Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Enligt MC i kommittén ska det inte behövas underskrift från ÖD, så jag litar på det iaf.

Good luck! (& se nu till att han inte river med magen då..)

Då kör vi på det! hört något från du vet vad?? det var den sista jan igår:D

Ursprungligen postat av aicha
Man måste inte ha 3 hoppkval före man startar öht, utan sammanlagt om man har tänkt att gå upp en klass under säsongen. De flesta startar ju i en lägre klass för att sedan gå upp.

Det står "...och därmed vara kvalade till två klasser".

olgaklara:

Är du helt säker på detta??

JJ sa att man var tvungen att rida en hoppstart till???

Och läser man ordagrant så står det ju faktiskt att man måste ha ytterligare en start till.

Nu får man ju faktiskt inte anta att alla redan är kvalade för en klass högre utan detta gäller till 100% för de som skall upp en klass

Senast ändrad av en moderator:

Men snälla nån, läs nu ditt eget inlägg... :crazy:

Ursprungligen postat av Axtelius
Mom 410 OBLIGATORISKA HOPPNINGSKVAL
Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på hopptävling före första start på fälttävlan innebärande 2 hoppkval med max 8 fel (0+8 eller 4+4) på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med 10 cm.
För att få starta 90 klass - hoppkval i minst 1,00 m banhoppning, 100-klass hoppkval i 1,10 resp kat I debutant 90 cm hinderhöjd i hoppkvalet etc.
För kval upp till närmast högre nivå skall häst och ryttare härutöver tillsammans ha genomfört ett hoppkval på hopptävling med max 4 fel enligt följande
För att få starta 100 klass 1,10 m banhoppning
CNC* och ** 1,20 m banhoppning
CNC*** 1,30 m banhoppning

"För om man rider två 100 klasser i hoppning och sen en 110 är du ju ändå inte kvalad för att rida 1m klass i ft eftersom du behöver rid TVÅ starter i vardera hoppklass."

Det står ju faktiskt på ren svenska här uppe, svaret på din fråga. Det är det här jag menar med att man måste ju inte göra det krångligare än vad det redan är.

Nej, här är det ju skillnad eftersom du redan ÄR kvalad till 1,00 och har hoppat på "rätt" höjd. Så har iaf jag fattat det.

Fast är det verkligen så??

Rent ordagrant så står det ju att du måste ha TVÅ st hoppkval för att överhuvudtaget starta fälttävlan och de skall vara MINST 10cm högre än klassen dvs för att rida 90 som måste man rida hoppning 100cm!

Och sedan står det ju faktiskt att om du skall gå upp en klass dvs du är inte redan kvalad för att rida 100 fälttävlan när du tex gör dina kval i hoppning så måste du utöver de två hoppkvalen gör ett till!

Observera att detta endast gäller hästar/ekipage som INTE redan är kvalade till tex 100 fältt, utan för de som avser att kvala från 90 fältt till 100 fältt!

Ett exempel:

Lisa skall starta sina första fälttävlan någonsin med Ludde. Ingen av dem är kvalade till fälttävlan.

De måste börja med att rida två stycken 100cm hoppning (minst) för att få starta övh!

Men Ludde är en jättebra hopphäst och tävlar annars i 120cm hoppning med Lisa. Därför så rider Lisa hoppning under våren (jan-mars) 120cm och har två felfria starter!

Nu är Lisa kvalad för att rida 90 fälttävlan genom att hon har två stycken felfria 120cm hoppningar.

Lisa och Ludde rider 4st 90 fälttävlan felfritt och känner att nu vill de prova på 100 fälttävlan.

Men nu måste ju Lisa rida en till hoppning eftersom det står:

För kval upp till närmast högre nivå skall häst och ryttare härutöver tillsammans ha genomfört ett hoppkval på hopptävling med max 4 fel enligt följande
För att få starta 100 klass 1,10 m banhoppning
CNC* och ** 1,20 m banhoppning
CNC*** 1,30 m banhoppning

MEN hade Lisa och Ludde redan varit kvalade för ** klass så hade hon inte behövt göra detta utan då hade de två hoppkvalen hon gjort på 120cm räckt oavsett om hon valde att rida 100 fälttävlan först på året eller gick in i**

Personligen så tycker jag att detta är väldigt otydligt skrivet och detta kommer att medföra många feltolkningar!!!

Rent ordagrant så står det ju att du måste ha TVÅ st hoppkval för att överhuvudtaget starta fälttävlan och de skall vara MINST 10cm högre än klassen dvs för att rida 90 som måste man rida hoppning 100cm!

Och sedan står det ju faktiskt att om du skall gå upp en klass dvs du är inte redan kvalad för att rida 100 fälttävlan när du tex gör dina kval i hoppning så måste du utöver de två hoppkvalen gör ett till!

Personligen så tycker jag att detta är väldigt otydligt skrivet och detta kommer att medföra många feltolkningar!!!

Det är ju precis detta jag har skrivit..?

Men visst, TR-texter är ofta otydliga, så en del kommer säkert göra sina egna tolkningar. Vilket inte är särskilt bra.

Men du och aicha har tolkat på samma sätt , man kvalar först innan start i 2 hoppningar i 110 för lätt klass och går sedan upp en klass till * klass då gör man ett till hoppkval i 120 med max 4 fel.

Och nu skall vi göra det ÄNNU KRÅNGLIGARE till aichas stora glädje :angel:

Måste man rida ÄNNU ett hoppkval för att gå upp i ** klass i och med att det ligger på samma höjd ?

Senaste nytt är att hoppkvalregler för debutant skall ekipage ha max 8 fel i en 90 klass + en 100 klass:d

min hjärna går på högvarv, jag torr jag börjar fatta men
sen kommer det någon fråga man inte ens tänkt på o så snurrar alltihop sig.. ni vet det där
men TÄNK OM .. o så scenario.. suck!!!

jag gör som så många andra, går o lägger mig! god natt!!:crazy:

Men du och aicha har tolkat på samma sätt , man kvalar först innan start i 2 hoppningar i 110 för lätt klass och går sedan upp en klass till * klass då gör man ett till hoppkval i 120 med max 4 fel.

Och nu skall vi göra det ÄNNU KRÅNGLIGARE till aichas stora glädje :angel:

Måste man rida ÄNNU ett hoppkval för att gå upp i ** klass i och med att det ligger på samma höjd ?

Det är det jag tror kommer att feltolkas

Senaste nytt är att hoppkvalregler för debutant skall ekipage ha max 8 fel i en 90 klass + en 100 klass:d

Var har du hört det?? Vore ju rätt juste om man har unghäst och så... men jag hittar ingenting sånt någonstans på nätet..

Detta fick jag höra igår med på tävlingen jag var på. 90cm just för att de "glömt" bort 4åringarna som skall starta i år

*kl*
Det kanske finns besvarat, men allt har blivit så rörigt och jag orkar inte leta igenom hela tråden igen, men vad gäller nu med fälttävlanskvalen för min CI-ponny?

Jag tror vi har gjort 4 el 5 godkända kval i debutant (70 cm både hoppning och terräng), 1 godkänt kval i Lätt (80 cm hoppning 70 cm terräng)

Jag vet att för att få stara öht i år, i debutant för Kat I som är 80 cm i både hoppning och terräng, måste jag ha två kvalificerande resultat i LB (varav ett klarades av på första tävlingen nu i helgen, dock har jag ingen underskrift el dyl...). För att får starta Lätt måste jag sedan även göra en start i LA med högst 4 fel.

Men hur är det med terrängkvalen, räknas någon av mina rundor öht eller måste jag börja om helt från början? Eller kan jag räkna mitt resultat i Lätt el kanske tom i debutant?

Och hur är det med de som har D-ponnyer och kanske ridit säg 6-7 godkända rundor i debutant och nu känner sig redo för lätt (glappet därimellan har ju varit rätt stort innan....), kan de räkna sina kval på 70-cm höjd eller måste de göra 4 st nya kval i den nya debutanten som ligger på 80 cm?

Nån som har förstått hur det ska funka? :confused:

Vet inte hur det är tänkt men Jennifer tänkte iaf starta Lätt på en gång trots att deras Debutant-kval är i "gamla" 70-klassen.

Var har du hört det?? Vore ju rätt juste om man har unghäst och så... men jag hittar ingenting sånt någonstans på nätet..

Både BÖ och GF (lagledarna J och YR) bekräftade detta.

BÖ sa också så här:
Du är kvalad till 1* och rider 2 120. Om du nu går upp i 2* senare samma år behöver du inte rida fler 120...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur