Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Jo, de som ligger på en mankhöjd 138-140 cm ja. Visserligen kan ni välja om ni vill gå i kategori II men siktar man högre än Lätt så :crazy:
Lätt ska väl gå i 80 för kategori II eller har jag totalt snurrat till det nu? :angel:

Tror oxå det är 80 för kat II, men vi kommer nog satsa kat I iaf, får se hur långt det räcker med en 138,7 ponny:crazy:

Tror oxå det är 80 för kat II, men vi kommer nog satsa kat I iaf, får se hur långt det räcker med en 138,7 ponny:crazy:

Vår gamla ponny Patrik VI är bara 137,0 o han vann flera SM o red även EM-kval för D-ponny så det jfinns nog hopp för er oxå:) Vår C-ponny Walfwestas Bon Jovi blev slutmätt till 140,0 så ni kanske kommer att träffas på tävling. Jag tror att de (fodervärd) kommer att försöka rida som kat.1. Ni kommer inte missa honom Han är en riktig goding:love::love::love:

Om D-ponnyernas 70debutantresultat gäller så borde ju C-ponnyernas också göra det, så tills vi hör något som klart säger någort annat så anser vi alltså våra terrängkval till Lätt klara :angel:

Men det är nog mer somskiljer än man tror på 138-ponnyerna och de minsta D-ponnyerna, med tanke på dagens nedmätning...

Kommer man in med en ponny direkt på en mätplats och får den till 138 är detta kanske i ponnyns "normaltillstånd", kanske att den tom är lite eller ganska mycket spänd. Men eftersomden ändån är nästan 2 cm från gränsen så gör man ju knappast några ansträngningar för att få den att bli mindre, ju större ponnyerna är utan att gå över desto bättre är det ju ;)
Så denna ponnyn kanske inte är mer än 136-137 cm "egentligen"

Medans de minsta D-ponnyerna, inte i alla fall men i de allra flesta, är runt 144-145, eftersom allt under det lyckas man på något sätt få ner till 140,0....

Nu säger jag inte att dessa få cm spelar någon större roll, men att det är skillnad på C-ponnyer (och små D-ponnyer också för den delen) och 155-"ponnyerna", rent blodsmässigt, håller jag fortfarande fast vid.

Och jag tycker fortfarande att man borde få starta CI-ponnyn i Kat D avd B, för att känna på avstånden men också för att det är mycket mer än höjden som skiljer en lokal LB och en regional LA åt!

Ingenting att andra nordiska banor skulle vara annorlunda. Idag har vi inga långa 1* hemma förutom internationella då.

menar du att det inte är ngn skillnad på en nationell och en internationell? :o
Hitintills så har vi bara sett motsatsen. Jmfr Falkenbergs internationella med Trossnäs eller vilken som helst.

Naturligtvis menar jag inte det, utan att det kanske byggs lite för lätt på sina håll i CNC* det vore ju märkligt annars om det inte gick att förbereda sin häst för CNC** utan att åka utomlands då det bara skiljer 5 cm och skillnaden mellan nationell ** och internationell torde väl inte vara mindre. Jag kan köpa att juniorer och YR som satsar mot mästerskap behöver utomlands men kan du inte som "vanlig" ryttare ta dig längre än till * utan att åka utomlands med de kostnader det medför (alla bor inte i Skåne :angel:) så är vi illa ute. jfr om hoppryttarna skulle behöva skaffa rutin utomlands innan de får starta nationell 1.40m ;)

det var tänkt så från början men omöjligt att hålla isär så nu ska det gälla alla i debutant. Källa: JJ

Aha :idea: tack för upplysningen! Fast som jag förstått det ska dom ju kunna hålla isär att man får rida lätt på 4 åringar i 2007 pogrammet men inte på några andra hästar så då borde detta väl inte vara något problem. :p

Aha :idea: tack för upplysningen! Fast som jag förstått det ska dom ju kunna hålla isär att man får rida lätt på 4 åringar i 2007 pogrammet men inte på några andra hästar så då borde detta väl inte vara något problem. :p

Fast det var stora problem när det var så förra gången så varför skulle det bli probemfritt nu :angel:

Helt klart är att banorna är olika. Ibland är det svårt att se svårigheten men den märks i resultaten.
Fast jag kan hålla med de som anser att det behövs fler internationella. MEN anordna dem här hemma. :idea:

Senaste nytt är att hoppkvalregler för debutant skall ekipage ha max 8 fel i en 90 klass + en 100 klass:d

Tur att man läser Buke! Hur skulle man annars få reda på diverse ändringar:confused: Ska bli kul att läsa in sig på nya TR när det nu kommer......

Min åsikt är att jakten på dessa ponnycentimetrar är urfånig. Det är långt mkt viktigare att titta på om ponnyn har stor galopp eller ej samt hur den faktiskt arbetar vid hoppningen.
En ponny i stallet är 142 cm, min egen är mätt till 144,5. På de ponnyerna skiljer det långt mkt mer än 2,5 cm i både galopp och hoppning.
Jag har ridit på små C-ponnyer som haft det klart lättare än D-ponnyn på 142 cm.
Många av de som ligger i spannet 138-140 cm lär ha det lättare än den lilla D-ponnyn trots att han faktiskt är högre sett till mätintyget.

Vad ponnyernas blod har med saken att göra förstår jag inte alls. Finns ju små ponnyer som står högre i blod än maxade D-ponnyer.

Jag håller med om att ni borde få starta LB i D-ponnyernas avdelning B.

Var har du läst att det är bestämt att man får rida lätt på 4-åringarna i det programmet? (gärna för min del, har bara inte sett det...) var lite strul med det förra året

De måste va lite tråkigt för C-ponnyna för ert Sm gick väll typ i Mvs B 90? Då måste ni ju gå upp två klasser

Vår gamla ponny Patrik VI är bara 137,0 o han vann flera SM o red även EM-kval för D-ponny så det jfinns nog hopp för er oxå:) Vår C-ponny Walfwestas Bon Jovi blev slutmätt till 140,0 så ni kanske kommer att träffas på tävling. Jag tror att de (fodervärd) kommer att försöka rida som kat.1. Ni kommer inte missa honom Han är en riktig goding:love::love::love:

Walfwestas Bon Jovi e väll rätt bra i dressyren också, så de lär väll ha en chans på SM?!?

Om D-ponnyernas 70debutantresultat gäller så borde ju C-ponnyernas också göra det, så tills vi hör något som klart säger någort annat så anser vi alltså våra terrängkval till Lätt klara :angel:

Men det är nog mer somskiljer än man tror på 138-ponnyerna och de minsta D-ponnyerna, med tanke på dagens nedmätning...

Kommer man in med en ponny direkt på en mätplats och får den till 138 är detta kanske i ponnyns "normaltillstånd", kanske att den tom är lite eller ganska mycket spänd. Men eftersomden ändån är nästan 2 cm från gränsen så gör man ju knappast några ansträngningar för att få den att bli mindre, ju större ponnyerna är utan att gå över desto bättre är det ju ;)
Så denna ponnyn kanske inte är mer än 136-137 cm "egentligen"

Medans de minsta D-ponnyerna, inte i alla fall men i de allra flesta, är runt 144-145, eftersom allt under det lyckas man på något sätt få ner till 140,0....

Nu säger jag inte att dessa få cm spelar någon större roll, men att det är skillnad på C-ponnyer (och små D-ponnyer också för den delen) och 155-"ponnyerna", rent blodsmässigt, håller jag fortfarande fast vid.

Och jag tycker fortfarande att man borde få starta CI-ponnyn i Kat D avd B, för att känna på avstånden men också för att det är mycket mer än höjden som skiljer en lokal LB och en regional LA åt!

Men i trossnäs så var det ingen PONNY som var över 148 när dom mättes så de finns just nu inte 155 ponnyer

Var har du läst att det är bestämt att man får rida lätt på 4-åringarna i det programmet? (gärna för min del, har bara inte sett det...) var lite strul med det förra året

Det stod i själva debutant programmet från 2007. Minns inte nu men har för mig att det även står i Lätt klass programmet. Men tittar man nu på de 2 program från 2007 som ligger på förbundets sida så finns inte den texten med. Den stod längst ner på sidan förut.

Jaha, i den versionen jag har sedan förra året står det ingenstans...

Jaha, i den versionen jag har sedan förra året står det ingenstans...

Nej, det är en sån där typisk förbundsgrej tycker jag...först har det stått på programmet så "alla" har läst det. Helt plötsligt är texten borta och ingen vet om det gäller fortfarande eller ej. Fruktansvärt irriterande.:mad:

De måste va lite tråkigt för C-ponnyna för ert Sm gick väll typ i Mvs B 90? Då måste ni ju gå upp två klasser

Ja det känns ju lite tufft, från att ha legat på SM-nivå - halkar man ned till lätt.... Det krävs ju rätt många kval nu för att nå ny SM-nivå frågan är om man hinner fram till SM i år.:(

Senaste nytt är att hoppkvalregler för debutant skall ekipage ha max 8 fel i en 90 klass + en 100 klass:d

*kl*

Vill bara lite allmänt påpeka att så länge inget annat står i ändringarna på förbundets sida så är det som står på sidan som gäller. Så det här är alltså inte fastslaget ännu.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka