Fakta = tramsigt, eller missförstod du?
Du skrev att 160.000 syrier invandrade, jag kontrade med fakta som var 33.500. Ganska stor skillnad. Varför vill du blunda för fakta?
Nej, visst.
My bad att generalisera till syrier.
Men det kom ca 160000 asylinvandrare "på ett bräde" senhösten -15.
My bad som sagt att tänka syrier.
Poängen är dock att vi tagit emot ett enormt antal asylsökande, och fick stora problem att lösa situationen. tältförläggning... i Sverige.
Men som sagt, nu är situationen åter under någorlunda kontroll och vi bör snabba upp asylprocessen och förbättra mottagandet och språkinlärningen.
Redan när Christina Rogestam (min dåvarande granne) var chef för invandrarverket, diskuterades de orimligt långa handläggningstiderna och där har vi misslyckats.
Antagligen, ur ett samhällsekonomiskt perspektiv som ju den här tråden handlar om, vore det mycket lönsamt att anställa handläggare så att handläggningstiderna kunde förkortas avsevärt. När väl beslut fattats, kan människors status som asylsökande ändras så att man får visshet i "stanna eller lämna". Och kan inrätta sitt liv därefter.
Som vanligt sprids på facebook en massa absurditeter.
en av de aktuella absurditeterna är en flyktingfamilj boende i Hagfors. Visserligen, om jag förstått texten rätt, afghaner och inte syrier.
Pappan och en dotter registrerade sig för asyl i Tyskland. Mamman och några syskon finns i Sverige och har fått PUT.
Migrationsverket följer reglerna och avvisar flickan och pappan till Tyskland. Flickan i fråga är i tioårsåldern.
Absurt var ordet, sa Bull.
Även om man följer internationella lagar.
Då är ju frågan: borde hela familjen få sin asylansökan prövad i Tyskland?
Eller i Sverige?
eller hur hantera att man sökt asyl i var sitt land (familjen kom uppenbarligen isär någonstans längs vägen)?
Eller låta pappan och flickan återvända till Tyskland, få sin asylansökan prövad och under förutsättning att de får uppehållstillstånd, få flytta till resten av familjen i Sverige (eller om resten av familjen föredrar att flytta till Tyskland)?