Nyanlända och migrationspolitiken

Att pensionärer betalar skatt är ju inget man hittat på nyligen.

Sedan att det är absurt håller jag med om men inte med kopplingen - invandring kostar.

Jag antar att kopplingen är att samhällsekonomin bygger på att det finns en viss mängd pengar att dela ut.
Behövs det mer pengar i en ände, så räcker det mindre i en annan.
Ungefär som i min privatekonomi: köper jag mer utrustning till hästarna en månad, får jag låta bli att köpa ny dator den månaden.

Kanske det.
Fast varför svider det att också inse att det innebär en ekonomisk "utmaning" för samma samhälle (utmaning är ju det nya modeordet), och att mottagande av många asylinvandrare innebär att man måste se över ekonomiska prioriteringar?

Själv kan jag se att det finns saker en kommun (om vi nu diskuterar den tidpunkt då individerna blivit kommunplacerade) kan prioritera bort: man måste inte ha och underhålla blomsterdekorationer, även om det är vackert.
skolan, barnomsorg och äldreomsorg är ganska belastade områden redan så där kan vi inte skära ner.
Minska försörjningsstödet till lägre summor åt var och en när det är fler som behöver, kan vi nog inte heller.

Bara för att man tycker att visst asylmottagande självklart ska göras, behöver man väl inte blunda för att det följer en kostnad med åtagandet?

Varför ska man blunda?

Jag antar att kopplingen är att samhällsekonomin bygger på att det finns en viss mängd pengar att dela ut.
Behövs det mer pengar i en ände, så räcker det mindre i en annan.
Ungefär som i min privatekonomi: köper jag mer utrustning till hästarna en månad, får jag låta bli att köpa ny dator den månaden.

Och ändå kan man inte annat än i politiska syften ställa 1 vald svag grupp mot 1 annan svag grupp. Vad hände med de 123 andra utgiftsområdena och 34 intäktsområdena, vem sa att de måste vara konstanta för att en enskild grupp ska ta smällen?

Varför ska man blunda?
Det är ju det jag frågar dig.

Du fortsätter att envist hävda att det är en vinst för samhället med ett stort asyl/flyktingomhändertagande.
I en tråd som handlar om ekonomin kring omhändertagandet i fråga.

Och du beskriver vinsterna i form av humanitära termer - utmärkt så.
Men de ekonomiska aspekterna "vägrar" du att uttala dig om, trots att du flera gånger fått påstötningar.

Som sagt: varför svider det att också se de ekonomiska sidorna, att det innebär en "utmaning" som faktiskt behöver lösas?

Och som för allt i världen till viss del löstes genom att göra Sverige mindre attraktivt att söka asyl i, det ströp den stora svallvåg av flyktingar som kom hösten -15 till mer "normala" nivåer.
Och därmed verkar det som om Sverige åter klarar ta emot dem som kommer, när de inte är lika många samtidigt.
Migrationsverket stänger nu asylboenden och säger upp en del av de extra anställda som behövdes för ett år sedan.

Och än en gång: konkreta förslag från min sida är att korta ner asylprocessen så den inte drar ut i en halv evighet.
se till att få ärendet prövat.
De som har rätt till asyl får stanna och kan "integreras", de som inte har rätt till asyl ska lämna landet precis som vem som helst som vistas illegalt i landet.

Dessutom se till att få fart på inlärningen av svenska. Antagligen behövs en "piska" eller "morot" för att öka motivationen hos en del individer. Andra individer är motiverade själva.

Och ändå kan man inte annat än i politiska syften ställa 1 vald svag grupp mot 1 annan svag grupp. Vad hände med de 123 andra utgiftsområdena och 34 intäktsområdena, vem sa att de måste vara konstanta för att en enskild grupp ska ta smällen?

Självklart finns det många fler samhällsekonomiskt belastande områden att titta på.
Exempelvis - som jag tidigare skrivit - blomsterdekorationer.
Riksdagspolitikernas "pensioner" går självklart också att ifrågasätta - inte enbart utifrån det här perspektivet utan i största allmänhet.

Men strängt taget: om man ökar utgifterna i en ände, måste man minska utgifterna i en annan ände eller försöka öka intäkterna.

Men varför ska det finnas köpare? Om någon blir rörelsehindrad, och inte kan "prestera" ? Hur tänker du?
Jag resonerar inte, jag ser hur det ser ut. Samhället kan skapa ett behov genom ekonomiskt stöd, genom tvingande regler. Men annars finns inget behov för någon som bara kan leverera 20% till samma kostnad som för den som levererar 100%

2015, 25% av 134.000 = ca 33.500.

Inv
Det är ju det jag frågar dig.

Du fortsätter att envist hävda att det är en vinst för samhället med ett stort asyl/flyktingomhändertagande.
I en tråd som handlar om ekonomin kring omhändertagandet i fråga.

Och du beskriver vinsterna i form av humanitära termer - utmärkt så.
Men de ekonomiska aspekterna "vägrar" du att uttala dig om, trots att du flera gånger fått påstötningar.

Som sagt: varför svider det att också se de ekonomiska sidorna, att det innebär en "utmaning" som faktiskt behöver lösas?

Och som för allt i världen till viss del löstes genom att göra Sverige mindre attraktivt att söka asyl i, det ströp den stora svallvåg av flyktingar som kom hösten -15 till mer "normala" nivåer.
Och därmed verkar det som om Sverige åter klarar ta emot dem som kommer, när de inte är lika många samtidigt.
Migrationsverket stänger nu asylboenden och säger upp en del av de extra anställda som behövdes för ett år sedan.

Och än en gång: konkreta förslag från min sida är att korta ner asylprocessen så den inte drar ut i en halv evighet.
se till att få ärendet prövat.
De som har rätt till asyl får stanna och kan "integreras", de som inte har rätt till asyl ska lämna landet precis som vem som helst som vistas illegalt i landet.

Dessutom se till att få fart på inlärningen av svenska. Antagligen behövs en "piska" eller "morot" för att öka motivationen hos en del individer. Andra individer är motiverade själva.

1. Den ekonomiska konsekvensen är mindre viktig än andra konsekvenser.
2. De flesta forskare sitter med resultatet kring noll på lång sikt.

Det är alltså inte ekonomin som behöver lösas, det är mottagandet som måste göras bättre.

Jag har inget emot dina konkreta förslag. Och ser inte varför man ska blunda för något alls, men man kan också tycka att olika saker är olika viktiga.

Tramsigt.
Hur många flyktingar tog Kanada sammanlagt emot, under den perioden?

Eftersom nu Kanada valdes som exempel.

Sverige och Tyskland var väl de länder som tog emot flest flyktingar under 2015, sett till invånarantal.

Fakta = tramsigt, eller missförstod du?

Du skrev att 160.000 syrier invandrade till Sverige, jag kontrade med fakta som var 33.500. Ganska stor skillnad. Varför vill du blunda för fakta?

Fakta = tramsigt, eller missförstod du?

Du skrev att 160.000 syrier invandrade, jag kontrade med fakta som var 33.500. Ganska stor skillnad. Varför vill du blunda för fakta?
Nej, visst.
My bad att generalisera till syrier.
Men det kom ca 160000 asylinvandrare "på ett bräde" senhösten -15.
My bad som sagt att tänka syrier.

Poängen är dock att vi tagit emot ett enormt antal asylsökande, och fick stora problem att lösa situationen. tältförläggning... i Sverige.

Men som sagt, nu är situationen åter under någorlunda kontroll och vi bör snabba upp asylprocessen och förbättra mottagandet och språkinlärningen.
Redan när Christina Rogestam (min dåvarande granne) var chef för invandrarverket, diskuterades de orimligt långa handläggningstiderna och där har vi misslyckats.

Antagligen, ur ett samhällsekonomiskt perspektiv som ju den här tråden handlar om, vore det mycket lönsamt att anställa handläggare så att handläggningstiderna kunde förkortas avsevärt. När väl beslut fattats, kan människors status som asylsökande ändras så att man får visshet i "stanna eller lämna". Och kan inrätta sitt liv därefter.

Som vanligt sprids på facebook en massa absurditeter.
en av de aktuella absurditeterna är en flyktingfamilj boende i Hagfors. Visserligen, om jag förstått texten rätt, afghaner och inte syrier.
Pappan och en dotter registrerade sig för asyl i Tyskland. Mamman och några syskon finns i Sverige och har fått PUT.
Migrationsverket följer reglerna och avvisar flickan och pappan till Tyskland. Flickan i fråga är i tioårsåldern.

Absurt var ordet, sa Bull.
Även om man följer internationella lagar.

Då är ju frågan: borde hela familjen få sin asylansökan prövad i Tyskland?
Eller i Sverige?
eller hur hantera att man sökt asyl i var sitt land (familjen kom uppenbarligen isär någonstans längs vägen)?

Eller låta pappan och flickan återvända till Tyskland, få sin asylansökan prövad och under förutsättning att de får uppehållstillstånd, få flytta till resten av familjen i Sverige (eller om resten av familjen föredrar att flytta till Tyskland)?

av dessa 160 000 som kom 2015 talar sjöberga om att ca 35 00 fick stanna, har då 125 000 åter lämnat landet eller processar dessa fortfarande om --tillstånd?

Nej, visst.
My bad att generalisera till syrier.
Men det kom ca 160000 asylinvandrare "på ett bräde" senhösten -15.
My bad som sagt att tänka syrier.

Poängen är dock att vi tagit emot ett enormt antal asylsökande, och fick stora problem att lösa situationen. tältförläggning... i Sverige.

Men som sagt, nu är situationen åter under någorlunda kontroll och vi bör snabba upp asylprocessen och förbättra mottagandet och språkinlärningen.
Redan när Christina Rogestam (min dåvarande granne) var chef för invandrarverket, diskuterades de orimligt långa handläggningstiderna och där har vi misslyckats.

Antagligen, ur ett samhällsekonomiskt perspektiv som ju den här tråden handlar om, vore det mycket lönsamt att anställa handläggare så att handläggningstiderna kunde förkortas avsevärt. När väl beslut fattats, kan människors status som asylsökande ändras så att man får visshet i "stanna eller lämna". Och kan inrätta sitt liv därefter.

Som vanligt sprids på facebook en massa absurditeter.
en av de aktuella absurditeterna är en flyktingfamilj boende i Hagfors. Visserligen, om jag förstått texten rätt, afghaner och inte syrier.
Pappan och en dotter registrerade sig för asyl i Tyskland. Mamman och några syskon finns i Sverige och har fått PUT.
Migrationsverket följer reglerna och avvisar flickan och pappan till Tyskland. Flickan i fråga är i tioårsåldern.

Absurt var ordet, sa Bull.
Även om man följer internationella lagar.

Då är ju frågan: borde hela familjen få sin asylansökan prövad i Tyskland?
Eller i Sverige?
eller hur hantera att man sökt asyl i var sitt land (familjen kom uppenbarligen isär någonstans längs vägen)?

Eller låta pappan och flickan återvända till Tyskland, få sin asylansökan prövad och under förutsättning att de får uppehållstillstånd, få flytta till resten av familjen i Sverige (eller om resten av familjen föredrar att flytta till Tyskland)?
Men, kanske en dum fråga, men om man har ett permanent uppehållstillstånd i Sverige, är man inte fri då att röra sig inom Schengen?

Tramsigt.
Hur många flyktingar tog Kanada sammanlagt emot, under den perioden?

Eftersom nu Kanada valdes som exempel.

Sverige och Tyskland var väl de länder som tog emot flest flyktingar under 2015, sett till invånarantal.

Kanada tog nog heller inte emot en enda ensamkommande pojke. Det är dessa som belastar ekonomin mest av alla flyktingar som kommer. Överlag så "valde" ju Kanada de som de ville skulle komma d.v.s..s enbart kvotflyktingar. Så borde Sverige också göra/gjort.

Kanada tog nog heller inte emot en enda ensamkommande pojke. Det är dessa som belastar ekonomin mest av alla flyktingar som kommer. Överlag så "valde" ju Kanada de som de ville skulle komma d.v.s..s enbart kvotflyktingar. Så borde Sverige också göra/gjort.

Kanada tar inte emot ensamkommande män överhuvudtaget som del av asylinvandringen. Ett kontroversiellt beslut. Så det är annorlunda.

Det värsta är ju att Lövet ljuger. Han säger att det kommer nästan 100% högutbildade hit och några få lågutbildade :laugh:

I hans parallella univers, jovars.:banghead::meh:. Men det jag tycker är verkligen konstigt att många av dessa asylsökande uppför sig rent ut av sagt svinaktig - med vår kära regeringens välsignelse. :(

De tog emot 40000 syrier som direkta flyktingar. Jag tror också vi har mycket att lära. I bland annat den grundläggande attityden till människor som söker sig till vårt land.
Vet inte om jag helt kan hålla med om synen på immigranter i Kanada.
De "vanliga immigranterna" får hjälp och bidrag i två år vad jag har förstått.
Har de inte etablerat sig då eller har en sponsor som garanterar ens uppehälle så är det väl mer tack och hej och ut? De som inte kan engelska och inte går engelska/fransklektioner får väl inga bidrag? Vad gäller språket tycker jag det är bra! Kvinnorna kommer ut i samhället fort. :)

Vad gäller flyktingarna är jag lite nyfiken på var du har hittat siffran på syrianerna? Hittar dem inte.
Trodde inte att 2016 var klara ännu, men du har säkert koll. Kan du tipsa om var man hittar dem? Eller räknar du in de syrianer som kom på andra grunder än asyl?
2015 såg det ut så här.
(Totala mängden migranter ca 270 000)
Flyktingar:
Government-Assisted Refugee 9 488
Privately Sponsored Refugee 9 746
Blended Sponsorship Refugee 811
Protected Person in Canada 12 070
Flyktingarna utgjorde ca 11% 2015.
mvh

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
7
· Visningar
535
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 107
Senast: fejko
·
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 825
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka