Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Ja och C-ponnierna måste kvala i tre la lägst regional för att få starta msvb i hoppkval till fälttävlan... D-ponnierna behöver bara gå la. Det fortsätter vara rättvist.............:eek::mad::eek:

Precis så C-poonnyna kommer få mycket att göra

Mom 410 OBLIGATORISKA HOPPNINGSKVAL
Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på hopptävling före första start på fälttävlan innebärande 2 hoppkval med max 8 fel (0+8 eller 4+4) på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med 10 cm.
För att få starta 90 klass - hoppkval i minst 1,00 m banhoppning, 100-klass hoppkval i 1,10 resp kat I debutant 90 cm hinderhöjd i hoppkvalet etc.
För kval upp till närmast högre nivå skall häst och ryttare härutöver tillsammans ha genomfört ett hoppkval på hopptävling med max 4 fel enligt följande

För att få starta 100 klass 1,10 m banhoppning
CNC* och ** 1,20 m banhoppning
CNC*** 1,30 m banhoppning

"P"
Motsvarande regler för hoppningskval gäller för ponny varvid hinderhöjden i hoppkvalet skall överstiga maxhöjden i terrängmomentet med 10 cm.

VARFÖR STÅR DET I RIDSPORT ATT MAN MÅSTE RID 3 HOPPKVAL innan man startar?

Man måste inte ha 3 hoppkval före man startar öht, utan sammanlagt om man har tänkt att gå upp en klass under säsongen. De flesta startar ju i en lägre klass för att sedan gå upp.

Det står "...och därmed vara kvalade till två klasser".

Senast ändrad:

Mom 410 OBLIGATORISKA HOPPNINGSKVAL
Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på hopptävling före första start på fälttävlan innebärande 2 hoppkval med max 8 fel (0+8 eller 4+4) på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med 10 cm.
För att få starta 90 klass - hoppkval i minst 1,00 m banhoppning, 100-klass hoppkval i 1,10 resp kat I debutant 90 cm hinderhöjd i hoppkvalet etc.
För kval upp till närmast högre nivå skall häst och ryttare härutöver tillsammans ha genomfört ett hoppkval på hopptävling med max 4 fel enligt följande

För att få starta 100 klass 1,10 m banhoppning
CNC* och ** 1,20 m banhoppning
CNC*** 1,30 m banhoppning

"P"
Motsvarande regler för hoppningskval gäller för ponny varvid hinderhöjden i hoppkvalet skall överstiga maxhöjden i terrängmomentet med 10 cm.

Nu går jag & lägger mig. :angel:

jag red MVS A i trossnäs och det var typ bara 1 tekniskt hinder och de va en spets kombination annars var de inget, men massa stora maxade hinder va de gott om

Jag pratade inte ur ponnyögon men det är klart hade jag ridit D-ponny där så hade nog oxrarna känts betydligt mkt större.

Jag pratade inte ur ponnyögon men det är klart hade jag ridit D-ponny där så hade nog oxrarna känts betydligt mkt större.

Ja, speciellt som du red CNC* (110cm) och hon msvA (100cm) och det var samma hinder :angel:

Man måste inte ha 3 hoppkval före man startar öht, utan sammanlagt om man har tänkt att gå upp en klass under säsongen. De flesta startar ju i en lägre klass för att sedan gå upp.

Det står "...och därmed vara kvalade till två klasser".

Är du helt säker på detta??

JJ sa att man var tvungen att rida en hoppstart till???

Och läser man ordagrant så står det ju faktiskt att man måste ha ytterligare en start till.

Nu får man ju faktiskt inte anta att alla redan är kvalade för en klass högre utan detta gäller till 100% för de som skall upp en klass!

Jag fattar inte vad du menar.
För att starta 90 fältt. behöver du 2 rundor i 1,00 hoppn. Vill du senare under året starta 1,00 fältt behöver du 1 runda i 1,10 hoppn. Alla de här hoppkvalen kan göras före första start i fältt. om man vill.

2 + 1 = 3

Den rundan för att gå upp en klass, skall den vara felfri då eller får man ha ex. 4 fel??

Har jag fattat rätt? Man är klar för 1-stjärnig ,men tänker starta en lätt första gången för året. Då kvalar man i 2 st 110. Sen tänker man starta i en 1-stjärnig och då räcker det med en 1,20 eller? och måste den då vara felfri :confused:

Max 4 fel i den rundan.

Det stämmer så som du säger i ditt exempel, och du får ha max 4 fel på hinder i den 1,20.

Nya kvalregler?

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av norpan85
men om vi säger att man kvalar i 2 st 110 till debutanten. räcker det att rida en 3:e 110 med max 4 fel för att va kvalad till Lätt också då?
*
Nej då är du kvalad till Lätt från början men väljer att starta en debutant först. Inga problem. Du behöver inte rida den tredje starten för att vara kvalad.

Men om man ser på frågan jag ställde, då blir det ju bara 2 hoppkval om jag väljer att kvala i 110 från början, då måste jag alltså göra en 3:e runda i 110 sen ändå ifall jag väljer att rida några debutant först?innan jag går upp i lätt? :confused:

Nej, här är det ju skillnad eftersom du redan ÄR kvalad till 1,00 och har hoppat på "rätt" höjd. Så har iaf jag fattat det.

Max 4 fel i den rundan.

Det stämmer så som du säger i ditt exempel, och du får ha max 4 fel på hinder i den 1,20.

Annan fråga, om man har ridit msvb (90) klass 07, men beslutar sig för att kliva ned och rida 80=deb för kat I i år, skall man kvala 2*90 hoppning då och sen bara rida en 1m.... när man skall rida 90=lätt i år... :smirk:

Så fort det börjar handla om ponny blir jag helt snurrig, så sorry, jag vet faktiskt inte. :crazy: Men det låter väl som så va?

Så fort det börjar handla om ponny blir jag helt snurrig, så sorry, jag vet faktiskt inte. :crazy: Men det låter väl som så va?

hoppas det, jag och vår gemensamma vän på väg 102 tyckte nog vi kunde tolka det så.... men som sagt med CponnykatI vet man inte riktigt var man står. Tror dottern får börja med frimärken.:d

Bra idé, & posta Grålle till mig! :bump:

inga problem, kan ta han via sms... om några veckor när vi fått bort magen kanske han ryms där:rofl:

ska hoppkvala imorgon, räcker det nu att jag har med mig resultatlistor hem utan?! eller med underskrift från ÖD:confused:

Enligt MC i kommittén ska det inte behövas underskrift från ÖD, så jag litar på det iaf.

Good luck! (& se nu till att han inte river med magen då.. ;) )

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka