Nybörjarponny!

Varför tror du att man måste vakta hästen konstant och att andra inte kan hantera hästen för att man faktiskt kommunicerar med den? Jag har jättesvårt att förstå vad det är som du "inte tror på" och som får de konsekvenserna.
Kommunicerar gör man även om man inte hela tiden läser av den. Vill tex kunna skritta på lång tygel och studera utsikten eller liknande utan att hästen börjar beta och om den gör det så tar jag det då så den förstår att det inte är ok och slutar med den idén. Tror inte på att hela tiden sitta och läsa av och avstyra men förstår fullt ut om man föredrar att göra så.
 
Jag har stått i stora inackorderingsstall. Med alla möjliga och omöjliga varianter av hästar och ägare och tillhörande metoder. I princip inte en enda av dem var några större problem för någon annan än möjligen ägaren (!) att ta in/ut osv. Dvs att leda. Och det är lite grejen. 99% av alla hästar - hur de än släpar runt på sin ägare eller vilka träningsmetoder husse eller matte använder osv - är bara att knalla iväg med utan problem sålänge man inte förutsätter problem.

Dvs man ska nog ha någon extremt speciell metod om det ska bli svårt för andra att grundhantera...
 
Känns som det är två parallella saker som diskuteras. En nybörjarponny anser jag ska kunna t ex ledas av barn utan problem. Naturligtvis måste det finnas vuxna som också hanterar ponnyn, men det ska inte vara problem för barnet. Jag ledde båda våra B-ponnyer samtidigt som barn. Utan problem. De hade ju rent styrkemässigt bara kunnat gå iväg med mig. Eller under ridning bara ställa sig och äta. Men de gjorde inte det. Helt enkelt för att de var i grunden bussiga individer som även var väl hanterade, väluppfostrade som det hette på den tiden. Och som inte krävde minsta kraft för att hantera.

Men sen känns det som man också diskuterar hur man skapar en välhanterad häst, särskilt om den är fel hanterad innan - och huruvida det kräver kraft eller ej

Men själva grejen med barn- och nybörjarponnyer är att det ska aldrig behövas kraft. Punkt. Och när det gäller hästar och ponnyer i allmänhet är fysisk styrka en erkänt dålig hanteringsmetod som eg bara bör accepteras när det handlar om liv och hälsa.
Ja, är helt med att barn ska ha en välhanterad ponny, det jag skriver hela tiden.
Respekterar din åsikt och sätt att hantera hästar, vill du inte acceptera mitt sätt så är det helt ok.
Är öppen för nya metoder är ju så man utvecklas men det jag fått tips om här är jag redan bekant med och respekterar dessa och en del saker använder jag mig av men allt passar inte mig.
 
Kommunicerar gör man även om man inte hela tiden läser av den. Vill tex kunna skritta på lång tygel och studera utsikten eller liknande utan att hästen börjar beta och om den gör det så tar jag det då så den förstår att det inte är ok och slutar med den idén. Tror inte på att hela tiden sitta och läsa av och avstyra men förstår fullt ut om man föredrar att göra så.
Fast det har jag väl aldrig påstått att det blir konsekvensen? Du har verkligen inte förstått vad jag menar...
 
Kommunicerar gör man även om man inte hela tiden läser av den. Vill tex kunna skritta på lång tygel och studera utsikten eller liknande utan att hästen börjar beta och om den gör det så tar jag det då så den förstår att det inte är ok och slutar med den idén. Tror inte på att hela tiden sitta och läsa av och avstyra men förstår fullt ut om man föredrar att göra så.
Minns att det var uppe med ironi över text i en annan tråd så vill bara vara säker. Läser/förstår du inte vad folk skriver eller är detta någon ironi/att driva med oss?
 
Ja, är helt med att barn ska ha en välhanterad ponny, det jag skriver hela tiden.
Respekterar din åsikt och sätt att hantera hästar, vill du inte acceptera mitt sätt så är det helt ok.
Är öppen för nya metoder är ju så man utvecklas men det jag fått tips om här är jag redan bekant med och respekterar dessa och en del saker använder jag mig av men allt passar inte mig.
Eh jag uttalade mig inte om någons metoder förutom att fysiskt styrka är en erkänt (dvs bevisat, ingen åsikt) dålig metod.
 
Jag har stått i stora inackorderingsstall. Med alla möjliga och omöjliga varianter av hästar och ägare och tillhörande metoder. I princip inte en enda av dem var några större problem för någon annan än möjligen ägaren (!) att ta in/ut osv. Dvs att leda. Och det är lite grejen. 99% av alla hästar - hur de än släpar runt på sin ägare eller vilka träningsmetoder husse eller matte använder osv - är bara att knalla iväg med utan problem sålänge man inte förutsätter problem.

Dvs man ska nog ha någon extremt speciell metod om det ska bli svårt för andra att grundhantera...
Ja det kan stämma men här har många hävdat att många hästar blivit svåra att hantera när någon annan tagit över så helt ovanligt är det nog inte.
 
Eh jag uttalade mig inte om någons metoder förutom att fysiskt styrka är en erkänt (dvs bevisat, ingen åsikt) dålig metod.
Min metod innefattar ju att använda sig av styrka i vissa situationer vilket jag gjort klart så det är en dela av min metod. Ser folk använda styrka hela tiden i sin hantering och har nog aldrig stött på någon som inte gör det. Till och med den som startade diskutionen och hänvisade till en man visade sig att han visst använder styrka, ganska mycket dessutom i situationer där jag förmodligen hade varit mjukare. Tror det är en deffinitionssak vad som anses vara styrka.
Fast det har jag väl aldrig påstått att det blir konsekvensen? Du har verkligen inte förstått vad jag menar...
Med en ny häst blir det sannolikt konsekvensen om ingen före redan har fått den att förstå att man inte betar under ridtur, det är min egen erfarenhet. Mitt påstäende. Hoppas du förstår hur jag tänker. Gör inget om du tycker det är fel.
 
Min metod innefattar ju att använda sig av styrka i vissa situationer vilket jag gjort klart så det är en dela av min metod. Ser folk använda styrka hela tiden i sin hantering och har nog aldrig stött på någon som inte gör det. Till och med den som startade diskutionen och hänvisade till en man visade sig att han visst använder styrka, ganska mycket dessutom i situationer där jag förmodligen hade varit mjukare. Tror det är en deffinitionssak vad som anses vara styrka.

Med en ny häst blir det sannolikt konsekvensen om ingen före redan har fått den att förstå att man inte betar under ridtur, det är min egen erfarenhet. Mitt påstäende. Hoppas du förstår hur jag tänker. Gör inget om du tycker det är fel.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med styrka faktiskt.
 
Min metod innefattar ju att använda sig av styrka i vissa situationer vilket jag gjort klart så det är en dela av min metod. Ser folk använda styrka hela tiden i sin hantering och har nog aldrig stött på någon som inte gör det. Till och med den som startade diskutionen och hänvisade till en man visade sig att han visst använder styrka, ganska mycket dessutom i situationer där jag förmodligen hade varit mjukare. Tror det är en deffinitionssak vad som anses vara styrka.

Med en ny häst blir det sannolikt konsekvensen om ingen före redan har fått den att förstå att man inte betar under ridtur, det är min egen erfarenhet. Mitt påstäende. Hoppas du förstår hur jag tänker. Gör inget om du tycker det är fel.
Jag hävdar åter igen att du missförstår vad jag menar :D Du säger att barn inte klarar av att hantera ponnyn eftersom de inte är tillräckligt starka. Jag hävdar att det är en hel massa andra färdigheter och förmågor barnen saknar som är orsaken, inte bristen på styrka. Ett starkt barn utan koordination, timing erfarenhet och förmågan att läsa av hästen är inte mycket bättre rustat än ett barn som inte är så starkt. De andra grejerna är betydligt viktigare. Och jag är helt övertygad om att du också använder alla de andra färdigheterna, och att de är viktigare än styrkan - oavsett om du tror det eller inte.
 
Jag hävdar åter igen att du missförstår vad jag menar :D Du säger att barn inte klarar av att hantera ponnyn eftersom de inte är tillräckligt starka. Jag hävdar att det är en hel massa andra färdigheter och förmågor barnen saknar som är orsaken, inte bristen på styrka. Ett starkt barn utan koordination, timing erfarenhet och förmågan att läsa av hästen är inte mycket bättre rustat än ett barn som inte är så starkt. De andra grejerna är betydligt viktigare. Och jag är helt övertygad om att du också använder alla de andra färdigheterna, och att de är viktigare än styrkan - oavsett om du tror det eller inte.
Jo det tror jag med, är helt med dig. Har hävdat att det är extra viktigt att en stark ponny är välhanterad eftersom ett barn inte har någon styrka att sätta emot men inte att det är den enda orsaken. Har heller inte skrivit att styrka är det mest avgörande i hästhantering utan tvärtom men att det finns situationer där det kan krävas viss styrka ett barn inte besitter kombinerat med teknik (även detta sällan besitter) och ser heller inget fel i att använda det.
 
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med styrka faktiskt.
I detta fallet tänkte jag mer styrka än vad ett litet klent barn besitter. Vad en vanlig vuxen normalt besitter. Där en vuxen tex kan hålla emot och få en respons från hästen (kombinerat med teknik) men inte om ett litet barn skulle göra samma sak. Behövs normalt inte hos en välhanterad häst.
 
Jo det tror jag med, är helt med dig. Har hävdat att det är extra viktigt att en stark ponny är välhanterad eftersom ett barn inte har någon styrka att sätta emot men inte att det är den enda orsaken. Har heller inte skrivit att styrka är det mest avgörande i hästhantering utan tvärtom men att det finns situationer där det kan krävas viss styrka ett barn inte besitter kombinerat med teknik (även detta sällan besitter) och ser heller inget fel i att använda det.

Alla ponnys är starka. Huruvida de använder den styrkan för att slippa samarbeta med oss eller inte är upp till oss och vår hjärna att jobba med. Våra muskler kan inte såvida vi inte tar till våld och det tar jag för givet att du inte gör.
 
Ja det kan stämma men här har många hävdat att många hästar blivit svåra att hantera när någon annan tagit över så helt ovanligt är det nog inte.

Nä alltså mina "specialfall" blir svåra att hantera när "vanligt folk" leder dom in och ut.

Det är inte för att jag använder någon speciell metod, utan för att dom har speciella bakgrunder och en av dom är dessutom inte en tamhästras. Och "vanligt folk" har sällan kunskapen eller erfarenheten för att det ska bli bra i längden med just såna hästar.

Vanliga hästar, med normala uppväxter/liv, lär sig grunderna, kan grunderna, och har väldigt hög tolerans för olikheter i människans hantering. En dressyrryttare kan leda en NH-tränad häst och vice versa - om människan har någorlunda normal erfarenhet och kunskap.
 
Alla ponnys är starka. Huruvida de använder den styrkan för att slippa samarbeta med oss eller inte är upp till oss och vår hjärna att jobba med. Våra muskler kan inte såvida vi inte tar till våld och det tar jag för givet att du inte gör.
Jag får hästar att samarbeta och med lite övning bli lyhörda med mina muskler. Som jag beskrivit i ett svar ovan. Arbetar med press och eftergift, lyssnar inte hästen behöver man öka pressen på ett eller annat vis, jag gör det med mina muskler för jag tycker det blir lugnast så. När jag var ung tyckte jag en annan metod var grejen där man viftade en del med grimskaft och lät hästen springa runt i cirklar bland annat och i den metoden behövdes ingen kraft alls för man ökade pressen på ett annat vis och det fungerade på de lugna hästar jag hanterade då men när jag började jobba i galoppstall var det inte acceptabelt där vilket jag förstår fullt ut. Insåg att det inte var det rätta på nerviga fullblod som blev stressade i onödan utan en lugn fysisk pulserande ökande press med eftergift när hästen gör rätt fungerade mycket bättre och känns säkrare för mig, känns mycket trevligare även om det innebär att jag får ta i lite emellanåt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 428
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 819
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 062
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp