Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

*kl*

Fy f*n vilket kafferep det är här. :devil:

Suck.

Nu börjar det ju iaf dra ihop sig till att vi ska få veta något vettigt, på onsdag nästa vecka hålls mötet. Och på måndag är det jag som ringer förbundet & frågar när de har planerat in presskonferensen. :angel: De lär nämligen få hålla en alldeles egen för mig annars, om de inte har tänkt att ha någon. :devil: ;)

Ha ha....det vore ju hyperkul! En alldeles egen konferens bara för Aicha...:bow::bow:

Skulle inte kvaltiden även kunna gälla hösten efter ft-säsongens slut? Då har man vintersäsongen på sig att kvala inför våren. Fast då kanske tanken att form är färskvara inte håller.

Inget problem:
"Kvalificerande resultat för att gå upp en klass ska ha uppnåtts under innevarande eller föregående säsong.
Form är en färskvara och resultat äldre än ett år kan inte anses inte vara kvalificerande."

Från: http://www2.ridsport.se/t2_3.aspx?p=91584&x=1&a=1116268

mm...men vad det gäller hoppkvalen så står det ju också så här:

Mom 410 OBLIGATORISKA HOPPNINGSKVAL
Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på hopptävling >före första start på fälttävlan innebärande 2 hoppkval med max 8 fel (0+8 eller 4+4) på nivå med hinderhöjder överstigande terränghindrens höjdmått i resp klass med 10 cm.

Håller med dig Murray tycker åtminstone man kunde få kvala på hösten med....

mm...men vad det gäller hoppkvalen så står det ju också så här:

Mom 410 OBLIGATORISKA HOPPNINGSKVAL
Häst och ryttare skall varje år tillsammans ha genomfört hoppkval på ...

Det står varje år, inte varje säsong. Ser inte hur detta skulle motsäga att resultat från ett år tillbaka i hoppkval inte skulle vara färska nog.

Jag inser dock att reglerna är mer otydliga än vad de ser ut at vara vid första anblick. Vad gäller till exempel i det här fallet(vi antar att "varje år" i mom 410 innebär varje säsong inför första start):
Jag har kvalat två nollor i 1.10 i år och är i övrigt även kvalificerad för 100 klass. Jag rider fem stycken och vill sedan under samma säsong testa en 1*. Hur många 1.20 måste jag då rida?

1. Tre. Jag måste först rida två för att få rida i klassen och därutöver ytterligare en för att få gå upp en klass.

2. En. Jag har redan kvalificerat mig för att starta fälttävlan under året och behöver endast ett resultat på 4 fel eller bättre under ett år tillbaka för att få gå upp.

Fast det där är ju bara rent skitsnack eftersom majoriteten av landslagsryttarna tycker det är en BRA förändring att det har kommit hoppkval och dom säger ju lustigt nog att de enda som är negativa och gnäller om förändringarna är dom som har fattat att det där kommer bli ett problem att klara kvalen och kanske får steppa ner ett par klasser i nivåer eftersom dom inte klarar att hoppa 120-130.

Nu pratar jag ju mest med seniorerna bland de yngre ryttarna finns det ju säkert ett par st nu som får gå ner ändå till lätt klass som ridit ** så tro fan dom gnäller. :angel:

Hoppterminen börjar i skåne den 2 februari by the way

Ibland är detta som en tonårsklass. Tjejerna där är inte halva. :eek:

Jag har väl pratat med minoriteten då och fel personer för jag har mött helt andra åsikter, även bland SR. :confused:
Fick höra om en "ny grupp" igårkväll som jag inte funderat så mycket på.
Gruppen som har tävlat mer tidigare men av olika anledningar gått ner en eller flera klasser. På samma häst eller ny. Några tävlar och tränar sporadiskt. Egentligen är gruppen de SR som inte satsar på plats i landslaget längre. Denna grupp är ganska stor och kan ibland ta lite "för lätt" på uppgiften enl vederbörande. Tydligen hade det varit några riktiga bottennapp under 2007. Intressant!

Grupperna som jag haft i tankarna har främst varit det som berör mej:
1 Ungdomarna J/YR
2 De som rider unghästar/hästar åt andra

Fast enl vederbörande så menade han att J/YR helst inte skulle drabbas då de är vår framtid. :idea: Så vi får väl se hur det blir.

För egen del kan jag bara konstatera att den hästen (av dotterns 3 som ska gå 120) som är sämst på 120 är absolut säkrast i terrängen. Den av hennes som är helt säker i 120 kommer jag vara bra orolig i terrängen. :D Så kvalen av säkerhetssynpunkt känns inte så rätt.

Så hoppning blir det som vanligt innan och under säsongen. :idea: Dock inte den du påpekade som jag räknade bort (typiskt skånskt så anser vi att 13 mil på "dålig" väg (minst 2 tim färd) och ev vinterväglag är för långt borta :angel:).

Fast Fio. Nu pratar du i nattmössan. :o

Jaså ? Gick inte lag SM för c-ponnyer i lätt klass :confused: Trodde dom red sitt riktiga SM i medelsvår men jaja jag har ingen större koll på ponnyer så det är väl kanske så att dom rider lag SM och riktiga SM i samma klass.

Det står varje år, inte varje säsong. Ser inte hur detta skulle motsäga att resultat från ett år tillbaka i hoppkval inte skulle vara färska nog.

Jag inser dock att reglerna är mer otydliga än vad de ser ut at vara vid första anblick. Vad gäller till exempel i det här fallet(vi antar att "varje år" i mom 410 innebär varje säsong inför första start):
Jag har kvalat två nollor i 1.10 i år och är i övrigt även kvalificerad för 100 klass. Jag rider fem stycken och vill sedan under samma säsong testa en 1*. Hur många 1.20 måste jag då rida?

1. Tre. Jag måste först rida två för att få rida i klassen och därutöver ytterligare en för att få gå upp en klass.

2. En. Jag har redan kvalificerat mig för att starta fälttävlan under året och behöver endast ett resultat på 4 fel eller bättre under ett år tillbaka för att få gå upp.

Som jag tolkat det så behöver du bara rida en 120 för att gå upp i * klass MEN skulle du inleda säsongen med en * så behöver du rida 2 st 120 innan start.

Ibland är detta som en tonårsklass. Tjejerna där är inte halva. :eek:

Jag har väl pratat med minoriteten då och fel personer för jag har mött helt andra åsikter, även bland SR. :confused:
Fick höra om en "ny grupp" igårkväll som jag inte funderat så mycket på.
Gruppen som har tävlat mer tidigare men av olika anledningar gått ner en eller flera klasser. På samma häst eller ny. Några tävlar och tränar sporadiskt. Egentligen är gruppen de SR som inte satsar på plats i landslaget längre. Denna grupp är ganska stor och kan ibland ta lite "för lätt" på uppgiften enl vederbörande. Tydligen hade det varit några riktiga bottennapp under 2007. Intressant!

Grupperna som jag haft i tankarna har främst varit det som berör mej:
1 Ungdomarna J/YR
2 De som rider unghästar/hästar åt andra

Fast enl vederbörande så menade han att J/YR helst inte skulle drabbas då de är vår framtid. :idea: Så vi får väl se hur det blir.

För egen del kan jag bara konstatera att den hästen (av dotterns 3 som ska gå 120) som är sämst på 120 är absolut säkrast i terrängen. Den av hennes som är helt säker i 120 kommer jag vara bra orolig i terrängen. :D Så kvalen av säkerhetssynpunkt känns inte så rätt.

Så hoppning blir det som vanligt innan och under säsongen. :idea: Dock inte den du påpekade som jag räknade bort (typiskt skånskt så anser vi att 13 mil på "dålig" väg (minst 2 tim färd) och ev vinterväglag är för långt borta :angel:).

Så du menar då att de som enkelt kommer klara att klara hoppkvalen gnäller mest medans dom som inte kommer göra det alltså den här "gruppen" som du pratar om tycker det är helt OK :confused:

Den gruppen som drabbas hårdast blir dom du säger unga ryttare och juniorer helt klart med något undantag då många aspirerar på att rida svår klass men har svårigheter med banhoppningen på den nivån å andra sidan tycker inte jag att man skall rida svår klass om man ligger på 110 nivå i hoppning hur bra terränghäst man än har och uppenbarligen inte den här gruppen heller som sitter och bestämmer dom gör ju inte det för att enbart jävlas :confused: Dom vill ju höja nivån på ridningen i alla grenar för det gynnar sporten i längden och jag har ju svårt att tro att dom kommer skippa hoppkraven och låta juniorer och YR rida medelsvår och svår klass medans landslagsryttarna måste hoppkvala.

Jag vet att du och säkert några till som har bra terränghästar sitter i en jäkligt svår sits med de här kvalen och att ni blir en av dom som definitivt kommer drabbas och tyvärr är det ju alltid några som kommer i kläm när nya regler införs.

Det ena kommer ge det andra och eftersom många då troligvis kommer få problem så leder det här iallafall indirekt till att folk rider mer starter på lägre nivå i fälttävlan än vad dom gjort annars och får således mer kval och mer rutin på den nivån eftersom dom inte kan springa upp i klasserna då banhoppningkvalen sätter stopp för det. Alltså kan man säga att man kan inte gå upp en klass förrän man är redo för det i åtmintone 2 av de 3 momenten.

Senast ändrad:

Står inget om dressyrkval men de ville nog poängtera att fälttävlan består av tre delar. :D

Jag kommer nog inte tävla dressyr alls, vilket är trist eftersom jag tycker det är KUL.

Skulle inte kvaltiden även kunna gälla hösten efter ft-säsongens slut? Då har man vintersäsongen på sig att kvala inför våren. Fast då kanske tanken att form är färskvara inte håller.

Ja tyvärr glömmer många att fälttävlan inte enbart är en terrängritt utan faktiskt 3 grenar som skall följa med varandra upp i svårighetsgrad.

Jag tror inte det kommer bli helt omöjligt att dom i framtiden sätter gränsen för hoppningen på hösten när alla redan är inne i kvalsystemet.

Jag har redan hört ryktas om att vissa seniorer ska få dispens av hoppkvalen:angel:

Jag har redan hört ryktas om att vissa seniorer ska få dispens av hoppkvalen:angel:

Har precis haft ett samtal med en som sa exakt samma sak. Vissa ska få söka dispens. Nä fel. Alla får väl söka men...

Ska bli spännande det här :idea:

Och som de själva skrivit räcker det inte att bara kunna rida en terrängbana, utan det krävs dressyr och hoppning också. Så alltså om man startar 3 av 4 helger (vilket är på gränsen för mycket, enligt mig, beror självklart på antal klasser och höjd/svårighetsgrad) dessa två månaderna blir det 6 starter innan ft-säsongen. Eftersom det krävs dressyr också torde väl hälften av starterna vara i dressyr. 3 kvar...

Min gamla terrängräv kommer iaf ha problem men vi får kämpa. :)

Du är ju inte ensam. Dock det som inte dödar, det härdar :idea:
Frågan är nu om vi inte "hinner med" dressyrstarter utan de bara blir hoppning. Då får vi kanske dressyrkval nästa år? :idea:
Skämtåsido. Visst känns det bra att starta några dressyrtävl innan säsongen börjar. :D

Har precis haft ett samtal med en som sa exakt samma sak. Vissa ska få söka dispens. Nä fel. Alla får väl söka men...

Ska bli spännande det här :idea:

Jag skulle väl tro att de flesta landslagsryttarna kan få dispans faktiskt och särskilt de som är bosatta utomlands där man måste lösa licens dyr licens för varje gren. Där bor visserligen ett par st med usel hoppning och ger man de dispans måste dom ge alla landslagsryttare samma chans annars blir det ju orättvist :crazy:

*kl*

Okej, vet att Fio och Olga diskuterade om hurvida man behövde kvala upp sig eller inte, men i deras diskussion förstod jag inte rikigt vad som gällde för ponny.

Om man skaffar sig en ny ponny, behöver man kvala om ända nerifrån debutant, om både ponnyn och ryttaren har startat högre klasser?

Tidigare har det på ponny varit så att den lägsta klass som ponny eller ryttare genomfört minus en klass blir den klass man kan börja i.
Så om ponnyn startat Msv A och ryttaren startat Msv B så var det Lätt man fick börja i.

Hur det är nu vet jag inte.

Det behövs förnyelse i den här sporten det är ju ett som är klart , det är inte meningen att folk skall kunna hålla sig kvar i landslaget utan att ha genomfört en enda CCI3* sedan 2003 :eek:

Jag skulle väl tro att de flesta landslagsryttarna kan få dispans faktiskt och särskilt de som är bosatta utomlands där man måste lösa licens dyr licens för varje gren. Där bor visserligen ett par st med usel hoppning och ger man de dispans måste dom ge alla landslagsryttare samma chans annars blir det ju orättvist :crazy:

Fast de som bor utomlands berörs ju faktiskt inte av dessa regler, dessa regler är ju endast Svenska och tävlar du i annat land på deras inhemska tävlingar är det deras regler som gäller.

Detsamma gäller de Danskar som kommer hit och hur de skall lösa det undrar man ju

Fast de som bor utomlands berörs ju faktiskt inte av dessa regler, dessa regler är ju endast Svenska och tävlar du i annat land på deras inhemska tävlingar är det deras regler som gäller.

Detsamma gäller de Danskar som kommer hit och hur de skall lösa det undrar man ju

Det är ju det som är det orättvisa egentligen och därför kan jag ju förstå att seniorna här skulle kunna få dispans för det ser ju illa ut om det skulle vara så tex att någon ryttare inte får lov att starta SM men tex EM går bra, det blir ju helt snett :crazy:

Noterar bara: Du läser inläggen här som fan läser bibeln men det är MIN tolkning :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka