Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Jaha, vad sägs om detta? Inlagt idag på förbundets hemsida:confused:
2008-01-23
Fälttävlans Ryttarbok
Fälttävlans TR för 2008 börjar gälla fr o m 1 april och då kommer också den nya Ryttarboken att finnas tillgänglig på hemsidan.
Ryttare som avser att starta fälttävlan i år kan redan nu börja de obligatoriska hoppkvalen och resultaten förs sedan in i Ryttarboken.

Det är väl jättebra!!!.......... Om man bara hade publicerat kraven också :D:D:D

På häst har de väl lyckats något sånär med det, men på ponny har man ju satt 10 cm över terränghöjd och sen glömt att tala om höjderna :angel:
Jo, vi har läst det på falttavlan.com och i ridsport tror jag men det kan väl inte räknas som officiellt eller??

ja.. jag vill höra det från annan källa för att tro på det.
Smo sagt, han har haft fel förr. :angel:

Vet inte om min "källa" är bättre, men hon var tämligen säker på sin sak och har suttit med i gruppen som tagit fram årets ändringar.

Sammanfattningsvis sa hon så här: (Nu pratar vi enbart fälttävlanskval ej hoppkvalen för start! som är ett eget kapitel :o)

Kvalresultat räknas bara innevarande och föregående år. Sedan måste man "backa ner". Där var det lite luddigt hur långt !!! :angel: Men en klass tolkade jag det som.

Med ny häst som gått högre klass ex ** och ryttare som gått * får man starta lätt klass. Men som jag förstod måste det vara innevarande år eller föregående år som dessa starter var. Annars blir det debutant. Detta är samma som på ponny om jag förstått det hela rätt !:confused::angel:

Det krävs 4 st kval för att gå upp en klass varav 2 st ska vara felfria i terrängen.

Sedan fanns det en del "special" för de som rider *** och ** internationellt och nationellt och detta lade jag inte på minnet (är ju som sagt ponnymamma !!

Solklart eller ????:rofl::rofl: :eek:

Menas det att man ska starta 4 debutant innan lättklass. Det kommer att ta en hel säsong att kvala upp nya hästar till 1*. Jag kan förstå om det är orutinerade hästar men om hästen gått alla klasser förut och ryttarna är rutinerade så tycker jag att det är att överdriva. Sedan har man lagt till dessa hoppkval för säkerheten skull. Nu slår det dubbelt tycker jag...

Vet inte om min "källa" är bättre, men hon var tämligen säker på sin sak och har suttit med i gruppen som tagit fram årets ändringar.

Sammanfattningsvis sa hon så här: (Nu pratar vi enbart fälttävlanskval ej hoppkvalen för start! som är ett eget kapitel :o)

Kvalresultat räknas bara innevarande och föregående år. Sedan måste man "backa ner". Där var det lite luddigt hur långt !!! :angel: Men en klass tolkade jag det som.

Med ny häst som gått högre klass ex ** och ryttare som gått * får man starta lätt klass. Men som jag förstod måste det vara innevarande år eller föregående år som dessa starter var. Annars blir det debutant. Detta är samma som på ponny om jag förstått det hela rätt !:confused::angel:

Det krävs 4 st kval för att gå upp en klass varav 2 st ska vara felfria i terrängen.

(är ju som sagt ponnymamma !!

Solklart eller ????:rofl::rofl: :eek:

Men nu är ju allt glasklart, det kommer dröja ungefär två säsonger att klara sig upp i ** för ponny då... Med hoppkval, fyra deb, fyra lätt och fyra *. mycket blir det... sa de inget om höjderna för kat II och kat I ponny:confused: (oxå ponnymamma)

Men nu är ju allt glasklart, det kommer dröja ungefär två säsonger att klara sig upp i ** för ponny då... Med hoppkval, fyra deb, fyra lätt och fyra *. mycket blir det... sa de inget om höjderna för kat II och kat I ponny:confused: (oxå ponnymamma)

Jag tyckte också det kändes som att det kommer att ta tid att komma vidare. Finns ju som sagt inte så mycket tävlingar att åka på !! :o

Tänkte tyvärr inte på att fråga om höjder då jag trodde att det helt enkelt var som det varit för D-ponny för kat 1 ponny förutom att deb numera går i 80 cm för dem. Och att det blir 70 cm i deb för kat 11 och 80 cm i lätt :confused: det kanske inte är så? :confused::confused:

Ska kolla med henne igen om jag får tag på henne. (hon är ingen datormänniska har jag förstått :angel:

Det är väl meningen att det ska ta tid!! Inget nytt ekipage ska väl ta sig upp för fort- dvs minst ett år i varje klass tycker jag är ett minimum, gäller alla ekipage som rider på hobby niveå-anser jag!

Det är väl meningen att det ska ta tid!! Inget nytt ekipage ska väl ta sig upp för fort- dvs minst ett år i varje klass tycker jag är ett minimum, gäller alla ekipage som rider på hobby niveå-anser jag!

Hobby niveå :angel: tja, det kan man kanske kalla det för, men det blir ju hopplöst att byta häst
Vi har bytt ut en häst som har vinst och placeringar i CNC* under 2007 men är osäker i sin hoppning (= kan bli farligt) mot en * häst som bara gått banhoppning (1.40) de senaste åren, ska den verkligen behöva gå 0.90 - 1.00m hela året?
Hebbeli har skaffat en **** häst till sin ryttare som red * 2006 men av olika skäl bara hade resultat i 1.00m under 2007, skall den behöva harva runt i 0.90 - 1.00m hela året?
Båda är sista års juniorer och ridit EM på ponny och bara två exempel på hur det kan bli för "Hobby ryttare"
En lättare senskada i april eller gravid och nån annan tävlat hästen... då gäller det att planera, f...n om du inte hinner ut i oktober då :devil:

Fast vem är reglerna gjorda för? ALLA som tävlar fälttävlan. Ni är ju knappast ensamma om att råka ut för det här, men det är nog smällar man får ta. Man ska ju funka som ekipage också, även om hästen är rutinerad.

Enda gången jag tycker man isf kan börja snacka om undantag/dispenser är när det gäller seniorer på allra högsta nivå. Juniorer har helt enkelt inte den rutinen, även om många verkar tro det.

Fast vem är reglerna gjorda för? ALLA som tävlar fälttävlan. Ni är ju knappast ensamma om att råka ut för det här, men det är nog smällar man får ta. Man ska ju funka som ekipage också, även om hästen är rutinerad.

Enda gången jag tycker man isf kan börja snacka om undantag/dispenser är när det gäller seniorer på allra högsta nivå. Juniorer har helt enkelt inte den rutinen, även om många verkar tro det.

Var får du alla kloka ord ifrån???!:bow::bow: Inte konstigt att du utbildat dig till journalist för du lyckas slå huvudet på spiken ofta och kan dessutom REDOGÖRA för dina tankar på ett kort och koncist sätt. Fram för fler som du!

Ang. Betti och Hebbeli så måste ni förstå att vi lever i ett kommunistland...en för alla och alla för en....:devil:

Allvarligt talat, det kommer givetvis alltid finnas ryttare som kanske skulle klarat detta bättre och snabbare än den stora massan men det är ju fullkomligt omöjligt att skriva regler så det passar alla.

Och som aicha skriver så kan det knappast finnas några "rutinerade" juniorer, inte med den betydelsen av ordet rutinerad som jag lägger in iaf.

Jag undrar om det inte blir en hel del bättre på tävlingarna för oss som tävlar mycket FT. Kanske alla "söndagsryttare" som fått för sig att starta FT nu låter bli till förmån för mindre klasser där vi slipper lottningsförfarande. Då kanske fler vågar arrangera FT och arrangörer som slutat kanske kommer tillbaka.
Som rutinerad (!) tävlingssektion människa så kan jag bara säga att det är 10 ggr lättare att få funktionärer till en tävling som börjar 0900 och slutar 17 istället för 06-20....;)

Ja och här norröver kommer det bara att ordnas debutant så då slipper ni succesivt konkurrens från några norrlänningar :angel:

För här är det motsatt... det är svårt att motivera att bygga * eller ** för 5-10 startande

*kl*

"Senaste nytt" direkt från kommittén: (gäller häst)
2 st 0,90 med minst 50% i dressyren, max 12 fel i banhoppningen och 0 hinderfel för kval till 1,00.
4 st 1,00 med minst 50% i dressyren, max 12 fel i banhoppningen, 2 terrängrundor med 0 hinderfel och 2 terrängrundor med max 20 hinderfel för kval till *.

Senast ändrad:

*kl*

2 st 0,90 med minst 50% i dressyren, max 12 fel i banhoppningen och 0 hinderfel för kval till 1,00.
4 st 1,00 med minst 50% i dressyren, max 12 fel i banhoppningen, 2 terrängrundor med 0 hinderfel och 2 terrängrundor med max 20 hinderfel för kval till *.

Nytt ekipage där båda tävlat tidigare måste börja på en nivå under den av häst eller ryttare som har tävlat lägst klass. (ni fattar vad jag menar ;) )

Skönt med att stop inte är kvalande även om det kan vara ett "dumt" stop... Det kan jag anse är viktigt om ngt. Att en häst som aldrig hoppat en grav på 1:a försöket kan starta 2* är lite för osäkert för mej... (Så kommer det inte att bli sen då ..)

Då litar vi på nya reglen nu om att gå ner en klass. Vi tror på din källa.. :idea:

Sedan fanns det en del "special" för de som rider *** och ** internationellt och nationellt och detta lade jag inte på minnet (är ju som sagt ponnymamma !!

Fast det ska inte göras några undantag som det låter nu, inte på själva kvalreglerna i hoppning iaf. Ponny, JR och YR-landslagen har sina ride ups för ledningen, och där kommer de att ges chansen att kunna gör ETT av sina kval. Men då ska banan vara byggd av aukt banbyggare, det ska finnas hoppdomare & samma regler gäller som vid tävling. Så egentligen ingen större skillnad. Seniorerna har inga ride ups men där kan väl tänkas att det blir något liknande, fast då krävs som sagt precis samma saker som vid tävling.

Skönt med att stop inte är kvalande även om det kan vara ett "dumt" stop... Det kan jag anse är viktigt om ngt. Att en häst som aldrig hoppat en grav på 1:a försöket kan starta 2* är lite för osäkert för mej... (Så kommer det inte att bli sen då ..)

Då litar vi på nya reglen nu om att gå ner en klass. Vi tror på din källa.. :idea:

Ja, jag tog iofs bort det sista jag skrev för jag tyckte bara jag skrev samma sak som flera andra redan har gjort. Men ja, det stämmer, det kommer från ordföranden så... ;)

*kl*

Samma som står på falttavlan.com då. Det tackar vi för, två 0.90 känns lite mer lagom för en rutinerad häst. Då borde väl deras uppgift om ponnykval (dvs oförändrat) stämma också?

Så det är alltså procent som räknas i dressyren gällande kvalen? Inte straffpoäng?

Och om vi säger såhär, som exempel, förra året red jag en felfri 0,90 och en med 1 stopp, i år så startar jag ju då debutant och går den första tävlingen felfri, är jag kvalad till 1m då? Under förutsättning att de andra kriterierna är uppfyllda såklart.

Ja, isf är du kvalad till 1,00 eftersom fälttävlanskvalen räknas även föregående år. Sen har du ju hoppkvalen också då, men det har väl knappast någon missat..

Okej, jag är lite seg, men en fråga här... :angel:

Om jag kvalade mig till medlesvår förra året med en c-ponny, och nu har en d-ponny som gick msva...
Kan jag då starta lätt med en gång, trots att jag aldrig startade medelsvår förra året?
Gäller det kvalet om man gått en kategori..? :confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka