Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Ryttarboken förstår jag inte alls heller. Hur den ska se ut kommer tydligen publiceras på Ridsports hemsida.

Alltså för mej är detta en gåta. Jag tror såklart att den ska vara digital. :idea:
medan andra ser en liten ant.bok framför sej. :eek:

Ok kanske när man är på en hopptävling eftersom det brukar vara en ÖD "över" då MEN på ft. Vet ju kaoset med Breeders-papprena. Hur ska detta hanteras vettigt? Något som hört rykten?

Se till att ALLA resultat, även från lokala tävl reggas på förbundet. Det är då också viktigt att uppgifterna som kommer dit är rätt. :idea:
Enkelt med ft då de är få, ngt svårare med hopp men det ska väl kunna lösas.

Isåfall behöver ju inte ÖD eller D skriva på utan det kan enkelt kollas.

Inför hästlicens för alla hästar.

Jo jag ska försöka: :D

Att vi behöver bättre banhoppning generellt sätt för att lyckas internationellt är klart. Jag ser dock inte sambandet med säkerhet och hoppkvalen när det gäller 2* och 3*.

Med att höja nivån innebär inte bara att höja hindren. Du kan höja svårigheten OM det är det man söker... Dock tänkte jag mest på 90 -
1* där jag sett "enkla" hoppbanor. På 2* och 3* nivå har jag inte sett så många att jag kan generalisera. Dock har det verkligen varit blandat men främt internatonellt då.

Dock tror jag INTE att lösningen är att ha kvalen.
Jag tror att det finns risk för att man istället för att köpa en rutinerad terrängräv (som läromästare i terrängen för ungdomar) då köper en häst som hoppar bra. Vi vet att de bra hopp/terränghästarna inte är till salu. Istället måste man då lära upp den i terrängen. Det tar ett tag för att få en rutinerad häst. J/YR ska ha rutinerade terränghästar för att få rutin. De som fortsätter sedan plockar upp hästar på andra premisser.

En "gammal" terrängräv är ganska ofta slarvig i hoppningen. Det har inte med terrängen att göra.

Inför fler terrängkval. Ett större antal per ryttare för att få gå upp. Det tror jag på. Olika typhinder kräver olika ridning. Det måste man testa för att få rutin. Ha inte för enkla 100-banor. Inför unghästvariant om det behövs..

En 5-åring som river 4 hinder i 90 klass oroar mej när den kommer ut i terrängen. En räv som river 4 i 2* oroar i regel inte mej alls.

En annan sak: Oron finns också hur ryttare ska kunna gå in och rida andras hästar nu med 2 hoppkval. Hur löser man det? Snacka om att det krävs planering OM det nu tex händer ryttaren något.

Alltså vad jag har förstått så vill dom ha bort just det att yngre eller orutinerade ryttare rider för HÖGA klasser i terrängen just för att de rutinerade hästarna tar dom runt men att dom ofta inte ens klarar av att hoppa en 110 bana på ett vettigt vis. Dom skall lära sig att RIDA och inte bara åka med runt. Det har varit för mkt dålig ridning i banhoppning pga ryttarna (och inte bara hästarna) därför införs dessa kraven för att höja nivån och kunskapen på ryttarna. Det är den uppfattningen jag har fått när jag talat med ett par personer som varit med och bestämt dessa hoppkval.

Alltså vad jag har förstått så vill dom ha bort just det att yngre eller orutinerade ryttare rider för HÖGA klasser i terrängen just för att de rutinerade hästarna tar dom runt men att dom ofta inte ens klarar av att hoppa en 110 bana på ett vettigt vis. Dom skall lära sig att RIDA och inte bara åka med runt. Det har varit för mkt dålig ridning i banhoppning pga ryttarna (och inte bara hästarna) därför införs dessa kraven för att höja nivån och kunskapen på ryttarna. Det är den uppfattningen jag har fått när jag talat med ett par personer som varit med och bestämt dessa hoppkval.

Fast är det så illa? Den uppfattningen delar inte jag kanske beroende för att jag är mitt i det och inte vill se :confused:
Självklart ska de lära sej rida. En fördel med ft jmfrt med de andra grenarna är att de måste lära sej det, en färdig läromästare är sällan så färdig. De kan inte åka runt i 3 grenar.
Men att de inte klarar en 110 bana hyggligt är en generalisering som ofta sägs iallafall av en av banbyggarna som var med i gänget. Jag vet inte vad han vill med det men sådana generaliseringar gynnar inte sporten. Jag tycker det är bra om man har belägg för påståendena. Dessvärre så sprider han detta och vissa köper det och anser väl då också att det är sant. Dock är det rel enkelt att kolla upp :crazy:

Sen inser jag också att några alltid kommer ikläm vid regeländringar. Dock tror jag att vi biter oss i svansen vad gäller säkerheten om vi inte inför mer terrängkval. Nu är det för enkelt att komma uppåt med räv eller ej. (Det var stort steg fr 1* till 2* tyckte jag som mamma iallafall. Och skillnaden på terrängbanor och svårigheterna blir roligare då det märks ännu mer hur banbyggarna ser på det. :D)

Jag tror att fler ft-kval kunde ersatt hoppkvalen men det är iof enklare att hoppa en hopp-120 bana än en ft-120.

Det ska bli intressant att få höra från presskonf. Må nu bara journalisterna vara ordentligt pålästa :idea:
Fast Aicha gör väl inget annat än förbereder nu :rofl:

Förhoppningsvis får tjejerna också veta mer på Bosön nästa helg.

Tror inte det kommer att bli så. Dom föräldrar som vill nå status genom sina barns framgångar, kommer även i fortsättningen att välja hoppning eller dressyr. Livet som ponnyförälder i fälttävlan är nog lite för tufft för dom.
Sen är det ju så att det som skrämmer ett litet barn mest är när ponnyn sticker utan att barnen har en chans att få stopp. Det betyder att dom barnen själva kommer att lägga av med fälttävlan.

Fast om man då inte har så mycket pengar att de kan delta i hoppcirkusen så väljer man ft istället. Billigare ponnyer och ft-ponnyer är ganska ofta välridna. :D

Senast ändrad av en moderator:

Fast säsongen blir väl inte längre? Jag har alltid startat dressyr och hoppning som uppvärmning inför FT-säsongen och då gör man ju det i feb-april. Att man nu måste "bokföra" sin hoppning spelar ju inte så stor roll, jag hade ju ändå startat de klasserna.
Det finns väl inte någon som inte tävlar innan terrängsäsongen kommer igång?.
Nej så tänker jag också.

Det som jag ser som ett problem det är ju att klämma in en hopptävling mitt i FT-säsongen för att man vill gå upp en klass. Då blir ju pressen väldigt stor att man måste hoppa med max 1 nedslag och gissa om man kommer att få 2 just den helgen:eek:...så då kan det ju leda till att man får rida fler helger hoppning än önskvärt för att kunna gå upp en klass.

mm och du anser att ryttaren pressas.. och hur blir det då för stackars mamma :eek: :devil:

Det är väl mer ur tränarsynpunkt detta kommer fram alltså att banhoppningen är väldigt dålig hos väldigt många, anordnar man mycket hoppträningar så har man väl rätt stor koll på hur ekipagen klarar sin banhoppning. Sen är jag nog ganska övertygad om att de här bristerna kommer fram mkt mer på tävling än på träning.

Det här året när jag tävlat på hemmaplan på endagarstävlingar ser man ju rätt tydligt hur mkt problem folk har att hoppa en halvtimme efter dressyren, jag kan ju säga att det är tack vare min rutin av fälttävlanshoppnignar jag har klarat mig så bra i dessa hoppningar för jag vet att man kommer från dressyren med typ noll hoppegalopp och att känslan blir att man skenar runt framridningen och hoppbanan fast det är normal hoppegalopp.

Där tycker jag man ser en stor faktor till den dåliga banhoppningen att folk rider helt omedvetet i undertempo och då är det inte lätt att hoppa felfritt så på så vis är ju det mkt lättare att hoppa ren banhoppning.

Mm, här är hon nu med dottern som har en C-ponny/katI om allt blir som det nu är sagt... Känns ju inte direkt som någon höjdare att behöva få kliva upp 20 cm direkt i tankegångarna inför sommarens SM - om det nu blir några starter alls där. Många ponnier byter ryttare (om det går att få nya ryttare till fälttävlan förstås)... Dottern svalde flertalet gånger när hon förstod... "Hur säkert det skulle bli" framöver

Håller med dig i det du säger.

Själv är jag lite rädd för att föräldrar kommer att köpa D-ponnyer till sina 9-åriga barn för att dessa ska kunna rida SM, för det finns de som inte ser till säkerheten och har gott om pengar. Jag hoppas dock att det inte blir så.

men det går ju inte att göra så enligt nya reglerna... Man måste ju vara över 13 för att få starta en katI ponny över huvud taget i fälttävlan.. Kul för 11-åringen som fått en maxad C-ponny i oktober... t ex.:bow:

Mm, här är hon nu med dottern som har en C-ponny/katI om allt blir som det nu är sagt... Känns ju inte direkt som någon höjdare att behöva få kliva upp 20 cm direkt i tankegångarna inför sommarens SM - om det nu blir några starter alls där. Många ponnier byter ryttare (om det går att få nya ryttare till fälttävlan förstås)... Dottern svalde flertalet gånger när hon förstod... "Hur säkert det skulle bli" framöver

10 cm upp är det, förr var det msvB C-ponny vilket = 90 cm, nu är det CNCP** kat I = 100 cm

Skulle vara bra om det där med "20 cm upp missförståndet" kunde utrotas! :mad:

Senast ändrad av en moderator:

men det går ju inte att göra så enligt nya reglerna... Man måste ju vara över 13 för att få starta en katI ponny över huvud taget i fälttävlan.. Kul för 11-åringen som fått en maxad C-ponny i oktober... t ex.:bow:

Det är 11 år för att starta kat I överhuvudtaget och 13 år för att starta CNCP*

Kunde kanske vara bra att läsa vad som står i informationen istället för att sprida felaktigheter :devil:

Men SM för C gick i msvB
SM för D går (eller ja, ibland) i msv A
Det blir 10 extra cm för kategoriändring, och 10 cm upp till nästa klass
10+10=20 ;)

Men SM för C gick i msvB
SM för D går (eller ja, ibland) i msv A
Det blir 10 extra cm för kategoriändring, och 10 cm upp till nästa klass
10+10=20 ;)

Skrev ju det att det gick i msvB (kat C), dvs 90 cm och att det nu blir CNCP** vilket är samma som gamla msvA, dvs 100 cm

msvB/CNCP* och msvA/CNCP** är, och har alltid varit, samma höjd det är det tekniska som skiljer

Fast säsongen blir väl inte längre? Jag har alltid startat dressyr och hoppning som uppvärmning inför FT-säsongen och då gör man ju det i feb-april. Att man nu måste "bokföra" sin hoppning spelar ju inte så stor roll, jag hade ju ändå startat de klasserna.

Det finns väl inte någon som inte tävlar innan terrängsäsongen kommer igång?

Det som jag ser som ett problem det är ju att klämma in en hopptävling mitt i FT-säsongen för att man vill gå upp en klass. Då blir ju pressen väldigt stor att man måste hoppa med max 1 nedslag och gissa om man kommer att få 2 just den helgen:eek:...så då kan det ju leda till att man får rida fler helger hoppning än önskvärt för att kunna gå upp en klass.

Det här med bokföringen bekymmrar mig lite, om de inte kommer ut med nya TR förens ivår hur ska vi då kunna fylla i våra resultatb i ryttarboken om vi inte genom TR vet hur den används eftersom det inte kommit ut än :confused:

Blev lite rörigt men ja hoppas ni förstår

Ge er nu om centimetrar:mad:
Ska man upp en klass ska man hoppkvala 10 cm högre än för föregående klass och rida terräng som är 10 cm högre.

Det är 11 år för att starta kat I överhuvudtaget och 13 år för att starta CNCP*

Kunde kanske vara bra att läsa vad som står i informationen istället för att sprida felaktigheter :devil:

Missade det :o sorry!

Men då hoppas jag på att jag som ponnyuppfödare vill att mina ponnyer ska gå fälttävlan bara får hoppas att jag inte får en stackare som mäter 137,5cm. Eller så får jag sluta med fälttävlansponnyer och satsa på de andra grenarna istället:confused:

Nja, ponnyerna e för bra för att bara gå lätt, men men det e väl smällar man får ta när man föder upp ponnyer. Det blir nog bra ändå, det brukar alltid lösa sig i framtiden.

Det stör lite tycker jag att inom hoppningen kan ryttare som är placerade i 150 rida alla klasser utan kval, varför skulle inte våra svårklassryttare kunna sitta upp på t ex en 5-åring och rida en 100-klas, utan att själv ha hoppat 110 på den? Är inte det säkrare än att en ryttare som kanske bara ridit ett par 90-klasser ska debutera samma häst? Inför specialkval för de rutinerade, så att unghästar kan få bra rundor, utan att uppfödare/hästägare ska behöva lämna hästen i månader för att det rent praktiskt ska vara genomförbart att en rutinerad ryttare ska hinna åka och kvala den en gång till i hoppning (förutsatt att den hoppat innan) Det borde inte gälla ekipage rakt av!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023