Hej, jag är ny på detta forum och läser med intresse alla svar på ditt inlägg Spanska loppan! Nu är det ju flera år gamla inlägg, men jag undrar hur det gått för dej? Fick du hjälp och på vilket sätt? Jag lider av exakt samma känsligheten i sociala sammanhang!
Oj denna hade jag glömt!
Det har vänt kan man verkligen säga. Jag utsatte mig för sociala situationer så mycket att jag inte orkade vara nervös längre
Jag lärde mig att jag klarar i stort sett allt, det kanske är svårt just i början men det löser sig
Nu har jag anammat inställningen att vad det än är så lär det inte döda mig så då är det bara att gå all in med en positiv syn och ett leende. Få människor kan ogilla någon som ler
Jag har suttit på fest med sambons familj, utomlands, omgiven av människor som pratar alla olika språk utom mitt eget. Människor som ser annorlunda ut än mig och med en helt annan kultur men det har gått bra och jag har haft riktigt trevligt. Sambons kusin i det landet är numer en av mina bästa vänner och vi hörs regelbundet. När vi är i deras land umgås jag glatt med henne och hennes kompisgäng utan att min sambo är med alls. Även de andra kusinerna där har jag kontakt med ibland.
Här hemma i Sverige är jag numera alltid nånstans i händelsernas centrum på fester och middagsbjudningar och blir alltid inbjuden när nåt är på gång. Senaste personalfesten blev jag anmäld till fast jag sa att jag nog skulle hoppa det; "du måste komma!" sa tre kollegor och skrev upp mig allihop
Nu beskrivs jag av andra som en tuff, energisk person som inte är rädd för att säga vad jag tycker, är social och kan prata med vem som helst om vad som helst samt har stor integritet.
Och det stämmer nog rätt bra. Jag känner mig trygg i den jag är, vill förstås inte göra andra obekväma eller klampa runt som en elefant i en porslinsbutik men folk får liksom ta mig som jag är så länge jag inte är otrevlig på riktigt. Däremot kan jag nog bli lite för mycket för en del; jag är högljudd och bullrig, pratar i samma takt som en auktionsutropare - om ALLT, kan inte sitta still, ifrågasätter och tycker en massa...
Gällande det där med att inte kunna läsa av folk så har jag kommit fram till att jag nog visst kan det, alldeles FÖR bra vilket nog var orsaken till att jag tyckte att jag inte kunde. Vad folk uttrycker verbalt och med kroppsspråk går ju inte alltid ihop...
Själv kan jag inte riktigt det där med att fejka, eller ljuga... Det syns liksom på mig om jag inte gillar vad någon gör eller säger... Det kryper i kroppen på mig om någon är falsk och jag kan inte dölja att respekten för personen flyger sin kos.
Jag har utan tvekan min sambo(snart make
)att tacka för förändringen. Han knuffade ut mig på djupt vatten och sa åt mig att jag visst kan simma så att säga. Jag behövde den knuffen för att upptäcka det. Annars hade jag nog suttit kvar i mitt hörn och tvivlat på mig själv fortfarande.