Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Mm, här är hon nu med dottern som har en C-ponny/katI om allt blir som det nu är sagt... Känns ju inte direkt som någon höjdare att behöva få kliva upp 20 cm direkt i tankegångarna inför sommarens SM - om det nu blir några starter alls där. Många ponnier byter ryttare (om det går att få nya ryttare till fälttävlan förstås)... Dottern svalde flertalet gånger när hon förstod... "Hur säkert det skulle bli" framöver

Ge inte upp.
Sista ordet är inte sagt!
Se till att Din röst blir hörd. Maila/skriv till förbundet/ft-kom.

Mina "barn" är stora nu MEN jag blir så arg för man behandlar inte barn så här. Hur genomtänkt är detta? Anser de utvalda att sporten har råd med att missa dessa ryttare? :eek:

Det stör lite tycker jag att inom hoppningen kan ryttare som är placerade i 150 rida alla klasser utan kval, varför skulle inte våra svårklassryttare kunna sitta upp på t ex en 5-åring och rida en 100-klas, utan att själv ha hoppat 110 på den? Är inte det säkrare än att en ryttare som kanske bara ridit ett par 90-klasser ska debutera samma häst? Inför specialkval för de rutinerade, så att unghästar kan få bra rundor, utan att uppfödare/hästägare ska behöva lämna hästen i månader för att det rent praktiskt ska vara genomförbart att en rutinerad ryttare ska hinna åka och kvala den en gång till i hoppning (förutsatt att den hoppat innan) Det borde inte gälla ekipage rakt av!

Snacka inte om hur drt det blir om jag vill lämna en häst åt en annan ryttare. :crazy: eller om det händer ord ryttare något så jag behöver ha en annan.

Jo jag tycker det skall finnas specialregler för svårklassryttarna när det gäller mycket av kvalsystemet. Jag vet dock att det klagas ibland på att ryttare som tar emot hästar får alldeles för lite tid på sig att förbereda hästarna, att dom är ofta väldigt dåligt grundridna så jag tror att för ryttarnas del ser dom detta som enbart positivt.

Snacka inte om hur drt det blir om jag vill lämna en häst åt en annan ryttare. :crazy: eller om det händer ord ryttare något så jag behöver ha en annan.

Jag tror inte det tas någon större hänsyn till det, kvalsystemet baseras ju på ekipage och inte på att ordinarie ryttare kanske skadar sig. Jag ser inget fel i att man har hoppat ett par hoppklasser på den ungahästen eller på den "nya" hästen innan man ger sig ut i terrängen även om det nu råkar bli dyrt för hästägaren.

Jag tror inte det tas någon större hänsyn till det, kvalsystemet baseras ju på ekipage och inte på att ordinarie ryttare kanske skadar sig. Jag ser inget fel i att man har hoppat ett par hoppklasser på den ungahästen eller på den "nya" hästen innan man ger sig ut i terrängen även om det nu råkar bli dyrt för hästägaren.

Fast det oroar såklart de ryttare som jobbar med det. Självklart. Rider du svårklass känner du ganska bra vad hästen klarar. Du vet kanske hur hästen är också. Skillnaden nu är att du måste få in tävlingarna precis på rätt ställe. Inte så enkelt.

Har i helgen pratat med flera olika om just detta och misstänker att sista ordet är inte sagt. :D

Fast det oroar såklart de ryttare som jobbar med det. Självklart. Rider du svårklass känner du ganska bra vad hästen klarar. Du vet kanske hur hästen är också. Skillnaden nu är att du måste få in tävlingarna precis på rätt ställe. Inte så enkelt.

Har i helgen pratat med flera olika om just detta och misstänker att sista ordet är inte sagt. :D

Det hade underlättat om man fick räkna sk pay&ride hoppningar som ofta ligger mitt i veckorna, men det är väl ingen risk :crazy:

okej, fick ingen egen tråd, så jag frågar här :idea:

Någon som vet vilka slags hoppklasser som kommer gälla för kval till högre klass? Kan man kvala i avd. B också?

Det hade underlättat om man fick räkna sk pay&ride hoppningar som ofta ligger mitt i veckorna, men det är väl ingen risk :crazy:

Vi pratade om det på klubben. Anordna 110 och 120 avd B, en kväll i veckan.
Då blir det nästan samma sak. :D

okej, fick ingen egen tråd, så jag frågar här :idea:

Någon som vet vilka slags hoppklasser som kommer gälla för kval till högre klass? Kan man kvala i avd. B också?

Det kan de inte hindra då unghästar bara få gå avd B

nej, jag förstod det sen ;)

men vilka slags klasser gäller? man kommer väl förmodligen inte kunna kvala genom stilhoppningar? :S

nya reglerna tycker jag seglar iväg åt lite fel håll....

Håller med, absolut inget fel om man hinner hoppa dem (och rida dem såklart) visst är det fördel för ryttarna, men kanske hade räckt med ett kval t ex. Tänker mest på rent praktiskt att hitta tävlingar/tid att kvala dem mitt i säsongen. Och lite på kostnaden för hästägaren också, så vi inte skrämmer bort för många uppfödare från sporten, tror sporten är lite liten för det...

Förhoppningsvis blir det väl något åt hållet det var nu, att om hästen är kvalad och ryttaren är kvalad så är det ok.
Åtminstonde borde man inte behöva börja om i 90 igen, utan kanske max en klass lägre än vad häst och ryttare (var för sig) är kvalade till.

Förhoppningsvis blir det väl något åt hållet det var nu, att om hästen är kvalad och ryttaren är kvalad så är det ok.
Åtminstonde borde man inte behöva börja om i 90 igen, utan kanske max en klass lägre än vad häst och ryttare (var för sig) är kvalade till.

Hur menar du nu? I fälttävlan behöver man inte kvala som ekipage utan det är ju bara hoppningen.

10 cm upp är det, förr var det msvB C-ponny vilket = 90 cm, nu är det CNCP** kat I = 100 cm

Skulle vara bra om det där med "20 cm upp missförståndet" kunde utrotas! :mad:

:confused:jaha men i gamla tr står det att enstaka hinder får vara upp till 120 cm i ** så det vore väl bra om det bara var 100. :confused:

Ge inte upp.
Sista ordet är inte sagt!
Se till att Din röst blir hörd. Maila/skriv till förbundet/ft-kom.

Mina "barn" är stora nu MEN jag blir så arg för man behandlar inte barn så här. Hur genomtänkt är detta? Anser de utvalda att sporten har råd med att missa dessa ryttare? :eek:

:devil:jag har mailat ft + ridsportförbundet, det var inte mycket till förståelse där alls när man läser svaren.:cry:

:confused:jaha men i gamla tr står det att enstaka hinder får vara upp till 120 cm i ** så det vore väl bra om det bara var 100. :confused:

I ** för ridhästar ja..... för ponny har det varit 100 cm sen 1970 talet (sen har det hetat LA / msv / msvA och nu CNCP**) ;)

Ibland bygger man högre på EM trots att det även där är 100 cm i reglementet, men det är en annan femma :cool:

Fast det är därför man vill ha med/har tagit med i nya TR att enstaka (1-3 st på en hel bana) enkelhinder på plan mark med bra anridning får vara upp till 110 cm

I ** för ridhästar ja..... för ponny har det varit 100 cm sen 1970 talet (sen har det hetat LA / msv / msvA och nu CNCP**) ;)

Ibland bygger man högre på EM trots att det även där är 100 cm i reglementet, men det är en annan femma :cool:

Fast det är därför man vill ha med/har tagit med i nya TR att enstaka (1-3 st på en hel bana) enkelhinder på plan mark med bra anridning får vara upp till 110 cm
:rofl: ja men det borde väl inte vara helt omöjligt att kravla sej över.. siktar ju inte på EM så det verkar någorlunda lugnt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2