Nyanlända och migrationspolitiken

Och så kan man lära sig svenska medan man jobbar, det är nog det snabbaste sättet.

Jag hoppas orka ta mig till "Svenska med baby" när min unge kommit ut sen, man har startat en grupp ganska nära mig så det är fullt körbart :) Och jag hoppas att det leder till att de nyanlända mammorna (för det lär vara mest mammor) vågar ta sig till öppna förskolan sen också.
Det var något liknande på P1 före jul någon gång. Man fick komma dit med sina barn för att plugga svenska. Barnen var för sig och lekte under uppsikt.
Fast då riktade de sig till kvinnorna som har varit i Sverige i ca 10 år utan att ha lärt sig svenska. De såg det som ett stort problem att deras barn inte kunde svenska när de började skolan. Och jättebra att lära sig svenska för att kunna hjälpa barnen med läxorna. :)

• Gilla
Reactions: Sar
Vet inte om jag helt kan hålla med om synen på immigranter i Kanada.
De "vanliga immigranterna" får hjälp och bidrag i två år vad jag har förstått.
Har de inte etablerat sig då eller har en sponsor som garanterar ens uppehälle så är det väl mer tack och hej och ut? De som inte kan engelska och inte går engelska/fransklektioner får väl inga bidrag? Vad gäller språket tycker jag det är bra! Kvinnorna kommer ut i samhället fort. :)

Vad gäller flyktingarna är jag lite nyfiken på var du har hittat siffran på syrianerna? Hittar dem inte.
Trodde inte att 2016 var klara ännu, men du har säkert koll. Kan du tipsa om var man hittar dem? Eller räknar du in de syrianer som kom på andra grunder än asyl?
2015 såg det ut så här.
(Totala mängden migranter ca 270 000)
Flyktingar:
Government-Assisted Refugee 9 488
Privately Sponsored Refugee 9 746
Blended Sponsorship Refugee 811
Protected Person in Canada 12 070
Flyktingarna utgjorde ca 11% 2015.
mvh

Perioden var 4 november 2015 - 31 december 2016, dvs lite mer än ett år.

http://www.cic.gc.ca/english/refugees/welcome/milestones.asp

Dessutom se till att få fart på inlärningen av svenska. Antagligen behövs en "piska" eller "morot" för att öka motivationen hos en del individer. Andra individer är motiverade själva.
Håller helt med om svenskan. Kanske Kanadas lösning är ganska bra? Inga språklektioner - inga pengar? Det är ju en hemsk kvinnofälla! Många kvinnor får inte lämna hemmet. Inte lätt att komma in i samhället då.

I Sverige idag är reglerna sådana att inget SFI = inga pengar så vi har redan det systemet i Sverige.
I Kanada är det ju en relativt liten procent som är flyktingar. Vet inte hur det ser ut för just dem, Men känner många andra invandrare där.
Förlåt. Jag tänkte då mer på kvinnorna i Sverige som fastnar hemma med barn. Hemma med små = ingen SFI. Får ett par barn med ett par års mellanrum = ingen SFI och blir bortglömda och kan bara umgås med de som kan sitt eget språk.
Det har ju talats mycket i radion sista halvåret om saken och jag vet att många kvinnor som utsätts för hedersbrott ofta nämner att deras föräldrar inte kan svenska. Och att det är en sak som får dem att stå utanför vårt samhälle.
Vore fint om man kunde hitta statistik på det här för att kunna åtgärda. Någon som har? Liknande Kanadas statistik och antal som går SFI?

I Sverige idag är reglerna sådana att inget SFI = inga pengar så vi har redan det systemet i Sverige.
Hittade programmet jag refererade till! :) Länkar in till radioprogram med. Det verkar finnas flera på samma tema...
"Kvinnor som är födda utanför Europa och har låg utbildning har svårt att få jobb i Sverige. Och många av dem är hemma länge för att ta hand om barn, och lär sig inte så mycket svenska.

I Rinkeby i Stockholm har en ny förskola öppnats, dit även barnens föräldrar kan gå. Förskolan heter introduktionsförskolan. Det är en förskola för barnen, och samtidigt får föräldrarna studera svenska.

Ansam från Irak är en av kvinnorna som är på förskolan med sina barn, och samtidigt lär sig svenska. Hon har varit i Sverige i tio år. Hon berättar att hon inte har gått på SFI för att lära sig svenska, utan hon har varit hemma med sina tre barn.

- Jag kan inte prata svenska. Jag har inte studerat i skolan utan stannat hemma med tre barn, därför har det inte blivit någon SFI, säger Ansam."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4916&artikel=6555631
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=114&grupp=20179&artikel=5004490

I Kanada är det ju en relativt liten procent som är flyktingar. Vet inte hur det ser ut för just dem, Men känner många andra invandrare där.
Förlåt. Jag tänkte då mer på kvinnorna i Sverige som fastnar hemma med barn. Hemma med små = ingen SFI. Får ett par barn med ett par års mellanrum = ingen SFI och blir bortglömda och kan bara umgås med de som kan sitt eget språk.
Det har ju talats mycket i radion sista halvåret om saken och jag vet att många kvinnor som utsätts för hedersbrott ofta nämner att deras föräldrar inte kan svenska. Och att det är en sak som får dem att stå utanför vårt samhälle.
Vore fint om man kunde hitta statistik på det här för att kunna åtgärda. Någon som har? Liknande Kanadas statistik och antal som går SFI?
Det problemet har Kanada också eftersom vissa kulturer har djupt inrotat att det är viktigt att föda barn. Däremot får man inga pengar om man inte läser svenska, det gäller alla. Man kan inte jämföra Kanada med Sverige eftersom Kanada inte alls har det utbyggda föräldrasystem som Sverige har och en demokrati inte behandlar sina invånare olika. Jag tycker det är bra att vi i Sverige har chans att vara hemma betalt så länge med våra barn. Men det är ett problem i det här fallet och där borde det finnas sfi grupper för föräldrar. Eller något.

Kanada tar inte emot ensamkommande män överhuvudtaget som del av asylinvandringen. Ett kontroversiellt beslut. Så det är annorlunda.

Faktiskt väldigt intressant.
Med tanke på att en stor majoritet av de flyktingar som kommer till Sverige, oavsett ålder, är män.
Har sett delningar som går ut på "var är kvinnorna?" på facebook.
och det är självklart relevant att fundera på varför det är huvudsakligen män som kommer (det sägs många gånger att mannen reser först för att få uppehållstillstånd och därefter "skicka efter" resten av familjen) till Sverige.

Kanada lyckas alltså jämna ut oddsen så att även kvinnorna får komma. Bra!

Faktiskt väldigt intressant.
Med tanke på att en stor majoritet av de flyktingar som kommer till Sverige, oavsett ålder, är män.
Har sett delningar som går ut på "var är kvinnorna?" på facebook.
och det är självklart relevant att fundera på varför det är huvudsakligen män som kommer (det sägs många gånger att mannen reser först för att få uppehållstillstånd och därefter "skicka efter" resten av familjen) till Sverige.

Kanada lyckas alltså jämna ut oddsen så att även kvinnorna får komma. Bra!
Tittar man på statistiken så kommer det lika många kvinnor som män. :D
Men jag vet iof inte hur den statistiken ser ut om man splittar upp det på asylsökarna som ju 2015 bara var 11%.

Det problemet har Kanada också eftersom vissa kulturer har djupt inrotat att det är viktigt att föda barn. Däremot får man inga pengar om man inte läser svenska, det gäller alla. Man kan inte jämföra Kanada med Sverige eftersom Kanada inte alls har det utbyggda föräldrasystem som Sverige har och en demokrati inte behandlar sina invånare olika. Jag tycker det är bra att vi i Sverige har chans att vara hemma betalt så länge med våra barn. Men det är ett problem i det här fallet och där borde det finnas sfi grupper för föräldrar. Eller något.
Vi har mycket bättre föräldraförsäkringar än Kanada. Men det är ju trist att det blir en kvinnofälla för dessa kvinnor som har i sin kultur att föda många barn, som det verkar bli här.
I Uppsala avbröt var fjärde sina SFI-studier.
"Enligt statistik från Skolverket var det 27 % som avbröt sina SFI-studier i Uppsala under 2010. I landet i stort är siffran högre."
Blir inte bra för barnen som föds i Sverige och kommer till skolan utan att kunna svenska?

Vi har mycket bättre föräldraförsäkringar än Kanada. Men det är ju trist att det blir en kvinnofälla för dessa kvinnor som har i sin kultur att föda många barn, som det verkar bli här.
I Uppsala avbröt var fjärde sina SFI-studier.
"Enligt statistik från Skolverket var det 27 % som avbröt sina SFI-studier i Uppsala under 2010. I landet i stort är siffran högre."
Blir inte bra för barnen som föds i Sverige och kommer till skolan utan att kunna svenska?
Jag har inte argumenterat emot dig, däremot bor vi i en demokrati, här har alla invånare rätt till samma försäkringar och bidrag. Visst är det ett problem men du inser säkert också att det inte går att förbjuda folk att skaffa barn. Det jag svarade på var inlägget att i Kanada får man inga pengar om man inte läser språket och vi borde ha samma system. Det har vi redan här. Det är stenhård kontroll att man går på sfi för att få pengar. Varje dag rapporteras in. Att folk skaffar barn och att kvinnorna många gånger föder ett barn om året och därmed blir hemma kan vi liksom inte göra så mycket åt för det är inte realistiskt med ett förbud mot barnafödande.
Sedan köper jag inte riktigt argumentet med barnen, mina barn har gått i skola både på Malta och en stund i Kairo. De lär sig språk oerhört snabbt och vi har oavsett naturligtvis alltid pratat svenska hemma. Det är ett problem för kvinnorna, absolut, men inte för barnen i förskola/skola. De vänner jag har som är inflyttade pratar sitt språk hemma, barnen svenska med sina vänner och på dagis. Inga problem för ungar.

Jag har inte argumenterat emot dig, däremot bor vi i en demokrati, här har alla invånare rätt till samma försäkringar och bidrag. Visst är det ett problem men du inser säkert också att det inte går att förbjuda folk att skaffa barn. Det jag svarade på var inlägget att i Kanada får man inga pengar om man inte läser språket och vi borde ha samma system. Det har vi redan här. Det är stenhård kontroll att man går på sfi för att få pengar. Varje dag rapporteras in. Att folk skaffar barn och att kvinnorna många gånger föder ett barn om året och därmed blir hemma kan vi liksom inte göra så mycket åt för det är inte realistiskt med ett förbud mot barnafödande.
Sedan köper jag inte riktigt argumentet med barnen, mina barn har gått i skola både på Malta och en stund i Kairo. De lär sig språk oerhört snabbt och vi har oavsett naturligtvis alltid pratat svenska hemma. Det är ett problem för kvinnorna, absolut, men inte för barnen i förskola/skola. De vänner jag har som är inflyttade pratar sitt språk hemma, barnen svenska med sina vänner och på dagis. Inga problem för ungar.
Ha ha, det fick mig att tänka på min första skoldag, det va på Ghezira sporting clubb i just Kairo.
Min far som hämtade mig fick höra att min franska var bedrövlig men att engelskan var OK. Vid det tillfället behärskade jag inget av språken.
Senare samma skolår sattes jag i en grekisk byskola, pratade inte grekiska då heller.

Det blev folk av mig ändå, så småningom lärde jag mig även svenska.

:confused:
Jo jag inser faktiskt att vem som helst får skaffa hur många barn som man önskar och kan få.
För min del får alla skaffa hur många barn de vill, oavsett var man kommer ifrån, om man behöver hjälp för man är samkönade, är missbrukare, you name it. Alla och då menar jag alla.
Men om det blir en kvinnofälla eller redskap för att hålla kvinnorna hemma är jag inte ok med det. Att det blir en kvinnofälla som bara rinner ut i sanden. Hur integrerad blir man då?
Jag har liksom du personlig erfarenhet av hur snabbt barn lär sig språk när de är på förskola/skola och med kompisar. Men då förutsätter du att de här barnen jag pratar om går på förskola eller är ute och leker med barn som kan svenska. Jag utgick ifrån att de inte gör det, vilket händer i vårt demokratiska land i dag. Inte bara jag verkar se det med oro?
"Fatima på Introduktionsförskolan i Rinkeby välkomnar de politiska förslagen på åtgärder. För att sitta hemma i många år gör att du inte lär dig svenska och då kan du inte hjälpa dina barn med läxorna säger Fatima.
– Att sitta hemma är inte bra därför då lär du dig inte svenska, barnen har med sig läxor hem och läraren förklarar men du som mamma förstår inte vad som sägs.
Lennart Berglind är rektor på den närliggande Kvarnbyskolan. Även han ser en fara i att barn som är födda Sverige, men som varit hemma med sina mammor fram till skolstarten får en försämrad språkinlärning.
– Vi ser att en del elever som ska ligga på en sexårs nivå istället ligger på en två-, treårsnivå och det tar ju tid innan man kommer ikapp då."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6554953
mvh

Barnafödande är en kvinnofälla överhuvudtaget, många är de tjejer som fått framtid förstörd för de blivit gravida eller tycker det är helt ok att gå på socbidrag för att de är hemma med barn istället.

Att inte kunna hjälpa barn med läxor är långt ifrån synonymt med invandrare. Därför finns det läxhjälp i de flesta kommuner idag.

Fast de flesta barnen går på förskolan och lär sig svenska där, och av äldre syskon.
Det är ju jättebra! Jag tycker det är fantastiskt om barnen kommer till förskolan och kvinnorna till SFI.
Konstigt att bl.a. rektorn i Rinkeby ser det som ett problem. Och att både regering och opposition intresserar sig för frågan.
Det ligger proposition på att man som nyanländ med barn inte ska få full kvot med föräldradagar, för att underlätta för primärt kvinnorna att komma till SFI och minska ett utanförskap.
Har man t.ex tre barn när man anländer är det ju klart att åren rinner iväg.
Föräldrar med barn under åtta år som får uppehållstillstånd i Sverige får 480 dagars föräldraledighet per barn. Det diskuteras som en möjlig orsak till invandrarkvinnors låga arbetskraftsdeltagande.

Barnafödande är en kvinnofälla överhuvudtaget, många är de tjejer som fått framtid förstörd för de blivit gravida eller tycker det är helt ok att gå på socbidrag för att de är hemma med barn istället.

Att inte kunna hjälpa barn med läxor är långt ifrån synonymt med invandrare. Därför finns det läxhjälp i de flesta kommuner idag.
Det är ett alternativ som passar som hand i handske i en gammaldags kultur där kvinnan ska stanna hemma och familjen ha många barn. Nu har man ju lyckats. Man har hittat ett land som premierar just detta agerande. Många barn=höga bidrag=rätt till större lägenheter och kvinnan acklimatiserar sig inte i det svenska samhället. Om en människa bott i Sverige i 10 år och inte kan göra sig förstådd på svenska så pekar detta ju på en allvarlig felkonstruktion i bidragssystemet.Ställ krav, lär dig svenska inom 3 år annars blir det inga bidrag. Då får vi med säkerhet fart på svenskkunskaperna ;)

Det är ett alternativ som passar som hand i handske i en gammaldags kultur där kvinnan ska stanna hemma och familjen ha många barn. Nu har man ju lyckats. Man har hittat ett land som premierar just detta agerande. Många barn=höga bidrag=rätt till större lägenheter och kvinnan acklimatiserar sig inte i det svenska samhället. Om en människa bott i Sverige i 10 år och inte kan göra sig förstådd på svenska så pekar detta ju på en allvarlig felkonstruktion i bidragssystemet.Ställ krav, lär dig svenska inom 3 år annars blir det inga bidrag. Då får vi med säkerhet fart på svenskkunskaperna ;)
Å får dom inga bidrag så brukar dom ju rätta sig i ledet ;). Det duger inte att bara delta man måste också bli godkänd på tentamina ;)

Det var något liknande på P1 före jul någon gång. Man fick komma dit med sina barn för att plugga svenska. Barnen var för sig och lekte under uppsikt.
Fast då riktade de sig till kvinnorna som har varit i Sverige i ca 10 år utan att ha lärt sig svenska. De såg det som ett stort problem att deras barn inte kunde svenska när de började skolan. Och jättebra att lära sig svenska för att kunna hjälpa barnen med läxorna. :)

Jag tror barnen är en nyckel för att nå ut till fler vuxna. Att det är bra för barnen om även mamma pratar och förstår svenska (och att den inte behöver vara perfekt!)

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
7
· Visningar
535
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 107
Senast: fejko
·
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 825
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka