Nyår igen...

Varmblod90

Trådstartare
Ja, så var det nyår igen. En hemsk dag för vissa hundar som mår fruktansvärt dåligt av raketer.
Hur gör ni med era hundar, främst ni som bor inne i stan/samhälle?
Jag låter Atlas vara hos morsan som bor ute på landet. Så han slipper höra oljudet. Annars skulle han ha fått höra en jäkla massa raketer och smällar och det vill jag inte att han ska få uppleva. Inte för att han är rädd men de hör ju så mycket bättre än oss människor.

Så hur gör ni?

Sv: Nyår igen...

Vi är hemma i stan, första nyåret med vovve, har inte reagerat när det smäller på avstånd men när det är nära och smäller högt reagerar han, så vi håller oss inne med musik på och lägger puzzel och har det trevligt, förhoppningsvis. Jag tror det kommer gå bra :)

De ligger hemma och myser med särbo. Hos honom har det låtit som kriget brutit ut ett par veckor nu.
De ska faktiskt få ett rökt märgben var. Mer för att de inte fick något till jul än för att det är fyrverkerier.

Är de inte skotträdda så spelar det ju ingen roll om det smäller. Hundar har väldigt selektiv hörsel och sorterar bort oljud. Dobertiken kunde sova brevid högtalare med tysk thrashmetal på högsta nivå trots att det fanns en mängd andra, ljudisolerade ställen att vara på. Men tro inte att du kunde öppna kylskåpet utan att ha henne där för det...

Min skotträdda hunds korg ställer jag ner i källaren, dit han brukar gå självmant när det smäller, (där smällarna knappt hörs) och ger honom ett gottigt märgben, den andra hunden kommer också få ett ben men han är inte skotträdd så han ligger nog på ovanvåningen med mina föräldrar och deras gäster.

Innan idag har vi gått en rejäl långpromenad samt tränat lite apportering nu på eftermiddagen så dom kommer bara behöva gå ut och kissa sedan.

Vi är hemma, tar det lugnt. Får hit en god vän om ett tag och vi ska äta gott och titta på fyrverkerierna, tror jag.
Hundarna kommer ligga på sängen och sova. De bryr sig inte. Det enda jag kommer göra med dem är att se till att inte gå ut och rasta dem när det smäller som mest.

Dessutom: Jag kommer vara jääävligt noga med att ingen av hundarna ens biter lite i något fyrverkeriskräp sedan.
Det ska tydligen vara farligt och jag vet att jag hört om någon hund som kom bärandes på fyrverkeriskräp, blev förgiftad av något och dog...
Jag är mer rädd för att något sådant ska hända (framförallt när det gäller unghunden som gärna provsmakar allt) och hoppas att det i alla fall inte hamnar skräp i rastgårdarna...

Helt skottfasta hundar bryr sig inte om smällar (men självklart undviker man att gå ut med hunden under den värsta kakafonin runt tolvslaget; hunden kan ju få smällare på sig om inte annat). Så med min hund gör jag inget speciellt. Hon får vara med oss precis som vanligt under vårt firande.

Jag ska på fest och min hund ska vara hos mina föräldrar i deras hus i villaområdet där de bor. De ska inte göra något speciellt, min hund bryr sig inte så värst mycket om smällare, hon har inte reagerat alls när vi varit ute på promenad de senaste dagarna fast det smällt både här och där och hon har inte reagerat de övriga nyår då hon varit med. Blir det väldigt mycket smällare och raketer i kväll ska mina föräldrar gå ner i källaren med hunden och slå på tvn.

Jag är hemma, drar ner persiennerna och slår på tv:n med ganska högt ljud. Har fyra hundar men det är bara en som bryr sig om fyrerkerier och hon reagerar mer på att det "lyser på himlen" än att det smäller.
Ser även till att ha hundarna kopplade hela nyårsafton när vi är ute, tar hellre det säkra före det osäkra... vill inte ha någon skrämd och bortsprungen hund.

En av mina hundar, 6-årig tik, är rädd för smällare och raketer. Hon har inte alltid varit, utan blev rädd för 2-3 år sedan. Vi försöker låtsas som ingenting när det smäller - något mer man kan göra för henne?

Här hemma är det ett rent helvete:(. Frida är livrädd trots medicin. Min snälla pappa ska nu skjutsa ut oss i skogen från stan så hon iaf kan kissa, får bära henne ute då hon bara trycker ihop sig med svansen mellan benen och flämtar. Nej Nyår är ett helvete för henne. Hon va inte skotträdd som liten men blev förstörd som unghund då några ungjävlar smällde av smällare jämte henne innan nyår när jag va inne och handlade 1 min.

Vi är hemma hos min mamma, inte inne i stan men i en förort så det smäller hyfsat här redan nu. Hittills bryr han sig inte alls, hoppas det fortsätter så.

vi kommer ha en lugn kväll, han kommer få ett ben runt tolvslaget och förhoppningsvis kan jag gå ut och titta sen =) Hunden lämnas dock inne och är han rädd så blir han inte lämnad ensam.

Sigge är bara 9 månader så jag vet inte hur han reagerar.

Min hund bryr sig inte om smallare eller skott... eller ljuset fran raketer. Daremot ar hastarna tok-radda. Den ena ar jatte "hyper" aven nar han ar lugn:angel: och smallare och raketer far honom att bli helt hysterisk, sa han satter fart pa den andra ocksa. Dom kommer att stangas in i sina stall ganska tidigt i dag. Dom har "duch doors" som stangs och ytterdorrarna ska ocksa stangas... med lyse pa och radion hogt. Med massor av ho klarar dom det bra.

Vi ska på en liten fest, skotträdda hunden följer med. Hon är inte rädd inomhus så det fungerar nog bra i år också. Och så firar vi tolvslaget inomhus och har tv eller musik på. Det största problemet är att vi ska åka buss dit och vi måste vänta på bussen utomhus det är inte det bästa för hunden men vi får tyvärr göra så.

Bor ju på landet och ingen skjuter i byn (eller har inte gjort på de 9 år jag bott här), men intilliggande byar smäller och hörs en del. Förr-förra året var första året på lääänge utan rädda hundar, underbart. De som varit rädda fick filtkojor, droger och vad som nu behövdes.

Viktor är det mitt första nyår med, och hans andra ever. Han är uppfödd i Stockholmsförort i bostadsområde och enligt uppgift hade han inte brytt sig alls om raketerna och smällarna. Jag har ingen anledning tro han ska det heller. Jag jobbar dock, men mamma passar honom. Och hon får helt enkelt sova i min säng inatt, ifall ifall han skulle bli orolig. I övrigt inget speciellt, han fick ett märgben för ett par timmar sen, fast det är inte för det är nyår, utan det är som vanligt (han fick ett igår med).

Så hoppas jag att det kommer vara så lugnt som möjligt här, och Viktor sussar sött natten igenom =)

Här åker vi till skogen ca 23.15, till svärpäronens sommarstuga. De är inte rädda för smällarna men 1 av 5 är FRUKTANSVÄRT livrädd för raketer.
Våran "valp" som är 10 månader bryr sig inte. :D
Då ska man veta att den stackarn som är livrädd för raketer har 1 på skott på MH. Så skottfasthet o raketer har inget gemensamt överhuvudtaget.

Polisens hundar skyddas visst extra inatt oxå.

Min bryr sig inte för 5öre han.
Han brukar även få va med ute på påsk och nyår, alltså vi står inte mitt bland folksamlingen utan är på rejält avstånd men ändå kan se raketer..

Min förra hund brydde sig inte nämnvärt heller, hon vifta på svansen och skulle ta raketerna när dom flög iväg... :D

Kl*

Varför jag oxå lät Atlas åka till morsan va oxå för han fortfarande bara är valp så måste han ut och göra ifrån sig rätt ofta. Och jag är lite orolig att ngn skulle smälla av en raket när man va ute med honom. Vi bor nämligen på en gata med massor av radhus och lägenheter. Hör nu folk som smäller av raketer precis här utanför och tänker att det kan ju hända när han är ute och KAN bli skrämd. Jag vill ju inte att han ska få men för livet när han precis börjat sitt liv.
Det känns bra för mig att veta att han har det bra hos mamma med de andra orädda hundarna :)

Mina 'är hemma med mig i stan! Vi har nyss vart ute på en runda och här (kors i taket) så smäller det inte så mkt:)
Mina är inte rädda och som någon anna skrev så sorterar hundar bort oljud om dom inte är påverkade av det! FM-hundar ex.vis kan gå på patrullstig bredvid en landningsbana och markerar ändå en gubbe i skogen som trampar på en kvist:D
Men skänker en tanke till alla ljudrädda där ute:cry:

Att ens jämföra vanliga skott med smällare/raketer är bra dumt. Raketer och smällare är något annat än skott från pistol/gevär. Många hundar jag känner reagerar inte alls på skott med däremot på smällare.

Jag har två hundar och båda är skottfasta och likaså deras släktingar. Ändå är den ena smått orolig när det smälls raketer. Jag har gjort precis likadant med honom som med den andra hunden som inte bryr sig så det är inget jag framkallat i hunden.

Jag vet att det handlade om raketer i tråden men eftersom många pratar om skottfasthet så var jag tvungen att klargöra att skottfast inte tvunget innebär att hunden inte reagerar på raketer som många tror.

Den rädda hunden är idag hos mitt ex på landet och den andra är här hemma hos mig och sambon som bara ska ta det lugnt och se film. Det blir lika lugnt som vanligt.

I vanliga fall brukar Atlas vara hemma här hos mig (bor relativt centralt) men i år så skiftade vi då föräldrarnas hund reagerar så starkt på fyrverkerier och hemma hos dom brukar folk stå precis utanför husen och skjuta (min bryr sig inte ett dugg). Trots att jag bor centralt så brukar det vara rätt så lugnt, visst hör man att de skjuter emellanåt men hittills har det inte varit så nära, runt 12 slaget brukar det dock låta betydligt mer men det håller inte i lika länge som hos päronen utan 5-10 min. efter 00.00 så har de skjutit färdigt här och man hör bara någon enstaka raket då och då på långt håll. Än så länge så håller hon sig rätt så lugn, hon skakar till emellanåt och flämtar lite men hon har inte samma panik som förra året.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 139
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 975
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 469
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka