Nybörjarponny!

Jo men inte nödvändigtvis med godis. När jag vill att hästen ska lära sig något nytt kan det vara till stor hjälp om den minns situationen som extra positiv men skulle inte hålla på och ge godis i tid och otid utan mer vid något speciellt tillfälle där den ska förstå något nytt som kanske är lite svårt. Kyra Kyrklund tex skriver i sin bok att hon gärna ger den positiv förstärkningen när hästen ska lära sig passage men inte i något annat kapitel i sin bok.
Så du använder din kroppstyrka (och du är vuxen så antar att du inte är klen) för att utsätta hästen för obehag och sen försöker du ge den godis för att släta över det?
 
Men varför vill du envist hålla fast i en föråldrad metod? Och lära din dotter den? Och nej av det du beskriver använder du bara R-

Att ge godis är inte automatiskt R+
Att ge godis är inte automatiskt positiv förstärkning heller

Det är inte särskilt alternativt. Däremot är hästvärlden väldigt trögföränderlig jmf med t ex hund världen som kört med exakt samma metoder men mycket mycket snabbare ställde om. Och där R+idag är normen
Ok, då missförstod jag. Var så jag uppfattade det med de exemplen jag fick. Är som sagt öppen för att lära mig nya saker och plockar det jag tror är användbart.
 
Varför skulle det vara inhumant att lägga lite press på en häst? Är alltid öppen för nya metoder och att lära mig nya saker, det är väldigt intressant och och jag kollar mycket alternativt som finns att hitta på youtube men allt passar inte mig eller vad jag tror på.. finns en del nyare metoder jag kan tycka är lite inhumant medans annat är väldigt användbart. Bara att plocka som från ett bufébord.
Jag tycker mest det är osmakligt med inställningen, hästen är till för dig, ska lyda och uppföra sig som en robot. Gör den inte det ska den korrigeras. Kanske man gör mycket samma saker även om man ser på hästen som en kompis. Om den är orolig för att det blåser mycket så löser man det med trygghet, vänlighet och en klapp. Att korrigera en häst för den är stressad ger inget alls. Tycker hästen inte om det nya ponnyhacket eller bettet man testar så låter man bli att använda det. Vill hästen galoppera och ber om det så får den givetvis göra det (men inte alltid och var gång). Tycker hästen det är mysigt att bli riden barbacka så skippar man sadeln ibland. Vill hästen gå ut till kompisarna i hagen och inte stå inne så får den det för det mesta välja. Om hästen ogillar transporten och inte gärna åker så kanske man behöver övertala och muta den och sen kör man extra försiktigt.


Mina hästar har varit mina vänner också att korrigera behövs inte mer än om det blir farligt om man är vänner (och det var sällan). Det funkar bra med att övertala, lugna, locka, förhandla mm. Visst jag kan använda tryck för att övertala men att det ska behöva mer en en vanlig otränad 8-åring klarar med lätthet. Det är skillnaden mellan tryck inte tryck som är det viktiga och timingen. Inte att man har armstyrka.
 
Ok, då missförstod jag. Var så jag uppfattade det med de exemplen jag fick. Är som sagt öppen för att lära mig nya saker och plockar det jag tror är användbart.
Som sagt fördjupa dig så kan du implementera det. Det fina är ju just att man kan blanda, så att man kan börja med R+ i liten skala och inte behöver plötsligt behöva göra allt annorlunda.

Jag använde(r) R+ i all nyinlärning och i all vardagshantering. Däremot använder jag fortfarande tryck (och tvång) om det behövs i situationer som måste ske, t ex vid veterinära saker som behöver göras. Men jag har tillsammans med veterinär använt R+ med vilket dels gjort en extremt veterinärrädd häst till en kavat kille som glatt klev in på kliniken, och dels även lagt en så fin grund att det inte raseras vid de tillfällen man varit tvungen att använda tvång vid t ex injektioner eller liknande.
 
Många använder sig av både R+ och R-. Har dock aldrig sett någon förespråka att man ska använda sig av styrka när man lägger på tryck. Hästen känner ju en fluga på ryggen, varför behöver du använda dig av styrka (snarare än att tex spänna grimskaftet med bara handleden - lätt, men hästen känner fortfarande det)? Enda anledningen att addera ett större tryck än ett litet är ju att ge hästen obehag.
Jag föredrar detta sättet som jag beskrivit ovan och brukar väl med bara spänna handleden men är hästen som skapar trycket i grimskaftet genom att fortsätta framåt. Alternativet är att jag fortsätter framåt med hästen fast jag egentligen ville något annat eller öka pressen på något annat vis, tror det blir tydligare för hästen vad jag vill om jag visar.
 
Jag föredrar detta sättet som jag beskrivit ovan och brukar väl med bara spänna handleden men är hästen som skapar trycket i grimskaftet genom att fortsätta framåt. Alternativet är att jag fortsätter framåt med hästen fast jag egentligen ville något annat eller öka pressen på något annat vis, tror det blir tydligare för hästen vad jag vill om jag visar.
Fast om hästen har lärt sig att stanna för tryck i grimskaftet så vet den ju redan vad du vill med ett lätt tryck. Mer tryck gör det inte tydligare, det ger bara mer obehag. Hästar är inte dumma, de är riktigt smarta och läraktiga.
 
Kommunicerar gör man även om man inte hela tiden läser av den. Vill tex kunna skritta på lång tygel och studera utsikten eller liknande utan att hästen börjar beta och om den gör det så tar jag det då så den förstår att det inte är ok och slutar med den idén. Tror inte på att hela tiden sitta och läsa av och avstyra men förstår fullt ut om man föredrar att göra så.

Min häst ägnade de första månaderna med att försöka vända hem när vi skrittade på lång tygel om jag inte passade henne . Jag bara vände tillbaks, sen var det inte mer med det, ingen korrigering eller bestraffning- snarare en klappa och lite skratt. Också försökte jag göra ridturen roligare. Det dröjde inte länge innan hon slutade vända. Det var absolut ingen armstyrka involverad bara lite aktiv styrning på fortsatt långa tyglar.

Om nu hästen tycker skritt på lång tygel är trist så får man väl anpassa sig. Vill du titta på utsikten och inte engagera dig i ridningen får du väl sitta av. Hästen är ingen soffa.
 
Jag tycker mest det är osmakligt med inställningen, hästen är till för dig, ska lyda och uppföra sig som en robot. Gör den inte det ska den korrigeras. Kanske man gör mycket samma saker även om man ser på hästen som en kompis. Om den är orolig för att det blåser mycket så löser man det med trygghet, vänlighet och en klapp. Att korrigera en häst för den är stressad ger inget alls. Tycker hästen inte om det nya ponnyhacket eller bettet man testar så låter man bli att använda det. Vill hästen galoppera och ber om det så får den givetvis göra det (men inte alltid och var gång). Tycker hästen det är mysigt att bli riden barbacka så skippar man sadeln ibland. Vill hästen gå ut till kompisarna i hagen och inte stå inne så får den det för det mesta välja. Om hästen ogillar transporten och inte gärna åker så kanske man behöver övertala och muta den och sen kör man extra försiktigt.


Mina hästar har varit mina vänner också att korrigera behövs inte mer än om det blir farligt om man är vänner (och det var sällan). Det funkar bra med att övertala, lugna, locka, förhandla mm. Visst jag kan använda tryck för att övertala men att det ska behöva mer en en vanlig otränad 8-åring klarar med lätthet. Det är skillnaden mellan tryck inte tryck som är det viktiga och timingen. Inte att man har armstyrka.
Men du, dömmer du inte lite väl hårt nu? Gjorde det bästa jag kunde i den situationen vi befann oss i för att vi alla skulle komma tryggt hem. Det var en nödsituation jag inte förutsåg och även om det kanske var helt fel av mig, gör det mig verkligen till en så här otäck person du beskriver här? En klapp löste ingenting och ponnyn var inte trygg med oss eftersom vi inte känner varandra särskilt väl. varför skulle jag vilja använda utrustning hästen inte trivs med eller inte göra sådant jag vet att den tycker om? Varför skulle jag inte vara förstående och försiktig i en situation jag vet hästen tycker är jobbig.
Har också haft speciella, nära och lyhörda relationer till mina hästar.
Var främst farliga situationer jag hade i åtanke när jag först skrev att ibland krävs det styrka men jag använder även lite grann när jag tränar mina hästar men det brukar bara behövas ett fåtal gånger i början för hästar förstår så snabbt. Jag är ok med att inte vara enig med den metoden men gör det verklgen mig till en person som önskar värsta tänkbara åt mina hästar?
 
Fast om hästen har lärt sig att stanna för tryck i grimskaftet så vet den ju redan vad du vill med ett lätt tryck. Mer tryck gör det inte tydligare, det ger bara mer obehag. Hästar är inte dumma, de är riktigt smarta och läraktiga.
I så fall hade den stannat för ett lätt tryck. Vissa hästar har vant sig vid hård hantering och stannar inte förens trycket når en viss grad. Men börjar man med ett lätt tryck och succesivt ökar kommer den förstå och reagera på det lätta trycket nästa gång eller så många gånger den behöver för att förstå.
 
Och hästen tycker det funkar, även när du anser att du behöver korrigera med muskelstyrka?
Handlar om att den ska förstå vad jag vill. Många hästar har vant sig vid hårdare hantering och behöver en viss press innan de svarar eller så behöver de lite tid för att förstå vad man vill beroende på vad de har i bagaget. Med succesivt ökad press lär de sig att lysnna för ett lätt tryck.
 
Handlar om att den ska förstå vad jag vill. Många hästar har vant sig vid hårdare hantering och behöver en viss press innan de svarar eller så behöver de lite tid för att förstå vad man vill beroende på vad de har i bagaget. Med succesivt ökad press lär de sig att lysnna för ett lätt tryck.
Det här är essensen av negativ förstärkning. Hästen slutar dra för att slippa obehaget. Inte för att den vill gå med människan i människans takt. Dvs skulle man ta bort grimskaftet/grimman skulle ponnyn inte gå bredvid människan längre

Det är just här det finns bättre metoder, och med bättre menar jag sådana som är mer hästvänliga och ger bättre resultat
 
Jag tror att det som flera av oss reagerar på är ett språkbruk som antyder en väldigt gammeldags, förlegad inställning till hästen.

Det är nya tider nu :). Vetenskapliga tider! Det finns vetenskapliga rapporter, forskning, på träning med R+ med häst. Och rekommendationer om att en kombination av R+ och R- är det mest effektiva inlärningssättet för de som vill ha "traditionell" hästhantering och ridning. Till och med elitryttare har börjat inkorporera R+, Peder Fredricson tillexempel.

Själv har jag använt R+ för att lära in responsen (ge efter för tryck) för R- på flera vuxna hästar som missat att lära sig sånt dom borde lärt sig som föl/unghästar. Med hjälp av R+ slipper man skaderisk och övervåld.
 
I så fall hade den stannat för ett lätt tryck. Vissa hästar har vant sig vid hård hantering och stannar inte förens trycket når en viss grad. Men börjar man med ett lätt tryck och succesivt ökar kommer den förstå och reagera på det lätta trycket nästa gång eller så många gånger den behöver för att förstå.
Har aldrig träffat en häst som ”vant sig vid hård hantering”, bara människor som inte är tydliga.
Och det du beskriver är, precis som @Alexandra_W säger, bara en häst som inte vill bli utsatt för obehag igen. Jag vill ha hästar som umgås och lyssnar på mig för att vi är ett team, inte för att de är rädda att jag kommer göra dem illa.
 
Min häst ägnade de första månaderna med att försöka vända hem när vi skrittade på lång tygel om jag inte passade henne . Jag bara vände tillbaks, sen var det inte mer med det, ingen korrigering eller bestraffning- snarare en klappa och lite skratt. Också försökte jag göra ridturen roligare. Det dröjde inte länge innan hon slutade vända. Det var absolut ingen armstyrka involverad bara lite aktiv styrning på fortsatt långa tyglar.

Om nu hästen tycker skritt på lång tygel är trist så får man väl anpassa sig. Vill du titta på utsikten och inte engagera dig i ridningen får du väl sitta av. Hästen är ingen soffa.
Låter jättetrevligt faktiskt. Just uppsuttet jobbar jag på ett helt annat sätt.. tycker det är viktigt att vara lätt i handen. När min häst försökte vända hem tyckte jag det var enklast att bara vända tillbaka och sen om hon behövde tid att bara stå och lugna ner sig, känna av omgivningen eller studera eller lukta på saker fick hon göra det för det var vad hon behövde för att bli trygg.
Jag är inte en person som gör allt tvärt emot och på sämsta tänkbara sätt bara för vi inte är eniga kring det här med press.
Tror inte hästarna betar under ridturen för de har tråkigt utan för det är naturligt för dem att beta när de ser mat.
 
Jag tror att det som flera av oss reagerar på är ett språkbruk som antyder en väldigt gammeldags, förlegad inställning till hästen.

Det är nya tider nu :). Vetenskapliga tider! Det finns vetenskapliga rapporter, forskning, på träning med R+ med häst. Och rekommendationer om att en kombination av R+ och R- är det mest effektiva inlärningssättet för de som vill ha "traditionell" hästhantering och ridning. Till och med elitryttare har börjat inkorporera R+, Peder Fredricson tillexempel.

Själv har jag använt R+ för att lära in responsen (ge efter för tryck) för R- på flera vuxna hästar som missat att lära sig sånt dom borde lärt sig som föl/unghästar. Med hjälp av R+ slipper man skaderisk och övervåld.
Jo självklart men ska man nå fram till någon är det nog bättre att framföra utan kritik och dömmande. Jag har precis haft ett hästuppehåll på 10 år dessutom.
 
Låter jättetrevligt faktiskt. Just uppsuttet jobbar jag på ett helt annat sätt.. tycker det är viktigt att vara lätt i handen. När min häst försökte vända hem tyckte jag det var enklast att bara vända tillbaka och sen om hon behövde tid att bara stå och lugna ner sig, känna av omgivningen eller studera eller lukta på saker fick hon göra det för det var vad hon behövde för att bli trygg.
Jag är inte en person som gör allt tvärt emot och på sämsta tänkbara sätt bara för vi inte är eniga kring det här med press.
Tror inte hästarna betar under ridturen för de har tråkigt utan för det är naturligt för dem att beta när de ser mat.

Det är inte så enkelt.

Dom gör det även för att lugna ner nervsystemet. En milt stressad/osäker häst kan därför dyka på gräs, inte för att dom är hungriga/sugna utan som ett tecken på stress. Dom söker efter "eftergift", lättnad, från situationen.

En riktigt rädd eller stressad häst klarar däremot inte av att äta. Om man trycker in en godis i munnen på dom då så kommer dom tappa den.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 427
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 818
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 057
Senast: mamman
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp