Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Det kommer kosta betydligt mer pengar för ryttarna nu i anmälningsavgifter, bensinpengar osv. Plus att det kommer slita mer på hästarna om man först ska ut och hoppa en massa hopptävlingar (kan ju bli ett par stycken) och sedan ska man rida några FT och sedan ska man hoppa lite igen för att få komma upp sig en klass.

Om man tycker att det sliter på hästen att gå 2 hopptävlingar för att kvala till en debutant, då borde man inte rida fälttävlan. Hur ska hästen hålla att gå terräng, hoppning och dressyr om den inte håller för 2-3 hopptävlingar på en säsong??? Du kan ju göra som jag, rida 1m+1,10 på samma tävling med max 8 fel, då har du kvalat till debutant på endast en tävling.
Nästa tävling rider du 1,10 och kvalar till lätt.
Åtta fel är ändå inte så höga krav. Värre vore det om det var felfritt som gällde! (Vilket de lika gärna hade kunnat ändra till!)

Jag kanske är korkad men jag trodde faktiskt att alla fälttävlansryttare tävlade både hoppning och kanske någon dressyr ibland också.

Jag tycker denna regeln är bra. Mig gör den ingenting eftersom jag tävlar en hel del hoppning, har redan nu kvalat till debutant.
Jag kan förstå att det kan vara svårt att få ihop kval och så om man tävlar på högre nivå enstjärningt och uppåt och har flera hästar.
Däremot så är det ett bra steg i rätt riktning när det gäller säkerhetstänkandet. Kan man inte rida ett par hyfsade rundor i hoppning har man inget på en fälttävlansbana att göra.

Senast ändrad:

Det behöver inte vara två på raken! :smirk:

om man är startberättigad i tex lätt klass (hoppat två 110 cm med max 8 fel), om man sedan vill starta *-stjärning ngr veckor senare, måste man då även ha hunnit starta två 120 ch hoppningar med kvalificerande resultat osv..???:crazy:

om man är startberättigad i tex lätt klass (hoppat två 110 cm med max 8 fel), om man sedan vill starta *-stjärning ngr veckor senare, måste man då även ha hunnit starta två 120 ch hoppningar med kvalificerande resultat osv..???:crazy:

Om du inte startar en lätt klass innan du tänker starta * så måste du rida två 120 för att få starta.

Dvs du måste först rida två 110cm(kval till lätt), en 120cm och en lätt klass för att få starta *

Om.jag.nu.kvalar.med.2.st.110.hoppn.Så.är.jag.ju.kvalad.till.debutant.&Lätt?...Men.om.jag.nu.startar.debutant.några.ggr.och.sen.vill.rida.lätt.till.hösten.då.borde.jag.väl.inte.behöva.göra.nått.mer.hoppkval.eftersom.jag.kvalade.i.110.innan,säsongen.börja???:confused:

Då kan du starta lätt klass utan att göra om hoppkvalen eftersom dom redan är gjorda.

Det är en bra fråga faktiskt som en väninna och jag diskuterade igår!

Är det verkligen så eller måste man rida en klass till??

Reglerna är lite luddiga där tycker jag.

Jag funderade på om jag skulle kunna rida en 100 och en 110 nu på våren och använda dessa båda som kval för både deb och för steget upp i lätt??

Någon som kan svara på det??

Enligt min källa är tanken så att man skall t.ex kunna kvala "färdigt" med hoppkvalen före säsongen, sen är det ju en annan sak att formulera det :angel:

T.ex rider du två godkända LA/1.20 nu i vinter, sen kan du börja i debutant/0,90 fortsätta i lätt/1.00 och senare gå upp i CNCP*/CNC* utan att hoppa nån mer banhoppning

Enligt min källa är tanken så att man skall t.ex kunna kvala "färdigt" med hoppkvalen före säsongen, sen är det ju en annan sak att formulera det :angel:

T.ex rider du två godkända LA/1.20 nu i vinter, sen kan du börja i debutant/0,90 fortsätta i lätt/1.00 och senare gå upp i CNCP*/CNC* utan att hoppa nån mer banhoppning

Det är det som verkar lite lustigt, för enl Janne så måste man rida den där "extra" klassen hoppning för varje start i högre klass :crazy:

Men vadå, är det säkerhetstänk att man ska gå upp 3 klasser på en säsong? :confused:

Det ser jag inte som något problem att gå från deb till *, det beror ju på hästen!

Tanken är att min skall deb * till hösten men kommer att börja i deb trots att han är kvalad till lätt klass och gick många deb förra året.

Men vadå, är det säkerhetstänk att man ska gå upp 3 klasser på en säsong? :confused:

Det beror ju helt på ekipagets bakgrund, har du en rutinerad ryttare som skaffar en rutinerad häst men där kvalen gått ut för hästen (eller ryttaren) så är det helt normalt med 3 klasser/säsong, eller för ponny där ekipaget kvalar tillsammans
Du har ju ett utmärkt exempel i din egen klubb på ett ekipage som gick från debutant hösten -06 till plac CNC** och JEM silver sommaren -07 :bow:

Jovisst, självklart! Men tänker generellt, för de flesta har inte den rutinen eller talangen.

Nä, det ska ju bara behövas ett kval för att gå upp en fälttävlansklass när du redan startat en lägre först, så som jag har förstått det.

Olgaklara --> Det är väl Janne som är den som ska ha koll på just hoppkvalen, pratade med honom igår. Men jag har inte tagit reda på alla detaljer & tolkningar än, det blir på måndag när de har haft sitt (förhoppningsvis?) sista möte.

Det var det jag också fick höra igår av en som är lite insatt i utformningen av nya TR.
Att först ska man kvala genom 2 hoppningar för att få starta för säsongen. För att gå upp en klass under säsongen så ska det bara behövas 1 hoppkval.

TR-kommittén ska ha ett möte (sista??) på söndag. Sen ska det presenteras för FLT-kommittén som då ska ta beslut om ändringarna.

Förhoppningsvis så är allt klart till arrangörsmötet så det kan presenteras där.

Nu har jag läst allt här så många gånger så det börjat bli snurrigt..:confused:
Jag red enstjärnigt hela förra året och tänker starta enstjärnig direkt i år, det enda jag behöver göra då är väll att starta två 1,20 med max 8 fel i varje klass? är det ett godkännt kval med 8 fel i grunden?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka