Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Både BÖ och GF (lagledarna J och YR) bekräftade detta.

BÖ sa också så här:
Du är kvalad till 1* och rider 2 120. Om du nu går upp i 2* senare samma år behöver du inte rida fler 120...

Så detta betyder att Malin som är kvalad till 2*-ig förra året (även med dom nya kvalen) räcker det med 2 st 1.20 givetvis med godkänt?

Okej, men då gäller det ju bara häst förstås, ponnier har väl udda regler som vanligt

Och så glöms ponnyerna ofta bort i alla sammanställningar över nya regler som görs :crazy:

Får hoppas att det är som vi tror nu bara. Två hoppkval i LB bör vara avklarat innan Mantorp och då startar hon Lätt på en gång. (Vi utgår från att Debutant-kvalen gjorda i 70-Debutant räcker till för det.)

Och så glöms ponnyerna ofta bort i alla sammanställningar över nya regler som görs :crazy:

Får hoppas att det är som vi tror nu bara. Två hoppkval i LB bör vara avklarat innan Mantorp och då startar hon Lätt på en gång. (Vi utgår från att Debutant-kvalen gjorda i 70-Debutant räcker till för det.)

Ja det blir krångligt det här, du menar lätt för kat II då? Annars blir det ju direkt upp i 90 för kat I o då måste du ju kvala i LA.:smirk::crazy:

Så detta betyder att Malin som är kvalad till 2*-ig förra året (även med dom nya kvalen) räcker det med 2 st 1.20 givetvis med godkänt?

Japp men personligen vill jag ha det från en källa till innan jag litar på det. :p

Ja det blir krångligt det här, du menar lätt för kat II då? Annars blir det ju direkt upp i 90 för kat I o då måste du ju kvala i LA.:smirk::crazy:

Nej, Lätt för kategori I. Jag har en D-ponny så det torde vara kval i LB då Lätt går i 90 ;)
Annars bör inte kval i LA heller vara ett problem.

Ang start i 2* så pratatdes det en hel del om detta i Falkenberg. Bland föräldrar, ryttare och ledare.

Ledarna vill att man ska vara säker i alla grenarna och "lugnade" några ryttare som vill upp lite snabbt i 2*. (Tolkade det som ett led i säkerhetstänket. Man bör inte gå upp bara för att man är kvalad till det var budskapet. Rutin måste till.)

Någon framhöll vikten av att rida många 1* på olika banor OCH utomlands så man får prova på snäppet större. (det var inte jag som tjatade denna gång :angel:)

En annan sa rakt ut att det skulle inte vara tillåtet att rida 2* utan ha startat int först.

Någon framhöll vikten av att rida många 1* på olika banor OCH utomlands så man får prova på snäppet större. (det var inte jag som tjatade denna gång :angel:)

En annan sa rakt ut att det skulle inte vara tillåtet att rida 2* utan ha startat int först.

Är inte detta riktigt hönsgårds-snack :o

Vad är det som säger att en internationell * i Estland, Norge eller Finland skulle vara mer meriterande än en välbyggd * i Sverige

Jag tycker nog snarare att detta är en banbyggar/TD fråga om att bygga rätt för varje klass, att tvinga ryttare utomlands löser inga problem (mer än möjligtvis dödar sporten = färre starter = färre olyckor)

Är inte detta riktigt hönsgårds-snack :o

Vad är det som säger att en internationell * i Estland, Norge eller Finland skulle vara mer meriterande än en välbyggd * i Sverige

Jag tycker nog snarare att detta är en banbyggar/TD fråga om att bygga rätt för varje klass, att tvinga ryttare utomlands löser inga problem (mer än möjligtvis dödar sporten = färre starter = färre olyckor)

Ingenting att andra nordiska banor skulle vara annorlunda. Idag har vi inga långa 1* hemma förutom internationella då.

menar du att det inte är ngn skillnad på en nationell och en internationell? :o
Hitintills så har vi bara sett motsatsen. Jmfr Falkenbergs internationella med Trossnäs eller vilken som helst.

Senaste nytt är att hoppkvalregler för debutant skall ekipage ha max 8 fel i en 90 klass + en 100 klass:d

:bow: Tack! Nu ser jag plötsligt ljuset i tunneln för min 4-åring!
Vi har bara en enda fälttävlan här hemma i år (frånsett lag-SM som inte känns särskilt aktuellt ;) ) och jag rider hellre ett kval här hemma innan/istället för att jag drar iväg med honom till fastlandet. Den ligger 11 maj, innan dess har vi 3 hopptävlingar här på ön...
Den första hopptävlingen är nästa helg när jag är bortrest (dessutom är inte hästen klar för 1m än). Den andra ligger 1 mars, har jag lite tur kanske han hinner vara klar till dess. Den sista ligger 12 April, då ska han definitivt hinna vara klar om inget oförutsett händer.

Hade det varit 2 1m klasser som skulle till så hade jag alltså bara haft två chanser på mig, dvs 100% utdelning. Nu kan man faktiskt kvala på EN tävling, något som tidigare inte skulle funkat eftersom det aldrig är mer än 1st 1m på varje tävling här. 4-åringarna kan ju inte heller kvala i 1m + 1.10m som äldre hästar (inte för att jag ens hade övervägt att starta min 4-åring i 1.10 på våren, lika bra att klargöra det)

SKÖNT :bow: Hoppet återvände!

javisst ja, det är ju bara de som har cponnier som måste kvala i LA till lätt klass (90):mad:

Jo, de som ligger på en mankhöjd 138-140 cm ja. Visserligen kan ni välja om ni vill gå i kategori II men siktar man högre än Lätt så :crazy:
Lätt ska väl gå i 80 för kategori II eller har jag totalt snurrat till det nu? :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte