Nya kvalregler?

Sv: Nya kvalregler?

I praktiken blir det väl så att åldersgränsen på B-ponny sänks från 14 till 13?

Hopp Tr ligger nu på nätet och nu har man tagit med även Kat B som får starta med överårig ryttare i avd B. Så då löste sig det problemet !! :bow::bow:

Alltid något som klarnar !! ;):crazy::D

Delvis *KL*

Någon som har sett hur man ser ändringarna i TR- på nätet? I pappers TR finns där ju streck i kanten som visar...´

När man nu har det på nätet är det ju viktigt att man tydligt visasr på ändringar. Finns säker men jag har väl kollat slarvigt :angel:

En fundering: Att man inte publ fälttävlans TR nu kan det bero på att man vill diskutera mer?

Senast ändrad av en moderator:

Citat från förbundet:
Observera att uppdatering sker kontinuerligt. Information om att ändringar skett publiceras här på hemsidan och användaren ansvarar själv för att hålla sig informerad om aktuella bestämmelser.

Det kanske är ok för ryttarna, men som arrangör med flera månaders förberedelse innan tävling är detta inte godtagbart.

Ännu roligare kommer arrangörerna att få när min 24-åriga dotter kommer med våra egna uppfödningar o ska starta ungponny i kat.1 och kat.11:rofl:

WOW :bow::bow::bow:

Nu ligger TR ute på nätet.... ja inte fälttävlans förstås :angel:

För att röra till debatten ytterligare har det införts kval i hoppning även för häst :D

Dock inte så farligt som man först trodde men.... nu måste du kvala i 2 st 1.20m med max 4 fel för att få starta 1.30m

Undrar om den ena handen vet vad den andra gör? :rofl:

Det står hänsyn tages till resultat erhållna under innevarande och föregående kalenderår, kvalificeringsreglerna gäller omgående så det innebär ju ändå att man får tillgodoräkna sig ritter under det här året eller hur?

Jag läste på MA sida att man skulle ha kval i 130 för 2*, och det är ju ganska stor skillnad trots allt. (man måste ju även kvala i hoppning till hoppning...)

Ja, och på att annat ställe på samma sida samt på Svrf:s står det 1.20 för ** så frågan är "ordbehandlar Olle" varit framme där :D

Jag läste på MA sida att man skulle ha kval i 130 för 2*, och det är ju ganska stor skillnad trots allt. (man måste ju även kvala i hoppning till hoppning...)

Ja jag undrar om man tagit med det i beräkningen. Detta med att man är tvungen att ha två stycken felfria 120cm hoppningar innan man går in i 130cm :confused:

Detta medför ju eg att man är tvungen att genomföra 4st hoppkval med sammanlagt max 8fel :crazy:

Ja jag undrar om man tagit med det i beräkningen. Detta med att man är tvungen att ha två stycken felfria 120cm hoppningar innan man går in i 130cm :confused:

Detta medför ju eg att man är tvungen att genomföra 4st hoppkval med sammanlagt max 8fel :crazy:

Nix högst 4 fel i varje får man ha i 120, dessutom räknas ju förra årets resultat och dom som inte har varit på hopptävlingar får skylla sig själv :devil:

Räknas förra årets kval alltså?
Så om jag, som har godkända resultat i 1,10 samt debutant fälttävlan väljer att starta debutant nu igen, måste jag kvala om till lätt då (inom banhoppningen&terrängen) eller är jag redan kvalificerad?
Jag vet att jag måste göra två banhoppningar innan jag får starta fälttävlan övh. men om jag gör dom på 1m höjd, kan jag då använda förra årets 1,10 resultat för att starta lätt i år?

Jag pratar om hoppkvalen till hoppningen alltså den riktiga banhoppningen och inget annat.

Nej, som det ser ut nu så får inga hoppresultat från detta året räknas till fälttävlan. Det gäller än så länge bara i "ren" banhoppning.

Nix högst 4 fel i varje får man ha i 120, dessutom räknas ju förra årets resultat och dom som inte har varit på hopptävlingar får skylla sig själv :devil:

Man kanske haft en skadad häst :smirk: Så att skriva att de får skylla sig självt är ganska onödigt

Man kanske haft en skadad häst :smirk: Så att skriva att de får skylla sig självt är ganska onödigt

Jag får väl lägga ut orden då istället så att verkligen alla förstår vad man menar.:cool:

De finns dom som ALDRIG åker på hopptävlingar oavsett och dom får ju nu skylla sig själva.

Jag får väl lägga ut orden då istället så att verkligen alla förstår vad man menar.:cool:

De finns dom som ALDRIG åker på hopptävlingar oavsett och dom får ju nu skylla sig själva.

Det påstås att de finns men ingen kan namnge någon (nåja inte här men ..) :mad:

möjligen i deb och lätt men högre? :confused:

Nu får du ju bestämma dig. Först skriver du att alla som är på*** nivå redan tävlar i hoppning på 130cm nivå och nu skriver du att det finns vissa som inte gör det???

Jag vet inte många som inte rider banhoppning på sina ** och uppåt hästar. Även om de kanske inte rider 100% felfritt direkt

Delvis *KL*

Någon som har sett hur man ser ändringarna i TR- på nätet? I pappers TR finns där ju streck i kanten som visar...´

När man nu har det på nätet är det ju viktigt att man tydligt visasr på ändringar. Finns säker men jag har väl kollat slarvigt :angel:

En fundering: Att man inte publ fälttävlans TR nu kan det bero på att man vill diskutera mer?

Kunde inte heller se att ändringarna i hopp eller gemensamma TR var markerade på något sätt :confused: Däremot var dom markerade med ett svart streck i vänster kant i dressyr TR.

Räknas det som ett godkänt banhoppningskval (gällande fälttävlan) om man har 8 fel (två rivningar) i grundomgången? Och är det verkligen så att de banhoppningsklasser man red 2007 inte räknas som kval till 08-säsongen?? det tycker iaf jag är helt idiotiskt....ett kval som är mindre än ett år gammalt borde väll ändå inte räknas som för gammalt...
Trots allt tycker jag att det var på tiden att dom införde lite högra krav gällande banhoppningen...

Nu får du ju bestämma dig. Först skriver du att alla som är på*** nivå redan tävlar i hoppning på 130cm nivå och nu skriver du att det finns vissa som inte gör det???

Jag vet inte många som inte rider banhoppning på sina ** och uppåt hästar. Även om de kanske inte rider 100% felfritt direkt

Jag nämnde inte de som tävlar *** överhuvudtaget

Jag vidhåller att alla som rider *** tävlar 130 med väldigt bra resultat vilket inte du håller med om , men om du går in och kollar på alla landslagsryttare så startar dom mycket banhoppning på den nivån och i stort sett nästan alla rider enkelt felfritt eller har ett pet här och där, dessutom börjar dom flesta tävla redan i februari så dom hinner göra en hel del tävlingar innan april. För dom blir kvalen inte några som helst problem.

Det är ju mest ni som tjatar om att ingen hinner kvala till *** eller till SM pga hoppkvalen så det är väl ni som får bestämma er ;)

Jag vidhåller att alla som rider *** tävlar 130 med väldigt bra resultat vilket inte du håller med om , men om du går in och kollar på alla landslagsryttare så startar dom mycket banhoppning på den nivån och i stort sett nästan alla rider enkelt felfritt eller har ett pet här och där, dessutom börjar dom flesta tävla redan i februari så dom hinner göra en hel del tävlingar innan april. För dom blir kvalen inte några som helst problem.
Det är ju mest ni som tjatar om att ingen hinner kvala till *** eller till SM pga hoppkvalen så det är väl ni som får bestämma er ;)

Att alla som rider 3* tävlar 130 med bra resultat är enligt min högst ovetenskapliga undersökning felaktigt. Inte ens om man räknar bort de som bara gjort en eller ett par starter i 3* så hamnar man på "bra" resultat. Flera av våra allra bästa ryttare har hästar som inte går bra på en 130 bana. Och då räknar jag ett nerslag som bra.

Vi behöver ha bättre banhoppning på hästarna (ryttarna!) helt klart MEN frågan är om vi hamnar rätt genom denna regeländring. Risken kan också vara att ryttarna istället för att "lära sej" hoppa, skaffar sej en "bättre" hopphäst som är sämre i terrängen.

Jag tror inte på denna regel eftersom de allra flesta som rider 2* och 3* hoppar mycket redan. Byta häst känns då som alternativ.

Att någon tycker sej ha svårt att "hinna med" innan säsongen kan bero på att man har en häst som man inte gärna hoppar inomhus med (sk elitryttare 2:a häst) men det får man ju ta då. Jag ser det som rörigare när man går upp en klass under säsongen. Sitter man på en häst så är det såklart inget problem men om man har flera som ska gå så har vi få tävlingsgtillfällen som så det är svårt att planera. Det kan ju faktiskt vara så att planeringen spricker många gånger om. Och härnere kommer hoppningen igång i mars och ft i april så så lång tid är det inte.

Sen tror jag att det missas en del vad gäller terrängkvalen och det kommer jag att fortsätta tjata om. Fler kval för för att gå upp. Rutinen måste också komma i terrängen. De är alldeles för många som rider banhoppning därute.:eek:

Ganska intressant är att de som inte aktivt rider fälttävlan är mest positiva till ändringarna som vissa aktiva ser som sämre. :D

En fråga direkt till dej Fio. Har jag fel så strunta i följdfrågorna. Du hade väl en häst som inte var riktigt "super" i banhoppningen, eller minns jag fel? Menar du att det helt berodde på att du inte tävlade banhoppning på våren då eller var det bara ryttarfel. Borde du inte ridit int med den hästen?

Trots allt så är det ett stort gäng Jroch YR som påverkas direkt genom att ha köpt gamla, rutinerade rävar som vet exakt vad som gäller var. Säkerligen kan flera av ryttarna bli bättre som ryttare men det är ju faktiskt därför de köper rävarna. :D

Sen att SM ligger tidigt blir till nackdel för en del helt klart spec i Jr och Yr. Eftersom det handlar om få år i resp grupp så är det inte så konstigt.

I det hela är jag för dessa kvalregler,ser dock ett annant problem för ponnyekipage.Vad händer med de ponny som redan är duktiga hopponny och är uppklassad ur LB?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra svenskar står redo för att rida om nya poäng i helgens världscupomgång. Vid klockan 17.00 startar klassen – och här är allt du...
Svar
0
· Visningar
35
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 024
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?