Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Jag blir nog inte den som upplyser om ALLT (även om jag gärna hade gjort det, nu är jag fan expert ;) ), det får liksom inte plats. Det blir till att plugga TR, vi skriver ju lite mer allmänt om tanken bakom ändringarna & lite så.

Vet du nåt om när de släpper hela TR ?? :confused::D

Ändringarna ska komma upp på webben under veckan, så då antar jag att de lägger in hela TR.

Konstigt att dom inte satte 125 för det anordnas ju så mkt klasser på den höjden :devil:

:angel:hm, ni talar om 120 hoppning alltså LA? för att kvala till ** eller hur- för häst alltså.

Är det inte rätt orättvist då att C-ponnier 138+ skall kvala i MSV hoppning.... och D-ponnier i LA

:angel:hm, ni talar om 120 hoppning alltså LA? för att kvala till ** eller hur- för häst alltså.

Är det inte rätt orättvist då att C-ponnier 138+ skall kvala i MSV hoppning.... och D-ponnier i LA

solklart att 138 + "svenska kat c" kommer i kläm i denna övergång till int. kategorier. Iof sej oavsett om de är 138+ eller 138- :crazy:

Det ger ju även möjligheter för de c-ponnyer som är 138+

Njah, orättvist och orättvist. Såklart de får de lite svårare. Men de ska ju göra som d-ponnyerna, dvs hoppa 10 cm över terränghöjden.Om de hade hoppat La som d-ponnyerna hade de ju bara gått en meter, då hade ju inte kvalreglen haft ngn verkan? :confused:

C-ponnyerna kommer i klän hur man än gör... :crazy:

Njah, orättvist och orättvist. Såklart de får de lite svårare. Men de ska ju göra som d-ponnyerna, dvs hoppa 10 cm över terränghöjden.Om de hade hoppat La som d-ponnyerna hade de ju bara gått en meter, då hade ju inte kvalreglen haft ngn verkan? :confused:

C-ponnyerna kommer i klän hur man än gör... :crazy:
näe och när kommer nästa svårighet in i banhoppning? är det tre kombinationer i Msv o inte i LA, fler antal språng - 10 cm lägre! än HOPP-SM för C-ponnier osv.

Jo - det är kul att ha c-ponny i år. :cool:

Det ger ju även möjligheter för de c-ponnyer som är 138+

Har de möjligheterna inte funnits förut i fälttävlan? I dressyr red en ponnyryttare sin C-ponny på nationell nivå bland kat D för att få starta utomlands etc.... för flera år sedan.

Har de möjligheterna inte funnits förut i fälttävlan? I dressyr red en ponnyryttare sin C-ponny på nationell nivå bland kat D för att få starta utomlands etc.... för flera år sedan.

Jodå det har funnits...

Jag förstår de c-ponnyägarna som är missnöjda och hade förmodligen varit riktigt ilsk om jag varit i den sitsen.

Fast lite värre är det för den vars ponny är 135 och som bara får rida lätt. Inget mer... :crazy:

Jodå det har funnits...

Jag förstår de c-ponnyägarna som är missnöjda och hade förmodligen varit riktigt ilsk om jag varit i den sitsen.

Fast lite värre är det för den vars ponny är 135 och som bara får rida lätt. Inget mer... :crazy:

ja vi hade antagligen varit lika missnöjda då, med en 137,8 istället för 138,7.... :angel:

*KL*
Blir ledsen när jag läser artikeln i Ridsport.
Kommentaren från MP om att det INTE är sent med nya kvalregler nu. Jag tycker det är föraktfullt mot ponnyryttarna. FY!
Fast han syftar kanske bara på kvalreglerna, inte på ponnykategori-indelningen? :crazy:
Att sedan det ska underlätta för arrangörena med denna ponnyändring är en sanning med modifikation. En del banbyggare är nästan knäckta, de kommer inte hinna bygga hinder till en tävling i vår utan det får bli ev i höst. = mindre antal ponnytävlingar. Det behöver vi, inte..:eek:

En annan fråga. BÖ säger i LPs artikel att Lag-SM påverkas "marginellt". Hur menar han då? En 133cm ponny som startar Lag-SM ska då bara rida för laget, inte individuellt? Ska den inidividuella starten strykas då? Ska d-ponny få tävla på riktigt men inte c?

Senast ändrad av en moderator:

Fast det är ju JJ som säger att han inte tycker det är sent att komma med nya kvalregler nu. MP pratar inte om det.

Nu vet jag inte vilken artikel det är om Lag-SM, men alla ponnyer ska få gå Lag-SM enligt MC, jag antar att de kommer att ha 2 st Lätt klass, en för Kat I & en för Kat II. Vart är problemet?

Senast ändrad:

Fast det är ju JJ som säger att han inte tycker det är sent att komma med nya kvalregler nu. MP pratar inte om det.

Nu vet jag inte vilken artikel det är om Lag-SM, men alla ponnyer ska få gå Lag-SM enligt MC, jag antar att de kommer att ha 2 st Lätt klass, en för Kat I & en för Kat II. Vart är problemet?

Oki då missuppfattade jag att det var MP. Tolkade det som att det gällde ändringarna överlag. Dvs jag tycker det är fel med så krt varsel, sporten har inte råd med att missa några ryttare. Har vi råd med att acceptera att några kommer ikläm?

Ja alla ska få gå lag-SM men det blir ngt konstigt när kat I får tävla och kat II inte... tycker jag och de jag pratat med. :idea:
Det blir ju den enda gången som kat IIs resultat räknas som trad tävling.

JJ sa själv att startfälten säkert kommer bli mindre nu men det är det värt för att få sporten säkrare.
Det här är ju liknande som när de för X antal år sedan införde 1,25 hoppning i svår klass. Då var det ramaskri & folk rev som bara den. Men det är ju glömt idag, samma sak kommer säkert hända med de här reglerna.

Men som jag fattade det så kommer alla ponnyerna att få TÄVLA lag-SM..? Jag har inte hundra koll på just lag-SM faktiskt. Kat II kommer få 2 championat istället för sitt egna SM, ett för varje åldersgrupp.

JJ sa själv att startfälten säkert kommer bli mindre nu men det är det värt för att få sporten säkrare.
Det här är ju liknande som när de för X antal år sedan införde 1,25 hoppning i svår klass. Då var det ramaskri & folk rev som bara den. Men det är ju glömt idag, samma sak kommer säkert hända med de här reglerna.

Men som jag fattade det så kommer alla ponnyerna att få TÄVLA lag-SM..? Jag har inte hundra koll på just lag-SM faktiskt. Kat II kommer få 2 championat istället för SM, ett för varje åldersgrupp.

Fast samtidigt så kanske det blir bra med mindre startfält. Bortlottning är ju inte kul :angel: (Man måste försöka se saker från den ljusa sidan)

Vanliga SM är en sak, då blir det inte lika tydligt. Men Lag-SM blir konstigt. Om de inte kommer på andra regler...
Det är ju långt dit :D

Fast jag vet att tex VRFs banbyggare är trött. Det blir iallafall ingen ponny ivår.

En annan fundering. Har du/någon läst om ändringar int. ? Utomlands har man ju sett ekipage riva både 8 och 9 hinder innan terrängen.

Fälttävlanskommittén har lagt in ett förslag till FEI (eller vart man nu lämnar sånt) om att det ska införas 12 fel som max på hinder för att gå ut i terrängen internationellt också.

*KL*
Ang ryttarboken.
Jag får varning pga vårdslös ridning. Av en händelse så stjäl dom min bil där ryttarboken är. Hur gör man då? :angel:

Har de sagt ngt om hur boken ska fungera?

En annan fråga:
En 5-åring som går lätt klass planeras starta 1*. Vad gäller för 5åringar och kval till Falsterbo-hopp? Blir det samma kval då ???

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka