Sv: Nya kvalregler?
Jag vidhåller att alla som rider *** tävlar 130 med väldigt bra resultat vilket inte du håller med om , men om du går in och kollar på alla landslagsryttare så startar dom mycket banhoppning på den nivån och i stort sett nästan alla rider enkelt felfritt eller har ett pet här och där, dessutom börjar dom flesta tävla redan i februari så dom hinner göra en hel del tävlingar innan april. För dom blir kvalen inte några som helst problem.
Det är ju mest ni som tjatar om att ingen hinner kvala till *** eller till SM pga hoppkvalen så det är väl ni som får bestämma er
Att alla som rider 3* tävlar 130 med bra resultat är enligt min högst ovetenskapliga undersökning felaktigt. Inte ens om man räknar bort de som bara gjort en eller ett par starter i 3* så hamnar man på "bra" resultat. Flera av våra allra bästa ryttare har hästar som inte går bra på en 130 bana. Och då räknar jag ett nerslag som bra.
Vi behöver ha bättre banhoppning på hästarna (ryttarna!) helt klart MEN frågan är om vi hamnar rätt genom denna regeländring. Risken kan också vara att ryttarna istället för att "lära sej" hoppa, skaffar sej en "bättre" hopphäst som är sämre i terrängen.
Jag tror inte på denna regel eftersom de allra flesta som rider 2* och 3* hoppar mycket redan. Byta häst känns då som alternativ.
Att någon tycker sej ha svårt att "hinna med" innan säsongen kan bero på att man har en häst som man inte gärna hoppar inomhus med (sk elitryttare 2:a häst) men det får man ju ta då. Jag ser det som rörigare när man går upp en klass under säsongen. Sitter man på en häst så är det såklart inget problem men om man har flera som ska gå så har vi få tävlingsgtillfällen som så det är svårt att planera. Det kan ju faktiskt vara så att planeringen spricker många gånger om. Och härnere kommer hoppningen igång i mars och ft i april så så lång tid är det inte.
Sen tror jag att det missas en del vad gäller terrängkvalen och det kommer jag att fortsätta tjata om. Fler kval för för att gå upp. Rutinen måste också komma i terrängen. De är alldeles för många som rider banhoppning därute.
Ganska intressant är att de som inte aktivt rider fälttävlan är mest positiva till ändringarna som vissa aktiva ser som sämre.
En fråga direkt till dej Fio. Har jag fel så strunta i följdfrågorna. Du hade väl en häst som inte var riktigt "super" i banhoppningen, eller minns jag fel? Menar du att det helt berodde på att du inte tävlade banhoppning på våren då eller var det bara ryttarfel. Borde du inte ridit int med den hästen?
Trots allt så är det ett stort gäng Jroch YR som påverkas direkt genom att ha köpt gamla, rutinerade rävar som vet exakt vad som gäller var. Säkerligen kan flera av ryttarna bli bättre som ryttare men det är ju faktiskt därför de köper rävarna.
Sen att SM ligger tidigt blir till nackdel för en del helt klart spec i Jr och Yr. Eftersom det handlar om få år i resp grupp så är det inte så konstigt.