Nyanlända och migrationspolitiken

Så en läkare som inte pratar förståelig svenska är ok? Det tycker inte jag. Jobbar man med människor måste de kunna förstå en.
Jag kom in till psykakuten efter självmords försök och fick en doktor jag verkligen inte förstod ett ord av, ska det vara så?
Jag kunde inte få någon hjälp eftersom jag inte förstod henne. Jag hade en mycket pålitlig vän med mig som brukar ha lätt för brytningar med hon kunde inte heller förstå. Ska man jobba med människor måste man väl kunna svenska.

Jag sket just då i om hon hade vilja och inställningen eftersom jag inte kunde förstå något.

Där och då är det viktigt.

Men den som tex städar kontoret på nätterna behöver inte kunna kommunicera med någon annan än sin chef.

Jag gick en kurs för att starta studiecirklar i höstas, där det bland annat medverkade ett par medelålders män från Syrien och Somalia. Vi förstod varandra utan problem med knagglig svenska och lite engelska. De var båda fullkomligt överens om att det svåraste med att lära sig det svenska språket, är att inga svenskar vill prata med dem. Det säger en hel del om vårt klimat här i Sverige.

(Sen gav de en klockren analys på varför skolläxor bidrar till ökad segregering och klassklyftor.)

Gentrifiering är ju för övrigt ett ganska välkänt fenomen inom samhällsvetenskapen när det kommer till invandring och grannskap. Men det är ju tydligen jävligt enkelt att bara tycka att invandrare minsann kan flytta dit svenskarna bor, utan någon djupare analys än så. :meh:

Den svenska bygg- och städbranschen är för övrigt två extremt tydliga exempel där man inte behöver varken svenska eller engelska för att kunna jobba.

Den svenska bygg- och städbranschen är för övrigt två extremt tydliga exempel där man inte behöver varken svenska eller engelska för att kunna jobba.

Och så kan man lära sig svenska medan man jobbar, det är nog det snabbaste sättet.

Jag hoppas orka ta mig till "Svenska med baby" när min unge kommit ut sen, man har startat en grupp ganska nära mig så det är fullt körbart :) Och jag hoppas att det leder till att de nyanlända mammorna (för det lär vara mest mammor) vågar ta sig till öppna förskolan sen också.

Jag har inte fått det ett dugg sämre.

Men det har jag sen jag blev pensionär. Jag har 200:- i månaden mindre idag än när jag började mitt pensionärsliv. (hört talas om bromsen?, nä trodde inte det heller) Och jag fattar fortfarande inte varför jag som pensionär ska betala mer i skatt än de som jobbar? Speciellt som ni har fått 5 st jobbskatteavdrag och jag inte fått ett enda.

Vi ska inte ställa grupp mot grupp går snacket, och det är just vad det är rent skitsnack.

Men det har jag sen jag blev pensionär. Jag har 200:- i månaden mindre idag än när jag började mitt pensionärsliv. (hört talas om bromsen?, nä trodde inte det heller) Och jag fattar fortfarande inte varför jag som pensionär ska betala mer i skatt än de som jobbar? Speciellt som ni har fått 5 st jobbskatteavdrag och jag inte fått ett enda.

Vi ska inte ställa grupp mot grupp går snacket, och det är just vad det är rent skitsnack.

Att pensionärer betalar skatt är ju inget man hittat på nyligen.

Sedan att det är absurt håller jag med om men inte med kopplingen - invandring kostar.

Jag har inte fått det sämre..beroende på mig själv. Men när jag ser på hur min hemkommun lånar pengar för att köpa/bygga bostäder och klara av de sociala kostnaderna samtidigt som pensionsskulden bara tickar på...kommunen betalar ju inte in pengar för sina anställda utan bara ut för dem som gått i pension.
Jag är så fräck att jag inte skulle blinka innan jag smiter förbi vårdköer genom att "plötsligt " bli sjuk i ett annat eu-land..Vi betalar in försäkringspremier, då får naturligtvis bolaget se till att hålla med service inom acceptabel tid, inte 15 månader. Att vårt försäkringsbolag (landstingen) ska serva dem som inte betalat in premier är lika horribelt som att jag skulle få ut försäkringspengar på en oförsäkrad bil.

Att pensionärer betalar skatt är ju inget man hittat på nyligen.

Sedan att det är absurt håller jag med om men inte med kopplingen - invandring kostar.

Någon grupp måste stå tillbaka för att den andra gruppen ska ha sitt först. De som får stå tillbaka är pensionärerna. Att lyfta samtliga fattigpensionärer i Sverige över fattigdomströskeln kostar 7.5 miljarder. Det har vi inte råd med säger Magdalena Andersson och fnyser åt hela saken. Men Migrationsverket äskade 35 miljarder 2016 i extra anslag, det fick dom utan minsta gny. Fattar du nu?

Någon grupp måste stå tillbaka för att den andra gruppen ska ha sitt först. De som får stå tillbaka är pensionärerna. Att lyfta samtliga fattigpensionärer i Sverige över fattigdomströskeln kostar 7.5 miljarder. Det har vi inte råd med säger Magdalena Andersson och fnyser åt hela saken. Men Migrationsverket äskade 35 miljarder 2016 i extra anslag, det fick dom utan minsta gny. Fattar du nu?

Charming as ever.

Charming as ever.

I know. Men man behöver ju inte låtsas vara dummare än vad man är. Du förstod ju mycket väl vad jag menade i första inlägget. Trots det kom du igen med ett liknande.
'It's better to keep your mouth shut and appear stupid than open it and remove all doubt' -Mark Twain

Och hur såg SDs budget för pensionärer ut?
Om jag inte missminner mig så var det typ minus 70 miljarder eller så.

200 kr, jag förstår att det svider. Vad får dig att tro att det inte hade hänt om vi inte tagit emot flyktingar? Pensionärer hade det inte speciellt fett innan heller.

Så en läkare som inte pratar förståelig svenska är ok? Det tycker inte jag. Jobbar man med människor måste de kunna förstå en.
Jag kom in till psykakuten efter självmords försök och fick en doktor jag verkligen inte förstod ett ord av, ska det vara så?
Jag kunde inte få någon hjälp eftersom jag inte förstod henne. Jag hade en mycket pålitlig vän med mig som brukar ha lätt för brytningar med hon kunde inte heller förstå. Ska man jobba med människor måste man väl kunna svenska.

Jag sket just då i om hon hade vilja och inställningen eftersom jag inte kunde förstå något.
Då kunde du ha bett om att få en annan doktor. Hur skulle du ha gjort om du var ny i det berömda Arabien och inte kunde språket?

Om man inser att de pengar som samhället betalar ut i form av vård, skola o omsorg betalas av de pengar som kommer in i form av skatter o avgifter, ja då har man ju kommit en bit på väg.
Om man som ex Oldie anser att garantipensionen är för låg eller de andra pensionerna som betalas ut är för låga så går man in och tittar varför
Ja en anledning är ju att det dragits för lite i inbetalningar
en annan är väl det drännage som förorsakades för 20 år sedan.
och det tredje är att allt fler kommer att få garantipension som inte betalt in ett öre till den.
Det är fakta som egentligen ingen kan blunda inför.
Förr hade vi en regel som sa att man tillgodogjorde sig 1/40 per år som man hade fast uppehållstillstånd eller svenskt medborgarskap. Nu är den borttagen för dem som kommer hit från länder utanför eu. Det räcker visst med ett par , tre år så är man garanterad full garantipension. Vilket alltså tillsammans med bostadsstödet innebär upp mot 10 000 skattefria kronor i månaden. om jag inte är helt fel ute.

Sannolikheten att någon ska lyckas jobba i 40 år om han eller hon kommer hit som 35 åring är rätt liten så.........

Men innan du hade hunnit det?

Då hade troligtvis inte arbetat, om jag inte blivit erbjuden annan människa som talar engelska eller svenska. Väldigt beroende på vad jag skulle arbeta med, något så känsligt som psykvård hade jag avstått, något mindre känsligt som kassörska skulle jag kunna men lärt mig nummer och lite enkla fraser.

Eftersom jag definierar ett samhälle som hjälper medmänniskor på flykt som framgångsrikt så räcker det väl? Då har det samhället grundhygienen för ett samhälle.

Kanske det.
Fast varför svider det att också inse att det innebär en ekonomisk "utmaning" för samma samhälle (utmaning är ju det nya modeordet), och att mottagande av många asylinvandrare innebär att man måste se över ekonomiska prioriteringar?

Själv kan jag se att det finns saker en kommun (om vi nu diskuterar den tidpunkt då individerna blivit kommunplacerade) kan prioritera bort: man måste inte ha och underhålla blomsterdekorationer, även om det är vackert.
skolan, barnomsorg och äldreomsorg är ganska belastade områden redan så där kan vi inte skära ner.
Minska försörjningsstödet till lägre summor åt var och en när det är fler som behöver, kan vi nog inte heller.

Bara för att man tycker att visst asylmottagande självklart ska göras, behöver man väl inte blunda för att det följer en kostnad med åtagandet?

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
7
· Visningar
535
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 107
Senast: fejko
·
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 825
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Fas vid 6 år
  • Den rosa bildtråden