Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Jag såg då inga gigantiska oxrar i trossnäs ? Det blir mer tekniskt ju högre upp i klasserna du kommer, det kan inte vara hur tekniskt svårt som helst i lägre klasser för då kommer inte många runt banan, det har ju varit tal om att sänka tempot men eftersom folk redan dör för ATT dom rider för långsamt så tror jag inte det hjälper så mkt.

Jag såg då inga gigantiska oxrar i trossnäs ? Det blir mer tekniskt ju högre upp i klasserna du kommer, det kan inte vara hur tekniskt svårt som helst i lägre klasser för då kommer inte många runt banan, det har ju varit tal om att sänka tempot men eftersom folk redan dör för ATT dom rider för långsamt så tror jag inte det hjälper så mkt.

Nu är det ju länge sedan vi var i Trossnäs och minnet sviker men som banan såg ut då (2005,2006) var den mer lik de "gamla banorna" dvs inte särskilt teknisk. Var väl i stort sett två svårigheter och den ena var linjen nedanför grustaget och den andre spetsarna i kurvan. Annars var det fler stora hinder jmfrt med andra ställen, fast jag minns inga stora oxrar men stora lådor. (minns jag så fel :o) Jmfr den lite med en del gamla danska banor fast danskarna har fler typhinder och många fler gravar. Problem med tiden berodde mest på ovanan att rida på smalstig i skogen på tävling.

Men visst ska det tekniska öka med klasserna och det ska inte vara svårt i debutant men typhinderna kan ju stå på ett tekniskt enkelt sätt.

Sen får man inte glömma att det känns enklare när man ridit högre (eller är mamma vid sidan om :D).

Jag kommer inte heller ihåg några tekniska svårigheter förutom de du nämnt.

Däremot två lite större "lådor" den ena har jag ju film på, fast inte på denna datorn dock.

Med ponnyögon mätt kan nog Trossnäs oxrar/lådor te sig gigantiska, de håller rätt rejäla mått speciellt som underlaget (OBS! ingen kritik) är sand och inte sviktar som gräs, annars håller jag med om att det inte är speciellt tekninskt utan välbygda "gammeldags" hinder

Med ponnyögon mätt kan nog Trossnäs oxrar/lådor te sig gigantiska, de håller rätt rejäla mått speciellt som underlaget (OBS! ingen kritik) är sand och inte sviktar som gräs, annars håller jag med om att det inte är speciellt tekninskt utan välbygda "gammeldags" hinder

Inte att förglömma att de står på stigar inte mitt ute på öppna fält dvs de ser säkert större ut. :D

Nackdelen med underlaget är att det blir tungt mot slutet av dagen och då finns liksom inga alternativa vägar att rida. Fast vi gillar de värmländska skogarna :D

Det lär der ju alldeles säkert göra eftersom banhoppningsprovet i CNCP** ligger där :angel:

Nee på banhoppningsprovet i CNCP** är det 115 och inte 110 som är MVS B-hopp som man behöver rida i hoppkvalat. Så de C-ponnyna som ska rida MVS A kommer behöva riktigt stor galopp och kunna axa bra för att räcka både i banhoppningen och terrängen för att det ska vara säkert.
Så C-ponnyna kommer ju gå Mvs B +5 och då kan dom ju nästan rida Sm i hoppning istället om de vill.

Har hört att det endast ska var 2 stopp och sedan uteslutning i terrängen!:):)

coffin som väldigt många fick stopp på och vägrade ut sig på var ju en teknisk svårighet i trossnäs, på vägen upp red dom flesta för långsamt och nådde därför inte fram till c-stocken, det gick inte att rida det på ett och ett halvt eller två galoppsprång som många försökte utan det var ett rejält framåt efter graven och det kräver lite tryck och i viss mån lite fart.

Sen var det väl spetsarna i kombination, en trappa med ett galoppsprång till en häck och kanske något mer som jag inte minns

Vad jag ville komma till var att den banan inte var särskilt teknisk men det räckte för att en hel del inte skulle komma runt..

Nee på banhoppningsprovet i CNCP** är det 115 och inte 110 som är MVS B-hopp som man behöver rida i hoppkvalat. Så de C-ponnyna som ska rida MVS A kommer behöva riktigt stor galopp och kunna axa bra för att räcka både i banhoppningen och terrängen för att det ska vara säkert.
Så C-ponnyna kommer ju gå Mvs B +5 och då kan dom ju nästan rida Sm i hoppning istället om de vill.
:( ja visst är det trist, många kommer nog försöka kvala sig hela vägen på gott och ont.

Jag vet en 100-bana som har grav som andra hinder, ur en ganska skarp sväng... ganska onödigt (och så har det sett ut där i säkert 5 år.) Visserligen börjar en känd 3* bana i Tyskland med en trakhener som hinder nr 1, men det är ju lite skillnad på rutinen på ekipagen

Har dom ändrat det i år så har jag missat det :angel:

Tidigare har det varit 110, även om det ibland på EM varit högre, och ja de bästa fälttävlansponnyerna genom åren har gått/haft kapacitet att gå hoppSM

Har dom ändrat det i år så har jag missat det :angel:

Tidigare har det varit 110, även om det ibland på EM varit högre, och ja de bästa fälttävlansponnyerna genom åren har gått/haft kapacitet att gå hoppSM

Ja och C-ponnierna måste kvala i tre la lägst regional för att få starta msvb i hoppkval till fälttävlan... D-ponnierna behöver bara gå la. Det fortsätter vara rättvist.............:eek::mad::eek:

Nån som vet?
Vad hände med arrangörsträffen i Husqvarna?
Blev den av och vad sas i så fall?

Nån som vet?
Vad hände med arrangörsträffen i Husqvarna?
Blev den av och vad sas i så fall?

Jodå den blev av. Fick lite av en källa:
- 3 stoppet utesluten
- akutläkare ska finnas på större tävlingar
- ambulans ska finnas på plats (15 min regeln gäller inte längre)
- ambulans gäller då även förenklad ft. (vilket är ohållbart ekonomiskt sett )
-

rörigt, min källa hade svårt att förstå vad som gällde. Det diskuterades mkt och han menade att TR måste komma ut så man kan läsa i lugn och ro och sedan fråga.

Hoppas TR kommer i god tid då :eek:

Jag vet en 100-bana som har grav som andra hinder, ur en ganska skarp sväng... ganska onödigt (och så har det sett ut där i säkert 5 år.) Visserligen börjar en känd 3* bana i Tyskland med en trakhener som hinder nr 1, men det är ju lite skillnad på rutinen på ekipagen

Ja, det har du ju rätt i! Fio kan vittna om hur det är att rida unghäst på den banan....:o

För alla som tror att det blir 2 dm högre i terrängen och msvB +5 lägger jag in tidigare msvA kat D, numera CNCP** kat I ;)

CNCP**

Kategori I
(CNCP** arrangeras inte för kategori II)

Dressyrprov
Fälttävlansprogram för ponny tvåstjärnig klass

Banhoppningsprov
Maxhöjd 110cm, tempo 350m/min.

Terrängprov

Fas D – Längd 2500 – 3200m, tempo 450-520m/min. Antal språng max 28 st.

Maxhöjd 100cm för alla hinder utom för 1-3 enkelhinder med god anridning och bra landning som då kan ha en maxhöjd av 110cm. Den tekniska svårighetsgraden skall motsvar 2-stjärning nivå för häst.

Stilbedömning
Ingen stilbedömning.

jag red MVS A i trossnäs och det var typ bara 1 tekniskt hinder och de va en spets kombination annars var de inget, men massa stora maxade hinder va de gott om

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka