Nyårsfest utan gäster

hljomalind

Trådstartare
Nyår står oplanerad, men vi har haft det rätt så socialt på sistone, så i stället för att göra trånande facebookutrop om ifall några vill komma och hälsa på eller bjuda in oss tänkte vi i år att vi skulle rikta in oss helhjärtat på en fest med bara vi i familjen (jag, sambo och tvååring), och jag är faktiskt rätt peppad på det. Och helst lite festligare då än vanliga hemmakvällen (äta mat, titta på pippi långstrump, lägga barnet och sen slöa till nån dålig netflix-tv-serie).

Hur gör ni när ni vill festa till det lite extra med era närmaste, eller kanske bara med er själva? Jag har några idéer förstås, men tar gärna lite tips!

laga den tillsammans medan man dricker matlagningsvin.

Är det verkligen gott att dricka?
vin-till-vardagsmat-640x425.jpg

TS, matlagning, god mat och att man kanske gör det där "lite extra". Typ bestämmer en tid när man ska laga mat och fixar sig med annat än mysdressen och foppatofflorna. Lyssnar på musik under tiden man lagar mat. Spel eller pussel, som nån föreslog, och då något som känns/är nytt. Kanske en promenad innan eller efter maten. Och förstås tv med Jarl Kulle som ropar in nya året (i min hjärna är det fortfarande Jarl) med tillhörande fyrverkerier på lagom avstånd och med justerbar ljudvolym :)

Jag och maken brukar klä upp oss fint för varandra när vi firar något själva. Det tillsammans med en fin dukning, lyxig mat och gärna champagne ger det en lyxig inramning. Nu kanske det inte är så lätt att ha värsta finkläderna på sig när man har en tvååring också om man inte vill riskera fläckar en olycka kan ju lätt hända med spill och sånt med småbarn men i alla fall mitt tips. Kul sällskapsspel är roligt med eller pussel som någon föreslog.

Tack för fina tips! :) Matlagning med vin och bra musik ska det bli, och lillen får förstås hjälpa (stjälpa) till med maten och sockerkicka sig på läsk. Och så ska jag ta en sväng på stan och se om jag hittar nåt roligt spel (pussel älskar jag, men inte sambon). Sen hoppas jag på att hitta och få igång min gamla hårddisk med en massa karaokefiler på. :)

Jag är den hopplösa romantikern, tror min karl och jag är rätt bra på att fixa lite lyx även om det bara är vi två. Lyxigare middag och fram med finglasen :-) tända lite ljus, dra på en bordsduk om man inte har det annars och sådär. Vi ska fira nyår med att göra en kalkon med tillbehör, åka iväg en sväng och sen komma hem lagom till halv tolv för att se till hästarna när grannen skjuter bredvid hagen.. Det är skönt att bara vara hemma ibland :-)

Tack för era tips!

Nån som vet nåt kul tvåmannaspel? Har bara spel hemma som är för flera pers.
Alfapet, Yatzy och maxiyatzy tycker jag brukar funka utmärkt. även picitonary kan vara kul. Eller en vanlig kortlek då kan man variera sig och även lägga patiens ihop om man vill det eller ha varsin kortlek och den som först lagt klart vinner.

Nu älskar jag kortspel (och sällskapsspel i alla dess former), så jag är partisk, men det är alltid mysigt att lära sig ett nytt spel! När och min bästa kompis förr i tiden spelat Vänd tia och 500 till förbannelse så köpte vi en kortspelsbok och lärde oss lite nya spel :D

Mvh, Nörd som hellre spelar spel än går på fest.

Jag fick Ticket to ride Europe i julklapp, tror det är från 2 pers! Tycker att det var skitskoj!
Detta spel planerar vi (jag och sambon) att underhålla oss med på nyår! Det blir trerättersmiddag och vin till det. Sen nån drink lr rom o cola till sällskapsspelet. En lugn och härlig kväll för oss själva! Vi orkade inte bjuda hit folk, då det varit mkt socialt senaste tiden, och vi vill vara hemma med djuren.

Nyår står oplanerad, men vi har haft det rätt så socialt på sistone, så i stället för att göra trånande facebookutrop om ifall några vill komma och hälsa på eller bjuda in oss tänkte vi i år att vi skulle rikta in oss helhjärtat på en fest med bara vi i familjen (jag, sambo och tvååring), och jag är faktiskt rätt peppad på det. Och helst lite festligare då än vanliga hemmakvällen (äta mat, titta på pippi långstrump, lägga barnet och sen slöa till nån dålig netflix-tv-serie).

Hur gör ni när ni vill festa till det lite extra med era närmaste, eller kanske bara med er själva? Jag har några idéer förstås, men tar gärna lite tips!

Trerätters, laga den tillsammans (lite mer avancerad än vardagsmaten) och klä upp er! Kläderna gör faktiskt ganska mycket tycker jag, och duka fint, med servetter och ljus. Sen brukar vi spela sällskapsspel, eller ha frågesport med. :-)

@hljomanlind, ett spel jag aldrig tröttnar på är Skipbo.......jag spelar aldrig kort i vanliga fall men Skipbo kan jag spela hur länge som helst.....enkla regler att ha koll på......himla roligt när jag för en gångs skull vinner över kärbon.....

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 049
Senast: ekra
·
Relationer Osäker på om tråden borde ha prefixet "relationer" men det är ju en typ av relation. Jag är rädd(?)för folk... och det blir bara värre...
2
Svar
31
· Visningar
6 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka