Nyanlända och migrationspolitiken

Problemet är ju att samhället idag möjliggör att man erhåller en i förhållande vad haft tidigare mycket bra tillvaro på bara bidrag. Därför måste samhället sluta gödsla och istället ställa motkrav på de förmåner man tillhandahåller.
Att lära sig hjälplig svenska på ett par år är ett sådant krav. Och det ska inte gå att slippa genom att besöka BB med jämna mellanrum.

Jag tror barnen är en nyckel för att nå ut till fler vuxna. Att det är bra för barnen om även mamma pratar och förstår svenska (och att den inte behöver vara perfekt!)
Helt enig i att svenskan inte behöver vara perfekt! :) Det är väl få som talar perfekt svenska nuförtiden?
Så lycklig Fatima i radioprogrammet blev när hon kunde föra lätt konversation! Hellre senare (10 år var det väl i hennes fall) än inte alls! Man blir varm i hjärtat.
Bara man inte gör barnen till sina föräldrars lärare. Det ska vi se till att proffs gör?
Så kan vi försöka utrota hedersproblematiken samtidigt. :D

Det stämmer nog att många inte är vana vid att ha det särskilt bra så därför klarar dom sig bättre än vanliga svenskar som lever på socialbidragsnivå. Matkulturer där man till vardags mest lever på ris, bröd och grönsaker är betydligt billigare än svensk dito också. Men jag tror bestämt att de allra flesta vill jobba om dom kan. Glöm inte bort att en hel del av dom lever med psykiska problem, oftast posttraumatisk stress pga att dom upplevt krig och ofta även tortyr. Dom kanske har nog med att bara genomleva vardagen....

Känner ni till Soheila Fors? En kurdisk prinsessa från Iran som tagit emot många fina pris och utmärkelser för sitt arbete med att hjälpa invandrarkvinnorna in i det svenska samhället. Hon är mest känd för sina tehus dit kvinnorna får komma och umgås och får hjälp med allt möjligt. Hon har även startat Sveriges största skyddat boende i Karlskoga där hon bor. Hon arbetar mot hedersvåld och elände. Om du googlar på hennes namn så får du upp en hel massa! Hon har även en facebooksida.

Men frågar vi bara efter skolgång och formell utbildning så får vi ju aldrig reda på vilken kompetens som finns.
Man frågar om allt i kartläggningen, inklusive hälsa. Ivarjefall på den Arbetsförmedling jag jobbade på, jag jobbade enbart med etableringen och just inskrivning och kartläggning.
Det jag upplevde var skammen kvinnor visade när man kom till frågan, vad har du sysslat med tidigare? De som då hade arbetat i hemmet skämdes ofta. För min del kan jag tycka det är ett rejält arbete att driva en familj utan de bekvämligheter vi är vana vid här. Sedan att det inte värderas i cv är en annan sak. Där kommer motivationsarbetet in.

Glömmer aldrig en familja på fem personer varav tre flickor i övre tonåren, där ingen hade fått lämna hemmet utom den manliga delen. Den ena tjejens dröm var att köra lastbil, systrarna dumförklarade henne öppet. Att då förklara att det visst är möjligt, visa på tidsperspektivet utbildningsmässigt, men att drömmen kan bli sann. Det kan göra ens dag ganska länge.

Vet också hur ledsamt det är att skriva in högutbildade, där jag redan kunde föra samtalet på engelska eller svenska men veta att de inte kommer få jobb på väldigt väldigt länge för att kvarnarna mal så långsamt, särskilt för legitimationsyrken.

Varför så extremt nedlåtande?
Vad är det som är så extremt nedlåtande?
Kvinnosynen hos många av de män som dessa kvinnor är gifta med är ju orsaken till att dessa kvinnor inte integreras utan väljer/tvingas stanna utanför. Skulle bidragen skäras ned kraftigt skulle ett mycket starkt incitament skapas för att få ut dessa kvinnor i samhället.

Det stämmer nog att många inte är vana vid att ha det särskilt bra så därför klarar dom sig bättre än vanliga svenskar som lever på socialbidragsnivå. Matkulturer där man till vardags mest lever på ris, bröd och grönsaker är betydligt billigare än svensk dito också. Men jag tror bestämt att de allra flesta vill jobba om dom kan. Glöm inte bort att en hel del av dom lever med psykiska problem, oftast posttraumatisk stress pga att dom upplevt krig och ofta även tortyr. Dom kanske har nog med att bara genomleva vardagen....

Känner ni till Soheila Fors? En kurdisk prinsessa från Iran som tagit emot många fina pris och utmärkelser för sitt arbete med att hjälpa invandrarkvinnorna in i det svenska samhället. Hon är mest känd för sina tehus dit kvinnorna får komma och umgås och får hjälp med allt möjligt. Hon har även startat Sveriges största skyddat boende i Karlskoga där hon bor. Hon arbetar mot hedersvåld och elände. Om du googlar på hennes namn så får du upp en hel massa! Hon har även en facebooksida.
Soheila är fantastisk och gör mycket bra saker, liksom Sara Mohammed. Men om hon/de hade varit med i en diskussion här inne hade hon troligen blivit sågad vid fotknölarna och blivit anklagad för att vara rasistisk, främlingsfientlig och hård.
I Sverige är det ok att bryta mot barnkonventionen på flera områden i vår iver att alla skall få göra som de alltid har gjort.
Soheila:
"Slöjan idag står för en rad kvinnofientliga religiösa och kulturella uttryck. Syftet med denna symbol är att inskränka kvinnans frihet och förminska hennes roll och betydelse som en människa. Samtidigt måste vi kunna respektera de val en vuxen individ gör av fri vilja och bekämpa ett religiöst betingat tvång."
Tänk om någon härinne hade skrivit så! Hemska tanke.
Jag har kontakt med kvinnor som lever med hedersproblematik. Det är så hemskt att det får fortgå här. Vi är rätt dumma och naiva!

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
7
· Visningar
535
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 107
Senast: fejko
·
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 825
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka