Nyanlända och migrationspolitiken

Vi är dock inte så unika som man vill tro. Alla vill ha mat och vatten samt tak över huvet. På en kostnad 72 miljarder(om siffror andra trådet stämmer) per år borde vi nog kunna hitta bättre lösningar.

Nej vi är inte unika (vilket jag heller inte har påstått) men olika människor kräver olika insatser, både på individ- och gruppnivå.

Man behöver alltså inte hitta en unik plan för varje person men man behöver identifiera varje persons behov för att kunna välja plan efter någon form av mall som kan finnas i 20 olika varianter, t ex.

Det är självklart att man också måste fundera på samhällsekonomin.
Precis som man diskuterar att det är ett samhällsekonomiskt problem med sjukskrivningar, måste man kunna se att det är ett samhällsekonomiskt problem att försörja många asylsökande, dels under en orimligt lång asylprocess (vi skulle spara mycket pengar och många humanitära svårigheter genom att se till att få fart där), dels de som senare fått uppehållstillstånd.
En del av dem som får PUT (eller nu för tiden tillfälligt, då) kommer aldrig att försörja sig själva, en del kommer att göra det till samma "kostnad" som en inföding eftersom barn/ungdomar kan gå rakt in i ett vanligt skolsystem, en del kommer att göra det med "investeringar" i form av språkundervisning.

Men i ett samhällsekonomiskt perspektiv ses vi alla som plus eller minus i plånboken.
Idag sprids det på mitt fb-konto om ett handikappat infött barn där man fått avslag på ansökan om personlig assistent, eftersom barnet visserligen har handikapp och hjälpbehov, men där man motiverar avslaget med att även friska barn i den åldern har ett stort omvårdnadsbehov.
Personlig assistans, särskilda boenden, dagaktiviteter för dementa är också sådant som prissätts.
På samma sätt som i diskussionen ovan, höjs upprörda röster när någon får avslag på det som begärs, men samhällsekonomin sätter gränser och hinder för hur mycket man kan bevilja (och om LSS följdes fullt ut, skulle många kommuner bli bankrutta ganska fort; lagstiftningen är generös).

På samhällsnivå ja.

Men det är inte samma sak som att räkna en liten grupp som plus eller minus och avgöra om de är värda att stanna här eller inte.

Jag vågar påstå att den här kvinnan, som är analfabet både på sitt eget språk och på svenska, inte kan starta eget företag.
Eftersom hon inte kan kommunicera på svenska utan tolk, kan hon knappast jobba med barn heller. Det kanske har gått dig förbi, men på förskolorna i Sverige förväntar man en viss utbildningsnivå för förskolepedagogerna.
Det är inte bara att gå dit och jobba.

Jag är osäker på om det här paret verkligen skulle lyckas försörja sig själva i Sverige även om de behövde göra det (jag känner ju till mer än rent sociala detaljer om henne). Hennes man vågar jag inte uttala mig om.
Jag är dock ganska säker på att deras barn skulle försörja dem och ge dem ett hem, om inte samhället försörjde dem så som det fungerar idag.

Gulligt av dig att tro att det "bara" är att titta på vad man gjort tidigare, men det är inte riktigt så det fungerar.
Läs.- och skrivkunskap är basala nödvändigheter i det här landet, om man ska försörja sig själv.
Visst finns det "infödingar" också som inte kan läsa eller skriva. Och jag vågar påstå att majoriteten av dem försörjs av samhället på samma sätt som samhället försörjer det här paret.

Hon behöver inte starta eget företag, "bara" anställas av någon som talar samma språk och svenska eller engelska.

Jag vågar påstå att den här kvinnan, som är analfabet både på sitt eget språk och på svenska, inte kan starta eget företag.
Eftersom hon inte kan kommunicera på svenska utan tolk, kan hon knappast jobba med barn heller. Det kanske har gått dig förbi, men på förskolorna i Sverige förväntar man en viss utbildningsnivå för förskolepedagogerna.
Du drar på för stora växlar. Förskolepedagog? Tänk barnskötare, eller kokerska, eller städerska.

Läs.- och skrivkunskap är basala nödvändigheter i det här landet, om man ska försörja sig själv.
Visst finns det "infödingar" också som inte kan läsa eller skriva. Och jag vågar påstå att majoriteten av dem försörjs av samhället på samma sätt som samhället försörjer det här paret.
Jag har jobbat med en person som inte kunde läsa. Visst var de viss problematik kring det hela och det var när jag skulle hjälpa honom ett par dagar som jag insåg att han inte kunde läsa. Men när arbetsgivaren fick reda på att han inte kunde läsa så omplacerades han till att göra saker han faktiskt klarade av. Han körde truck, lastade pallar, etc. Fick jobba på lagret helt enkelt.

Jag har en bekant som jobbar inom ett stort byggföretag och vi pratade faktiskt om detta häromdagen när vi pratade om olika kunskaper man har i livet och då berättade han att två av hans kollegor inte kan läsa mer än mycket behjälpligt. De jobbade båda som plattsättare.

Min kusin har enorma dyslexiproblem, han är grävmaskinist. På vintern när det inte finns så mycket grävjobb kör han plogbil. När han var 16-17 år satt jag en hel sommar med honom och lärde honom klockan. ;) Så den killen är absolut inget akademiskt snille, men han är bra på att köra grävmaskin och så länge någon berättar för honom vad han ska göra så gör han det. En annan kusin är konstnär. Hon stavar fortfarande sitt eget namn fel ibland, men hon kan måla väldigt fina tavlor. Nu överlever hon inte bara på det, men hade hon tvingats göra det så hade det nog gått det med om hon ändrade levnadsstandard lite och tog jobb för att överleva.

Om vi börjar se möjligheterna istället för att se vilka hinder det finns så kommer det att gå mycket bättre för Sverige. Och om vi istället för att tro att alla från utlandet är inkompetenta miffon, så kanske vi ska tänka på dem som vilka människor som helst. Om vi slutar ursäkta människors beteenden och istället ställer krav hade det också gått betydligt bättre för Sverige. Sen är det en omöjlighet för hela världen att bosätta sig i Sverige och vi kommer att få mycket mer integrationsproblem än vi redan har när flyktingkrisen som varit nu är över och vi landat i den om vi inte gör saker och ting annorlunda.

Jag blir alltid så förvånad när människor ursäktar andra. "Men hon kan inte läsa så hon kan inte jobba." Men vad faaaan, hur kan en människa ha bott så många år i Sverige utan att någon lär personen att läsa?? Vad är det för fel på folk? Lär henne läsa på sitt eget språk först och sen kanske man kan lära henne något annat språk, tex svenskan. Varför är vi så giriga med vår egen tid att vi inte ens kan ge denna kvinnan en chans att läsa? Och nu snackar jag inte bara staten och myndigheter. Varför finns det inte frivilligorganisationer som har läs- och skrivkurser för dessa människor?

Du drar på för stora växlar. Förskolepedagog? Tänk barnskötare, eller kokerska, eller städerska.

Jag blir alltid så förvånad när människor ursäktar andra. "Men hon kan inte läsa så hon kan inte jobba." Men vad faaaan, hur kan en människa ha bott så många år i Sverige utan att någon lär personen att läsa?? Vad är det för fel på folk? Lär henne läsa på sitt eget språk först och sen kanske man kan lära henne något annat språk, tex svenskan. Varför är vi så giriga med vår egen tid att vi inte ens kan ge denna kvinnan en chans att läsa? Och nu snackar jag inte bara staten och myndigheter. Varför finns det inte frivilligorganisationer som har läs- och skrivkurser för dessa människor?

1. Du lever nog i en utopi.
2. Ursäktar? Jag avsåg mest att konstatera att det hos en del människor finns rätt stora arbetshinder där analfabetism och oförmåga att kommunicera på svenska är sådana i Sverige.
Jag hör till dem som i grund tycker att alla ska göra en (arbets)insats och inte bara bli passivt försörjda.
De flesta har uppenbarligen en förmåga att utföra någon arbetsinsats och den förmågan är det viktigt att ta vara på.
Samtidigt är det ett antal människor som i stort sett inte är anställningsbara.
Det kan vara "lata infödingar" (och ja, de finns) eller det kan vara en invandrarkvinna som aldrig lärt sig svenska.

Jag tycker nog att det är tämligen viktigt att behärska svenska i tal och skrift om man ska kunna klara sig själv i det här landet. Talet behöver absolut inte vara prickfritt, utan kraftig brytning, lite fel ord osv är helt ok, men man ska kunna prata något sånär. Samma sak med det skrivna språket. Många "infödda" talar engelska, men långt ifrån alla. Och varför inte satsa på dålig svenska hellre än dålig engelska? Om man ändå inte kan engelska så bra så borde det vara bättre att åtminstone försöka på svenska. Ska man komma in i samhället så behöver man språket. Annars blir man utanför. Man lär sig mycket av att se på TV, läsa tidningar osv. Och så finns det kurser. Men man *måste vilja själv*. Ingen kan tvinga någon annan att lära sig och ingenting löser sig av sig själv och det gäller inte bara att komma in i samhället, det gäller ju allt.

Man måste VILJA lära sig läsa, skriva, whatever. Alla vill faktiskt inte.

Det stämmer ju inte alls. För att man ska jobba i Sverige behöver man göra sig förstådd på ett språk andra människor i omgivningen behärskar. Vad den omgivningen sedan är spelar mindre roll.

Jag har jobbat på flera arbetsplatser där jag pratat engelska, trots att vi befunnit oss i Sverige, beroende på att kollegorna varit från andra länder. Jag jobbade som mjukvarutestare ett tag på ett större företag i Göteborg och där fanns det schweizisk, rysk, spansk och indisk personal som gjorde bra kvalificerade jobb. Under min studietid jobbade jag på krogen och där fanns det alltid ett gäng kockar från andra delar av världen, även om många av dem var engelsmän och européer, dock kunde de väldigt dålig svenska. När jag jobbade på DHL hade vi flera kurirer i framför allt Stockholm som inte pratade svenska, utan man fick prata engelska med dem, även om den i vissa fall var knagglig. Jag har träffat ett flertal läkare på vårdcentralen som inte pratat någonting annat än engelska.

Jobbar man i en affär i ett invandrartätt område tror jag att man har mer nytta av att kunna prata arabiska än att prata bra svenska. I den lilla staden jag bor i nu finns det en affär för somalier. Det är en somalisk kvinna som driver den. Hon säljer kläder och annat från hemlandet och hennes kundkrets är ju knappast mig, utan de andra somalierna som bor i stan. Visst behöver hon svenska för att kunna bokföra, men allt sånt går ju att lämna bort också.

Klart att det går att överleva i Sverige utan att prata svenska.

Alla gamla människor som inte kan engelska då? Ska de gå någon annan stans för att kassörskan inte talar svenska, nä nån måtta får det vara. Bor man i ett land ska man kunna prata förståeligt i det landets språk.
Jag gick till en läkare som skulle göra utlåtande på mig, 2 olika gånger med ca 5 år emellan, jag förstod inte vad hon sa, jag förstod faktiskt inte en enda mening hon sa så jag fick lämna och ringa efter ny tid.
Den andra gången var samma sak, utlåtande så det är ganska viktigt att det blir rätt och inga missförstånd, hon bröt på indiska samt norska så igen fick jag lämna för att jag verkligen inte förstod vad läkaren sa, ska det vara så?

Jag tycker det är viktigt att kunna språket man bor i, flyttade jag till indien eller japan nog sjutton skulle jag lära mig språket.

Sen är jag emot att det ska bli en stadsdel med ''bara'' araber eller annan folkgrupp, jag tycker invandrarna ska in i våra kvarter, jobba med svenskar och andra invandrare inte bara de från samma folkgrupp. Titta hur west london är eller slough, vi bodde nära slough när vi bodde i england och det var faktiskt farligt att vara där och bo där om du var vit, vita blev rånade utanför sina egna hus, knivhuggna osv osv. Jättehemskt. Och det här tror jag kommer från att det är ''de'' och ''vi''. Blandar man in dom i ''våra'' samhällen och ''våra'' kvarter istället för att chasa bort dom till ''sina egna'' skulle det se mycket bättre ut.

TLDR Alla svenskar kan inte engelska, alla invandrare kan inte engelska, svenska är viktigt att kunna i sverige.

Jag tycker nog att det är tämligen viktigt att behärska svenska i tal och skrift om man ska kunna klara sig själv i det här landet. Talet behöver absolut inte vara prickfritt, utan kraftig brytning, lite fel ord osv är helt ok, men man ska kunna prata något sånär. Samma sak med det skrivna språket. Många "infödda" talar engelska, men långt ifrån alla. Och varför inte satsa på dålig svenska hellre än dålig engelska? Om man ändå inte kan engelska så bra så borde det vara bättre att åtminstone försöka på svenska. Ska man komma in i samhället så behöver man språket. Annars blir man utanför. Man lär sig mycket av att se på TV, läsa tidningar osv. Och så finns det kurser. Men man *måste vilja själv*. Ingen kan tvinga någon annan att lära sig och ingenting löser sig av sig själv och det gäller inte bara att komma in i samhället, det gäller ju allt.

Klara sig själv som i helt solo?

Räcker det inte att kunna bidra till sin egen försörjning med stöttning av andra?

Men du kanske ska starta en frivilligorganisation med läs och skriv kurser då? Varför ska någon annan göra det och inte du?

Man måste VILJA lära sig läsa, skriva, whatever. Alla vill faktiskt inte.
Håller med dig om att det är nödvändigt att vilja lära sig språket, men tyvärr inte tillräckligt. I många fall är det orealistiskt att förvänta sig att en analfabet i vuxen ålder ska kunna tillägna sig tillräcklig läsfärdighet och språkfärdighet.

Det är bara att kontrollera resultaten på svenska-kurserna för invandrare. Trots gedigna undervisningsinsatser av kompetenta och entusiastiska lärare i en tid när mottagningsresurserna inte var så belastade som de är nu, är resultaten ganska magra bland invandrarkvinnor från Somalia till exempel. Det har inte att göra med att somaliska kvinnor är dummare än vi, utan att de har vuxit upp i en kultur där varje intellektuell ansträngning från deras sida aktivt har motarbetats.

Det är oändligt mycket svårare för en vuxen människa att lära sig läsa, och lära sig ett nytt språk om man inte tränat hjärnan på sådana färdigheter från småbarnsålder, än för en sex- eller sjuåring, och det är ett faktum som inte kommer fram i dagens debatt där utbildning ska lösa alla integrationsproblem. Tyvärr är man oanställbar som icke-svensktalande analfabet, och i många fall också outbildningsbar för svensk arbetsmarknad.

Skärp dig!

Förlustaffär?!
Vi får hit nya människor, nya vänner, nya stallkompisar, nya kollegor, nya studenter, nya skolkamrater till barnen, nya förändrande politiker, nya forskare o.s.v. Kallar du det för förlustaffär?
De vi eventuellt förlorar i ekonomiskt värde får vi mångdubbelt tillbaka i socialt värde.

Dessutom hjälper vi människor att överleva, finns det verkligen ett pris på människoliv? Nja.
Sverige "tjänar" naturligtvis på dem som kommer...under förutsättning att de under sitt liv i Sverige arbetar under full sysselsättning för normal lön under minst 45 år.
Hur stor är chansen att en analfabet som är 30 år tillgodogör sig så mycket kunskap att han får jobb och hinner fullfölja de 45 åren?

Ett bra tips är att du och dina partikamrater slutar sprida felaktiga fördomar om de som kommer hit och slutar att motverka integrationen genom sitt hat mot det som betraktas som icke-svenska.

Man måste inte hata främlingar, @Gammeln
Hatar inte främlingar, men ser fram mot de fakta du kan presentera som motsäger det vi hävdar, att för majoriteten som kommer och kommit de senaste åren utgör en förlustaffär för landet. Sedan kan vi ta den humana diskussionen om att hjälpa och så vidare...

Nej vi är inte unika (vilket jag heller inte har påstått) men olika människor kräver olika insatser, både på individ- och gruppnivå.

Man behöver alltså inte hitta en unik plan för varje person men man behöver identifiera varje persons behov för att kunna välja plan efter någon form av mall som kan finnas i 20 olika varianter, t ex.
Hitta varje individs behov? Är det inte bättre att hitta individer/företag som har behov av just den individen...så han/hon får ett jobb?

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
7
· Visningar
535
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 107
Senast: fejko
·
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 825
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka