Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Kan ju även upplysa om att det inte kommer bli någon annan tidsbegränsning på hoppkvalet när man vill gå upp en klass senare under säsongen. Där gäller samma som för de övriga hoppkvalen, alltså kan man klara av alla sina hoppkval innan första fälttävlansstart i år om man vill.

lag sm i stilbedömning... spännande:(

Ja, varför inte? Det är väl verkligen en klass för det... skulle inte ha skadat förra året :o

Hur många av er har läst hur stilbedömningen går till? Att det är ett komplement till ordinarie "gamla vanliga" bedömningen och inte bara är att rida vackert i terrängen

Det är nog inte helt lätt att få till allt i nya TR. Ett stort arbete läggs ner. :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Du har säkert helt rätt Bettibets, det brukar du ha. Det var bara en liten tanke. Men man skulle kanske kunna passa på att höja nivån på Lag SM lite. I alla fall för ponnyerna. Ett mästerskap kan ju vara ett mästerskap.
Ett SM i stilbedömning, ja då får vi hoppas de har domare som gillar alla färger på hästar i terrängen i alla fall.
Vi får väl se vad det blir av det. :banana:

Du har säkert helt rätt Bettibets, det brukar du ha. Det var bara en liten tanke. Men man skulle kanske kunna passa på att höja nivån på Lag SM lite. I alla fall för ponnyerna. Ett mästerskap kan ju vara ett mästerskap.
Ett SM i stilbedömning, ja då får vi hoppas de har domare som gillar alla färger på hästar i terrängen i alla fall.
Vi får väl se vad det blir av det. :banana:

:rofl::rofl::rofl: Ja a a en riktig besserwisser :D

Jo, båda kategorierna kommer att få rida Lag-SM eftersom det går i lätt klass.

Enligt kommittén kommer TR upp så fort som möjligt, man sitter alltså inte & håller på det till 1 april. Så jag hoppas på snart.

men ska man inte vara överens? :angel:

HAr jag fattat fel när jag fattat att även kat I skall ha clear round/stilbedömning i debutant och lätt ??? :confused: ???

Enligt den info vi fick förra veckan (som ju iofs var lite sisådär har det visat sig :angel:) så kommer det att stå att lätt och debutant kan anordnas som clear round eller med stilbedömning men inte att det måste vara så. De "gamla" bedömnigarna gäller också enda skillnaden att man måste rida utan klocka !

Hon trodde :angel: också att Lag-SM skulle "vara som förut". = Vanlig bedömning. :)

Jo, det är väl det som dröjer antar jag. Och så finns det ju som vi vet 7000 olika detaljer att ta hänsyn till, så det är väl bara att hoppas att de får med allt.

Men nu är ju allt glasklart, det kommer dröja ungefär två säsonger att klara sig upp i ** för ponny då... Med hoppkval, fyra deb, fyra lätt och fyra *. mycket blir det... sa de inget om höjderna för kat II och kat I ponny:confused: (oxå ponnymamma)

Jag tycker det är bra med skärpta terrängkval!
Det är ju faktiskt det som ger rutin, och bara för att man råkat klara sig runt 2 ggr (kanske tillochmed på samma bana) behöver det ju inte betyda att man har den rutin som behövs för att gå upp en klass.
Genom 4 starter ist för 2 kommer både hästar och ryttare att få mera rutin på olika hinder, det är i vilket fall min åsikt

*kl*

"Senaste nytt" direkt från kommittén: (gäller häst)
2 st 0,90 med minst 50% i dressyren, max 12 fel i banhoppningen och 0 hinderfel för kval till 1,00.
4 st 1,00 med minst 50% i dressyren, max 12 fel i banhoppningen, 2 terrängrundor med 0 hinderfel och 2 terrängrundor med max 20 hinderfel för kval till *.

Nu var det ju inte fyra debutant som krävdes (litar på Aicha här) utan skärpningen består i färre fel i banhoppningen och att rundorna skall vara felfria i terrängen i högre grad och en 1.00m till

:idea: Ska vi starta vadslagning kanske?:bump:

Alla som vill vara med satsar en fika var på t.ex LagSM och får bjuda den som kommer närmst. :banana:

Jag börjar :banana: 19 mars :banana:

Jag fortsätter på denna då av vad jag hört att det på arrangörsmötet i helgen fortfarande fanns mkt som var oklart både med TR och ryttarboken:mad:Så min gissning blir som Idasagare 10 april:o

Jag tycker det är bra med skärpta terrängkval!
Det är ju faktiskt det som ger rutin, och bara för att man råkat klara sig runt 2 ggr (kanske tillochmed på samma bana) behöver det ju inte betyda att man har den rutin som behövs för att gå upp en klass.
Genom 4 starter ist för 2 kommer både hästar och ryttare att få mera rutin på olika hinder, det är i vilket fall min åsikt

Jag vet inte varför folk känner att dom måste gå upp en klass så fort dom klarat kvalen det är liksom egentligen inte det som är meningen eller särskilt inte för orutinerade ekipage.
Det märks inte minst när en klass är lite svårare än normalt då dräller hinderfelen in och nästan halva klassen har vägrat ut sig.

Jag vet inte varför folk känner att dom måste gå upp en klass så fort dom klarat kvalen det är liksom egentligen inte det som är meningen eller särskilt inte för orutinerade ekipage.
Det märks inte minst när en klass är lite svårare än normalt då dräller hinderfelen in och nästan halva klassen har vägrat ut sig.

Jag skyller på tränarna! På fullt allvar. Det måste ju vara dom som inte präntar in herrans tukt och förmaning i sina adepter innan de släpper ut dem till start.
När de väl är godkända med FT-kort är det ju försent, då gör man ju som man vill och det har vi ju sett att de gör också.

Om en tränare tar emot ett ekipage på terrängträning 1 eller kanske 2 ggr så kan det knappast vara tillräckligt för att godkännas vid FT-prov. Ändå så sker detta ofta.

För att komma åt problemet från början så anser jag att mer Tränaransvar och mer Tränarutbildning ska ligga på dom som sen har släppt igenom och godkänt ryttaren.

En tränare kan dock aldrig bedöma nåt annat än den ser, vi kan inte kräva att de skall vara synska och kunna bedömma vem som :devil: flyger i när det blir tävling.

Sen är det ju alltid farscinerande att se vilka som tycker att alla andra rider för dåligt, men har tusen ursäkter när de själva river 5 hinder, drattar på ändan eller har 80 straff i dressyren :angel:

Jag tror att alla är överens om att en ny häst behöver betydigt mer än 4 rundor per klass, en ny ryttare likaså. Däremot en häst/ryttare som kommer tillbaka efter skada/graviditet eller byter ryttare kanske inte behöver ligga ett år på debutant om de gått ** tidigare, det är ju för den kategorin det kan bli lite tokigt

Jag håller helt med dej här. Ofta är det ngt typhinder som ställer till det.
Danskarna är duktigare på att ha med typhinde i 90. Där finns allt i mini format. Små spetsar, smalhinder, gravar etc.
Här hemma känns det som att deb ska vara så enkel att alla kan ta sej runt. Javisst men någonstans måste ju typhindren komma. Lte dumt om de dyke rupp först 1*.

En annan sak. När ryttare går upp i 1* och högre så behöver ryttaren ännu mer rutin. Det får man inte på 6 rundor i terrängen. Jag anser fortfarande att här behöver man ändra reglerna. Ännu fler kval för ryttaren, på olika banor.

Jag skyller på tränarna! På fullt allvar. Det måste ju vara dom som inte präntar in herrans tukt och förmaning i sina adepter innan de släpper ut dem till start.
När de väl är godkända med FT-kort är det ju försent, då gör man ju som man vill och det har vi ju sett att de gör också.

Om en tränare tar emot ett ekipage på terrängträning 1 eller kanske 2 ggr så kan det knappast vara tillräckligt för att godkännas vid FT-prov. Ändå så sker detta ofta.

För att komma åt problemet från början så anser jag att mer Tränaransvar och mer Tränarutbildning ska ligga på dom som sen har släppt igenom och godkänt ryttaren.

Jag har noterat att det framförallt i 90/100 finns ekipage som inte tränar terräng alls mer än själva då. Möjligen någon gång. Kommer man upp i klasserna så pratar man inte om det, att man inte tränar alltså. Förekommer säkerligen även där. :o
I de fallen kan man kanske inte klandra tränarna.

Jag har noterat att det framförallt i 90/100 finns ekipage som inte tränar terräng alls mer än själva då. Möjligen någon gång. Kommer man upp i klasserna så pratar man inte om det, att man inte tränar alltså. Förekommer säkerligen även där. :o
I de fallen kan man kanske inte klandra tränarna.

Jo men jag menar att en tränare ska inte släppa igenom ett ekipage som inte tränar mer än 2 ggr för att sen rida/skriva upp för FT-kortet. Och om nu tränarna (bevisligen då jag känner till flera såna fall)inte begriper det själva så bör det ingå i tränarutbildningen.

Jag är helt övertygad om att det kommer ut både ponny och häst ekipage som visserligen tränat/tävlat hoppning tidigare men endast har ett fåtal terrängträningar innan start. Och enda sättet att stoppa just det är ju att inte ge dem FT-kort, eller hur? Efter de fått kortet finns det ju inga tvingande regler om träning.

Jag håller helt med dej här. Ofta är det ngt typhinder som ställer till det.
Danskarna är duktigare på att ha med typhinde i 90. Där finns allt i mini format. Små spetsar, smalhinder, gravar etc.
Här hemma känns det som att deb ska vara så enkel att alla kan ta sej runt. Javisst men någonstans måste ju typhindren komma. Lte dumt om de dyke rupp först 1*.

En annan sak. När ryttare går upp i 1* och högre så behöver ryttaren ännu mer rutin. Det får man inte på 6 rundor i terrängen. Jag anser fortfarande att här behöver man ändra reglerna. Ännu fler kval för ryttaren, på olika banor.

Exakt ! Jag syftade på just det där steget från lätt till * klass där ser man verkligen att folk får rejält med problem med just typhinder, tänker tex på coffinhindret i Trossnäs där väldigt många inte kom över. Jag tror kanske det är fler som springer upp i * klass än ** klass , ** inger lite mer respekt att starta i så jag tror inte problemet är lika påtagligt just i den klassen eller så är det för att det finns så få ** eller att det händer en del där iallafall.

Jag tycker oxå att det skall vara fler typhinder i både debutant och lätt klass än vad det är idag och att som vi pratat om tidigare att det är för stora skillnader på svårighetsgraden i lätt klass på dom olika banorna. Om man av en händelse bara råkar starta lätt klass på alla dom lätta varianterna så blir det ju en chock om man råkar hamna på en rejäl * bana

Senast ändrad:

Jag vet några tränare som vägrat ge ut Ft-kortet till elever som dom inte ansetts vara redo för start, all heder åt dom ! Det värsta var väl att föräldrarna började trycka på och sedan bytte tränare att rida upp för, kommentaren från den första tränaren att "är du inte rädd om ditt barn" verkade inte hjälpa :smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?