Människans fokus.
Man kan inte ha fokus på tid och hinna med allt före att bussen skall gå.
Just det där med tid är något som man måste släppa helt när man hanterar hästar.
Om det skall fungera friktionsfritt.
 
En nybörjarponny behöver klara av att man gör fel. Är ju som en skrev i början, en ponny som är tålmodig och förlåtande. Barnet ska kunna öva och lära sig på ponnyn. Det kommer att bli fel, massor av fel hur mycket en vuxen än är med och vägleder. Du har ju erfarenhet av hur svårt det kan vara att undervisa vuxna.. ett barn behöver mycket tid för att förstå och massor av tålamod.
Ja och därför så måste den vuxna som har ansvaret ha en bra och tydlig mental kontakt med ponnyn.
Så att den liksom blir fjärrstyrd och lägger sin tillit där.
Barn är mycket lättare att undervisa än vuxna.
De säger liksom inte emot hela tiden utan provar glatt det som man föreslår.
Och de är dessutom öppna för att lyssna på hästen i stället för att bli fullt upptagna med att dela ut order till hästen.
 
Det handlar om Människans fokus.
Man kan inte ha fokus på tid och hinna med allt före att bussen skall gå.
Just det där med tid är något som man måste släppa helt när man hanterar hästar.
Om det skall fungera friktionsfritt.
Brukar aldrig behöva se på klockan utan vet att vi hinner med det vi ska utan att stressa och vi har aldrig behövt skynda oss hittills. Med god planering som sagt behövs ingen oro eller stress, menade att om vi lägger in extra aktiviteter kan det bli lite trångt om tid och eventuellt uppstå stress. Att vi har 45 minuter att rida på kan jag inte ändra, behöver kunna kolla på klockan för att veta när det är dags att sluta.
 
Brukar aldrig behöva se på klockan utan vet att vi hinner med det vi ska utan att stressa och vi har aldrig behövt skynda oss hittills. Med god planering som sagt behövs ingen oro eller stress, menade att om vi lägger in extra aktiviteter kan det bli lite trångt om tid och eventuellt uppstå stress. Att vi har 45 minuter att rida på kan jag inte ändra, behöver kunna kolla på klockan för att veta när det är dags att sluta.
Okej, du har full koll på precis allt.
Så det går säkert jättebra alltihop.
 
Ja och därför så måste den vuxna som har ansvaret ha en bra och tydlig mental kontakt med ponnyn.
Så att den liksom blir fjärrstyrd och lägger sin tillit där.
Barn är mycket lättare att undervisa än vuxna.
De säger liksom inte emot hela tiden utan provar glatt det som man föreslår.
Och de är dessutom öppna för att lyssna på hästen i stället för att bli fullt upptagna med att dela ut order till hästen.
Ja det är ju med en beskrivning av en ponny man har möjlighet att spendera tid med och bygga ett starkare band. Tiden löseralla problem som jag skrivit tidigare.
 
Jo men det är fortfarande väldigt sannolikt att en ponny som vill dra iväg lyckas med ett litet barn hur duktigt barnet än är och mindre sannolikt med en vuxen sen funkar det sällan med ren råstyrka utan behöver kombineras med teknik. Styrka spelar visst roll i en sådan situation. Blir en häst skrämd tex och sticker kanske man kan hålla kvar den, kanske inte men jag skulle inte kunna få den att stanna med ren mjukhet. Hade behövt släppa grimskaftet helt för att det inte skulle stramas åt och uppstå en kraft och då måste man ha en viss styrka för att stå emot den kraften, det har inte ett litet barn.
En människa har sällan en chans att hålla kvar en häst som verkligen bestämt sig för att dra i panik. Men oavsett så vill man ju inte hamna i en sådan situation, man vill ju ha hantering på plats som inte kräver ”styrka”. Så varför är funderingen ”är jag stark nog för denna hästen” ens en faktor när det kommer till hästar? Svaret är alltid att nej, hästen är mycket starkare än mig. Därför hanteringen är mycket viktigare
 
En människa har sällan en chans att hålla kvar en häst som verkligen bestämt sig för att dra i panik. Men oavsett så vill man ju inte hamna i en sådan situation, man vill ju ha hantering på plats som inte kräver ”styrka”. Så varför är funderingen ”är jag stark nog för denna hästen” ens en faktor när det kommer till hästar? Svaret är alltid att nej, hästen är mycket starkare än mig. Därför hanteringen är mycket viktigare
Kombinerat med teknik har man visst en chans, i vissa fall kanske det inte går. Om vi pratar en mer normal situation där hästen blir skrämd och vill dra iväg skulle jag säga att det inte är någon större konst. Jag brukar släppa ut och hålla långt ut på grimskaftet, låta det strama åt medans jag går lite åt sidan och håller emot så hästen bromsas sen får den eventuellt skutta runt på lite avstånd tills den lugnat ner sig. Håller man grimskaftet kort i en sådan situation blir man omkulldragen så skulle ju inte gå med ren råstyrka men med viss teknik kombinerat med styrka eftersom det krävs en viss kraft att stå emot. Ett litet barn skulle aldrig klara av det. Finns en orsak till att barn normalt inte ska ha stora hästar och det är inte bara pga höjden. Det finns så klart olika sätt men det här tycker jag fungerar och är öppen för andra sätt givetvis. Det är bra att folk gör på olika vis.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 428
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 819
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 062
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp