Nya regler i lättklass?

moli

Trådstartare
Visst har reglerna ändrats något det senaste åren i Lätta klasser? Jag har för mig att tempot i tölten är ett annat. (valfritt?? istället för arbets till mellantempo i både tölt& fyrgång). Stämmer det?

Sv: Nya regler i lättklass?

Ska de inte ändras? :confused:Lätt tölt försvinner ersätts av T8.
Lätt fyrgång ersätts av V5.
Mellan tempo tölt försvinner och ersätts av valfritt tempo.:) det här är bra nu kan du visa det tempo/tölt hästen är bra på!

Nu blev jag förvirrad:crazy: ska tävla lätt tölt och lätt fyrgång om en vecka, vad är det som gäller?

Arbets- till mellantempo är ju i princip = valfritt tempo... bara olika benämningar på det.

Nej, jag tror inte heller att reglerna har ändrats, bara betäckingarna och namnen på grenarna.

Följande är hämtat ur det Svenska Tillägget till FIPO som finns på: http://www.icelandichorse.se/new/sport/svenska_tillagget2007.pdf

T5 (svenska lätt tölt, f.o.m 2008)
Moment:
1. Arbetstempo tölt. Tag ned hästen till skritt och byt varv.
2. Arbetstempo tölt på kortsidorna med tydlig steglängdsökning på långsidorna.

T6 (svenska lätt T2, f.o.m 2008)
Moment:
1. Arbets- till mellantempo tempo tölt.
2. Arbets- till mellantempo tempo tölt, på långsidorna enhandsfattning med lösa tyglar, dvs. utan tygelkontakt med hästens mun.

V5 (svenska lätt fyrgång, f.o.m 2008)
Moment:
1. Arbets- till mellantempo tempo tölt.
2. Arbets- till mellantempo trav.
3. Mellanskritt.
4. Arbets- till mellantempo galopp.

F3 (svenska lätt femgång, f.o.m 2008)
Moment:
1. Arbets- till mellantempo tölt.
2. Arbets- till mellantempo trav.
3. Mellanskritt.
4. Arbets- till mellantempo galopp.
5. Flygande pass.

T5 (svenska lätt tölt, f.o.m 2008)
Moment:
1. Arbetstempo tölt. Tag ned hästen till skritt och byt varv.
2. Arbetstempo tölt på kortsidorna med tydlig steglängdsökning på långsidorna.

Här verkar det ju istället som om tillägget mellantempo är borttaget på första momentet? Underligt!

Inte precis som F.2.
Enligt FIPO (där FYC-klasserna nu ingår) tillkommer poäng för sits och inverkan i F.3. och den lägsta gångartspoängen stryks i poängräkningen, dock ej poängen för tölt elelr pass.

/Malin

då är alltså F.3. samma sak som lätt femgång egentligen ?
eller det kanske bara är 2 passläggningar i F.3.?

Nej F.3 är FYC ungdomsfemgång.
I lätt femgång (F.2.) ingår inbte sits&inverkan och man stryker inga poäng, vilket man skall göra i F.3.

/Malin

Men lätt femgång är väl inte F2 ?
i lätt femgång får man ju visst poäng för sits å inverkan ?
å så är d väl 3 passläggningar ?

Jo det är det det är! F.2. är femgång med flera ekipage på banan och två passläggningar/ekipage i uttagningen. Speakers kommando. Inga poäng för sits&inv. Lätt femgång.
Ungdomar fick tidigare poäng för sits&inverkan i lätt femgång, men det är borttaget.

I F.3. tillkommer poäng för sits&inverkan, samt att lägsta gångartspoängen (förutom tölt och pass) stryks och det är tre passläggningar.

/Malin

Det jag menade med F2 var femgång med fast gångartsföljd, enligt FIPO 1994.

Ja, och i FIPO 2006 står det med under svenskt tillägg, lätta klasser.
Dock inte under bedämningen F.2., men det är exakt samma sak och i proppen heter det fortfarande lätt femgång/F.2.

/Malin

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 880
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 748
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈