Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Det ska vara två 1,20 med max 8 fel sammanlagt, på de två klasserna alltså. Grundomgången/första fasen är det som räknas.

Nu har jag läst allt här så många gånger så det börjat bli snurrigt..:confused:
Jag red enstjärnigt hela förra året och tänker starta enstjärnig direkt i år, det enda jag behöver göra då är väll att starta två 1,20 med max 8 fel i varje klass? är det ett godkännt kval med 8 fel i grunden?

Nej, max 8 fel i varje klass är INTE kvalificerande.

I grundomgångarna som är det kvalen räknas ur max 4 fel i första och max 4 fel i andra starten. Eller har man 0 fel i första får man ha max 8 fel i andra. Eller tvärtom max 8 fel i första och 0 fel i andra.

Såhär långt tror jag iaf att jag har hängt med annars får ni andra hojta till :angel:

Det var det jag också fick höra igår av en som är lite insatt i utformningen av nya TR.
Att först ska man kvala genom 2 hoppningar för att få starta för säsongen. För att gå upp en klass under säsongen så ska det bara behövas 1 hoppkval.

TR-kommittén ska ha ett möte (sista??) på söndag. Sen ska det presenteras för FLT-kommittén som då ska ta beslut om ändringarna.

Förhoppningsvis så är allt klart till arrangörsmötet så det kan presenteras där.

TR-nämnden har möte på söndag, fälttävlanskommittén på måndag. Enligt ordförande MC går de sen så snabbt de kan ut med "resultatet" på förbundets sida.

Kan ju tillägga att enligt JJ så kommer inga fler ändringar göras ang hoppkvalen för "de vanliga dödliga" (mina ord), så det som står hittills kan vi nog räkna med att det kommer att gälla.

Senast ändrad:

Jag har en fråga.
Måste man fortfarande rida två godkända debutant för att få gå upp i lätt klass, eller är det bara hoppkval som gäller nu??
Isåfall, räknar man starterna från samma år eller gäller året innan också? T.ex. om jag rider en godkänd debutant hösten 07 och sedan en godkänd våren 08, kan jag rida lätt klass till sommaren då?

Jag har en fråga.
Måste man fortfarande rida två godkända debutant för att få gå upp i lätt klass, eller är det bara hoppkval som gäller nu??
Isåfall, räknar man starterna från samma år eller gäller året innan också? T.ex. om jag rider en godkänd debutant hösten 07 och sedan en godkänd våren 08, kan jag rida lätt klass till sommaren då?

fälttävlanskvalen blir väl ungefär som vanligt, vet inte hur mkt dom kommer ändra i det där men de kvalen du gjorde förra året gäller iallafall i år.

Vad jag kunde se gäller f-kvalen innevarande och föregående år, istället för två föregående så 07 kan du räkna. De har ändrat lite i antalet f-kval, man behöver fler ,men kanske bäst att invänta dessa möten innan vi vet exakt.

Ja, det är bra att det ska ändras. Två är väldigt lite.
Däremot förstår jag verkligen att alla dessa nya kvalregler skapar problem! Hur sjutton ska man hinna med allting? Hoppning + fälttävlan. Det är ju inte alltid det finns så många fälttävlan att välja mellan heller, isåfall får man åka land och rike runt!

Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på hopptävling före första start på fälttävlan innebärande 2 hoppkval med max 8 fel (0+8 eller 4+4) på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med 10 cm.

Jag tycker detta är bra.

Vi har iallafall inte några större problem med hoppkvalen här i söder.
Vi tränar våra hästar i både dressyr och hoppning inför fälttävlansäsongen och det innebär i princip alltid 4-5 hoppstarter innan första fälttävlan.
Skulle dom inte klara kvalen innan första f-start så får man väl kanske anse att dom inte är redo då enl. de nya reglerna och fortsätta kvala under säsongen :(

Vad jag kunde se gäller f-kvalen innevarande och föregående år, istället för två föregående så 07 kan du räkna. De har ändrat lite i antalet f-kval, man behöver fler ,men kanske bäst att invänta dessa möten innan vi vet exakt.

Som jag fattat förslaget är det bara från 1.00m till CNC* som man ändrat från tre till fyra kval. Däremot har man skärpt dom lite grann från ett stopp till felfri i terrängen på vissa kval.

Ser fram emot att ta del av ändringarna definitivt idag, så att man kan börja planera säsongen :angel:

Till "kverulanten" vi har inga problem med hoppkval heller här uppe, däremot skulle fler FT-kval ställa till stora problem, många tränar mer och tävlar mindre då "nära tävlingsplatser" i fälttävlan = mindre än 35 mil :D

Ja det blir lite problematiskt med de långa avstånden och kanske för få tävlingstillfällen.

Däremot förstår jag verkligen att alla dessa nya kvalregler skapar problem! Hur sjutton ska man hinna med allting? Hoppning + fälttävlan. Det är ju inte alltid det finns så många fälttävlan att välja mellan heller, isåfall får man åka land och rike runt!

Tja om man nu får räkna pay&ride så har jag redan klarat mina hoppkval för ** klass, om dom inte räknas ser jag inga problem med att hinna göra om dom heller faktiskt. Om det ändå inte finns några fälttävlan att välja på så är det väl ett ypperligt tillfälle att lägga in lite hoppklasser :idea:

Jag ser inga tidsproblem om man rider en häst men om man har flera och brukar rida andras så blr det en del förändringar i planeringar. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka