Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

*kl*

Den här kvalvarianten då...

En 110 + en 120.

Exempel: Personen startar först lätt klass sen går upp i * klass

Är det möjligt ? Det krävs ju bara en 120 för att gå upp en klass

Nej, du är ju kvalad till Lätt men det krävs ju att du har ännu ett kval för att vara klar för *, du måste ju ha sammanlagt 3 godkända rundor. Men man kan ju ändå säga att det räcker med en 1,10 till med godkänt res för att vara klar för båda.

Inte lätt att uttrycka allt sånt här i skrift.. :angel:

Nej, du är ju kvalad till Lätt men det krävs ju att du har ännu ett kval för att vara klar för *, du måste ju ha sammanlagt 3 godkända rundor. Men man kan ju ändå säga att det räcker med en 1,10 till med godkänt res för att vara klar för båda.

Men är det så att om man är kvalad att rida lätt och ändå väljer att starta debutant nu, behövs det då två hoppkval till debutant och sen bara ett hoppkval för lätt? eller som jag tror... att eftersom man är kvalad till lätt (egentligen msv för cponny) är det för det man måste rida två hoppkval - går man sedan upp i * blir det ett hoppkval??? eller

Så även om jag rider 2 st 150 hoppningar så är jag ändå inte kvalad till * om jag inte rider en tredje runda ?

Eller för att komplicera det ännu mer , jag rider 2 st 130 hoppningar men väljer att starta * första starten istället för *** eftersom jag vill komma igång lite innan start i *** . Om jag inte väljer att rida den där * tävlingen så får jag gå rätt ut i *** men eftersom jag väljer först att rida den * klassen får jag det inte utan måste rida ännu ett hoppkval ??

Väldigt märklig regel isåfall ???

Senast ändrad:

Så även om jag rider 2 st 150 hoppningar så är jag ändå inte kvalad till * om jag inte rider en tredje runda ?

Eller för att komplicera det ännu mer , jag rider 2 st 130 hoppningar men väljer att starta * första starten istället för *** eftersom jag vill komma igång lite innan start i *** . Om jag inte väljer att rida den där * tävlingen så får jag gå rätt ut i *** men eftersom jag väljer först att rida den * klassen får jag det inte utan måste rida ännu ett hoppkval ??

Nä, då är du ju kvalad "från början" i ditt exempel ovan hade du en 110 och en 120 då var du bara kvalad till lätt...
Om man inte gör saker svårare än dom är så går det nog att reda ut vad som gäller :devil:
Hoppas bara att den (stackare) som skall formulera allt i text får till det bara :angel:

Nä, då är du ju kvalad "från början" i ditt exempel ovan hade du en 110 och en 120 då var du bara kvalad till lätt...
Om man inte gör saker svårare än dom är så går det nog att reda ut vad som gäller :devil:
Hoppas bara att den (stackare) som skall formulera allt i text får till det bara :angel:

jo men det är ganska roligt att spekulera i tolkningsformuleringar:banana: man kan ju få till det hur som helst känns det som. kanske är det bra att det dröjer det här tr... så allt verkligen finns bokstavligen...

Nä jag vill bara dra fram alla (o)möjliga sätt att tolka reglerna för som dom flesta vet så tolkas det väldigt olika beroende på vem man frågar.
Frågar du förbundet får du ett svar, frågar man JJ får man ett annat svar , inte just om det här men överlag...
Jag har säkert fått 4 olika svar på vad jag är kvalad till i dagsläget av tex och på vad som krävs för mig att kvala tillbaka, Jag gör om hela skiten för jag orkar inte tolka hit och dit längre :rofl:

Senast ändrad:

jo men det är ganska roligt att spekulera i tolkningsformuleringar:banana: man kan ju få till det hur som helst känns det som. kanske är det bra att det dröjer det här tr... så allt verkligen finns bokstavligen...

Och när väl TR kommer då blir det en helt annan tolkning :rofl:

Men om man rider 2 st 130 hoppningar, har man väl nästan alltid värmt upp någon av gångerna i en 120? Inget måste förstås, men på så vis borde man ju få ihop 3 kval ändå. Håller med annars, om man är överkvalificerad så borde det ju räcka, om det nu är tillräcklig färskvara, beroende på vilken tidsgräns de sätter förstås.

Naturligtvis menar jag att man ridit kvalificerande rundor, allt annat är ju inte intressant i dikussionen :p

Men om man rider 2 st 130 hoppningar, har man väl nästan alltid värmt upp någon av gångerna i en 120? Inget måste förstås, men på så vis borde man ju få ihop 3 kval ändå. Håller med annars, om man är överkvalificerad så borde det ju räcka, om det nu är tillräcklig färskvara, beroende på vilken tidsgräns de sätter förstås.

Så enkelt får du inte göra det , det måste vara en komplicerad tolkning ;)

Nä jag vill bara dra fram alla (o)möjliga sätt att tolka reglerna för som dom flesta vet så tolkas det väldigt olika beroende på vem man frågar.
Frågar du förbundet får du ett svar, frågar man JJ får man ett annat svar , inte just om det här men överlag...
Jag har säkert fått 4 olika svar på vad jag är kvalad till i dagsläget av tex och på vad som krävs för mig att kvala tillbaka, Jag gör om hela skiten för jag orkar inte tolka hit och dit längre :rofl:

Min tolkning!

Är du kvalad redan för tex *** klass så kan du göra dina kval i 130cm hoppning direkt utan att behöva göra det där extra kvalet om du rider ** först!

Det extra kvalet är ju för de ekipage som skall gå upp en klass dvs inte kvalade innan sas.

Men som sagt det är ju en aning luddigt. :angel:

Verkar som vi får börja i deb med den nya i allafall.Då ryttaren inte har startat 1* terräng,pga div. hästproblem, ska man enligt B.Ö starta i deb. ?Hade han startat ,hade de fått börja i lätt. Är detta något nytt för i år eller?

Verkar som vi får börja i deb med den nya i allafall.Då ryttaren inte har startat 1* terräng,pga div. hästproblem, ska man enligt B.Ö starta i deb. ?Hade han startat ,hade de fått börja i lätt. Är detta något nytt för i år eller?

Jag kan inte hitta att det ska bli så eller att det har varit så i de senaste TR vad gäller häst. Dock alltid svårt när man inte hittar något.
Jag VET att det inte var så 2005 iallafall. (Tvist med nämnd person ang TR i en liknande fråga)

Sen kanske BÖ tycker att det är lika bra att börja i deb men det är ju en annan sak.

Det är tydligen samma regler på häst som ponny nu. Man går ner i en klass under det man gått tidigare.

Det är tydligen samma regler på häst som ponny nu. Man går ner i en klass under det man gått tidigare.
Vem är källan?
Fast då kommer det väl i nya TR då. Blir spännande. Anses inte som viktigt iallafall då det inte står omnämnt.

Eller har ngn hittat det tryckt?

Enligt person som pratat med BÖ. Borde stå med i ändringar till 2008?

Hm... undrar om det är så, eller om han har lika mycke koll som vanligt :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023