Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

Svenskt TR ska gälla för alla som tävlar i Sverige. Man har ju ej specificerat vad som gäller för hoppkvalen i fälttävlan, men i banhoppning står det tydligt vad som gäller för t ex nationella utländska tävlingar, och när de kan räknas som kval inom hoppningen.

Sen ska du inte kasta sten i glashus utan att ha på fötterna JAG TILLHÖR FAKTISKT DE SOM ÄR MED OCH ARRANGERAR BÅDE FÄLTTÄVLANSTÄVLINGAR, DRESSYR OCH HOPPTÄVLINGAR BÅDE INOM KLUBBEN OCH UTANFÖR KLUBBEN. Vad vet du om att arrangera en fälttävlanstävling när du säger som du gör? En dressyrtävling är ingenti
Tråkigt att du uppfattade mig så negativt, det var bara ett förslag från min sida eftersom du skrev att du saknade kval.tävlingar.
Det är ju super att du är med o fixar tävlingar av alla slag -det gör jag oxå - det är ju föredömligt!

Jag kan förstå värför Crazymamma är så bekymrad-själv har de inte tävlad hopptävlingar särskild mycket, jag tror det finns resultat för en 110 i år (dvs regionala tävlingar, lokala finns ju inte med).Kan bli svårt att klara kvalen innan ft säsongen börja eller hur.För ni ska väl hoppa 120 klasser då?!:d

Jeg er bosat i sverige, men har kun dansk licens og starte kun for DK.

Vil de regler så gælde??

Kender mange der har startet i sverige uden egentlig at være kvalificeret:crazy: det er der aldrig blevet gjord noget ved

Skulle vara intressant och höra hur dom tänkt vad målet är med reglerna är :confused:och vilka alternativ dom kunde uppnå dom med. För att nå ett mål finns det alltid olika vägar med olika konsekvenser beroende vilken väg man tar:devil: Men de har uppenbarligen inte tänkt längre än näsan räcker:angel:

mm är också nyfiken på vad de har att säga. Jag anser inte att man gjort särskilt mycket för säkerheten när man tar tag i banhoppningen. Så länge man kan ta sej upp till 1* på 2 månader anser jag inte att det är okey. :crazy:

Citat: TR1 Nordisk ryttare, ej bosatta i Sverige, tävlar på det egna landets gällande licenser.
Förmodligen gäller att om du är kvalificerad efter det egna landets regler, anses du kvalificerad här med.

Fast det gäller bara licensen. :)
TR gäller i resp land.
Problemet med Dk är att våra klubbar inte har en aning om hur klasseran ser ut i Dk. De har tex flera klasser INNAN "vår" debutant/90. Vet klubbar som försökt kolla Natasjas kompisar men då språket inte alltid gör det enkelt så har det struntat i det.

Våra ponnyryttare som är över 16 får inte starta i Dk.

Jeg er bosat i sverige, men har kun dansk licens og starte kun for DK.

Vil de regler så gælde??

Kender mange der har startet i sverige uden egentlig at være kvalificeret:crazy: det er der aldrig blevet gjord noget ved

Ja de ska gälla dej också men prata bara danska så löser det sej :D

det skal jeg gøre :bump: ej må heller sørge for at være kvalificeret.

Det må nemlig være svært at tjekke de forskellige landes resultater.

Men Ida dansk er da ikke så svært at forstå ;)

Äh, danska är enkelt.
Det handlar bara om inställning :idea: (Bara för att jag har släktingar och bekanta som pratar så mkt skånska att det i stort sett är danska ;) )

Kan du inte själv initiera en tävling som tillgodoser de klasser som behövs för att kvala i din klubb? Man kan väl inte förvänta sig att "andra" ska göra allt? Betänk även att alla tävlingar inte kommit ut än, så utbudet kanske är större än du tror när det väl kommer till kritan.
Själv har jag initierat flera dressyrtävlingar då vi så ofta blev bortlottade, vilket uppskattades av många.

Jag måste bara säga en sak...varför i hela friden är du så himla snabb på att hoppa på folk jämt om att de ska fixa tävlingar själva??? Att arrangera fälttävlan är inget som vem som helst kan göra, för det första krävs det ju att just DIN klubb har en terrängbana???! För dressyr och hopp är det ju enklare och då undrar jag varför du hela tiden tror att VI inte är engagerade i våra klubbar och arrangerar tävlingar????!

Jag kan nästan garantera dig att 99% av "kärntruppen" här på FT-buke också är engagerade medlemmar av olika klubbar där vi inte bara hjälper till på klubbarna med tävlingar, är tränare och sitter i diverse sektioner och styrelser, dessutom är vi TÄVLINGSRYTTARE som far land och rike runt och gör REKLAM för samma klubbar.

Så att VI inte skulle dra vårt strå till stacken tar jag som en ren och skär förolämpning från din sida. Du är ny här och känner oss inte så väl, vänta med dina påhopp tills de är berättigade.

/Novali som lessnat

Jag kan förstå värför Crazymamma är så bekymrad-själv har de inte tävlad hopptävlingar särskild mycket, jag tror det finns resultat för en 110 i år (dvs regionala tävlingar, lokala finns ju inte med).Kan bli svårt att klara kvalen innan ft säsongen börja eller hur.För ni ska väl hoppa 120 klasser då?!:d

Hästen är både tävlad 110 hopp men tränas 130/140 och tävlad dressyr tom L:A 6. Men intresset ligger i fälttävlan och hoppningarna från i år kommer hur som helst inte gälla nästa år. Det jag är orolig för är inte banhoppningen utan hoppterminen vår häst är faktiskt en bra banhoppningshäst:devil: Det finns faktiskt hoppryttare som bjudit rätt mkt för hästen då han är en bra hopphäst:banana:

I Stockholms trakten (15 mil) finns det ca 6 tävlingar med 120 hoppningar innan fälttävlanssäsongen startar-och har man då en så bra häst (inget fel på hästen!) som ni-så ska väl det inte ställer till med problem.Har man en riktig duktig hopphäst är kvalen avklarade innan mitten av februari!:devil:

I Stockholms trakten (15 mil) finns det ca 6 tävlingar med 120 hoppningar innan fälttävlanssäsongen startar-och har man då en så bra häst (inget fel på hästen!) som ni-så ska väl det inte ställer till med problem.Har man en riktig duktig hopphäst är kvalen avklarade innan mitten av februari!:devil:

Hästen är inte ens i Stockholm utan i Skåne och där finns det tillräckligt med tävlingar utan att behöva åka allför långt :bow:Jag tänker på alla andra.... Men du verkar inte förstå att det är rätt jobbigt att JÄMT måsta resa långt förmodar att du sitter brevid chaffören och sover:eek:

*Delvis knapplån*

Hyfsa till tonen här är ni vänliga, jag tycker skrik (versaler) är onödiga och jag vill heller inte att nya användare ska känna att de ska behöva presentera sig med ev meritlista för att ha en åsikt.

Fälttävlansforumet ligger farligt nära att bara bli en klubb för inbördes beundran med en massa interna skämt och gliringar och där nya användare som inte genast trallar med i tramset riskerar att bli ifrågasatta och det är inte syftet med ett diskussionsforum.
Vill man bara prata med sina polare rekommenderar jag andra kanaler.

Med hopp om bättring

LenaH, moderator

Alltså jag tycker du fått fram det som jag känner. :D
Dvs visst vi måste bli bättre på hoppning men är detta vägen? Är inte risken för att vi får fram en annan häst istället, som inte är lika bra i terrängen?

Vill vi få fram bättre resultat i hoppningen så höj nivån på den delen på tävling!

Nej ja tror inte att det är vägen. men å andra sidan har ja inget bättre förslag heller, så ja håller nog lite låg profil o låter de som är i sporten tala o framföra sina åsikter. det är ju de som rider i toppen som vet vad som behövs. de har goda o bra tankar kring detta. ja hoppas det kommer framföras.

Äh, danska är enkelt.
Det handlar bara om inställning :idea: (Bara för att jag har släktingar och bekanta som pratar så mkt skånska att det i stort sett är danska ;) )

Grattis!
Känner inte så många som fattar danska så bra trots att jag bor nära, ofta är i Dk och har lätt att förstå tex Natsaja :idea:
Danskan är som svenskan en massa dialekter. Jag har lite svårt med en del svenska också ibland.

Fast så illa som för vår norska kompis som tävlade i Tågarp är det sällan. Hon kunde inte förklara att hon var norska som tävlade med svensk licens. De skrev in att hon var danska. :idea:

Grattis!
Känner inte så många som fattar danska så bra trots att jag bor nära, ofta är i Dk och har lätt att förstå tex Natsaja :idea:
Danskan är som svenskan en massa dialekter. Jag har lite svårt med en del svenska också ibland.

Fast så illa som för vår norska kompis som tävlade i Tågarp är det sällan. Hon kunde inte förklara att hon var norska som tävlade med svensk licens. De skrev in att hon var danska. :idea:

Det är ganska praktiskt. Men visst, är det mycket dialekt och det går väldigt fort missar jag kanhända en del men oftast går det fint.

Taskigt att behöva vara dansk när man är norsk ;)

*Delvis knapplån*

Fälttävlansforumet ligger farligt nära att bara bli en klubb för inbördes beundran med en massa interna skämt och gliringar och där nya användare som inte genast trallar med i tramset riskerar att bli ifrågasatta och det är inte syftet med ett diskussionsforum.
Vill man bara prata med sina polare rekommenderar jag andra kanaler.

Med hopp om bättring

LenaH, moderator

:bow: Kunde inte ha skrivit det bättre själv.

Alltså jag tycker du fått fram det som jag känner.
Dvs visst vi måste bli bättre på hoppning men är detta vägen? Är inte risken för att vi får fram en annan häst istället, som inte är lika bra i terrängen?

Vill vi få fram bättre resultat i hoppningen så höj nivån på den delen på tävling!

Hur tänker du nu?

Om dom inte kan klara de vanliga 130 hoppkvalen så hur blir då en höjning på banhoppningsdelen lösningen på det problemet ? då blir ju kanske banhoppningen uppemot 135 i svenska nationella tävlingar och varför utsätta hästar och ryttare för det kan man undra om dom har problem på lägre höjd, det gynnar väl inget mer än ett taskigt självförtroende man skall väl vara förberedd för det man ger sig in i vilket man blir med hoppkvalen på den delen, att ständigt få taskiga hopprundor är helt förödande för självförtroendet på både häst och ryttare vilket kan leda till osäkra terrängrundor.

Jag kan inte förstå tanken att dom behöver hoppa så jäkla annorlunda för att hoppa 130 direkt att det skulle krävas en helt annan typ av häst, då skulle alla landslagshästar inte kunna gå terräng överhuvudtaget då eftersom de flesta hoppar bra på den nivån.

Det enda som talar emot sig självt är att själva ft-kvalen inte skärps upp.
Dressyren kan faktiskt kvitta tycker jag , det säger inget överhuvudtaget egentligen om varken lydnad eller annat så minst 50% kan ju ligga kvar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka