Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Fast på Ponny kanske det är så att de skall vara kvalade tillsammans??

Detta är ju dock en regel som finns även om det inte skulle vara ett "utbrett problem"

Fast på Ponny kanske det är så att de skall vara kvalade tillsammans??

Detta är ju dock en regel som finns även om det inte skulle vara ett "utbrett problem"

Ja men det kanske drabbar en ryttare vartannat år så det känns ju inte så relevant i den här diskussionen hurvida hoppreglerna drabbar hästägarna.

Ponnyer har jag ingen aning om om dom måste kvala tillsammans i fälttävlan men om dom måste det så är det inte heller något nytt problem eftersom det då är business as usual för dom.

angående ryttarboken, kommer man inte kunna skriva ut resultatlistor från resp. hopptävling och använda det som "bevis" att man klarat av hoppreglerna?

oftast när man är ute tävlar man två olika höjder, säg 1m och 1.10, kan jag då använda mig utav de resultaten som kval? alltså två olika höjder men kanske 0+4 i de klasserna? eller måste det vara två olik dagar? och måste det vara samma höjd?

kan jag inte också, om jag vill tävla * men i början av säsongen rida lätt, bara kvala till den lätta klassen genom två 1.20 med max 8 fel och då även kvala in till * samtidigt??

de jag har hört om tänket bakom kvalen så var det för att få flera fälttävlans ryttare aktiva under vinterhalvåret med träning och tävling. och att det kommer inom några år kommer krävas bättre "hopphästar" ute i terrängen oxå då hinderna kommer gå att riva och det kommer ge hinderfel även ute i skogen. Men vi får väl se vad som händer.. :)

angående ryttarboken, kommer man inte kunna skriva ut resultatlistor från resp. hopptävling och använda det som "bevis" att man klarat av hoppreglerna?
Mm jättekul att ha med en massa papper att hålla reda på. Det kan inte hålla.... Stora klasser kan ju innebära flera papper per klass och sedan flera hästar. NEJ.. Det måste bli digitalt. :mad:
Se till att få in ALLA tävlingar i databasen och se till att den är uppdaterad. :idea:

oftast när man är ute tävlar man två olika höjder, säg 1m och 1.10, kan jag då använda mig utav de resultaten som kval? alltså två olika höjder men kanske 0+4 i de klasserna? eller måste det vara två olik dagar? och måste det vara samma höjd?

Alltså om du hoppar en höjd över det som ska vara kval är ok. Samma dag likaså. För att rida en 90-ft så kan du hoppa en 100 och en 110.

kan jag inte också, om jag vill tävla * men i början av säsongen rida lätt, bara kvala till den lätta klassen genom två 1.20 med max 8 fel och då även kvala in till * samtidigt??

Det går jättebra.

de jag har hört om tänket bakom kvalen så var det för att få flera fälttävlans ryttare aktiva under vinterhalvåret med träning och tävling. och att det kommer inom några år kommer krävas bättre "hopphästar" ute i terrängen oxå då hinderna kommer gå att riva och det kommer ge hinderfel även ute i skogen. Men vi får väl se vad som händer.. :)

Jo det går rykten om att ft-ryttare inte tävlar under vinterhalvåret.
Fast vi är några som konstaterat att det måste vara en fenomen norr om Skåne då alla vi känner (och inte känner) tävlar. :angel:
(Jag tror inte riktigt att det ligger så mycket bakom det ryktet!!! Att enstaka inte gör det är en sak men det är inget utbrett problem)

Dock är där säkerligen flera som behöver mer träning. Alla behöver bli bättre. Fast jag har fortfarande svårt att släppa att man "bara" sätter in banhoppningskrav, inte mer rutin i terrängen som kvalkrav.

Jag svarade på detta som du skrev:

Hur menar du nu? I fälttävlan behöver man inte kvala som ekipage utan det är ju bara hoppningen.

Och eftersom detta forum inte bara handlar om stora hästar så kan det väl bli ett problem om denna regel finns, eller hur

Ponny har alltid kvalat som ekipage och vad jag förstår har deras kvalregler i FT heller inte ändrats utan det är bara hoppningen som tillkommer, alltså som Fio säger "business as usual" för dom

fast då kommer ju faktiskt det problemet som togs upp innan att bli stort om det är ryttare som rider andras hästar/ponnyer. Och dessa finns faktiskt!

Så att säga att det blir som "business as usual" är ju inte riktigt sant :crazy:

fast då kommer ju faktiskt det problemet som togs upp innan att bli stort om det är ryttare som rider andras hästar/ponnyer. Och dessa finns faktiskt!

Så att säga att det blir som "business as usual" är ju inte riktigt sant :crazy:

Ja det kommer bli ett enormt jävla problem är du nöjd nu ??

Och du undrar varför alla alltid är emot dig i varenda eviga tråd du skriver i , jisses!! :crazy:

Jo det går rykten om att ft-ryttare inte tävlar under vinterhalvåret.
Fast vi är några som konstaterat att det måste vara en fenomen norr om Skåne då alla vi känner (och inte känner) tävlar. :angel:
(Jag tror inte riktigt att det ligger så mycket bakom det ryktet!!! Att enstaka inte gör det är en sak men det är inget utbrett problem)

QUOTE]

Det ryktet späddes väl på eftersom en hel del ansåg att det skulle vara omöjligt att kunna kvala ,det var då ifrågasättandet kom om folk verkligen tävlar banhoppning:confused:
Men om nu alla ändå tävlar från januari fram till april banhoppning så vet jag inte riktigt varför det gapas och gnälls! På 3 månader får man ju ändå hoppas att folk lyckas ta sig runt 2 hoppklasser på den höjd det gäller med max 4 fel i varje.

Det var ett ganska onödigt inlägg från dig :mad: Som överhuvudtaget inte har med tråden att göra!

är det så svårt för dig att inse att du ibland kan ha fel?

Det var ett ganska onödigt inlägg från dig :mad: Som överhuvudtaget inte har med tråden att göra!

är det så svårt för dig att inse att du ibland kan ha fel?

:rofl::rofl::rofl:

Skall det komma från miss 700 sidor av inlägg i trådar där det är du emot hela buke varenda eviga gång.....

Du skapar ju diskussioner som inte ens finns men visst vi kan väl ha en diskussion då hur stort problemet blir att man måste kvala till *** fälttävlan som ekipage. Och att jag hade fel som inte anser det blir något större problem.

Senast ändrad:

Rätt person att gå på mig som blivit avstängd här typ 1000ggr :angel:

Men nu var det ju faktiskt inte på tal om BARA stor häst som du snöar in dig på. Det finns något som heter ponny med :idea:

Rätt person att gå på mig som blivit avstängd här typ 1000ggr :angel:

Men nu var det ju faktiskt inte på tal om BARA stor häst som du snöar in dig på. Det finns något som heter ponny med :idea:

Ha ha FEL FEL 12 ggr hörru :D

Fast du hade fel för man kvalar bara som ekipage till mästerskapen och inte till vanlig ***

Fälttävlans-SM Seniorer 2007
CNC3*
Reglemente enligt TR IV 2006 men med specialbestämmelser enligt nedan:

Kvalifikation
Som kvalificering för Svenska Mästerskap gäller samma kvalificering som krävs för den klass i vilken mästerskapet avgörs i (1 godkänt kval i CNC**).
För start i SM klass krävs kvalificering för ekipage, dvs ryttare och häst tillsammans,

Det ryktet späddes väl på eftersom en hel del ansåg att det skulle vara omöjligt att kunna kvala ,det var då ifrågasättandet kom om folk verkligen tävlar banhoppning:confused:
Men om nu alla ändå tävlar från januari fram till april banhoppning så vet jag inte riktigt varför det gapas och gnälls! På 3 månader får man ju ändå hoppas att folk lyckas ta sig runt 2 hoppklasser på den höjd det gäller med max 4 fel i varje.

Fast det handlade ju om att det var tidsbegränsat i första stadiet. Det gick man ju ifrån så helt fel hade vi faktiskt inte där! :idea:

Att sedan ryttare känner oro för förändringar tycker jag verkar sunt. Jag tycker det är jättebra att folk ifrågasätter och inte bara köper rakt av. Diskussion leder alltid till något. Se bara att tiden ändrades. :idea:

En fundering är varför du är så aggressiv vad gäller att folk ifrågasätter och har åsikter? Är det så konstigt att de som är aktiva har mycket tankar och åsikter? :crazy:
Faktum kvarstår att de enda som jag mött och är positiva till förändringarna är fd ft-ryttare eller som gått ner flera nvåer och tävlar då och då. :crazy:

Sen är det fortfarande inte riktigt 3 månader men vaddå då. Säsongen startar nu 10-13 april om det funkar med vädret. Och hoppsäsongen startar häromkring i mitten av februari. Så det blir 2 månader :angel:

För start i SM klass krävs kvalificering för ekipage, dvs ryttare och häst tillsammans,

Bara en liten påminnselse om att detta ändras från år till år.
Det gällde bara 2007 (möjligen 2006). Tex 2005 behövde man inte kvalat ihop.
Så det är skillnad från år till år. :idea:

HUR kommer man göra med Lag-SM 2008 för ponnyer? Hur ska detta anordnas när kat II ponnier inte får gå SM???
Ska man bara göra tävlingen för kat I kommer inte många klubbar få ihop till ett lag!!!

Skulle gärna vilja ha ett vettigt svar på detta!

Fast det handlade ju om att det var tidsbegränsat i första stadiet. Det gick man ju ifrån så helt fel hade vi faktiskt inte där! :idea:

Att sedan ryttare känner oro för förändringar tycker jag verkar sunt. Jag tycker det är jättebra att folk ifrågasätter och inte bara köper rakt av. Diskussion leder alltid till något. Se bara att tiden ändrades. :idea:

En fundering är varför du är så aggressiv vad gäller att folk ifrågasätter och har åsikter? Är det så konstigt att de som är aktiva har mycket tankar och åsikter? :crazy:
Faktum kvarstår att de enda som jag mött och är positiva till förändringarna är fd ft-ryttare eller som gått ner flera nvåer och tävlar då och då. :crazy:

Sen är det fortfarande inte riktigt 3 månader men vaddå då. Säsongen startar nu 10-13 april om det funkar med vädret. Och hoppsäsongen startar häromkring i mitten av februari. Så det blir 2 månader :angel:

Men... har jag fel nu eller läste inte jag någonstans att kvalen fick vara max två månader gamla? Om man nu hoppar ponny 110 cm och kvalar, men "bara" rider debutant (gamla lätt för C-ponnier kat I)... fram till juli - måste man hoppa om 110 klasserna då?:confused::confused::confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka