Nyanlända och migrationspolitiken

Eftersom jag definierar ett samhälle som hjälper medmänniskor på flykt som framgångsrikt så räcker det väl? Då har det samhället grundhygienen för ett samhälle.
Du skyr ekonomin som pesten, trots att det är just ekonomin som är grundförutsättningen för att behålla "grundhygienen" i ett samhälle. Förvinner ekonomin så blir det bara den starke som klarar sig...men du kanske är just stark ;)

Eftersom jag definierar ett samhälle som hjälper medmänniskor på flykt som framgångsrikt så räcker det väl? Då har det samhället grundhygienen för ett samhälle.
Sorgligt nog kan jag bara dra slutsatsen att du önsketänker. Det skulle jag också vilja göra, men jag vet att det kommer inte att ordna sig på ett bra sätt för varken flyktingar eller etablerade svenskar om inte utmaningarna öppet diskuteras.

Mitt tips till dig är att du utnyttjar den guldgruva av information som är så enkelt tillgänglig för alla läskunniga som kan engelska, givetvis bara från akademiska källor. Om någon månad kan vi diskutera igen, och då kanske du har hittat några dokument som stöder din önsketes.

Sorgligt nog kan jag bara dra slutsatsen att du önsketänker. Det skulle jag också vilja göra, men jag vet att det kommer inte att ordna sig på ett bra sätt för varken flyktingar eller etablerade svenskar om inte utmaningarna öppet diskuteras.

Mitt tips till dig är att du utnyttjar den guldgruva av information som är så enkelt tillgänglig för alla läskunniga som kan engelska, givetvis bara från akademiska källor. Om någon månad kan vi diskutera igen, och då kanske du har hittat några dokument som stöder din önsketes.

Jag önsketänker absolut ingenting.

Jag är alldeles tydlig med mina definitioner. De har ingenting med ekonomisk forskning av migration att göra.

Precis!
För att inte snacka om den stora arbetskraftsinvandringen vi hade från Balkan, Grekland, Italien (Finland med) mm på 60- och 70-talen där de jobbade på SKF, Volvo, etc. En av mina bästa kompisar är tillsammans med en kille vars föräldrar kom från Serbien på 70-talet för att jobba på SKF. Båda föräldrarna jobbade där till pensionen. Mamman i familjen pratar fortfarande enormt dålig svenska. Alltså, jag förstår knappt vad hon säger, så min kompis 6-åring översätter vad farmor säger till mig. :) Och det är ju det fina med det hela, för 6-åringen har ju fått lära sig serbiska eftersom farmor inte pratar svenska med henne alls. Men farmor klarade uppenbarligen av sitt jobb på SKF utan problem eftersom hon jobbat där i typ 40 år!
Vi har här i landet hämtat hem invandrare för att tillgodogöra oss arbetskraft och kunskap. Från glasbruk, över till metallindustri till båtbyggeri. Så där ligger inte problemet. Problemet är att de som kommer idag inte kommer för att fylla ett behov i landet. Nej de kommer för att fylla ett eget behov. Av skydd, av arbete, av bättre levnadsförhållanden. Vilket är fullt förståeligt. Men finns inte ett klart behov för dessa människor i landet uppstår problem. Både ekonomiska, praktiska och mänskliga. Vilket vi ser i Sverige idag.

Jag är alldeles tydlig med mina definitioner. De har ingenting med ekonomisk forskning av migration att göra.
Ja den redovisningen väntar jag med spänning på.......Men som du så klart fastställer "
De har ingenting med ekonomisk forskning av migration att göra.
De har ingenting med ekonomisk forskning av migration att göra. som du skriver..:confused:

Kanada går rätt väg. :up:

Minns jag rätt ( det var ett tag sedan det var en artikel om detta) är det främst arbetskraftsinvandring med eftersökta kompetenser samt en mkt mindre del ren flyktinginvandring som Kanada ägnar sig åt. Arbetskraftsinvandring med eftersökta kompetenser är ju bingo för ett land ( få tillgång till kompetensen och ny skattekraft men slippa kostnaden för utbildning samt uppväxten) men dränerar förstås ursprungslandet från kompetensen. Detta spelar så klart mindre roll om personen ändå skulle fly. Jag tror vi kunde lära av Kanada när det gäller att ta vara på våra nya medmänniskors kompetenser.

Minns jag rätt ( det var ett tag sedan det var en artikel om detta) är det främst arbetskraftsinvandring med eftersökta kompetenser samt en mkt mindre del ren flyktinginvandring som Kanada ägnar sig åt. Arbetskraftsinvandring med eftersökta kompetenser är ju bingo för ett land ( få tillgång till kompetensen och ny skattekraft men slippa kostnaden för utbildning samt uppväxten) men dränerar förstås ursprungslandet från kompetensen. Detta spelar så klart mindre roll om personen ändå skulle fly. Jag tror vi kunde lära av Kanada när det gäller att ta vara på våra nya medmänniskors kompetenser.

De tog emot 40000 syrier som direkta flyktingar. Jag tror också vi har mycket att lära. I bland annat den grundläggande attityden till människor som söker sig till vårt land.

De tog emot 40000 syrier som direkta flyktingar. Jag tror också vi har mycket att lära. I bland annat den grundläggande attityden till människor som söker sig till vårt land.

Det kan jag hålla med om men jag misstänker att en del av den attityden baserar sig på att huvuddelen av Kanadas invandring är " lönsam" för landet ( fortfarande med reservation att jag minns rätt från artikeln) Jag tror att det är när en invandring upplevs som "tärande" som det blir mer utmanande att hålla en positiv attityd.

Fast Kanada har en befolkning på ca 35 miljoner. Det har inte Sverige. Vi kan inte jämföra länderna alls faktiskt. Antalet flyktingar Sverige tar emot jämfört med sin egen befolkning ligger bland de högsta i världen.

Fast Kanada har en befolkning på ca 35 miljoner. Det har inte Sverige. Vi kan inte jämföra länderna alls faktiskt. Antalet flyktingar Sverige tar emot jämfört med sin egen befolkning ligger bland de högsta i världen.

Det var som svar på en kommentar om Kanadas invandring var väldigt få flyktingar. Det är det alltså inte. Jag jämför inga siffror med Sverige.

Citera gärna där jag skrivit det.

Poängen är att du sitter här på dina höga hästar och pratar nedlåtande om invandrare och sen tror du på fullaste allvar att det finns ett land som heter "arabien". Det blir liksom lite konstigt. Vad boende i England har med saken att göra hänger jag inte riktigt med i faktiskt.

Och bemöt gärna det jag faktiskt skrivit, istället för att skriva konstiga, irrelevanta svar på grejer jag inte ens sagt. Blir en bättre diskussion då.

Jag drog det med arab mamman efter andra i tråden sagt att de kan jobba utan svenska, vilket ja de kan men inte optimalt. Men det reagerar du inte på utan det är bara synd om de som ska lära sig svenska, inte kastas ut i arbete med en gång, jag ser ingen logik.

Ja i engelskan finns arabien, arabländerna.

Tala gärna om för mig var jag har pratat nedlåtande om invandrare.

Jag tycker sverige hanterar invandringen fel, det blit ett vi och dom vilket kan bli farligt på sikt.

Sverige ska erbjuda psykolog, som gör utlåtande på individen. I vilken grad den kan arbeta, om den kan, och psykologiska bersvär vilket tyvärr alldeles för många har och inte får hjälp.
Sen ska psykologen finnas med genom studerande, svenska eller vidare utbildning och i början på arbetet. Tyvärr funkar det ju inte så.

Oj, oj, ämnet är oändligt mycket mer omfattande och komplext än bara ekonomi. Det förvånar mig att du verkar så ovillig att ta del av den stora och lättåtkomliga kunskapsmassa som finns på ett område som uppenbarligen engagerar dig djupt. Du kommer att bli så mycket mer övertygande och göra så mycket mer nytta med lite aktuell teori och forskning i bagaget.

Oj, oj, ämnet är oändligt mycket mer omfattande och komplext än bara ekonomi. Det förvånar mig att du verkar så ovillig att ta del av den stora och lättåtkomliga kunskapsmassa som finns på ett område som uppenbarligen engagerar dig djupt. Du kommer att bli så mycket mer övertygande och göra så mycket mer nytta med lite aktuell teori och forskning i bagaget.

Jag har det redan, tack ändå.

Jag behöver ju egentligen säga, vad var det jag sade för några år sedan. Då blev jag anklagad för att vara rasist, nazist, fascist och allmänt ogin typ. Men tittar man på det förslag jag lade fram då och jämför dessa med vad S, M L och de andra etablerade partierna klubbat igen nu så blir till och med jag förvånad..Hade inte en aaaning om att det var så många fascister/rasister o nazister i riksdagen...:confused::D

Hittade den artikel jag läst angående Kanadas invandring http://www.di.se/artiklar/2015/8/25/ledare-lofven-och-kinberg-batra-bor-lara-sig-av-kanada/

Men det är precis det jag menar, hur trevligt blir det att bo granne med folk som inte pratar landets språk. Man ska inte behöva prata engelska, invandrarna pratar inte alla gånger engleska heller.
Språket är sååå viktigt.
Nej, det är det faktiskt inte. Vilja och inställning är mycket viktigare.

Nej, det är det faktiskt inte. Vilja och inställning är mycket viktigare.

Så en läkare som inte pratar förståelig svenska är ok? Det tycker inte jag. Jobbar man med människor måste de kunna förstå en.
Jag kom in till psykakuten efter självmords försök och fick en doktor jag verkligen inte förstod ett ord av, ska det vara så?
Jag kunde inte få någon hjälp eftersom jag inte förstod henne. Jag hade en mycket pålitlig vän med mig som brukar ha lätt för brytningar med hon kunde inte heller förstå. Ska man jobba med människor måste man väl kunna svenska.

Jag sket just då i om hon hade vilja och inställningen eftersom jag inte kunde förstå något.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
7
· Visningar
535
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 107
Senast: fejko
·
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 825
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Fas vid 6 år
  • Den rosa bildtråden