Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Räkna med att det krävs 4 st 100-klasser, 2 felfria, 2 med max 20, 50% dressyr och max 12 hinderfel i hoppningen för 1*. 4 1* för 2* och 2 st felfria 2* för 3*. Innevarande och föregående år, inte 2 år tillbaka. Plus hoppkval så klart, men det har väl ingen missat...

Ja precis, det ovanstående stämmer. Även katergoriindelningen blir som det är sagt, med tillägget att de stora C-ponnyerna får välja om de vill rida som kat I eller II i år. 2 championat för kat II, ett för varje åldersgrupp, istället för SM.

Tidsfel kommer inte räknas i hoppkvalen.

Det som inte var spikat i måndags var tiden för kval när man vill gå upp en klass under säsongen. Det pratas om att tidsbegränsa för ett par månader tillbaka i tiden för just det kvalet. Men det är alltså INTE klart än, det läggs ut i det slutgiltiga på förbundets sida.

näe och när kommer nästa svårighet in i banhoppning? är det tre kombinationer i Msv o inte i LA, fler antal språng - 10 cm lägre! än HOPP-SM för C-ponnier osv.

Jo - det är kul att ha c-ponny i år. :cool:

Ungefär det vi har tänkt också... nu är det kanske inte Msv B som är aktuellt för mig, men det är rätt rejäl skillnad på en lokal LB och en regional LA också, det är ju inte bara höjden som skiljer...

För rimlighetens skull borde man få starta sin C-ponny i avd B i LB på D-ponnyhöjd, men sådan tur har man väl knappast.
:cool:

Va menar du med tidsbegränsningen?

Att det pratas om att de ska införa att om man går upp en klass under säsongen så måste just det hoppkvalet vara max 4 månader gammalt. OBS! Bara ett exempel, vet som sagt inte om det blir så. I så fall kan man alltså inte "klara av" alla sina hoppkval nu under vintern/våren & sen gå upp en klass till hösten utan att göra om sitt högre hoppkval.

Ungefär det vi har tänkt också... nu är det kanske inte Msv B som är aktuellt för mig, men det är rätt rejäl skillnad på en lokal LB och en regional LA också, det är ju inte bara höjden som skiljer...

För rimlighetens skull borde man få starta sin C-ponny i avd B i LB på D-ponnyhöjd, men sådan tur har man väl knappast.
:cool:

De värsta e ju om man har stor C-ponny å vill rida Mvs A FT i klass 1 Då måste man ju rida 110 hoppning och de e ju Mvs B, å de vet ja inte om alla c-ponnyna som går upp till klass 1 ponnyer kan gå Mvs B hopp med endast 4+4 eller 0+8.

Å andra sidan kanske det är bra, tänk att de stora C-ponnyerna ska gå nuvarande Mvs A fälttävlan för D-ponny, med större avstånd och hinder än de är vana vid.
De kanske krävs en ponny som kan gå Mvs B hoppning för att klara det på ett bra och säkert sätt.

Men det är klart det är väldigt tråkigt för de som "kommer i kläm" och inte kan satsa och rida så som de har tänkt sig på sin C-ponny.

Å andra sidan kanske det är bra, tänk att de stora C-ponnyerna ska gå nuvarande Mvs A fälttävlan för D-ponny, med större avstånd och hinder än de är vana vid.
De kanske krävs en ponny som kan gå Mvs B hoppning för att klara det på ett bra och säkert sätt.

.

Det lär der ju alldeles säkert göra eftersom banhoppningsprovet i CNCP** ligger där :angel:

Jo det är klart, men jag tänker på svårighetsgraden med. Det är nog inte fel att C-ponnyerna ska klara en mer teknisk bana som Mvs B om de nu ska gå med D-ponnyerna.

En helt annan fråga jag undrar över. Om vi köpt en "gammal räv" som gått stora klasser med föregående ryttare.Och nuvarande ryttare har startat 1*. Vilken klass måste de då börja i.....

Det är väl bättre att de får gå i avd B bland D-ponnyerna så att de får känna på D-ponnyavstånden, C-ponnyernas terräng är väl inte ett dugg mer teknisk än D-ponnyernas?

En helt annan fråga jag undrar över. Om vi köpt en "gammal räv" som gått stora klasser med föregående ryttare.Och nuvarande ryttare har startat 1*. Vilken klass måste de då börja i.....

Om hästens kval fortfarande är gällande så är det ju den klass som ryttaren är kvalad att rida i.
För jag antar att hästen har gått högre än ryttaren.

Och så har vi ju det där med banhoppningskvalen oxå där kvalar ju ekipaget tillsammans men det vet du ju...

Tack för snabbt svar. Är lite osäker vilka klasser den gick ifjol, men tror att den gick 3*, annars några 2* .2006 gick den VM. De borde få starta 1* då, fast ska gå någon,några lätta först ryttares skull.

Måste du inte börja i en klass lägre än den "sämsta" i ekipaget har gått tidigare? T ex om hästen tidigare gått trestjärnig och ryttaren bara ridit enstjärnig så måste man som ekipag börja i 100-klass? (plus hoppkvalen numera...) har för mig att det varit så tidigare iaf..

Måste du inte börja i en klass lägre än den "sämsta" i ekipaget har gått tidigare? T ex om hästen tidigare gått trestjärnig och ryttaren bara ridit enstjärnig så måste man som ekipag börja i 100-klass? (plus hoppkvalen numera...) har för mig att det varit så tidigare iaf..

Bara på ponny

gäller det på ponny med?? att man behöver kliva ned bara en klass!? Trodde man typ var tvungen att börja om från början... med debutant osv.

Vet inte hur det blir nu i nya TR, men i förra var det så
Säg t.ex att ryttaren ridit msvA och ponnyn gått msvB då fick man börja i lätt, men det är ju bara att kolla när nya TR kommer ut (det är ju en stund till första start....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka