Nyårssallad

Piek

Trådstartare
Vi ska ha lite tapas på nyår där alla tar med sig en varsin liten rätt. Jag ska stå för salladen. Jag älskar sallad men har dålig fantasi vad man kan ha i en lite "finare" sallad.
Sallad, gurka och tomat enbart känns lite tråkigt ;)
Jag vet inte vad för rätter de andra kommer ha med men en del kött kommer det att bli.
Min tanke är en fräsch sallad med någon god vinägrett till.
Nån som har något tips? Vad tycker ni är gott i sallad? :)

Vet inte hur ni delat upp rätterna, och vad som då räknas som sallad, men jag har gjort en avokadosalsa som är fantastiskt god. Avokado, tomater, rödlök, vitlök, lime, koriander. :d Det är ju liksom en "matig" röra så jag hade lätt gjort den och några andra likvärdiga, passar ju utmärkt att ha till kött, eller på bröd. Hade väl garderat mig och haft typ spenat eller ruccola med tomater, ost och någon vinegrette också om folk nu vill ha något regelrätt sallad-igt :D

Utöver grönsallad och gurka (tomat för dem som gillar det, jag avskyr tomat, så jag brukar slänga i hela cocktailtomater så slipper man smaken av tomat om man inte gillar det :) ) så rödlök, granatäpple, cantaloupe melon och tärningar av en smakrik god hårdost! :d :up:

Ska det vara tapas hade jag använt gurkskivor som crostini och toppat med ett vikt salladsblad, någon god oströra och typ körsbärstomat uppepå det. Som små snittar men gjorda på grönsaker :-)

Googla "grönsallad med äpple och avocado" så får du upp min favorit. Jättehärlig och frisk sallad med vinegrätt på mangobalsamico. Jag kan verkligen rekommendera denna!

Salladen ska alltså vara egen rätt och inte tillbehör?

Lite mer tidskrävande men oh så gott är att man picklar saker. Bra kombination är rödbettor (jag har provat picklade eller ugnsstekta, ska gå bra att koka dem med tror jag), picklad rödlök, fetaost och ruccola. Jag gillar houngsbaserad dressing, men så gillar jag sött rätt mkt.

En av mina favoritsallader är med päron, parma, valnötter, ädelost och romansallad. Dressing (som värms för att blanda ingridienserna) med houng, äppelvinäger, citronsaft, olja och salt+peppar. Jätte gott! Jag gör den sommartid även till pastasallad ;)

På tema pastsallad så har jag en pastasallad som innehåller så mkt gott att det har hänt att jag gjort den utan pasta med :P Avkoado, mango, ruccolosallad, rödlök och grillad kyckling med en dressing av limejuice och sweet chilisås.

Lat sallad kan även kanske vara mer inlagda saker man köper färdigt på burk? Jag är vääääldigt förtjust i kronärtskockor så jag kanske tycker kombinationer med det är underbart bara därför, men kanske är fler som gillar? typ kronoärtskockor, kapris, någon typ av bönor man gillar, körsbärstomater, rödlök, vitlök och så lite dressing på det. Finns massor med olika inlagda saker på burk, jag brukar gå runt i butiken och typ bara plocka lite som faller mig in, jag är svag för krutonger så jag tar gärna med det, gäller dock att verkligen lägga på de i sista stund, blöta krutonger är usch.

Frukt i "matsalladen" tycker jag känns lyxigt. Typ grönsallad, granatäpple, apelsin, valnötter, getost, rödlök. Vindruvor/äpple/valnötter är också gott.

Liknande trådar

Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
826
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
6 393
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar