Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Personligen så tror jag inte att det kommer att ses så bra om "vissa" får dispens på hästar som inte hoppar bra banhoppning.

Mycket för att det faktiskt är ryttare som rider högre klasser som faktiskt har förolyckats i de olyckor som varit under alla åren!

Några av världens bästa har ju dött! Nu menar jag rent säkerhetsmässigt alltså.

och ger man dispenser så frångår man ju faktiskt det man ursprungligen vill, få bättre banhoppningshästar! (eller då ryttare som vissa säger)

personligen tror JAG inte att den har med varandra att göra när det gäller terräng, men du är ju en av dem som anser det och då är det lite lustigt att du anser att dispenser är helt ok???

Vem skall få dessa och med vilken häst! Jo jag tror att det kommer att bli svårt, speciellt om det skulle hända något i efterhand och det är det jag menar med "osämja"

Ok jag tänkte mer på de landslagshästar som av olika anledningar kanske inte kommer till start och hinner få in sina kval i tid, inte landslagsryttare på andra hästar. Det kan bli klurigt det håller jag med om.

Delvis *KL*

J/YR ska nu på 3 träningar inom 10v dvs före säsongsstart i påsk. (I påsk startar de antingen i Gärds, om det blir av då, eller i Tyskland.)

Eftersom 3 tillfällen går bort som tävlingshelger så kommer dessa träningar (som innebär programridning och hoppning av bana under tävlingsliknande former..) att kunna räknas som 1 kval OM lagledaren gdk det. Det andra kvalet ska dock tas som vanligt på tävling.

Gäller säkerligen ngt liknande för SR också...

Blir det samma krav på maxfel man får ha eller kommer det bli nått åt det här hållet "synd där vilken otur men det såg bra ut så det blir godkänt " JJ är väl inte känd för att vara världens tuffaste när det kommer till "att säga ifrån" :crazy:

Blir det samma krav på maxfel man får ha eller kommer det bli nått åt det här hållet "synd där vilken otur men det såg bra ut så det blir godkänt " JJ är väl inte känd för att vara världens tuffaste när det kommer till "att säga ifrån" :crazy:

Det tror jag säkert, eftersom förutsättningen för att detta ska gå igenom är att banan på träningen A) byggs av aukt. banbyggare (som t.ex BÖ) och B) Döms av aukt. hoppdomare (som t.ex ett flertal ryttarföräldrar är)

Det tror jag säkert, eftersom förutsättningen för att detta ska gå igenom är att banan på träningen A) byggs av aukt. banbyggare (som t.ex BÖ) och B) Döms av aukt. hoppdomare (som t.ex ett flertal ryttarföräldrar är)

Nu är det ju faktiskt flera som är domare :D annars hade det nog varit bra koll ändå från föräldrahåll :angel:

Personligen så tror jag inte att det kommer att ses så bra om "vissa" får dispens på hästar som inte hoppar bra banhoppning.

Mycket för att det faktiskt är ryttare som rider högre klasser som faktiskt har förolyckats i de olyckor som varit under alla åren!

Några av världens bästa har ju dött! Nu menar jag rent säkerhetsmässigt alltså.

och ger man dispenser så frångår man ju faktiskt det man ursprungligen vill, få bättre banhoppningshästar! (eller då ryttare som vissa säger)

personligen tror JAG inte att den har med varandra att göra när det gäller terräng, men du är ju en av dem som anser det och då är det lite lustigt att du anser att dispenser är helt ok???

Vem skall få dessa och med vilken häst! Jo jag tror att det kommer att bli svårt, speciellt om det skulle hända något i efterhand och det är det jag menar med "osämja"

Jag håller med dig. Att vissa ska kämpa med hoppkval och andra kan söka dispans... nej det går jag inte med på. Skulle hellre se att det blev hårdare regler när nya ska ta fälttävlanskort och att det skulle behövas minst 4a starter i en och samma klass för att kvalificera sig uppåt. Men som vanligt är det mest jag som gnäller :angel: i brist på annat. Det löser sig nog, det brukar alltid göra det, men jag anser ändå att alla ska kvala, punkt slut!

men om nu ryttarboken kommer med inte bara hoppkval och terrängkval utan även tränargodkännande.
Då blir det också en sådan grej... tyckande..

Jag tror ju att det lär bli dispenser för någon (några) 3*. Lite märkligt om hästarna är kvalade till EM men inte SM.
Ser heller inte det som jättekonstigt. Dispenser finns överallt. Kolla bara hur många som startat utan vanliga kval. Är det då SR som visat sej mycket så kan jag förstå anledningen till dispens. :D Börjar man däremot med dispens på 90-nivå så...:mad:

Kanske tur att AH inte rider mer :devil:... Fast hennes stall drabbas såklart. En sådan ryttare som rider så många hästar och så mycket tävlingar hinner ju omöjligt jaga rätt på hopptävlingar också och ha ekonomi på det. :crazy:

Jag tror det kommer en massa undantag och ändringar...

Kvala hästar hinner nog AHs ryttare EW med, iaf de som finns hemma just nu, de flesta gick ju mkt bra redan i höstas... Kommer nya förmågor mitt i säsongen blir det väl ngt tuffare men med bra planering och sunt förnuft funkar nog hoppkval även för dem ;)

*kl*

Såhär står det på förbundets hemsida:
"Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på hopptävling före första start på fälttävlan innebärande 2 hoppkval med max 8 fel (0+8 eller 4+4) på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med 10 cm."

Vad menas med (0+8 eller 4+4)? Trodde först att man menade 0 fel i grund och 8 omhoppning, men det verkar ju lustigt...

I helgen tävlade jag 1m + 1,10. 4 fel i grunden i 1m och 4 fel i omhoppningen i 1,10.

Kan jag räkna båda dessa resultat som kval till 90 fälttävlan resp lätt klass?

Du är kvalad till 90(deb) men inte till lätt.
Du måste ha en till 110

Men hur kan jag vara kvalad till debutant med bara en start i 1 m??
Jag är väl inte kvalad till någon klass ännu? :confused:

Eftersom 1,10 är en högre klass så får du tillgodoräkna dig även den. 0+8 eller 4+4 innebär bara grundomgång eller fas 1 i de båda kvalen.

Du gick till omhoppning i 1,10 vilket rimligtvis innebär att du där har en 0-runda att räkna. Man räknar också klasser högre än aktuell kvalklass.
Det behöver inte vara kvalificerande rundor i just 1,00 m utan kan vara i t.ex. 1,05 eller 1,10 också.

Så väntar man då.. :eek: på att det skall komma någon slags info från förbund etc. Det var väl idag fälttävlanskommitt'en skulle ha sitt möte

Jag har en fråga ang hoppkvalen. Jag har och ska starta deb i vår. Då måste jag alltså hoppa två st hopptävl med max 8 fel på 1.00. Eller hur?

Men hur funkar det där med hoppkvalen?
Är det grunden eller omhopp eller båda som räknas? När jag rider min hoppning i fälttävlan så rider jag lugnt och säkert för att komma nolla, medans på en hopptävling så "chansar" man ju lite i omhopp.

Och hur många hopptävlingar är det som räknas? Om jag hoppar en tävling och får 4 fel, och sedan en tävling och får 12 fel och sedan en trdje och får 8 fel och slutligen en fjärde och får 0 fel. Har jag kvalat då, eller måste det vara två på raken?

Jag känner mig mkt tveksam till det hela. Är delad i två ang de nya reglerna. Visst är det bra för säkerheten och så vidare, men ändå.

Det kommer kosta betydligt mer pengar för ryttarna nu i anmälningsavgifter, bensinpengar osv. Plus att det kommer slita mer på hästarna om man först ska ut och hoppa en massa hopptävlingar (kan ju bli ett par stycken) och sedan ska man rida några FT och sedan ska man hoppa lite igen för att få komma upp sig en klass.

Plus att man kanske måste avanmäla ca 1 vecka innan en FT för att man veckan innan har råkat peta 1 hinder för mycket.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka