Nya regler på 90cm hoppning-funkar det bra?

L

Lojjsan_

Är det några som har varit ute och tävlat 90 cm hoppningar sen de nya bedömningsreglerna infördes? Rider folk lugnare vilket var syftet om jag inte förstått det hela helt fel?!

Sv: Nya regler på 90cm hoppning-funkar det bra?

jag har visseligen inte hunnit ut på tävlingar än i år men jag spanar på propparna. det verkar som om det inte är så många 90cm längre utan 95cm istället och då rider ju folk som vanligt, alltså inte lugnt eftersom det inte är clear round

Jag är väldigt dåligt påläst och de står säkert massor om de här på buke men berätta gärna lite vad de innebär endå

jag har visseligen inte hunnit ut på tävlingar än i år men jag spanar på propparna. det verkar som om det inte är så många 90cm längre utan 95cm istället och då rider ju folk som vanligt, alltså inte lugnt eftersom det inte är clear round

Det är min erfarenhet oxå. Dessutom har jag aldrig tyckt att det varit ngt problem med flängridning, visst enstaka ryttare men så är det ju på alla nivåer och jag tror inte man löser problemet genom att ta bort "tävlingsbedömningen" i en klass.

Madde_padde: I 90 cm (motsvarande LD på ponny?) får man inte ha annat är bed. A eller A+A (eller ngt, rätt dålig på såna bedömingar då jag aldrig åkt på tävlingar med de bedömingarna) dvs. typ Clear Round.

ngn annan kanske kan förklara bättre är som sagt inte så haj på de olika typerna av Clear Round bedömningar :p

Arrangörerna har fortfarande A0/A0 på 90cm. (inte alla men många)
Kanske dags för förbunden att börja läsa på propositionerna?

Jag bojkottar 90-klasser nu. Arrangörerna tar 100 spänn för en A0/A0, nej tack! :cool:

Eller ja... Jag red ju inte 90-klasser förut, men kommer inte göra det nu!

Senast ändrad:

hä'r har 90 nästintill bata gått som CR innan så det är nog ingen större skillnad. Har inte upplvet mkt busridning alla på stor häst.

Jag är väldigt dåligt påläst och de står säkert massor om de här på buke men berätta gärna lite vad de innebär endå

Inför denna säsongen rids 90 cm klasserna som clear round. Är du felfri i grundomgången får du rida omhoppning men den går inte på tid. Alla som är felfria i omhoppning delar på förstaplaceringen. Jag tror att syftet med detta var att folk inte ska rida som idioter eftersom de nu inte kan vinna nåt speciellt. Men jag har fått för mig att nu kommer alla som rider "illa" att gå upp i 1 metersklasserna och slåss om vinsterna istället, och då har ju hela idén spruckigt. Men som sagt, det är bara min hypotes!

Aha okej! :laugh:

Här har alla 90 jag ridit gått i clear round innan detta oxå så de va ju bra för mig blir de inte så mycke skillnad!

kan inte annat än hålla med dig, de är inte så stort steg till 1 meter och man kan likväl rida illa där

Jag tycker det verkar bra. Då får de som inte är så rutinerade träna på omhoppningar utan att känna sån stor press.
Vadå hela idén spruckit? Tycker jag inte. Jag måste naturligtvis veta vad du definerar som flängridning men jag tycker att det är bra för nu finns det en valmöjlighet. Om man vill rida lite fräckare kan man göra det i en meter och de som inte vill de har nu en "egen" klass att rida lugnt i.

så om det är bedömning 90cm, bedömning A´, eller 90cm bedömning A/A är det först som en clearround o omhoppning direkt efter, fast inte på tid?.
har inte riktigt hängt med i detta..

*KL*

Ja vet inte rikigt, men tycker man tar bort tävlandet för dom som inte vill eller kan hoppa högre än 90 1m. Hur kul är det att alltid hoppa clerround på 90?
Man tar ju bort hela spänningen i själva tävlandet.

Häromkring tycker jag att alla som innan skulle vart 0,90 är nu bara 5 cm högre och samma som innan. Jag vet inte om det är så stora problem med tokridning dock. Vissa kanske gör det men kan man komma åt det på något sätt...:confused:

Jag personligen har ingen åsikt om hur folk rider oavsett om de rider 90 cm eller 1 m. Men varför har "tävlingsbedömandet" tagits bort i 90 cm klasserna? Det måste ju bero på nåt?
Jag håller absolut med om att det är jättebra att orutinerade nu kan komma ut och testa på en riktigt tävling utan att känna press på att bli placerad osv.

Men jag fattar fortfarande inte en sak.:confused:
Om man nu vill ut och prova på att tävla utan press så är det väl antingen att bara rida som man själv tycker och strunta i placeringen eller rida i avd B tills man känner sig redo för att rida omhoppning.

Alla ekipage får lov att starta i avd B det verkar inte många ha fattat!

Jag rider ofta i avd B på min 12 årige buse för om han ändå ska fåna runt (som han gör i börja av säsongen) så kan han lika gärna göra det i avd B och spara mammas pengar ;)

jag håller med dig!: tycker oxå att om isåfall kan välja AVD B, så hade dem inte behövt göra såhär med bedömningen för 2009.

Men är det någon som verkeligen vet det riktiga svaret för att dem ändrat bedömningen såhär då?

Puttar upp denna tråd lite, då jag idag fick en smärre chock.
Har inte tävlat på några år och fick reda på att det inte får vara tidshoppning i 90..

Undrar också Varför det är så?
De som bestämt det måste ju vara lite ute och cykla? :p
Jag har då aldrig sett massa flängridning, och de får som flängrider startar ofta 1 m också och flänger lika mkt där.
Hoppas verkligen regeln tas bort igen nästa år, eller gärna tidigare.
Någon annan anleding kan det ju inte bero på?

När jag ska tävla vill jag Tävla, inte rida CR. Vill jag rida CR åker jag på en banhoppningsträning, (eller väljer avd B.) vilket är både billigare och smidigare än lokala.
CR/A är ju typ det tråkigaste som finns & är inget som jag vill slänga pengar på :p

/Vita - i behov att klaga lite. :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 929
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar