Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Jag vet några tränare som vägrat ge ut Ft-kortet till elever som dom inte ansetts vara redo för start, all heder åt dom ! Det värsta var väl att föräldrarna började trycka på och sedan bytte tränare att rida upp för, kommentaren från den första tränaren att "är du inte rädd om ditt barn" verkade inte hjälpa :smirk:

en liten kommentar:
Yngsta debuterade 1* i Dk. Efter det var alla svenska 1* banor "a piece of cake".
Visserligen var den danske banan "gammal modell" men ändå, många olika typhinder och stora oxrar. Inga alternativ. Flera olika spetsar och flera olika smalhinder. Dvs har man problem med tex en spets så kom det en till. Likaså med gravar och smalhinder... Det innebar att har man en häst som är tittig på gravar/spets/smal så fick man mer än ett stopp. Dvs inget kval. Ganksa bra och allt enligt planerna enligt JI.

Jag vet några tränare som vägrat ge ut Ft-kortet till elever som dom inte ansetts vara redo för start, all heder åt dom ! Det värsta var väl att föräldrarna började trycka på och sedan bytte tränare att rida upp för, kommentaren från den första tränaren att "är du inte rädd om ditt barn" verkade inte hjälpa :smirk:

mm och då kan jag tycka att en digital ryttarbok som styrs av förbundet är det enda som kan funka.
Där kan tränare 1 skriva in att barnet inte är gdk vid det tillfället. Då kan tränare 2 behöva motivera varför han gdk vid ett senare tillfälle.

Med den just nu tänkta ryttarboken blir det inget av detta... Vet att här har jag MGA med mej. Han vill också se en digital sak. :D
Den tänkta ryttarboken blir ju stulen med tränare 1:s notering. :mad:

Jag är helt övertygad om att det kommer ut både ponny och häst ekipage som visserligen tränat/tävlat hoppning tidigare men endast har ett fåtal terrängträningar innan start. Och enda sättet att stoppa just det är ju att inte ge dem FT-kort, eller hur? Efter de fått kortet finns det ju inga tvingande regler om träning.[/QUOTE]

Jag vet tränare som underkänt ryttare för att han ansåg att de skulle bli farliga på terrängen men vad händer då? Jo de söker upp en annan tränare som godkänner ryttaren. Resultatet blev att ryttaren startade debutant o föll av o fick åka ambulans:mad:
Jag håller med om att tränarna bör vara hårdare i sin bedömning men kan ju inte stå till svars om eleven ex, köper en ny häst/ponny som kanske inte alls är så trygg som den man gjort provet på. Fler varningar för farlig ridning ! Jag skulle önska att många fler domare vågade gå fram till ryttare o tala om när de ser att ryttaren har problem......
Vad jag tycker om ponnyryttare som köper hästar som gått *** o Tycker sig vara RUTINERADE juniorer det är en annan sak :angel:

Jag vet tränare som underkänt ryttare för att han ansåg att de skulle bli farliga på terrängen men vad händer då? Jo de söker upp en annan tränare som godkänner ryttaren. Resultatet blev att ryttaren startade debutant o föll av o fick åka ambulans:mad::
Det är just det jag menar. Tränarna har endast ansvar så länge Ft-kortet inte är utfärdat och det ansvaret bör skärpas i mina ögon. Jag har inte sett ngn olycka direkt som går att binda till detta men däremot träffat förvirrade ryttare som inte förstår varför deras häst nitat på typhinder med avfallning som resultat. När man sen frågat hur mycket de tränat och hur många olika träningsbanor de varit på fått svaret att de tränat 2 ggr på samma bana och sen ridit upp på den banan.:eek:

Jag håller med om att tränarna bör vara hårdare i sin bedömning men kan ju inte stå till svars om eleven ex, köper en ny häst/ponny som kanske inte alls är så trygg som den man gjort provet på. :

Det är kanske inte lika vanligt som ditt ovanstående exempel.

Jag vet att det oxå har hänt, barnet har underkänts men då lånat och ridit upp på en säker rutinerad ponny för en annan tränare och då syns ju inte barnets brister sedan att barnet inte kommer tävla på den rutinerade ponnyn utan på ponnyn som barnet blivit underkänt på är ju ett annat problem som förekommer.
Där kan man ju oxå undra om föräldrarna inte är rädda om sina barn :eek:

*KL*

en snabb fråga som inte egentligen har att göra med det som diskussionen just nu handlar om:

Om man måste rida 2 st 1 metershoppningar max 8 fel för att kvala debutant häst, skulle man då kunna kvala på en 1 m och en 1.10? Eller två 1.10 (eller högre)?

Det verkar ju lite konstigt om de som har bra hopphästar och tävlar högre klasser än 1 meter måste gå ner i klasserna för att kvala. Men vill gärna ha ett förtydligande :)

Jag vet att det oxå har hänt, barnet har underkänts men då lånat och ridit upp på en säker rutinerad ponny för en annan tränare och då syns ju inte barnets brister sedan att barnet inte kommer tävla på den rutinerade ponnyn utan på ponnyn som barnet blivit underkänt på är ju ett annat problem som förekommer.
Där kan man ju oxå undra om föräldrarna inte är rädda om sina barn :eek:

hrm du påminner mej om samma sak. En ryttare fick inte gdk för tränare x. Då lånar man stället en säker ponny och rider upp för y. Nu kunde y inte säga ngt. År 2006. Sen tävlar man ponnyn som man inte klarade. Några debutant sen såldes den. Inte lätt det här.

Kanske ft-kortet ska gälla /ekipage tills en viss ålder eller en viss rutin har infunnits sej?

*KL*

en snabb fråga som inte egentligen har att göra med det som diskussionen just nu handlar om:

Om man måste rida 2 st 1 metershoppningar max 8 fel för att kvala debutant häst, skulle man då kunna kvala på en 1 m och en 1.10? Eller två 1.10 (eller högre)?

Det verkar ju lite konstigt om de som har bra hopphästar och tävlar högre klasser än 1 meter måste gå ner i klasserna för att kvala. Men vill gärna ha ett förtydligande :)

Ja, det finns ingen begränsning uppåt i vilka klasser du kan kvala. Du kan alltid kvala i högre klass.

men om vi säger att man kvalar i 2 st 110 till debutanten. räcker det att rida en 3:e 110 med max 4 fel för att va kvalad till Lätt också då?

men om vi säger att man kvalar i 2 st 110 till debutanten. räcker det att rida en 3:e 110 med max 4 fel för att va kvalad till Lätt också då?

Nej då är du kvalad till Lätt från början men väljer att starta en debutant först. Inga problem. Du behöver inte rida den tredje starten för att vara kvalad.

Det är just det jag menar. Tränarna har endast ansvar så länge Ft-kortet inte är utfärdat och det ansvaret bör skärpas i mina ögon. Jag har inte sett ngn olycka direkt som går att binda till detta men däremot träffat förvirrade ryttare som inte förstår varför deras häst nitat på typhinder med avfallning som resultat. När man sen frågat hur mycket de tränat och hur många olika träningsbanor de varit på fått svaret att de tränat 2 ggr på samma bana och sen ridit upp på den banan.:eek:

Men jag vet att förslaget om att visst antal terrängträningar för aukt. tränare innan första start som komplement till banh.kvalen var inlämnade.. Men det "blev för mycket"....
Hade kanske inte tappat sin ryttarbok då, om de träningstillfällena var tvungna att stå med....

Men jag vet att förslaget om att visst antal terrängträningar för aukt. tränare innan första start som komplement till banh.kvalen var inlämnade.. Men det "blev för mycket"....
Hade kanske inte tappat sin ryttarbok då, om de träningstillfällena var tvungna att stå med....

Jag förstår inte hur det skulle anses vara "för mycket" Jag har tex alltid terrängtränat varje vår för tränare (Johan Lundin) innan säsongen börjat åtminstone 1 eller 2ggr och då tävlade jag ändå **/*** klass, det var inte så att vi hade några direkta problem men man vill ju ändå känna sig för innan start!
Träna terräng gör man ju ändå förhoppningsvis ett par ggr innan säsongen börjar (eller inte)... ????

Jag förstår inte hur det skulle anses vara "för mycket" Jag har tex alltid terrängtränat varje vår för tränare (Johan Lundin) innan säsongen börjat åtminstone 1 eller 2ggr och då tävlade jag ändå **/*** klass, det var inte så att vi hade några direkta problem men man vill ju ändå känna sig för innan start!
Träna terräng gör man ju ändå förhoppningsvis ett par ggr innan säsongen börjar (eller inte)... ????

Jag håller med, även om dottern tävlar på mkt lägre nivå, har bana vid ridanläggningen, men far även till andra banor innan första start.. Tänk om inte alla gör det... som du säger.:(
DET, vore något - står det dessutom med vem som skrivit på FKortet o en annan tränare sen säger a'men va f-n.... du e för grön - kanske vi får bättre kontroll den vägen.. eller:eek:`? Ingen vill ju att något skall hända såå... ju bättre koll innan desto.......

Jag håller med, även om dottern tävlar på mkt lägre nivå, har bana vid ridanläggningen, men far även till andra banor innan första start.. Tänk om inte alla gör det... som du säger.:(
DET, vore något - står det dessutom med vem som skrivit på FKortet o en annan tränare sen säger a'men va f-n.... du e för grön - kanske vi får bättre kontroll den vägen.. eller:eek:`? Ingen vill ju att något skall hända såå... ju bättre koll innan desto.......

Jamen det är ju DET jag har sagt hela tiden!:D:devil: Om man fick koll på folket innan de får sitt Ft-kort så skulle kanske en och annan ambulansfärd sparas in...

Slänger in en annan brasklapp...denna gång ett litet påhopp på banbyggarna...:angel: Om man som banbyggare i lätta klasser alltid tänkte som en häst, dvs som ett flockdjur, och började banan med t ex en stock, sen helst en galoppsträcka så ekipaget kom igång o sen fyllde på med hinder där svårigheterna stegras till mitten för att sen gå ned ngt i slutet så skulle man nog få bort många problem med avfallningar i början på banan.

Vart jag vill komma? Jo, gröna hästar har ju oftast inte det "i sig" att galoppera iväg från flocken utan längtar ju nästan alltid tillbaka till starten, dvs flocken. Om man då redan i början lägger in svårare typhinder(t ex grav eller vatten) innan ekipaget fått upp ångan så får man fler problem med t ex avfallningar än på banor där såna hinder ligger "hemåt".
Även detta borde tas med i säkerhetstänkandet när TD godkänner en bana, inte bara att hindren är inom ramen för höjd och bredd.

Det är sedan länge en rekommendation att varje bana ska börja med ett hnder av stigsprångs-karaktär, typ stock, soffa eller liknande.
Att börja med en grav är indirekt att som banbyggare "gräva sin egna grav". :crazy:
Skulle man inte bli ditkastad av ryttarna redan vid banvisningen så lär man nog komma dit efter terrängen.

Kan inte komma på mer än en bana jag sett som inte börjar med ett stigsprång. Undantaget är Novalis favoritbana:devil::devil: som börjar med ett i stort sett rättuppstående.

Det är sedan länge en rekommendation att varje bana ska börja med ett hnder av stigsprångs-karaktär, typ stock, soffa eller liknande.
Att börja med en grav är indirekt att som banbyggare "gräva sin egna grav". :crazy:
Skulle man inte bli ditkastad av ryttarna redan vid banvisningen så lär man nog komma dit efter terrängen.

Nu sa jag ju inte att banan började med en grav utan graven jag syftar på kommer som hinder nr 4 på debutantbanan som OldQ så glatt refererar till som min "favoritbana" (grr....)...

Hittills har nog inte denna banbyggare blivit kastad i graven utan istället har jag bevittnat x-antal ryttare som gjort ofrivilliga avsittningar, hysteriska anridningar och hästar som sett ut så här::eek: när denna tämligen breda grav plötsligt dyker upp...

Men vad jag är ute efter med detta resonemang är ju inte att hoppa på nån speciell bana (tro vad du vill OldQ;)) utan i det allmänna säkerhetstänket så borde just de lätta klassernas banor ses över.

Om man sen lägger ihop allt:

Hårdare tränare som inte släpper igenom ekipage som inte är klara
Ryttarbok där ev händelser på tävlingen noteras
Hoppkval
Fler FT-kval
Böjbara flaggkäppar
Ev. i en framtid "pappershinder"

Vad mer kan man göra för att göra sporten säkrare?

Man skulle kunna sänka tempot och har mycke mer tekniska hinder. Om man inte sänker tempot och har mer tekniska hinder är det rätt självklart att folk kommer få mer problem mer tiden och rida alldeles för fort mellan hindrena och kanske emot de som dom tycker är lätta.
MEN mer tekniska hiner skulle absolut göra sporten säkrare, dem kan du inte rida fort mot utan måste planera vägen, annars får du en utbrytning. och utbrytningar på smalhinder är ju inte lika farliga som omkullridningar på gigantiska oxrar i trossnäs.

Nu sa jag ju inte att banan började med en grav utan graven jag syftar på kommer som hinder nr 4 på debutantbanan som OldQ så glatt refererar till som min "favoritbana" (grr....)...

Hittills har nog inte denna banbyggare blivit kastad i graven utan istället har jag bevittnat x-antal ryttare som gjort ofrivilliga avsittningar, hysteriska anridningar och hästar som sett ut så här::eek: när denna tämligen breda grav plötsligt dyker upp...

Men vad jag är ute efter med detta resonemang är ju inte att hoppa på nån speciell bana (tro vad du vill OldQ;)) utan i det allmänna säkerhetstänket så borde just de lätta klassernas banor ses över.

Om man sen lägger ihop allt:

Hårdare tränare som inte släpper igenom ekipage som inte är klara
Ryttarbok där ev händelser på tävlingen noteras
Hoppkval
Fler FT-kval
Böjbara flaggkäppar
Ev. i en framtid "pappershinder"

Vad mer kan man göra för att göra sporten säkrare?

Man skulle kunna sänka tempot och har mycke mer tekniska hinder. Om man inte sänker tempot och har mer tekniska hinder är det rätt självklart att folk kommer få mer problem mer tiden och rida alldeles för fort mellan hindrena och kanske emot de som dom tycker är lätta.
MEN mer tekniska hiner skulle absolut göra sporten säkrare, dem kan du inte rida fort mot utan måste planera vägen, annars får du en utbrytning. och utbrytningar på smalhinder är ju inte lika farliga som omkullridningar på gigantiska oxrar i trossnäs.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈